Loading...
nl

droom van de herdershond

liesanne
liesanne jan 24 '08
Vooraf:
De droom speelt zich af in het ouderlijk huis van mijn moeder, in de 'voorkamer', daar stond het bed van mijn oma.(die is overleden toen ik zo'n 6 jaar oud was, het beeld dat zij was opgebaard op dit bed staat nog op mijn netvlies). Vandaag de dag staat dit bed er nog steeds, het huis wordt nog bewoond door een tante.

Ik heb de laatste week (weer)last van fysieke klachten, zoals hoofdpijn, duizeligheid en een soort van 'aanvallen' waarbij er een soort van gejaagdheid/energie door mijn lijf raast, zonder dat ik daar echt invloed op kan uitoefenen....heel vreemd en vervelend. Ik heb het dan ook heel erg koud en voel me gespannen. Voor deze droom was ik een tijd wakker met deze klachten.
Tijdens de droom was ik allerlei geluiden aan het maken (zei mijn man vanmorgen).


Droom van de Herdershond.
Mijn moeder ligt op het bed van mijn oma en ik lig op de een of andere manier aan het voeteneind. Op mijn moeder en voor een deel ook op mij, ligt een Herdershond, mijn indruk is dat mijn moeder dit zo wil ( in werkelijkheid hebben we niets met (Herders)honden, ik ben er zelfs wat bang voor).
Ik lig niet prettig, het voelt zwaar en ik probeer de hond wat van me af te duwen, maar dan begint hij te grommen en ik ben bang dat hij zal gaan bijten. Op een later moment doe ik de kamerdeur open en dan staat er een klein hondje te keffen, ik sluit snel de deur, ben bang dat 'onze' hond hierdoor wakker zal worden en ik ga weer liggen. Dan realiseer ik me dat mijn moeder míjn dekbed over zich heen heeft en ik vind het niet fris dat die hond daar nu op ligt.
Weer op een later moment ligt niet de hond maar mijn zoontje op mijn moeders buik en ik wil hem daar weg hebben ik wil het niet dat hij daar ligt. (de hond is er even niet) Ik breng mijn zoontje naar een andere kamer ,daar staan allerlei bedden en ik wil daar samen met hem gaan liggen. Ik moet echter nog even terug (waarom?) en als ik de deur open, staat de hond achter de deur en bijt in mijn hand. Hij bijt niet echt door maar ik schrik enorm.....

Dit is wat ik me van de droom herinner, het is een droom die blijft hangen. Ik stond met een heel zwaar gevoel op, balend van die K.....klachten.
Bedenk wat het me te zeggen heeft... misschien wil iemand feedback geven...
Delen:
admin
admin jan 24 '08
Ik wil er wel voor je induiken als je dat oké vind :)
liesanne
liesanne jan 24 '08
Graag!
admin
admin jan 29 '08
Droom van de Herdershond.
Mijn moeder ligt op het bed van mijn oma en ik lig op de een of andere manier aan het voeteneind. Op mijn moeder en voor een deel ook op mij, ligt een Herdershond, mijn indruk is dat mijn moeder dit zo wil ( in werkelijkheid hebben we niets met (Herders)honden, ik ben er zelfs wat bang voor).
Ik lig niet prettig, het voelt zwaar en ik probeer de hond wat van me af te duwen, maar dan begint hij te grommen en ik ben bang dat hij zal gaan bijten. Op een later moment doe ik de kamerdeur open en dan staat er een klein hondje te keffen, ik sluit snel de deur, ben bang dat 'onze' hond hierdoor wakker zal worden en ik ga weer liggen. Dan realiseer ik me dat mijn moeder míjn dekbed over zich heen heeft en ik vind het niet fris dat die hond daar nu op ligt.
Weer op een later moment ligt niet de hond maar mijn zoontje op mijn moeders buik en ik wil hem daar weg hebben ik wil het niet dat hij daar ligt. (de hond is er even niet) Ik breng mijn zoontje naar een andere kamer ,daar staan allerlei bedden en ik wil daar samen met hem gaan liggen. Ik moet echter nog even terug (waarom?) en als ik de deur open, staat de hond achter de deur en bijt in mijn hand. Hij bijt niet echt door maar ik schrik enorm.....

Je hebt erg lang moeten wachten, in de toekomst ga ik dit toch anders doen, dankje wel voor je geduld Liesanne.

Liesanne,

Uit de droom lees ik dat je in het verleden veel met je moeder hebt meegemaakt. Je hebt het hier ook al eens verteld, dus dat was niet zo moeilijk te ontrafelen. De hond ligt op je moeders buik, het lijkt erop dat je moeder zich realiseert dat het voor jou niet makkelijk geweest is, en dat is voor haar erg moeilijk te verteren. De hond wijst er ook op dat jouw jeugd behoorlijk traumatisch moet zijn geweest op sommige momenten. Jouw droom verteld me ook dat heel diep van binnen jij nog steeds angst hebt voor "straf", zoals dat vroeger thuis gebeurde.
Het feit dat het allemaal in je oma´s bed gebeurd wijst erop dat je dit in liefde wordt verteld, oma´s staan voor moederlijke zaken. In het waakbestaan maak jij je zorgen om je zoon en je hebt angst dat jij dezelfde "fouten" als je moeder zou kunnen maken, je weet dat dit eigenlijk niet kan en toch heb je daar angst voor. Je zult merken dat als je die dingen die jou zo zwaar op de maag liggen gaat beetpakken de grote hond een keffertje word, maar niet meer de deur dichtgooien! De grote hond beet jou, dat is jouw onderbewuste dat jou een seintje wil geven dat je nu echt iets aan dat schuldgevoel moet doen.

Ik hoop dat ik er niet al te veel naast zit :)
liesanne
liesanne jan 30 '08
Heel erg bedankt Karin!!
Dat wachten viel wel mee hoor, ik vond dat niet vervelend....

Tjonge, ik ben onder de indruk van jouw uitleg....ik laat het even 'bezinken' en kom er dan nog op terug...

liefs, Liesanne
liesanne
liesanne jan 31 '08
hoi Karin

Wel bijzonder wat jij uit deze droom haalt, toch weer andere dingen dan ik zelf had bedacht.
De thema's angst(voor straf) en schuldgevoel, ja die komen dus steeds weer terug. Fijn dat ik erop gewezen word de deur (daarvoor) niet dicht te gooien en dat de 'grote hond' een 'keffertje' kan worden...

Het krijgen van 'straf', heeft niet zozeer letterlijk plaatsgevonden, maar meer op het emotionele vlak.
Als kind voelde ik mij schuldig en verantwoordelijk voor het 'lijden' van mijn moeder. Misschien heb ik ooit gedacht dat het -je schuldig voelen- bij kind-zijn hóórde. Maar als volwassene ben ik het schuldgevoel niet kwijt: niet zozeer meer naar mijn moeder toe, maar bijvoorbeeld naar mijn zoon of de kinderen van mijn man toe -hoe kan ik als (stief)moeder óóit 'goed genoeg' zijn-

Ik wéét natuurlijk wel beter, maar schuldgevoelens lijken zo in mijn systeem te zitten.....

@In liefde verteld en oma's staan voor moederlijke zaken......
Een mooie betekenis.
In mijn voorgaande generatie zie ik de hunkering naar liefde vertaald in een gevoel van -tekort gedaan worden-.
Mijn oma verloor haar moeder op acht jarige leeftijd. Deze vrouw stief in het kraambed , evenals de eerste vrouw van de vader van mijn oma. Hij kreeg met deze vrouwen samen 16 kinderen, waarvan er 7 kinderen stierven. Dus hij bleef alleen achter met 9 kinderen.
Het (onverwerkte) leed werd -denk ik - doorgegeven: mijn oma was, denk ik, een vrouw vol met angsten en het leek voor haar moeilijk liefde te géven....

Daarom vind ik het een mooie gedachte: vanuit liefde juist deze boodschap te krijgen, als het ware vanuit mijn oma's huis!


Ik ben wel benieuwd Karin hoe zo'n uitleg bij jou tot stand komt, misschien wil je daar nog wat over vertellen?

nogmaals bedankt!
liefs, Liesanne
admin
admin jan 31 '08
Ja hoor, dat wil ik wel :)

Eerst ga ik alles wat ik denk dat belangrijk is in een droom opschrijven.
Ik pluis het wel zover mogelijk uit, dus als jij van een gebouw zou dromen kan het belangrijk zijn wat voor gebouw het is. Kleuren kunnen heel veel zeggen en emoties zijn zeker zo belangrijk.
Bepaalde situaties worden anders vertaald als je angst of juist blijheid voelt.
Als ik de symboliek een beetje op een rijtje heb, ga ik in mijn boek ( encyclopedie van droomsymbolen, Eric Ackroyd) de betekenis van de symbolen opzoeken.
De betekenissen schrijf ik op voor mezelf ook op.
Aan de hand van de betekenissen ga ik schrijven, dit doe ik wel op gevoel.
Sommige symbolen kunnen op verschillende manieren worden uitgelegd, en dan is het de kunst om uit te vogelen welke betekenis voor de persoon geldt.
Dat is het stukje dat ik niet kan uitleggen, dat doe ik op gevoel, Intuïtie.
Wat voor mij "waar" voelt, is dan voor mij ook de betekenis.
Dus ik ben nog best wel eens bibberig of het klopt of niet :)

Ik merk wel dat nu ik het vaker doe en het ook steeds klopt (gelukkig) dat het me steeds beter afgaat, ik krijg steeds meer vertrouwen in mijn eigen kunnen!
Dus het werkt twee kanten op ;)

Zo helpen we elkaar allemaal een beetje, en ik vind het echt enorm leuk om te doen.

liefs,
liesanne
liesanne jan 31 '08
 Origineel bericht van: Karin

Dus het werkt twee kanten op ;)

Zo helpen we elkaar allemaal een beetje, en ik vind het echt enorm leuk om te doen.

Dat vind ik nou het mooie van hier op merudi zijn...

En...je mag bibberen hoor, maar ik vind dat je dit op een goede/prettige manier doet.
:)
admin
admin feb 1 '08
Het doet me goed om dat te horen liesanne, dank je wel.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki