Loading...
nl

Spiritualiteit vs de Wetenschap

LPChip
LPChip jan 13 '08
Dit essay beschrijft de verschillen en overeenkomsten tussen Spiritaliteit en de Wetenschap.

Doel
Het doel van bijde is eigenlijk gelijk. De zoektocht naar kennis. Het verschil is welke kennis er gezocht wordt.

De wetenschap zoekt naar kennis volgens natuur-, schijkunde, biologie en wiskunde; ofwel, fysieke feiten die enigszins te meten/berekenen zijn.

Spiritualiteit zoekt naar kennis(wijsheid) gebaseert op het zelf, en dan heb ik het niet over gewone biologie, maar over de hogere betekenis achter gebeurtenissen die jouw raken en vormen.

Zoektocht
Een groot verschil is de manier waarop gezocht wordt naar kennis.

De wetenschap zoekt naar kennis door alles in twijfel te trekken zodat alles weg valt tot er iets overblijft wat zo stabiel is dat het niet verder onderuit te halen valt. Deze stabiele fundering die overblijft noemt men bewijs.

Spiritualiteit zoekt naar kennis door kennis te delen. Je hebt bepaalde kennis en door te luisteren naar anderen schaaf je je eigen kennis bij. Wanneer jij jouw visie geeft, kan een ander die iets niet begrijpt vragen naar uitleg op een bepaald gebied en dan kun je dat toelichten. De kennis die wordt gedeelt zijn filosofieen en ervaringen.

Spiritualiteit vs de Wetenschap, ze gaan niet samen
Zoals je bovenstaand kan lezen gaan spiritualiteit en wetenschap niet samen. Met name vanwege het feit dat spiritualiteit berust op wederzijdse respect, omdat de kennis bestaat uit filosofieen en ervaringen, terwijl in wetenschap wederzijds respect puur te krijgen valt wanneer je harde bewijzen toont.

Gezien de wetenschapper bewijs wil voor alles en nog wat, zal het nooit de filosofie of gebeurtenis van spiritualiteit geloven tenzij de wetenschapper dit zelf kan nabootsen om zo z'n bewijs te halen.

Het tegenovergestelde is ook waar. Spiritualiteit heeft een heel andere ingang dan bij de wetenschap. Voor wetenschap moet je immers gestudeerd hebben. Om die reden kan spiritualiteit vaak niets met de informatie van een wetenschapper omdat het simpel weg te hoog gegrepen is.

Maar de voornaamste reden waarom ze niet samen gaan is omdat ze simpel weg verschillende uitgangspunten hebben. Een electricien kan wel proberen te loodgieten maar zal er weinig van bakken. En omgedraaid precies zo.

Denken als...
Gezien het doel op verschillende manieren verkregen wordt, betekend dat ook dat de denkwijze erachter verschilt.

De wetenschapper denkt in bewijs, en trekt alles wat de wetenschapper hoort in twijfel, ongeacht de gevoelens van de ander.

Spiritualiteit denkt in de vorm van "zo veel mogelijk kennis vergaren". Spiritualiteit zal de kennis als waarheid aannemen als deze overeenkomt met wat spiritualiteit al kent maar ook als het volledig nieuw is. In het laatste geval zal het op zoek gaan naar nog meer kennis om deze kennis uit te breiden naar een visie. Ook gebeurtenissen worden omgezet in kennis en waarheden.

Conclusie
De insteek van bijde zijn verschillend. Het wil niet zeggen dat je bijde niet kan uitoefenen, maar je moet je wel beseffen wanneer welke van de twee van toepassing is. Dit geldt niet alleen bij het opdoen van kennis, maar ook bij het overdenken van filosofieen en theorieen.

Einde
Dit document is geschreven als spiritualiteit. Vragen mogen altijd gesteld worden als je iets niet begrijpt, maar stel ze als spiritualiteit, anders kan ik ze niet beantwoorden.
Delen:
admin
admin jan 13 '08
 Quote:
Spiritualiteit vs de Wetenschap, ze gaan niet samen
Zoals je bovenstaand kan lezen gaan spiritualiteit en wetenschap niet samen. Met name vanwege het feit dat spiritualiteit berust op wederzijdse respect, omdat de kennis bestaat uit filosofieen en ervaringen, terwijl in wetenschap wederzijds respect puur te krijgen valt wanneer je harde bewijzen toont.


Toch doet men wel pogingen, een tijdje geleden heb ik een boek gekocht dat deze twee wel combineert.
Mocht het je interesseren: Het zesde zintuig, geschreven door Hazel Courteney. In dit boek staan verhalen van wetenschappers die proberen via wetenschappelijke onderzoeken meer te weten te komen over spiritualiteit. ik vond het een erg mooi boek, mocht je interesse hebben, kun je het van me lenen en stuur ik het naar je toe :)dan kost het maar een paar postzegels en hoef je het boek niet te kopen. ik weet niet of je het in een bibliotheek kunt krijgen. ik hoor het wel :)
LPChip
LPChip jan 13 '08
Bedankt voor het aanbod Karin, maar ik ben niet echt een lezer.
inneke
inneke jan 13 '08
Het kan nuttig zijn eerst auteurs te lezen zoals ken Wilber (hier ben ik weer met die vent ;)) voor je theorieën opzet over spiritualiteit versus wetenschap.

Met alle respect voor jouw beleving LP maar ik vind het essay zeer mager en eigenlijk klinkklare onzin. Ik weet dat (terecht) verwacht wordt dat ik mijn mening onderbouw, maar ik wil daar mijn energie nu niet insteken. Misschien doet iemand anders het.

Spiritualiteit gaat niet over het verzamelen van kennis, maar over het vinden van wijsheid.En dat vind je niet door er enkel over te praten met anderen en te vergelijken.
admin
admin jan 13 '08
Oké Lp, :)

Je hebt gelijk Inneke, toch vind ik dat bij spiritualiteit wel enige vorm van kennis noodzakelijk is, verkeerd advies is snel gegeven heb ik door schade en schande geleerd.
Of begrijp ik je verkeerd en haal ik nu kennis en wijsheid door elkaar?
inneke
inneke jan 13 '08
Absoluut Karin, maar welke kennis en hoe wordt deze gebruikt? En wat is spiritueel advies?
LPChip
LPChip jan 14 '08
Ik bedoel met spirituele kennis inderdaad wijsheid.
Anne
Anne jan 18 '08
Spiritualiteit is gevoel....en Wetenschap is bewijzen.
Het kan nooit helemaal samen gaan want dan zou er altijd een strijd zijn.
Maar je kan ook afvragen waarom zou het moeten worden bewezen dat is alleen voor mensen die niet in spiritualiteit geloven...
gast
gast jan 18 '08
De twee zullen ooit wel samen gaan en dan zal er veel meer duidelijkheid zijn dan er nu in de verdeeldheid kan zijn.
Het is op dit moment een strijd tussen twee kampen waarbij de verschillen belangrijker zijn dan de overeenkomsten (de overeenkomsten/eenheid wordt nog niet 'gezien'). Het is het dualistisch denken van de mens die vereniging van de twee in de weg staat.
LPChip
LPChip jan 18 '08
Hoe kunnen ze ooit samen gaan als het 2 verschillende dingen zijn?

Je kan ze wel bijde beoefenen maar wel op dat gebied waar ze voor zijn. Je kan niet als wetenschapper een spiritueel probleem oplossen, en andersom ook niet.
gast
gast jan 18 '08
Nu misschien nog niet Lpchip. Daarom zeg ik er ook bij dat het dualistisch denken van de mens in de weg staat. Maar als er weer in eenheid gedacht kan worden dan zullen de dingen die nu nog onverklaarbaar lijken te zijn opgelost worden. Voorbij het dualisme dus. Het is een paradox, een schijnbare tegenstelling, wetenschap vs spiritualiteit.
Lena
Lena jan 18 '08
Zou mooi zijn als we dat mee gingen maken, merk zelf ook vaak dat verstand en gevoel elkaar danig kunnen dwars zitten.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 18 '08
Ja dat is zeker het geval. Als verstand en gevoel elkaar dwars zit, wie van de 2 heeft dan gelijk?
LPChip
LPChip jan 19 '08
Ik verwacht niet dat de elkaars rol ooit over zullen nemen.

Maar ik zie ook niet in waarom dat zou moeten. Ze gaan gewoon prima samen, zolang je maar in hun eigen terrein blijft. Nu probeert men een spiritueel probleem wetenschappelijk op te lossen, en wetenschappelijke problemen spiritueel op te lossen. Dat zal naar mijn inziens nooit gaan lukken, maar dat wil niet zeggen dat iemand niet bijde takken kan beoefenen. Het zijn gewoon 2 compleet verschillende dingen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 19 '08
Waarom zijn het twee verschillende dingen? Het blijft een verklaring zoeken naar een verschijnsel dat optreed. Welke verklaring je ook kiest, het doel is hetzelfde. Ze zijn dus helemaal niet compleet verschillend. De uitleg is alleen anders.
Lena
Lena jan 19 '08
:Ddat is nou net ook vaak mijn probleem!
Maar merk dan wel als ik er de tijd voor kan nemen, dat het uiteindelijk een eenheid gaat vormen en dat ik er dan een persoonlijke waarde aan kan geven.

Maar heeft ook alles mee te maken waarover het gaat, het een staat nu eenmaal dichter bij jou dan wat anders. Bv aanschaf schoenen of een nieuwe woning ;)

Maar merk ook dat het aan verandering onderhevig is,soms wordt ik gewaarschuwd van binnenuit,terwijl het vanuit het verstand al vast stond.
LPChip
LPChip jan 19 '08
 Origineel bericht van: NiMS
Waarom zijn het twee verschillende dingen? Het blijft een verklaring zoeken naar een verschijnsel dat optreed. Welke verklaring je ook kiest, het doel is hetzelfde. Ze zijn dus helemaal niet compleet verschillend. De uitleg is alleen anders.


Het gaat juist om het grote verschil in hetgeen wat je zoekt. Zoals ik al in mijn post aangaf onder het kopje doel:
 Quote:

Het doel van bijde is eigenlijk gelijk. De zoektocht naar kennis. Het verschil is welke kennis er gezocht wordt.

De wetenschap zoekt naar kennis volgens natuur-, schijkunde, biologie en wiskunde; ofwel, fysieke feiten die enigszins te meten/berekenen zijn.

Spiritualiteit zoekt naar kennis(wijsheid) gebaseert op het zelf, en dan heb ik het niet over gewone biologie, maar over de hogere betekenis achter gebeurtenissen die jouw raken en vormen.

Kortom, hoewel ze overeenkomen in hun doel, zoeken ze wel 2 verschillende dingen. Om een voorbeeld te geven, zo heb je appels en peren. Appels is wetenschap, Peren is spiritueel. Jawel, ze zijn beide fruit, maar toch zijn ze allebij heel verschillend. Wetenschap vs spiritueel is dan ook net als appels met peren vergelijken.
gast
gast jan 19 '08
Je moet ze ook niet vergelijken maar verenigen.
Lena
Lena jan 20 '08
:)
LPChip
LPChip jan 20 '08
 Origineel bericht van: gast
Je moet ze ook niet vergelijken maar verenigen.


Kun je dat misschien toelichten?

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki