Daar is ook niets mis mee Lena, maar dat bedoel ik niet helemaal.
Ik bedoel te zeggen dat je soms ook wel eens nee kunt zeggen terwijl je eigenlijk ja moet zeggen.
Energie vampieren moet je ontlopen, dat bedoel ik ook met dat het soms heel moeilijk in te schatten is of je nu iets juist wel of niet moet doen.
Voorbeeldje,
4 jaar geleden werd helaas de man van een vriendin van mij erg ziek. voor de derde keer had kanker haar kop weer opgestoken en deze keer was het zo agressief dat hij binnen korte tijd zou komen te overlijden. mijn vriendin was net zwanger van haar tweede kindje, dat was op zich al een wondertje, omdat haar man onvruchtbaar was verklaard vanwege alle medicatie en bestraling die hij in het verleden had gehad.
In die tijd zat ik midden in een hele zware tijd ivm persoonlijke omstandigheden, zomervakantie dus vier kinderen thuis, en ook mijn werk nog. Toch heb ik ervoor gekozen om haar dochter op te vangen en voor haar het huishouden op te vangen, zodat zij elke seconde die ze nog met haar man zou hebben ten volle kon ervaren.
Haar dochter nam ik drie tot vier keer per week met mij mee, een kind moet niet continu in een verdrietig huis rondlopen.
Na zijn overlijden ben ik helemaal ingestort, toch kan ik achteraf zeggen dat het voor mij heel goed is geweest, ondanks dat het zo enorm zwaar is geweest.
Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen, soms kan iets enorm goed voor je zijn zonder dat je het zelf op dat moment ziet.
Snap je wat ik wil zeggen, Lena?
Maar het is wel mijn visie, het hoeft jouw visie niet te zijn.
Ook assertiviteit komt vanuit zelfliefde, hoe kun je anders voor jezelf opkomen als je niet van jezelf kan houden?