Loading...
nl

Het verschil tussen een Filosofie en Theorie

gast
gast jan 14 '08
Lena toch is het zo dat wij een grotere invloed hebben op ons leven en die van anderen en zelfs het geheel dan we denken. Alleen zijn we ons niet bewust van die invloed omdat we er met de "verkeerde ogen" naar kijken.
Maar die andere ogen komen pas als we het "geleerd" hebben.

Lena
Lena jan 14 '08
Is goed gast ik begrijp je!
Sterker nog het is goed om je van dingen bewust te zijn, want dan kun je er ook wat mee! :)
Lena
Lena jan 14 '08
:Den ik ben niet te oud om nog te leren!
gast
gast jan 15 '08
Je wil niet weten wat ik er iedere dag nog bij leer. Het houd niet op... ;)
Thomas A
Thomas A jan 15 '08
Ik wil het weten gast, vertel...........
gast
gast jan 15 '08
Leef en ervaar het zelf zou ik zeggen Thomas. Want mijn leerweg is niet de jouwe en de jouwe is niet de mijne. Ik kan je wel vertellen dat het met vertrouwen te maken heeft. Geef je over aan het leven en vertrouw erop dat ze je zal leren wat je moet leren.
Thomas A
Thomas A jan 15 '08
Nee duidelijk gast, tuurlijk, het is meer dat je schreef dat anderen niet zouden willen weten wat JIJ moest leren. Ik zou dat best willen weten, that's all.........

Thomas
gast
gast jan 15 '08
Ja ik wist het ;)Maar ik kan het nooit laten om een serieus antwoord te geven. Mijn gebrek zou ik maar zeggen :)
Lena
Lena jan 15 '08
:Dmaar je antwoorden zijn wel duidelijk ;)
Lena
Lena jan 15 '08
Ik kan je wel vertellen dat het met vertrouwen te maken heeft. Geef je over aan het leven en vertrouw erop dat ze je zal leren wat je moet leren.

Dat bedoel ik nou :)
Thomas A
Thomas A jan 15 '08
Je zegt veel wijze dingen gast, in die zin dat ik je doorgaans goed kan volgen in jouw bevindingen en kennis. Veel ervan lag/ligt ook op mijn pad.

Ver-trouwen? Het is goed zoals het is? Laat het zijn want ik ben 'open'........... Onze eigen wil, angsten uit condities kunnen zulke geweldige poortwachters zijn. Ik heb heel veel werk gehad om daar voorbij te durven komen.

Ook veel gefilosofeerd en veel theorieën (hypothesen) aangehangen om vervolgens alles weer los te laten en terug te komen in onbevangenheid; de ervaring & oordeelvrij toestaan. Toevallig achtergekomen toen ik naar mijn kindertijd ging kijken (voor alles mis liep in ons gezin).
Bijzonder om te ervaren dat je het kind in je, onbeschadigd aan zult treffen; het er altijd al was - nooit was het weg - en het niet eens uit maakt wat er allemaal gebeurd is.........

JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 15 '08
 Origineel bericht van: gast

Theorie = denken te weten

Volgens mij is de definitie ietsjes anders. Een theorie is niets anders dan een logische verklaring voor iets neerleggen door middel van feiten waarvoor de logica ook neergelegd kan worden.

Het is dus meer dan denken te weten. Volgens mij is dat juist de fylosofie. Je denkt het juist te weten, maar hebt er geen onderbouwing voor.

Om van "denken te weten" naar "weten" te kunnen is het wel belangrijk dat je bereid bent om het "denken te weten" los te laten.

Meten = weten. Kortom in de praktijk brengen en ervaringen opdoen is het weten. Iets kun je controleren door de theorie in praktijk te brengen. Je rijbewijs kun je ook niet alleen maar halen door te leren uit een boekje. Het is de praktijk ervaring die het tot een weten maakt. Dat is dus iets heel anders dan het denken los te laten. Het is gewoon een manier om de theorieen te toetsen.

Dus is een theorie alleen maar waardevol als je het zelf kunt ervaren anders valt het onder het kopje "denken te weten" en dat is feitelijk niets.

Nee dat hoeft niet. Wanneer jij namelijk de fundering onder de theorie wel kunt ervaren hoef je de theorie zelf niet persee te ervaren. Als voorbeeld neem ik de oerknal. De theorie waar deze vandaan komt is de uitdijing van het heelal. Dit is iets wat wij altijd en ieder moment ervaren. Uit deze uitdijing volgt theoretisch de oerknal theorie. Hoewel we deze dus niet bewust ervaren / hebben ervaren, is hij van onschatbare waarde in onze kennis en verdere theorien. Dus het is helemaal niet "feitelijk niets".

Ik ben niet zo'n voorstander van theorien die iets vast pinnen want alles is altijd in beweging. Vroeger waren ze er ook van overtuigd dat de wereld plat was......

De waarheid beweegt niet wanneer het de waarheid is.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 15 '08
 Origineel bericht van: inneke

Ik weet dat jij het heel jammer vindt als mensen aangeven dat ze niet verder mee willen in het ontmaskeren van zichzelf met jouw hulp.

Ik vind dat jammer voor hun, niet voor mezelf. En heel jammer valt ook wel enorm mee. Maar dat zal eerder met mijn Engelmens zijn, dan wat anders. Ik kan namelijk vrij snel weer iemand laten vallen als ik doorkrijg dat het niet effecties genoeg is (doordat ze bijvoorbeeld niet geholpen willen worden).

Maar in mijn ogen sta ik meer op eigen benen en eigen kracht als ik 'nee' kan zeggen tegen jouw: 'ik vind je goed!'.

Waarom zeg je niet: "Ik vind mezelf goed!". Wat zo is, mag toch gezegd worden?

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik jou geen leuke pipo vind, maar ik beslis zelf over het delen van mijn kracht en kwetsbaarheden.

Soms heb je geen controle over wat je deelt met een ander. Wat dat betreft zitten hier iets gevoeligere mensen, die ook prima kunnen aanvoelen wat er niet gezegd wordt.
gast
gast jan 16 '08
Nims, hoogmoed komt voor de val! Ik zal je niet pootje haken ;)
admin
admin jan 16 '08
Daar heeft hij jou niet voor nodig Gast, dat kan hij helemaal zelf :)
liesanne
liesanne jan 16 '08
Julien, heb je mijn vragen hierboven gezien?
inneke
inneke jan 16 '08
Ja, ik ben een fantastisch mens! :DWie zegt dat ik dat niet tegen mezelf zeg?

"Mensen laten vallen als het niet effectief is"...tja. Dus je verwacht wel wat terug voor je "hulp"? Als ze niet goed meewerken dan "laat je mensen vallen"? Mooi in menselijk en spiritueel opzicht, denk ik dan.
gast
gast jan 16 '08
Nims welke van je theorien ben je nu aan het testen?
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 17 '08
Nims welke van je theorien ben je nu aan het testen?

Alles is verklaarbaar.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 17 '08

"Mensen laten vallen als het niet effectief is"...tja. Dus je verwacht wel wat terug voor je "hulp"? Als ze niet goed meewerken dan "laat je mensen vallen"? Mooi in menselijk en spiritueel opzicht, denk ik dan.

De verklaring hiervoor kun je terugvinden via:
http://www.merudi.net/cgi-bin/cl/index.pl?page=/nl/engelmens/5_4_zij%20herkennen%20potentie.htm
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420