Loading...
nl

Van het Hart

admin
admin jan 9 '08
Deel 1: Je weet het al
Door Alan Cohen auteur van "Leven vanuit het Hart"

Een oude mythe zegt dat toen menselijke wezens werden gecreëerd een comité van goden samenkwam om te beslissen waar het geheim van het leven geplaatst zou worden. Al de goden waren het er over eens dat het geheim ergens op een speciale plaats verborgen moest worden, zodat mensen bij het vinden ervan een avontuur zouden beleven. Maar de goden hadden het moeilijk om overeen te komen waar het het meest uitdagende zou zijn voor de mensen om de schat te ontdekken.

"Laat ons het geheim van het leven op de top van de hoogste berg verstoppen!" stelde een god voor.

"Nee, nee" antwoordde een andere. "Mensen zullen vliegtuigen uitvinden, helikopters en opsporingsmateriaal en dan kan iedereen het vinden".

"Wat denk je van op de bodem van de zee?" stelde een andere god voor.

"Hetzelfde" antwoordde een andere godheid. "Ze zullen onderzeeboten en duikgereedschap uitvinden en dat zal het einde van het spel zijn".

De goden zaten samen, handen onder het hoofd, bijna afgestompt, tot een god zich oprichtte. "Ik heb het!" riep hij uit. "Laat ons het antwoord verstoppen binnenin elke persoon - ze zullen er nooit aan denken daar te kijken!".

En zo werd het. Als we de waarheid moeten weten, zijn we geneigd om naar antwoorden te kijken buiten onszelf, en de laatste plaats waar we in kijken is ons eigen hart. Ondertussen rust, al wat we ooit nodig hebben om te weten in de kern van ons wezen.

De grote uitvinder Thomas Edison gebruikte dit principe als hij hulp nodig had met een uitvinding. Toen Edison zich geplaatst voelde in het midden van een moeilijk experiment, ging hij op een bank liggen met een steen in zijn hand. Terwijl hij indoezelde, zakte hij in zijn onderbewustzijn weg, welke hij herkende als een laan van oneindige intelligentie, van waaruit al zijn beste ideeën kwamen. Als zijn lichaam zich ontspande, liet Edison de steen welke op de vloer viel met een luide "boem" los, zodat dit hem uit zijn dutje haalde. Op dat ogenblik had Edison nog altijd het idee, dat hij contacteerde in zijn slaap, vers in gedachten en schreef hij het snel op. Dat was Edison zijn geheim. Op deze manier ontwikkelde hij meer dan 5.000 belangrijke patenten, waaronder het elektrisch licht, de fonograaf, de alkaline batterij en bewegende beelden.

Toen ik organisatie ontwikkeling studeerde op de middelbare school, schreef mijn professor een zin op het bord die uiteindelijk meer betekende voor mij dan al de technieken die ik leerde. Hij zei: "Een consultant is iemand die je horloge leent om je te vertellen hoe laat het is".

De grootste dienst die elke therapeut, leraar, zieleknijper, astroloog, of raadgever je kan bieden is om je te herinneren aan wat je reeds weet. Je hebt waarschijnlijk hulp of raad gevraagd aan verschillende mensen of bronnen en voelde je nog onvervuld. Toen zei iemand iets dat echt weerklank in je vond en je zei: "Dat is het !" Hoe wist je dat het dat was? Waarom bewoog dat ene stuk raad je meer dan de andere? Je wist het reeds en je was enkel aan het wachten op iemand die je aandacht trok naar het antwoord dat overeenkwam met je innerlijk weten.

Dr. Norman Vincent Peale, auteur van het blijvend populaire boek, De Kracht van Positief Denken, zat in een vliegtuig naast een jonge vrouw die een gesprek met hem begon. Toen zij ontdekte dat Dr. Peale een man was van grote wijsheid, besloot zij hem om hulp te vragen met een dilemma: "Ik ga uit met 2 mannen en beiden hebben een aanzoek gedaan", verklaarde zij tegen Dr. Peale, "Maar ik ben niet zeker tegen wie van beiden ik ja moet zeggen. Kan je me wat raad geven?"

"Zeker", antwoordde Dr. Peale abrupt. "Ik denk dat je geen van beiden moet trouwen."

"Waarom?" vroeg de jonge dame verbaasd.

"Wanneer je moet vragen met wie moet trouwen, ben je op geen van beiden verliefd" antwoordde hij.

Als iets echt goed voor je is, weet je het. En als iets niet goed voor je is, weet je het ook. Je taak is niet iemand vinden die je de waarheid dicteert maar in contact komen met je innerlijke leiding. Vertrouw je intuïtie en gevoelens. Je innerlijk wezen spreekt altijd tot je door de stem van je hart. Eer wat je hart je zegt, en je zal een onberispelijke gids te vriend krijgen, die je naar huis brengt.

http://www.lichtwerker.com/artikels/hart/hart1.htm
Delen:
Thomas A
Thomas A jan 9 '08
Ja simpel eigenlijk he.

In de soefi eredienst die ik zondag j.l. bezocht las men uit een van de geschriften deze zin voor;

Men vindt het niet door naar de lucht te kijken; men vindt het in het hart.

Kun je nagaan hoe belangrijk het is om in liefde te gaan staan en wat er niet meer in het hart (pijn) thuis hoort los te laten (ver-geven), voor-al je zelf..... ja ja .....
Kies je voor je hoofd, dan dwaal je al weer af.......

mooi verhaal Karin en klare waarheid..........

thanks
Lena
Lena jan 9 '08
mooi verhaal karin, vond het fijn om te lezen :)
gast
gast jan 9 '08
Wat is "hart"? Is "hart" de verzameling e-motie ofwel gevoelens die de mens heeft? Is "hart" de tegenhanger van "hoofd" in het dualistisch geheel? Of heeft "hart" eigenlijk een betekenis die wij nog niet kennen en ontstaat die pas als we "hart" en "hoofd" verenigen tot één. Want zolang het dualisme niet is opgelost zal "positief" in balans gehouden worden door "negatief". Dat is een natuurwet die voor iedereen en alles geldt.

Mooi stukje Karin. En het is nog waar ook; het zit in je zelf.
inneke
inneke jan 9 '08
Ja ja ja, en ook pijn in het hart is een waardevolle gids...Het vermogen pijn te kunnen voelen is een groot geschenk, waardevolle leermeester.
admin
admin jan 9 '08
Ja, lol geweldige leermeester, toch sla ik die les voortaan liever over, heb er zat gehad en vind dat ik nu wel geslaagd ben. ha ,ha :)

Maar ik zal wel weer een herexamen krijgen, lol :)
inneke
inneke jan 9 '08
Ja, ik blijf het gewoon positief zien he.
Als je elke dag boterhammen eet, moet je jezelf toch ook wel eens wijsmaken dat het voedzaam en lekker is

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki