Loading...
nl

Zijn wij in staat om willekeurige keuzes te maken?

JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08
Het nadenken over een keuze volgt altijd een logisch gedachtenpatroon. Hier gaat de wet van oorzaak en gevolg dus gewoon netjes door. Hoe onwaarschijnlijk het dus ook klinkt, ook de uitkomst van de in -jouw ogen vrije keuze- staat dus gewoon netjes vast. Er is niets in dit universum dat onwaarschijnlijk willekeurig is.

Zelfs het gooien van een dobbelsteen heeft een vaste uitkomst, wanneer je alle variabelen die een rol spelen, hierin kent, en gemeten hebt.

En daar zit precies het stuk waarin wij denken een vrije wil te hebben. Onze hersenen zijn niet in staat om alle factoren die een rol spelen in ons leven volledig te weten, en volledig te kunnen zien. Door dit beperkte blikveld, kunnen wij niet verder kijken dan de directe invloeden in ons leven, waardoor het net lijkt alsof er willekeurige dingen gebeuren. Maar dit universum is een grote machine, waarin alles met elkaar verbonden is, en dus ook elkaar beinvloed.

Een bekend chinees gezegde is dan ook: Een vlinderslag aan de ene kant van de wereld, kan een orkaan veroorzaken aan de andere kant van de wereld.

Het is dus subtiel, maar niet willekeurig. Daarom gelook ik dus niet in het daadwerkelijk maken van ondoordachte, willekeurige keuzes. Alles heeft een oorzaak, en dus ook een gevolg (de causaliteit).

Wat denken jullie?
Delen:
LPChip
LPChip jan 9 '08
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.

Veel van de dingen die je zegt, daar zie ik wel waarheid in, maar niet om het gelijk daarmee dicht te slaan. Ik geloof zeker dat er uitzonderingen zijn.

Feitelijk zeg je dat als je in staat bent om alle factoren te zien, je de toekomst kan voorspellen. Mijn tegenreactie daarop is: Als je alle factoren kent, dan kun je een MOGELIJKE toekomst voorspellen.

Ik ben er van overtuigd dat mensen zelf de keuzes maken. De mogelijkheden komen wel naar voren maar de keuze blijft bij de mens liggen. Ik denk dat deze vraag veel raakvlakken heeft met dit topic: http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/16975#Post16975

Daarnaast zou je ook niet kunnen bepalen of je iets wel of niet doet simpel omdat je het kan bepalen. Ik kan zeggen: omdat ik keuzes kan maken, kan ik nu besluiten om mijzelf een klap te geven. Er is geen motivatie op aarde waarom ik dat zou willen, en toch kan ik het doen.

Dus: Zijn wij in staat om willekeurige keuzes te maken? Ja, ik zeg van wel.
gast
gast jan 9 '08
Ik denk dat jullie beide gelijk hebben. Aan de ene kant heeft de mens een eigen keus aan de andere kant zitten we in een machine die precies dat doet wat moet gebeuren. De eigen keus heeft alleen een beperking m.i. en kan nooit heel erg veel afwijken van de weg die gevolgt moet worden door de machine. Wijkt men wel af dan zorgt de machine er d.m.v. omstandigheden die zich dan voordoen dat de afwijking gecorrigeerd wordt.
Natuurlijk kan het er op lijken dat iemand een vrije wil heeft maar in hoevere worden onze gedachten extern beinvloed? Meer dan je denkt!

Alles heeft met alles te maken. Wil je zo min mogelijk opstakels tegen komen in je leven leef dan op de automatische piloot want die brengt je precies daar waar je wezen moet. Wordt toeschouwer van je eigen leven en verwonder je over wat je allemaal be-leefd.
Anne
Anne jan 9 '08
Dingen gebeuren niet zomaar...
Ik denk net zoals gast zegt alles heeft met alles te maken. Op een of andere manier. Sommige dingen zullen je duidelijk zijn waarom het met elkaar te maken heeft andere dingen niet. Of andere dingen zullen je pas later duidelijk zijn waarom je dat heb moeten meemaken.
Of je een eigen keuze hebt ik denk gedeeltelijk wel. Net zoals gast zegt je hebt wel een gedeeltelijk eigen keuze maar kan niet helemaal er van afwijken van het groote geheel.
Puc
Puc jan 9 '08
Simpel: aangezien de uitkomst van datgene dat komen gaat niet vast staat, moet er ergens aspect bestaan dat wel willekeurig is.
Dat kan dan net zo goed de vrije keuze zijn.

Overigens heren, jullie vallen een beetje in herhaling met deze discussie.
admin
admin jan 9 '08
Deja-vu!
inneke
inneke jan 9 '08
Nou Karin, dat is dan een heel belangrijk leermoment voor jou! :D

Graptje!!!! ;)
admin
admin jan 9 '08
Ha ha Inneke, ik bedoel eigenlijk dat deze discussie al eerder is geweest :)
inneke
inneke jan 9 '08
Dubbel leermoment dan, je hebt het nog altijd niet te pakken... :D
admin
admin jan 9 '08
Ik snap hem niet, ik ben erg slecht in clou´s van mopjes, lol.
Mijn frankske valt niet :D
inneke
inneke jan 9 '08
Ik snap hem zelf ook niet meer :/

Oh ja, als het 'terugkomt', dan zul je het nog niet geleerd hebben he.

Sorry flauw, I know :)Maar ben even toe aan relativering en lichtheid, jihaaa.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08
 Origineel bericht van: LPChip

Feitelijk zeg je dat als je in staat bent om alle factoren te zien, je de toekomst kan voorspellen. Mijn tegenreactie daarop is: Als je alle factoren kent, dan kun je een MOGELIJKE toekomst voorspellen.

Die begrijp ik niet LPChip, als je ALLE factoren kent, dan kun je toch juist de enige echte juiste toekomst voorspellen? Je kent tenslotte ALLE factoren die een rol spelen, dus kan er ook geen andere uitkomst meer komen. Want er kan niet ineens een factor komen die je niet kent, want tenslotte ken je ze allemaal.

Dus leg me die eens uit als je wilt.
 Origineel bericht van: LPChip

Daarnaast zou je ook niet kunnen bepalen of je iets wel of niet doet simpel omdat je het kan bepalen. Ik kan zeggen: omdat ik keuzes kan maken, kan ik nu besluiten om mijzelf een klap te geven. Er is geen motivatie op aarde waarom ik dat zou willen, en toch kan ik het doen.

En toch is die motivatie er wel degelijk. Als is het alleen maar om je punt te maken. Elke actie die je doet, heeft een oorzaak.

Jouw beslissing volgt een denkpatroon dat linear is. Met dezelfde input, komt ook dezelfde output. Einstein had hier de meest treffende uitspraak voor:
God dobbelt niet. Waarmee hij simpel aangaf, dat er in het universum niet een uitkomst wordt gegokt.
 Origineel bericht van: LPChip

Dus: Zijn wij in staat om willekeurige keuzes te maken? Ja, ik zeg van wel.

Wat zou dan zo'n willekeurige keuze zonder reden zijn? Ik kan er namelijk geen verzinnen. Overal is wel een reden voor te bedenken namelijk.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08
 Origineel bericht van: gast

Alles heeft met alles te maken. Wil je zo min mogelijk opstakels tegen komen in je leven leef dan op de automatische piloot want die brengt je precies daar waar je wezen moet. Wordt toeschouwer van je eigen leven en verwonder je over wat je allemaal be-leefd.

Inderdaad, alles heeft met alles te maken. Ook wel de causaliteit genoemd. En de causaliteit verbiedt het hebben van willekeurige keuze dus ook.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08
 Origineel bericht van: Puc
Simpel: aangezien de uitkomst van datgene dat komen gaat niet vast staat, moet er ergens aspect bestaan dat wel willekeurig is.
Dat kan dan net zo goed de vrije keuze zijn.

Simpel? Je eerste zin klopt niet. De uitkomst van datgene dat komen gaat staat wel degelijk vast. Dat is namelijk precies wat de causaliteit voorschrijft. Dat wij die uitkomst niet kennen, wil niet betekenen dat hij niet bestaat. Sterker nog, er is ook maar 1 uitkomst en niet meerdere. Als er echt willekeur had bestaan, dan hadden wij geen verleden, maar ook geen toekomst. Het hebben van een verleden, en een toekomst geeft juist aan hoe linear het is. Willekeurige keuzes, zouden namelijk tijdrijzen mogelijk maken, omdat je dan iedere willekeurige uitkomst zou kunnen kiezen, en ook gevolgen voor oorzaken zetten. Sterker nog, er zouden voor veel gevolgen, geeneens meer oorzaken zijn. Waarmee Tijd dus buiten spel wordt gezet.

Kort gezegd:
Willekeur bestaat niet, vanwege de tijdsparadox die het creëert.
gast
gast jan 10 '08
Sorrie maar hier nog eentje van de briljante Einstein:

"Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek."
admin
admin jan 10 '08
Cowboy Billy Boom..
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 10 '08
 Origineel bericht van: Karin
Cowboy Billy Boom..
Wat wil je hiermee zeggen?

@gast: inderdaad Einstein geloofde niet in toeval, dat zou namelijk veel te onwaarschijnlijk zijn.
admin
admin jan 10 '08
Dat was voor Inneke bedoeld Nims.
Grunie
Grunie jan 10 '08
Wat een lekkere leuke lieverds zijn jullie toch, kom hier, krijgen jullie allemaal een dikke zoen, smak! :)
inneke
inneke jan 10 '08
Pagina's: 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki