Origineel bericht van: inneke
En dan nog, moeten mensen wel per se 'veranderen', 'beter' worden, hun 'gaven' ontdekken...? Omdat ze anders toch niet zo goed bezig zijn? Is het geen fundamenteel recht dat mensen de verantwoordelijkheid nemen en krijgen voor hun eigen proces en zelf kiezen van wie ze 'hulp' of 'begeleiding' aanvaarden...?
Dat is een goeie vraag en misschien is het antwoord simpelweg gewoon ja, dat moet! Als wij ooit een nieuwe wereld zouden willen hebben, dan kunnen we toch niet op de oude voet doorgaan? Om de mensheid te veranderen, moeten de mensen toch veranderen?
En hoewel wij iedereen willen helpen geld er toch altijd de gouden regel:
Iemand die niet geholpen wil worden, die kan ook niet geholpen worden.
En dat is denk ik ook precies waarom het werkt. De mensen die ervoor open staan, worden hier toch geraakt. En als ze geraakt zijn, dan kun je ze toch gewoon beter helpen? Want als je goed leest, is dat eigenlijk wat ze vragen. Misschien niet met die woorden, of misschien niet letterlijk, maar ik weet zeker dat iedereen van jullie wel eens bij iemand anders hier heeft gedacht "Goh, die heeft echt hulp nodig". En voor mij is het zo, op het moment dat ik dat denk, dan weet ik dat ik ook moet helpen. En tot nu toe is altijd gebleken, dat deze mensen inderdaad hulp nodig hadden, en dankbaar waren voor deze hulp.
Ik kan niet beoordelen of dat goed of fout is, maar als het consequenties heeft zal ik er ook zeker de verantwoordelijkheid voor nemen.
En ja, het groeien gebeurt ook door confrontaties- maar het is niet degene die confronteert die met de pluimen moet gaan lopen dat er iets verandert bij de ander.
Mee eens. En volgens mij worden uitspraken in die richting daarom ook niet gezegd om een pluimpje te krijgen.
Mijns inziens zitten we hier met z'n allen vaak online therapeutje te spelen en trekt het vaak nergens op! Zolang er geen te grote brokken gemaakt worden...
Als je maar weet, dat je zorgverzekeraar Merudi niet vergoedt .