Loading...
nl

excuus aan HiddenWings en Evelyn

JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08
 Origineel bericht van: inneke

En dan nog, moeten mensen wel per se 'veranderen', 'beter' worden, hun 'gaven' ontdekken...? Omdat ze anders toch niet zo goed bezig zijn? Is het geen fundamenteel recht dat mensen de verantwoordelijkheid nemen en krijgen voor hun eigen proces en zelf kiezen van wie ze 'hulp' of 'begeleiding' aanvaarden...?

Dat is een goeie vraag en misschien is het antwoord simpelweg gewoon ja, dat moet! Als wij ooit een nieuwe wereld zouden willen hebben, dan kunnen we toch niet op de oude voet doorgaan? Om de mensheid te veranderen, moeten de mensen toch veranderen?

En hoewel wij iedereen willen helpen geld er toch altijd de gouden regel:
Iemand die niet geholpen wil worden, die kan ook niet geholpen worden.

En dat is denk ik ook precies waarom het werkt. De mensen die ervoor open staan, worden hier toch geraakt. En als ze geraakt zijn, dan kun je ze toch gewoon beter helpen? Want als je goed leest, is dat eigenlijk wat ze vragen. Misschien niet met die woorden, of misschien niet letterlijk, maar ik weet zeker dat iedereen van jullie wel eens bij iemand anders hier heeft gedacht "Goh, die heeft echt hulp nodig". En voor mij is het zo, op het moment dat ik dat denk, dan weet ik dat ik ook moet helpen. En tot nu toe is altijd gebleken, dat deze mensen inderdaad hulp nodig hadden, en dankbaar waren voor deze hulp.

Ik kan niet beoordelen of dat goed of fout is, maar als het consequenties heeft zal ik er ook zeker de verantwoordelijkheid voor nemen.

En ja, het groeien gebeurt ook door confrontaties- maar het is niet degene die confronteert die met de pluimen moet gaan lopen dat er iets verandert bij de ander.

Mee eens. En volgens mij worden uitspraken in die richting daarom ook niet gezegd om een pluimpje te krijgen.

Mijns inziens zitten we hier met z'n allen vaak online therapeutje te spelen en trekt het vaak nergens op! :)Zolang er geen te grote brokken gemaakt worden...

Als je maar weet, dat je zorgverzekeraar Merudi niet vergoedt ;).
Thomas A
Thomas A jan 9 '08
Ik heb het meeste geleerd van mensen zoals hier op dit forum ook van Hiddenwings.
Voor mij begon het opengaan ook pas toen ik mijn verhaal durfde te gaan vertellen en de schaamte en angst voorbij kwam. Leerde dat dit onze eigen geschapen kooi was door de bril van maatschappelijke verwachtingen en inherente condities. Toen kon ik pas toestaan, mijzelf en anderen.........

Een meisje van 16 ging mij voor...... toen be-greep ik het.

Ergens hier op het forum staat haar gedicht; 'de Treurwilg"

Ga het maar aan met jezelf, daar is kennelijk moed voor nodig, velen laten het en verblijven in hun zelf gekozen gekooidheid, of koesteren de bult die zij zelf kweekten na de steek van destijds.............

Ja er is moed voor nodig om het aan te gaan met je zelf, en soms zoals ik dan kun je niet anders meer...........

Thomas
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08

Soms denk ik dat we allemaal veel te hard ons best doen met overtuigen, uitleggen, verklaren... Waarom eigenlijk? Beleven we daarmee het in-balans zijn?

Volgens mij is dat het proces waarin we de ultieme waarheid vinden. Met een verklaring, leggen we een fundering voor onze overtuigingen. Daarmee worden ze een onomstotelijke waarheid. In balans kom je er niet mee, want voor de waarheid is volgens mij, de balans niet belangrijk. Want volgens mij is iets in de kern, altijd waarheid, of een leugen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08
 Origineel bericht van: gast
Weet je Inneke; mensen denken dat ze de balans zelf kunnen bewerkstelligen. Niets is minder waar; zolang je er "bewust" aan werkt zorg je feitelijk voor meer onbalans. Omdat wij zonder die balans geen helder beeld hebben van "wat is". Natuurlijk heeft iedereen momenten dat ze in balans zijn. Dan ervaren ze dat het leven als vanzelf gaat zonder er veel moeite voor te hoeven doen en valt alles als een puzzel op zijn plaats. Zodra diegene denkt dit zelf te doen (vanuit het ego dus) wordt de balans weer verstoord. Natuurlijk zijn er mensen die je kunnen helpen om "in balans" te komen maar als het goed is komt er een moment dat je beseft dat dit niet de weg is en dat je het toch echt zelf moet doen. Mensen die "helpen" zijn vaak mensen die dit uit eigen belang doen. Voor zelfbevrediging zou ik maar zeggen. Opzich niet erg als degene die ze helpen maar wel op tijd zelf tot besef komen dat ze de ander in dat opzicht niet nodig hebben en ze alleen maar uit balans gebracht worden. Juist door dat iedere keer uit balans komen krijg je de mogelijkheid om tot inzicht te komen. En daarbij is jou eigen innerlijke gids de belangrijkste raadgever, niet die persoon buiten jouzelf. Maar volgens mij weet jij dondersgoed waar ik het over heb ;)

Een mens "moet" dus van mij niet in balans te zijn. Maar als je wilt weten hoe je het volle leven kan leven dan is die balans wel een voorwaarde. Niet door mij bepaald overigens maar wel zelf ervaren.

Een hele interessante opmerking waarbij ik eigenlijk een vraag heb. Waarom is Balans zo enorm belangrijk? Waarom zoeken wij van nature eigenlijk altijd de middenweg? Zou het niet eens tijd kunnen zijn om de balans niet meer te volgen, maar gewoon te worden wie je wilt zijn zonder rekening te houden met het "algemene"-evenwicht?

Je zegt hierboven zelf, dat je dan pas het volle leven kunt leven. Ik ben erg benieuwd naar de fundering voor deze wijsheid.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08
 Origineel bericht van: Thomas A

Ga het maar aan met jezelf, daar is kennelijk moed voor nodig, velen laten het en verblijven in hun zelf gekozen gekooidheid, of koesteren de bult die zij zelf kweekten na de steek van destijds.............

Ja er is moed voor nodig om het aan te gaan met je zelf, en soms zoals ik dan kun je niet anders meer...........

Thomas

Mooi gezegd Thomas, en waarom zouden wij hier op dit forum, niet juist dat zetje mogen (of misschien zelfs moeten) geven, zodat iedereen het met zichzelf mag aangaan?
Thomas A
Thomas A jan 9 '08
Ik vind zelf trigger zijn prima, mensen moeten het toch zelf doen, beetje gedragenheid maakt het mogelijk.

Ik heb de wijsheid in elk geval niet in pacht en ben het vallen en opstaan type, maar ik nam ook wel een godvergeten heftig en avontuurlijk landschap.........

Wat moet je toch met spiritueel materialisme; niet leeft wat je wijsheid is.........., niet afkomstig bent juist uit de eigen wijsheid.........

Thomas
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 9 '08
Maar vind jij dat wij dit zetje ook zouden MOETEN geven? Zijn wij dat verplicht naar de mensheid toe?

Op dit forum zitten namelijk een aantal mensen die behoorlijk goed in staat zijn, zetjes uit te delen.
Thomas A
Thomas A jan 9 '08
zelfs Christus deed dit niet NiMS.............

Hij was voorbeeld!
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 10 '08
Volgens mij waren wij daar niet bij ;).

Maar, ook hij genas mensen en had wel degelijk boodschappen te vertellen. Volgens mij was het juist wel dat hij mensen raakte zodat ze zichzelf konden vinden.

De bijbel staat niet voor niets, boordevol wijsheden die bedoeld zijn om aan zelfreflectie te doen.
Thomas A
Thomas A jan 10 '08
ja hoor NiMS, ik wel we hebben het nog over een visrecept gehad........
JulienMoorrees
Je mag ook op de rest van mijn reactie reageren hoor ;).
Thomas A
Thomas A jan 10 '08
Ja een lang verhaal NiMS, als ik daar op in ga. Zeker over de Bijbel, wat echt een prachtig boek is, vol bijzondere gebeurtenissen, waarin het proces 'oorzaak en gevolg'zo duidelijk uiteen wordt gezet, dat het tastbaar wordt voor het eigen bestaan. Toch zijn aspecten uit de leringen van de apostelen verwijderd uit de ware verhalen van destijds. Paus Augustines was zo listig om de vergeestelijking uit bijna alle gebruikte vertellingen te halen om zelf de macht te kunnen hebben om het volk aan zijn voeten te krijgen. De vondsten van de evangelien van Maria Magdalena en van Thomas - halverwege de vorige eeuw in Egypte - blijven dan ook veel dichter bij ons eigen mensen hart/ziel en raken daardoor ook veel meer. Google daar maar eens naar...........

Christus was een aanraker en ook diegeen die zij dat iedereen dat kon. Als je maar geloofd! Christus deed het niet voor je als hij zag dat je het zelf kon.

lees ook eens Lao Tze, je zult verbaast staan..........
gast
gast jan 10 '08
Nims ik bedoel niet de algemeen evenwicht van de uiterlijke (ego)wereld maar die van de innerlijke mens die voor een ieder uniek is. De uiterlijke wereld is spiegelbeeldig aan het innerlijk. Dat maakt het in het begin moeilijk om de uiterlijke patronen innerlijk te kunnen zien en begrijpen.
Je ziet nu vaak dat alles gelijk getrokken wordt en dit is een uiting van dat innerlijke verlangen dat in iedereen aanwezig is. Maar niet iedereen is zich daar van bewust en denkt het in de buitenwereld te moeten bewerkstelligen. Maar de wereld die jij zou willen werkt niet van buiten naar binnen maar van binnen naar buiten, als je begrijpt wat ik bedoel.

En maakt het uit waar deze kennis van daan komt? Niet van mijn "ikje" kan ik je wel zeggen. Mijn doel is ook niet om heilige huisjes te maken maar om ze af te breken. Dus vergeet alles wat ik gwschreven heb maar kijk naar wat het in je los gemaakt hebt, dat is veel belangrijker.
JulienMoorrees
Precies, hij deed het niet voor je, als je zag dat je het zelf kon. Maar hij gaf wel het juiste zetje. Precies wat we volgens mij ook hier zouden moeten doen.

Maar om meteen maar erg flauw te worden, ik vroeg je, of we dat op dit moment ook zouden moeten doen op Merudi, en niet zozeer wat een 2000 jaar overleden kristalmens deed.

Het kwam een beetje op mij over alsof je de vraag aan het ontwijken was, maar misschien zag ik het verkeerd.
Thomas A
Thomas A jan 10 '08
Gast; "En maakt het uit waar deze kennis van daan komt? Niet van mijn "ikje" kan ik je wel zeggen. Mijn doel is ook niet om heilige huisjes te maken maar om ze af te breken. Dus vergeet alles wat ik gwschreven heb maar kijk naar wat het in je los gemaakt hebt, dat is veel belangrijker".

Ja ja wijsheid hoor!
JulienMoorrees
Nims ik bedoel niet de algemeen evenwicht van de uiterlijke (ego)wereld maar die van de innerlijke mens die voor een ieder uniek is. De uiterlijke wereld is spiegelbeeldig aan het innerlijk. Dat maakt het in het begin moeilijk om de uiterlijke patronen innerlijk te kunnen zien en begrijpen.
Je ziet nu vaak dat alles gelijk getrokken wordt en dit is een uiting van dat innerlijke verlangen dat in iedereen aanwezig is. Maar niet iedereen is zich daar van bewust en denkt het in de buitenwereld te moeten bewerkstelligen. Maar de wereld die jij zou willen werkt niet van buiten naar binnen maar van binnen naar buiten, als je begrijpt wat ik bedoel.

Nee niet helemaal. Ik mis het stukje balans in dit verhaal. Als de balans het midden is tussen jouw binnenwereld en jouw buitenwereld, dan begrijp ik niet waarom deze persee in balans zouden moeten zijn.

En maakt het uit waar deze kennis van daan komt? Niet van mijn "ikje" kan ik je wel zeggen. Mijn doel is ook niet om heilige huisjes te maken maar om ze af te breken. Dus vergeet alles wat ik gwschreven heb maar kijk naar wat het in je los gemaakt hebt, dat is veel belangrijker.

Nee het maakt niet zoveel uit waar het vandaan komt, maar wat de fundering hiervoor is. Dat maakt mij uit. Dus eigenlijk wilde ik vragen: Hoe kom je er zo bij?". Dus de redenatie ervoor. Ik had mijn vraag verkeerd geformuleerd. Ik probeer het namelijk te begrijpen.
gast
gast jan 10 '08
Als er iemand in het midden stond (dus in balans) was het Jezus de Christus wel. Volgens mij is dit ook de uiterlijke verschijningsvorm van wat het innerlijk midden (balans = Christus bewustzijn) is.

Er zijn natuurlijk nog veel meer benamingen bekend, want iedere stroming heeft zijn eigen naam, maar ze komen uiteindelijk allemaal op het zelfde neer.

Ja Thomas, die evangelien van Thomas en Maria Magdalena maar ook alle andere geschriften gevonden in Nag Hammadi bestaan uit teksten die de Roomse kerk liever niet openbaar maakte. Ze kunnen namelijk leiden tot "helder zien". Maar om ze echt te kunnen lezen moet je alles wat je dacht te zijn (ego dus) en te kennen (je denkwereld) opzij kunnen zetten.

En Thomas wat is wijsheid. Ik ben maar een pion in het grote spel maar weet dat het om het geheel draaid en niet om mijn ikje.
Het universum en daarmee het universeel bewustzijn is oneindig, het is als een horizon die steeds op de zelfde plaats lijkt te blijven ondanks dat je hele werelden voorbij ziet komen. Het is oneindig. Als je er denkt te zijn komt het volgende wel weer op je pad. It just goes on and on and on......
admin
admin jan 10 '08
Ja Nims, soms ben je enorm irritant en stronteigenwijs om het maar gewoon op zijn nederlands te zeggen :)
Discussies met jou zijn soms een gebed zonder einde.
Ik voel me aangevallen, terwijl jouw teksten niet zo bedoelt zijn denk ik. Dat maakt het voor mij heel moeilijk om bij mezelf te blijven en niet onmiddelijk in de verdediging te schieten.
Op deze manier kan ik geen open discussie voeren.

En ook hier zul je wel een prachtig antwoord op hebben :)
het zij zo,

knuffel,
Karin
JulienMoorrees
@Karin: Ja, je hebt gelijk. Ook jouw allergie wordt wel eens geraakt. En heel misschien is dit een klein schopje waarmee je er leert omgaan en leer je weer een stukje meer van jezelf.
inneke
inneke jan 10 '08
Wat is 'raken'? Het valt me op dat er verschillende betekenissen aan worden gegeven, met een compleet ander uitgangspunt en effect.

@ Gast: Dankje voor je antwoorden. Nu zit ik op de zelfde balans-golflengte :)Ik denk dat het me eerst niet helemaal duidelijk was wat jij echt bedoelde met 'balans'. Het werd voor mij een beladen woord en daar reageerde ik op.

"Dus vergeet alles wat ik gwschreven heb maar kijk naar wat het in je los gemaakt hebt, dat is veel belangrijker."

Dat vind ik zo mooi en waar gezegd! Gisterenavond was ik dit forum zo beu. Het praten 'over' werd me te veel, het goochelen met woorden, het interpreteren...
Ik kom eigenlijk bij mijn uitgangspunt voordat ik ten prooi viel aan de Merudi-verslaving: Het beleven van alles waar hier over gediscussieerd wordt is zoveel belangrijker dan het argumenteren erover.
Ik ga dus een heel pak stiller (proberen te ;)) zijn hier. De woorden laten voor wat ze zijn, terug meer naar de wijsheid luisteren die in de stilte spreekt ipv naar de mensen die over de wijsheid spreken, inclusief ikzelf.

Dikke knuff,
Inneke
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy