Je spreekt jezelf hier wel tegen Nims, in eerdere berichten schreef je dat je in de huid van iemand anders kruipt, dus een andere persoon word in feite, jouw woorden.
Sorry Karin, maar dat waren niet helemaal mijn woorden. Als je in de huid kruipt van een ander, wordt je niet die ander. Dat is namelijk ook niet wat ik letterlijk zei. Wat ik wel zei, is dat ik me verplaats in de ander zodat ik die bewoording kan gebruiken die een ander kan raken.
Misschien iets om over na te denken: Hoevaak heb ik niet de allergiëen van verschillende mensen hier geraakt? Hoe weet ik toch elke keer weer een discussie op te laaien? Ben ik echt zo eigenwijs en irritant als dat ik overkom?
Ik geloof je als je zegt dat je intenties en bedoeling zuiver blijven, toch ben ik persoonlijk van mening dat hoe zuiver je intenties ook zijn, veel belangrijker vind ik het dat je echt vanuit jezelf spreekt.
Voordat ik je verkeerd begrijp. Zeg je hiermee, dat je vind dat ik niet vanuit mezelf spreek?
Leuk dat andere mensen dat van je zeggen, maar wat vind je zelf?
Ik vind het zelf niet zo belangrijk wat men van mij vindt. Ik vind het veel belangrijker om de waarheid boven tafel te krijgen. Alleen de waarheid is in staat de leugens te weerleggen. Ik vind het alleen jammer wanneer er geen ruimte meer is voor discussie en er irrationeel en zonder feiten wordt gecommuniceerd. Daar kan ik slecht tegen, en zit mijn allergie
.
kijk dan krijg je dit soort dingen...volgens anderen...als je bij jezelf blijft kun je dat zelf ook beoordelen en wie kan dat nou beter dan jijzelf?
Als je alleen maar bij jezelf blijft, ben je niet meer in staat om je waarheid te toetsen. Ik houdt niet van mensen die enkel bij zichzelf blijven, omdat ze daarbij een belangrijke interactie / toetsmoment vergeten. Tuurlijk moet je wel de wijsheid uit jezelf kunnen halen, maar is het niet doodzonde als deze wijsheid nooit naar buiten komt?
Waarom zou jouw bewoording naar mij toe anders zijn als naar een ander?
Omdat ik met jou wil kunnen communiceren op een manier die we beiden begrijpen. Vergelijk het met engels en nederlands. Jij spreekt goed nederlands, maar misschien minder goed engels (voor het voorbeeld ga ik daar even vanuit
) . Als wij ditzelfde gesprek in het engels zouden voeren, zou er veel verlies optreden in het gebruik van de verkeerde woorden, andere begrippen, een andere context etc. Doordat ik mijn bewoording , taal aanpas aan degene tegen wie ik spreek, zijn wij in staat om op een ondubbelzinnige manier te kunnen communiceren. Ik ben voor duidelijkheid, en ik ben van mening dat ik zelden onduidelijk ben. Dat is in ieder geval, wat ik voor mezelf vind, dat ik moet zijn.
Misschien omdat je weet dat ik nogal snel op de kast zit
dat je dan wat voorzichtiger je woorden zegt, maar de boodschap blijft toch hetzelfde?
De boodschap is zeker hetzelfde, maar de verpakking is anders. En inderdaad heb ik een boodschap te brengen. Maar het is mijn bedoeling deze zo goed mogelijk over te brengen. Toch heb je altijd zij-lijn mensen (niet negatief opvatten!) die de boodschap verkeerd kunnen opvatten omdat deze ook niet voor hen bedoeld was. Het woord troep is hier het treffende voorbeeld van. Toen ik dat woord gebruikte en opschreef, had ik het enkel tegen degene voor wie ik het opschreef. Nu kun je hieraan op een openbaar forum niet zoveel aan doen hoor, en dat hoeft ook niet, maar zorgt wel voor een discussie, en tot dit onderwerp. (Waarvoor mijn dank, want het is een mooi stukje geworden vind ik.)
Maar een schop onder mijn hol vind ik toch net even iets anders dan duwen. Bij duwen proef ik onwil en met iemand die niet wil bereik je niets immers.
En hier is het ook weer een kwestie van je aanpassen aan degene die het leest. Voor jou is een schop onder je hol minder erg dan duwen, en voor anderen is een schop juist weer veel erger.
Om dan even in jouw woorden te blijven, en vooral de boodschap te laten klinken:
-Ik geef graag schopjes onder de holletjes die een schopje nodig hebben.
En voor de rest:
-Wanneer ik zie dat iemand aangespoord kan worden in het ondernemen van acties die voor die persoon beter zijn, zal ik dat zeker niet nalaten.
Noem het mijn persoonlijke missie in het verbeteren van de wereld
.