Wij (met onze ik-cultuur hier in het Westen) hebben misschien geleerd 'direct' te zijn in onze communicatie. Wat dat betreft kunnen we misschien ook 'leren' van het 'Oosters denken'..
Ik heb ook vaak gedacht dat alles eerlijk zeggen en uiten vanuit het 'hart' alleen maar goed kon zijn.
Ik leer echter ook steeds meer dat dat niet altijd het geval hoeft te zijn....en dat dat dan niets met niet eerlijk-zijn te maken heeft.
Mwah, ik kom zelf uit een "oosterse" familie, maar wat ik daarvan weet is dat het toch vooral achterbaks en hypocriet is. Ik zeg niets, maar sla wel meteen met de riem erop los. Maar owee als je iets zegt, en doe maar alsof het allemaal koek en ei is. Die oosterse mensen zijn helemaal niet zo zachtaardig. Niet voor niets komen de vechtsporten uit het oosten
. Maar goed, ik ga nu misschien iets te ver door over het oosten, dus ik zal even terug on topic gaan.
De vraag die hier eigenlijk de grote rol speelt is eigenlijk gewoon:
-Mag je andere mensen (bewust) kwetsen?
Want hoewel iedereen de waarheid belangrijk vind, wordt er toch een grens geraakt wanneer deze waarheid in staat is om iemand te kwetsen. Dan lopen de meeste hier er toch ineens voor weg, of mag het niet meer gezegd worden.
Ik denk dat de eigenlijke discussie dus hier over gaat, en niet zozeer de woordkeuze. Het is vooral de woordkeuze waardoor anderen gekwetst kunnen worden. En zoals ik eerder al aangaf, elly was niet gekwetst door het woord "troep", en dat wist ik ook al van te voren.
Ik vraag me eigenlijk wel af Lena, of jij wèl gekwetst zou zijn geweest door het woord troep?