Loading...
nl

Imbolc- maria-lichtmis

admin
admin jan 7 '08
Met het feest Imbolc vieren wij de krachten van het oosten, die het ochtendlicht en nieuw leven brengen. Het feest imbolc is vooral een feest om te reinigen. Het vuil van de duistere tijd wordt nu met vers water weggewassen en met berkentakken weggeveegd. Je kunt het er ook uitzweten in de sauna. Het element water brengt nu de stroming in de mensen, die verliefd worden of frivool carnaval vieren.

De Maan- vrouwelijke ontvankelijkheid

De Maan heerst over deze tijd van het jaar. Zij is koud en vochtig, verbonden met het element water en bevordert alle kiemende processen, dus het opstijgen van sappen in de plant. Zij zorgt er bij jou voor dat je reinigende lichaamssappen worden gestimuleerd en je fantasie en dromen weer lekker stromen- dat je schoon en vol nieuwe inspiratie de lente in kunt gaan.

De Maan gaat over kiemkracht, ontvankelijkheid, het onderbewustzijn, dromen, fantasie, gevoelens, geboorte en intuïtie.

De Maankruiden-koud en vochtig

Aloë Vera, Kalmoes, Kaasjeskruid, Kleefkruid, Papaver, Vogelmuur, Wilg.
Maankruiden zijn sterk, koud en vochtig en sterken de uitstotende krachten in het lichaam, de lichaamsvloeistoffen en de voortplantingsorganen.
Zij gaat ook over het astrale lichaam, het onderbewustzijn en dromen, een aantal van de sterkst narcotische kruiden zijn Maankruiden.
Delen:
admin
admin jan 14 '08
Imbolc

Correspondenties
Symbolen: Brighid’s cross, sneeuwklokje, witte bloemen, kaarsen, lammetjes
Thema’s: Nieuw begin, licht, vruchtbaarheid, nieuw leven, zuivering, plaats maken voor het nieuwe
Kleuren: Wit en pastelkleuren voor het nieuwe leven, rood en oranje voor het vuur van Brighid
Versiering: Witte kaarsen, sneeuwklokje, lammetjes, lavendelbosjes
Goden: Lugh, Zonnegoden, Kindgoden, God van de Dans
Godinnen: Brighid, Inanna, Maagdgodinnen, Godinnen die sterven en herboren worden
Planten: Sneeuwklokje, krokussen, lavendel, narcissen, andere vroege bloemen
Kruiden: Drakenbloed, kaneel, mirre, engelwortel
Stenen: Bergkristal, rozekwarts, graniet
Eten: Zaden, zuivelproducten als kaas en boter, brood
Drinken: Melk, vruchtenwijn
Activiteiten: Witte kaarsen branden, Brighid’s cross maken, graanpoppetjes maken, zaden planten, offeren aan Moeder Aarde, zoeken naar tekenen van de Lente

Het feest
Datum: 31 januari tot 2 februari
Andere namen: Oimelc, Brigantia, Ploeg- en Zaaifeest, Lichtfeest
Met Imbolc vieren we het prille begin van de Lente. De eerste sneeuwklokjes trotseren de vorst en komen nu boven de grond. De Natuur begint aan een nieuwe periode vol leven.
Het is tijd om de Winter achter ons te laten en het nieuwe leven uit te nodigen in ons midden. De Yule versieringen worden verbrand en maken plaats voor zuivere, witte kaarsen en bloemen. Dit is ook de tijd om slechte gewoonten en gebruiken op te ruimen en die plaats te laten maken voor nieuwe gewoonten.
Imbolc is afgeleid van het Gaelic woord Oimelc, ooienmelk betekend. Het staat dan ook voor de tijd dat de vruchtbaarheid terugkeert in het land. De lammetjes worden geboren en gezoogd, de bloemen komen voorzichtig uit hun winterschuilplaats, de dieren ontwaken uit hun winterslaap en de Natuur komt langzaam weer tot leven.
De Godin transformeert van de Crone naar de Maagd/Maiden en komt als herboren terug uit haar winterverblijf in de onderwereld. Zij wacht nu totdat de jonge God volgroeit is, zodat de cyclus opnieuw in gang kan worden gezet.
Imbolc wordt ook wel het feest van Brighid genoemd. Zij was de Keltische Godin van licht en vuur, vruchtbaarheid, kennis en poëzie. Op deze dag wordt zij geëerd door vuren aan te steken om de terugkeer van het licht te vieren. Zij zorgde voor de zegening van het land tijdens het zaaien en oogsten, de ploeg was daarom een belangrijk symbool in deze tijd. De aarde werd omgewoeld zodat er plaats was voor een nieuwe oogst.

Gebruiken
Een van de gebruiken van Imbolc is in elke kamer zo veel mogelijk witte kaarsen aan te steken als symbool voor zuivering, vernieuwing en het licht dat nu in kracht groeit.
Omdat dit pas het prille begin is van de Lente, is het met dit feest een uitdaging om de tekenen van de naderende lente te zoeken. Zoek bijvoorbeeld naar bloemen en planten die in deze tijd beginnen te bloeien, uitlopende bomen en jonge dieren.
De gebruiken die specifiek bij de Godin Brighid horen zijn graanpoppetjes en een Brighid’s cross maken. Beide zijn gemaakt van graanhalmen of stro. De graanpoppetjes worden in huis gehangen om zegeningen en vruchtbaarheid aan te trekken. Jonge meisjes (maagden) gaan met de poppetjes in een mand van huis naar huis waarbij de dorpelingen giften bij de poppetjes in de manden leggen. Het Brighid’s cross staat voor de wijsheid en de bescherming van deze Godin, met dit symbool wordt haar gevraagd haar wijsheid te delen.
Aangezien Brighid de Godin van de poëzie is, is het ook traditie om tijdens dit feest een (zelfgeschreven) gedicht voor te dragen. Uiteraard het liefst over de naderende lente.

het Christelijke feest
Datum: 2 februari
Namen: De opdracht van de Heer in de Tempel, Maria Lichtmis, Lichtmis, Candlemas
Op 2 februari vieren de Christenen de toewijding van Jezus. Veertig dagen na de geboorte van Jezus bracht Maria, zoals geschreven stond in de Joodse wet, het zuiveringsoffer (‘een koppel tortels of twee jonge duiven’ Luc. 2 22-35) naar de tempel. Jezus werd hier ook gepresenteerd in de tempel waarbij hij toegewijd werd aan God.
Maria Lichtmis wordt ook nog steeds gebruikt als benaming voor dit feest, dit omdat met dit feest het ‘licht van de Wereld’, Jezus, naar buiten werd gebracht. In de kerk wordt dit gevierd door kaarsen voor de mis te zalven en ze tijdens de mis naar het altaar te brengen. Alle zingende kerkgangers hebben dan een kaars vast.
Maria Lichtmis is het laatste feest wat met Kerst te maken heeft. Na dit feest groeit het kindje Jezus op en begint het lijden. In haar hart weet Maria al wat er gaat gebeuren met haar geliefde Zoon, maar zij accepteert het als de Wil van God. Dit toegewijde geloof maakt dat zij de Moeder van alle Christenen is geworden.

de Christelijke gebruiken
Een van de gebruiken bij Maria Lichtmis is het eten van pannenkoeken, het gezegde gaat dan ook: ‘Al is het vrouwtje nog zo arm, bij Lichtmis zet zij haar pannetje warm.’
Een ander gebruik is de Lichtmis zelf. Als eerbetoon aan het Licht wat nu in de wereld is verschenen ontsteken de Christenen voor de mis zo veel mogelijk gezalfde kaarsen. Het hele altaar staat vol met deze kaarsen en ook alle aanwezigen hebben een brandende kaars.
Naast kaarsen in de kerk worden er ook kaarsen gebrand in de vensterbank bij de mensen thuis. Tijdens deze dagen eren zij het licht dat nu volgroeit is en gepresenteerd is aan de wereld. Bij de advent groeide het licht al meer en meer, naarmate er meer kaarsen aangestoken werden. Maria Lichtmis is het hoogtepunt van deze lichtcyclus.

Debiorah
Debiorah jan 14 '08
Altijd weer leuk om te lezen en mijn kennis uit te breiden! :)

Op de een of andere manier bevestigd het mijn innerlijke gevoel, dat de groei in de natuur weer begint en dat het weer lichter word. Mijn oma had hetzelfde gevoel maar volgens de kalender is het nog lang geen lente. :S
De winter is immers net begonnen.

Ik herken mezelf wel in deze viering.
admin
admin jan 15 '08
dat gevoel heb ik ook, in de tuin heb ik een zanglijster en die begint nu al weer te zingen, normaal gesproken begint een lijster in de vroege lente met zingen, de mijne lijkt wel elk jaar vroeger te beginnen. Mijn bolletjes staan op sommige plekken al te bloeien in de tuin, ik zag tot mijn grote verbazing al een klein hyacintje buiten :|
Sommige bomen en struiken vormen al knopjes en aan mijn vijgeboom (staat nu even op mijn slaapkamer) zitten al vijgen, lol.
Dus het verbaast me niet dat meerdere mensen al zo´n lentegevoel beginnen te krijgen.
Eerlijk gezegd heb ik al enkele jaren het idee, dat de lente steeds vroeger begint, kijk maar naar de natuur.
inneke
inneke jan 15 '08
Ik hoop dat het niet zo extreem is als vorig jaar want toen is het gewoon geen winter geweest. Nu heeft het toch al een paar dagen gevroren :/
admin
admin jan 15 '08
Ik houd niet zo van de winter :SIk ben een echt buitenmens, maar heb echt een hekel aan kou. Als klein meisje goten mijn ouders wel eens whiskey in mijn mond om warm te worden, ik word echt ziek van kou. Is wel lastig soms :)dus vorst betekent voor mij binnen blijven zoveel mogelijk, tenzij de zon schijnt natuurlijk

Als ik een plantje was, was ik zeker niet winterhard, lol.
admin
admin jan 15 '08
En ik mag dan al wel 42 zijn, bij de eerste groene blaadjes loop ik te huppelen op straat :D
Emuca
Emuca jan 26 '12
Rond 1 februari wordt het Keltische jaarfeest Imbolc gevierd bij vele paganisten. Een feest gewijd aan de Keltische godin Brigit, een vruchtbaarheidsgodin. Omdat Brigit ook een vuurgodin is, wordt het ook wel eens gevierd als een vuurfeest. Niet gek is het dan ook dat de Kelten vaak op de avond van 31 januari al begonnen. Vuur is immers beter te zien als het donker is.

Men viert de terugkomst van het licht, nu de dagen sinds de wintersolstitium weer langer worden. Men brengt op rituele wijze het licht in huis in de hoop dat de zon weer aan kracht zal winnen en de lente spoedig aan zal breken.
De lente komt er immers aan, lammetjes zullen rond half februari geboren worden, het toonbeeld van vruchtbaarheid.

Die lammetjes hebben mede ook gezorgd voor de naam van het feest. I mbolg is Iers voor 'In de buik' wat refereert naar de hoogzwangere Ooien die wachten tot hun lammetjes geboren kunnen worden. Dezelfde term is ook een Keltische benaming voor lente.

Brigit komt nog steeds terug in het hedendaagse Ierland, men viert nu Imbolc als St. Birgitsdag, een dag gewijd aan de Keltische godin. Bijzonder is dat de Christelijke kerk Birgit heeft geadopteerd en dat het nu een ware patrones is voor het schiereiland.

Imbolc is een waar vuurfeest en draait om vruchtbaarheid en heling. Er worden vuren ontstoken en van het graan van vorig jaar worden poppen gemaakt. De zaden van het graan dat een half jaar geleden is geoogst wordt nu weer gezaaid, wat over een half jaar weer geoogst kan worden. Een mooie draaiing van het jaarwiel.

Al die dingen geven een hoop opties waarop je het feest kan vieren. Ik herinner me dat ik jaren terug een stropop maakte (bij gebrek aan graan) en deze een half jaar bewaarde, tot er weer een nieuwe oogst zou zijn. Maar wat ik dit jaar doe? Ik heb geen enkel idee. Ik hou het denk ik simpel, omdat het door de weeks valt.. maar ik zal die avond een kaarsje branden om het licht te verwelkomen.. En op de 2e ga ik naar het boekenfestijn, waar ik mooie boeken hoop te vinden zodat ik de lente kan verwelkomen met nieuwe kennis.


geschreven voor mijn zonenmaanblog
HeiligHart
HeiligHart jan 26 '12
mooi stukje emuca!
leuk om er iets over te lezen..
dankje voor het posten op dit forum wink

liefs

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki