Loading...
nl

Kundalini & zelfrealisatie

admin
admin dec 22 '07
Kundalini & zelfrealisatie

Mooie site, niet echt uitgebreid maar mooie woorden.
http://buddhapictures.spaces.live.com/?_...%26ayear%3d2007
Delen:
inneke
inneke dec 22 '07
Maar de waarschuwing zijn ze vergeten. In kundaliniboeken wordt het, zonder begeleiding, opwekken van kundalini door oefeningen heel sterk afgeraden. Als je niet goed geaard bent kun je in een psychose schieten als je daar aanleg voor hebt. Als je te veel energetische, mentale of emotionele blokkades hebt, dan kan het ernstige lichamelijke of/en psychische klachten veroorzaken.
Daar wordt hier niet over gesproken.
Ikzelf herken het 'opschoningsproces'van spontaan ontwaakte kundalini en het is heel moeilijk om daar mee om te gaan- functioneren is vaal aardig lastig, zo niet onmogelijk. En het duurt al lang...
Best goed voorbereid zijn dus voor je aan zo'n yoga-oefeningen begint.
admin
admin dec 22 '07
klopt Inneke, daarom heb ik al eerder geschreven over de gevaren.
Ik ken de risico´s en heb de link niet geplaatst om de oefening te doen, maar gewoon om te lezen.
Maar je hebt zeker gelijk dat je met kundalini niet moet "spelen".
Schrijf er eens wat over als je wilt, ik heb er zelf al over geschreven maar ik denk dat het goed is als meer mensen hun ervaringen opschrijven omdat er steeds meer mensen met kundalinisymptomen rondlopen.
Zoveel is er helaas niet van te vinden op internet, wel in het engels.
Heb ik ook een erg goede link, hier staan de waarschuwingen wél op.
http://biologyofkundalini.com/
inneke
inneke dec 22 '07
Dat is inderdaad een heel goeie link :)
Ik weet wel hoor Karin, dat jij je daar heel bewust van bent en genuanceerd, maar ik schreef het vooral voor mensen die al het voorgaande nog niet hebben gelezen en bij het zien van die link misschien denken: "leuk, moet ik ook eens proberen."

Ikzelf denk met kundalini-energie te maken te hebben, een 'bewijs' heb ik natuurlijk niet, maar kan toch veel plaatsen in dat kader. Bij mij is het begonnen na exreme fysieke, mentale en emotionele stress (kei hard studeren, anorexia en depressies, veel stress in de relatie met m'n ouders en daarna de beginperiode met Giorgo, overspannen). In noodsituaties, als je energie op is, wordt de kundalini aangesproken om verder te kunnen. En zo functioneer ik al jaren.

Ik heb verschillende anorectische periodes gehad en als ik terug goed at en op gewicht was, had ik terug energie- maar ineens dus niet meer. Ik heb dokters afgelopen, cvs is het (gelukkig) niet, maar wat dan wel? Spasmofilie werd gezegd, maar dat is ook maar een vergaarbak voor stressymptomen....

Ik zal omschrijven wat ik de laatste maanden heb ervaren.
Ik kan niets meer doen wat niet goed voelt of is voor mij: ik blokkeer dan compleet. Ben extreem snel overprikkeld. Periodes van complete uitputting, overweldigende moeheid (gevoel alsof ik leegloop langs mijn rug), afgewisseld met slapeloosheid en niet meer kunnen ontspannen: compleet opgejaagd, hartkloppingen,maagpijn, een lijf dat in brand lijkt te staan vanbinnen en vanbuiten, een hoofd dat overuren draait- en dan komt telkens (ineens) een keerpunt. concreet was dat gisteren tijdens een wandeling. Dan begint de energie die vastzit in m'n lijf terug te stromen. Ik voel de blokkade in m'n rug en rond m'n hart wegtrekken en alles begint te tintelen. Ik voel levenslust en speelsheid, een enorme liefde en dankbaarheid dat ik leef, vertrouwen, wijsheid...m'n hoofd wordt dan helder.
En ik merk nu dat de kundalini alles echt aan het opschonen is, dat verstarde egoconstructies en blokkades niet meer dienen- dat ik ze gewoonweg niet kan handhaven. Alles wat niet goed is voor de ontwikkeling van mijn ziel,vanbinnen en vanbuiten, moet wijken. Telkens als er weer zo'n overspannen fase is (of kundalini wat ik nu denk) breekt er weer een stuk weerstand in mij, wordt ik weer een laag dieper geschoond...En zo ben ik nu dus bij mijn meest fundamentele afscheidingen aan het komen, constructies waar mijn kleine ik zich wanhopig aan vast wil(de) houden- waar ik niet naar wilde kijken, niet aan wilde werken. Nu ben ik op het punt gekomen dat ik voel dat ik ze wel moet loslaten, dat ik geen keuze heb. En daarom ben ik eindelijk naar een therapeut gestapt, omdat ik er nu echt door wil gaan- het aan kan de zware confrontaties aan te gaan.

Het is dus een langdurig en pijnlijk proces. Afgelopen weken waren weer een donkere nacht van de ziel. Moest ik niet weten wat er gaande was, dan zou ik de moed verliezen-wanhopen dat het nooit goed zou komen met mij. Maar ik weet dat het geen depressie is, want dat is helemaal anders. In die donkere nachten voel ik me afgesneden, maar verlang ik wanhopig terug naar contact met mijn zelf, met het goddelijke- maar kan ik er niet bij. Ik merk dat telkens als het Licht terugkomt het weer iets sterker is, ik sterker ben,maar ook gevoeliger, iets meer 'ontwaakt'.

Mijn sociale contacten staan op een zeer laag pitje, ik werk voorlopig niet (heb enorm veel geluk dat dat nu mogelijk is, want niet iedereen heeft die keuze), heb extreem veel rust en bezinning nodig. Dacht dat dat vermijding was, dat ik faalangst heb ofzo- maar diep vanbinnen besef ik dat dat nu gewoon is wat ik moet doen. Het proces z'n gang laten gaan, het niet tegenwerken want als ik dat wel doe (door bijvoorbeeld toch extra stress te creëren door dingen te doen die ik eigenlijk niet 100% wil)breekt dat me heel zuur op.

Ik zou met niemand willen ruilen, ben blij en dankbaar dat ik deze weg mag gaan- maar het is kei zwaar, niet iets waar je voor je plezier voor kiest.

Dat is dus mijn ervaring met wat ik denk dat kundalini is- de betekenis die ik eraan geef. Moest het enkel zo zijn dat ik chronisch overspannen ben (wat ik wel eens denk), dan zou ik er niet zoveel zin aan kunnen geven- zou ik me zwak voelen, niet in staat te leven...Misschien dat ik die 'waarheid' niet aankan en dat ik daarom denk dat het kundalini is- maar het geeft me in ieder geval moed en kracht en inspiratie om door te gaan.

Nou, ik heb wel genoeg verteld over mijn proces. Lijk niet te kunnen stoppen vandaag
proost
proost dec 22 '07
Kundalini-yoga is een voortzetting van de hatha-yoga, waarbij hat en ha in evenwicht moeten zijn net zoals bij yang en yin.
Bij kundalini-yoga doorloopt de kundalini-slang de chakra, maar als je met die slang in jeself speelt kan dat een 'gifbeet' opleveren als de tanden van die slang in jezelf niet getrokken zijn.
Door kundalini-yoga kun je sexuele energie omzetten in spirituele energie, wat bij Hare Krishna in de Ardennen te leren is.
inneke
inneke dec 22 '07
Karin, die engelstalige website is echt enorm goed. Ben er nog een tijd zoet mee, maar het is de meest uitgebreide en 'wetenschappelijke' info die je kunt vinden denk ik.
admin
admin dec 23 '07
" Leuk moet ik ook eens proberen", ja dat zullen mensen best denken. Het kan leuk zijn en heel fijn, helaas kun je het niet meer stoppen zodra de energie stroomt, dus bezint eer ge begint.
Daarbij geloof ik niet dat deze methode bij iedereen werkt, ik geloof dat er in beginsel toch al de aanleg moet zijn. Persoonlijk denk ik dat niet iedereen een ontwakening aankan en dat kundalini daarom niet bij iedereen op de weg ligt.

Kundalini kan om de meest uiteenlopende redenen loskomen, ik ken het verhaal van iemand (persoonlijk) die een ontwakening had door een enorme klap op het hoofd, stress kan een reden zijn(zware stress) een ongeluk, noem maar op.
Je kundalini kan zelfs ontwaken door in de buurt van iemand met sterke kundalini te zijn, dat is mij al een keer overkomen, ik heb de energie bij iemand anders wakker gemaakt.
Sinds die tijd ben ik heel voorzichtig met mensen behandelen en doe ik dat eigenlijk liever op afstand.

Ik denk dat de kundalini jou heeft gered, net zoals dat bij mij is gebeurt.
Ook ik zat helemaal op de bodem en wist niet meer hoe verder, het diepste gat der gaten. Ik durf te zeggen dat ik er waarschijnlijk niet meer was geweest als de kundalini mij niet had gered.
Eigenlijk moet ik het anders zeggen, door de kundalini heb ik de steun en de liefde ontvangen die het zo waard maken om door te gaan.
Jij boft met de warme stroming, bij mij is het de koude, ik ben er nog niet achter wat nu eigenlijk het verschil is tussen de warme en koude energie. Ik voel bijna constant een koude wind om me heen, om mijn handen en langs mijn rug. Heel vervelend als het buiten ook zo koud is. je moest eens weten hoe ik gekleed ga op zulke dagen
Een hemd, twee shirts met lange mouwen en dan nog een trui, ik lijk wel een eskimo.

Hij is goed hé die site, jammer dat er in het nederlands zo weinig over te lezen is.
inneke
inneke dec 23 '07
JA, ik ben (was?) ook een koukleum :)

Ik heb gisteren een ijsje gegeten om af te koelen! Het lijkt soms of ik verschroei. Laat ons zeggen dat te koud en te warm allebei niet echt aangenaam zijn
admin
admin dec 23 '07
Das ook weer waar Inneke, altijd of vaak zo warm is ook heel vervelend.
Dan is die larimar zeker heel goed voor jou!
Wat bij mij wel vaak heel vaak warm is, zijn mijn handen.
Sávonds neem ik vaak een koude natte washand mee naar boven om mijn handen op te leggen. Het kan inderdaad zo warm voelen dat je haast bang wordt dat je vlammen gaat zien
admin
admin okt 18 '08
even een schopje omhoog.
admin
admin okt 19 '08
admin
admin okt 19 '08
sarina
sarina okt 19 '08
Hoe zou het komen dat de één daar heel erg gevoelig is, en de ander helemaal niet? Tenminste, ik herken hier niet zoveel van bij mezelf, of is dat omdat ik er niet mee bezig ben? Ik geloof er wel in trouwens....
admin
admin okt 19 '08
Het gebeurt niet bij iedereen en waarom dat is dat weet ik echt niet.
Ik heb in het verleden twee jaar geschreven op een Amerikaans forum waar mensen van over de hele wereld terecht kwamen, ik heb volgens mij wel eens een link neergezet.
Het is zover ik kan nagaan 1 van de beste forums op dit gebied, vandaar dat ik het zo ver zocht smile
De meest verschillende mensen hadden kundaliniervaringen dus ik weet echt niet wat de link is tussen deze mensen of het moet zijn dat we gewoon allemaal een grote familie zijn waarin de 1 wel sproeten krijgt en de ander niet om zo maar te zeggen.
Het is niet zo dat alleen de mensen die het aankunnen er mee te maken krijgen, want legio mensen zijn hiervoor opgenomen in allerlei instellingen, ook die verhalen ken ik.
Mensen die finaal plat werden gespoten of vastgebonden aan bed, heel naar en heel akelig als ze er later achterkomen wat er eigenlijk precies is gebeurt.
Het kan een zegen zijn maar ook een vloek voor sommigen.
Ik ben er ook van overtuigd dat er mensen zijn die om deze reden uit het leven zijn gestapt.
Er zou echt veel meer info moeten zijn, in het Oosten, India bijvoorbeeld kun je hierover voldoende info vinden.
Jammer want hier in het westen krijgen toch steeds meer mensen ermee te maken, zelfs mijn huisarts was niet verbaasd toen ik het hem vertelde, en ik dacht nog wel dat hij meewarrig achter zijn oor zou gaan krabben crazy
sarina
sarina okt 19 '08
Ik vind het heel erg heftig allemaal. Ik zou het niet graag willen doormaken, maar ik begrijp dat het jullie juist heeft geholpen. Aan de andere kant kunnen mensen er ook aan onderdoor gaan.... Is eigenlijk de (h)erkenning van de energie belangrijk? Kundalini is toch in iedereen? Bij mij moet het dan ook aanwezig zijn, zou het mij ongemerkt kunnen helpen, zonder heftige verschijnselen? Vraag het me af....
admin
admin okt 21 '08
Kom ik vanavond op terug.
admin
admin okt 21 '08
Het was en is nog steeds bij tijden enorm heftig, zoals ik al eerder zei soms een vloek en soms een zegen, en ik schaam me wel vaak als ik weer eens aan het mopperen ben, want als ik heel eerlijk ben is het toch een enorm geschenk ( zo ervaar ik het dan).
Mensen kunnen zichzelf in dit proces zeker verliezen en dat gebeurd ook regelmatig, het is juist dan enorm fijn als er een netwerk is dat je opvangt en dat ontbreekt hier helaas nog al eens. Of ik kan niet goed zoeken, dat kan ook.
Ik heb legio mensen gebeld en gemaild die zogezegd ervaring hadden met kundalini, en als ik dan vroeg of ze wisten wat te doen als iemand in een onverwachte crisis zou komen dan moest eigenlijk iedereen verstek laten gaan. Daar wordt heel gekunsteld overheen gekletst, en dat vind ik dan weer heel link.
Begrijp me goed, ik wil niemand bang maken want dat is nergens voor nodig, maar ik ben wel van mening dat als je leraar kundalini yoga bent je juist daar heel bewust mee moet omgaan, en dat gevoel krijg ik bij niemand tot nu toe.

Kundalini is inderdaad in iedereen, de energie bevind zich in je eerste chakra, onderaan ligt de kundalini energie als een slang opgerold aan de basis van je heiligbeenchakra.
Er zijn verhalen van mensen die de kundalini gedoseerd hebben laten ontwaken, geen idee hoe dat dan zou gaan, maar schijnbaar is het mogelijk.
Ik ken alleen de verhalen van de volledige uitbarstingen en dan van mensen persoonlijk, sommige zijn erg heftig en andere zijn eigenlijk redelijk beheerst.
Je zou het boek van Gopi Krishna eens kunnen lezen, hij heeft een prachtig boek gescheven over zijn kundalini ervaringen.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki