Loading...
nl

Last van de onderrug en de nek

LPChip
LPChip aug 27 '06
Last van de onderrug en de nek...

disclaimer
Dit document lost de problemen niet op, maar kan wel voor verlichting zorgen.

voorwoord
In eerste instantie dacht ik altijd dat ik de enige was die dit had. Ik kwam er echter achter dat meer mensen dit hebben.

De documenten op de hoofdsite bevestigen dit zelfs als een bijverschijnsel. Daarom zal het me ook niet verbasen als menig van jullie dezelfde problemen hebben.

Ik heb het een en ander geleerd over dit soort zaken, en heb daarom besloten een topic te starten met informatie voor jullie die je kan helpen om deze last te verlichten.

Wat gebeurd er?
Wat er in feite gebeurt, is dat de spieren in een geforceerde houding zitten waardoor ze stijf worden.

Het principe van neerwaardse kracht
Ik heb gemerkt dat dit proces een oplopende hoop is. Van je tenen naar je hoofd loopt dit op. Het is zo dat als je benen stijf zijn, en je dit niet verhelpt, vervolgens je onderrug stijf wordt. Als je dit ook niet verhelpt, vervolgens je nek stijf wordt. Verhelp je dit ook niet, krijg je vervolgens koppijn. Natuurlijk ga je proberen om je nek wat los te masseren, maar dat lukt niet echt. Dit komt omdat het aangevoerd wordt vanuit je rug.

Oplossen van het probleem middels neerwaardse kracht
Het grappige is dat als je last heb van je nek en misschien zelfs koppijn, je alleen hoeft na te gaan of je beenspieren stijf zijn. Zijn ze dat, ga dan je beenspieren goed strekken. Door dat er ruimte vrij komt op die plek, zakt de last van je rug naar je benen. Omdat je rug wat vrijer is, zakt de last van je nek naar je rug. Omdat je nek vrij is, zakt je koppijn weg naar je nek. :)

Onderhoud
Zeker in het begin, zal het lijken alsof je beenspieren altijd vast zitten. Dat komt omdat je nek- en rugklachten steeds naar beneden zakken als je je hebt opgerekt. Op gegeven moment ga je op een punt komen waar je voelt dat je beenspieren wat soepeler worden en je kan voelen wanneer het in je rug gaat. Om het uit je rug te houden moet je heel concequent je beenspieren rekken en strekken.

Preventie
Zelfs als je dit alles volgt ben je er nog niet. Ook al kun je door je beenspieren goed te rekken het grootste gedeelte aanpakken, je moet natuurlijk ook letten op een juiste houding. Zit je bureaustoel wel goed? Slaap je lekker of is je matras te hard/zacht? Loop je in een goede houding? Als je ergens gaat zitten zonder rugsteun, let je er dan op dat je met een rechte rug zit?

Bijverschijnselen
Als je je niet goed rekt en strekt, kan een van de bijverschijnselen Migraine zijn. Ik heb zelf veel last van migraine. Ik ben doordat ik bezig ben gegaan om mijn houding enzo te veranderen, erachter gekomen, dat als ik last van mijn nek en koppijn krijg, ik last begin te krijgen van de eerste faces van migraine. Eerst een duf/moe gevoel en wat vlekken in het gezichtsveld. Als ik niets doe, heb ik een minuut later ofzo echt migraine met schitteringen en zware hoofdpijn, etc. Zodra ik dit merk, stop ik direct met wat ik doe en ga ik mij helemaal rekken en strekken, en daarmee kan ik de aanval voorkomen.

Hoe en waarom
Het document beschrijft dit als een van de bijwerkingen. Hoe zit dat, en waarom gebeurt dit bij ons?

Menig van jullie zal ongetwijfelt ook kampen met weinig energie. Vaak vermoeid etc. Het document op de hoofdsite beschrijft dit overigens ook. ;)

Doordat je vermoeid bent, ben je gauwer geneigd om in een verkeerde houding te gaan zitten. Sterker nog, doordat je houding deze problemen veroorzaakt, slaap je slechter. Ik raad daarom ook aan om een aantal dagen extra nachtrust te pakken en voor het slapen gaan goed je benen te rekken en te strekken. Je zult zien dat je overdag meer energie hebt die je goed kunt gebruiken om op je houding te letten.

Pff, wat een lap tekst :p

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en deel gerust je ervaringen met ons over dit. Zelfs als het wel/niet werkt.

Bij mij werkt het in ieder geval wel.
Delen:
blue eye witch
blue eye witch aug 28 '06
hey dat ga ik zeker proberen, wie niet waagt wie niet wint ;-)
mause
mause aug 28 '06
ik heb ook veel last van mijn nek en onder rug. helaas zit hier ook een medisch probleem achter. maar kan me ook voorstellen dat het nu allemaal wat verergert wordt, met al die veranderingen. we wacvhten af, misschien wordt het wel weer wat beter.
LPChip
LPChip aug 29 '06
Zoals ik in de bovenstaande post al aangeef is dit niet de oplossing, maar een methode om het te verlichten. Als je geluk hebt, heb je er verder weinig tot geen last meer van. Merk je daarna nog steeds dat er bepaalde plekken niet goed zijn, raadpleeg dan een arts voor eventuele doorverwijzing naar fysiotherapie of misschien zelfs orthomanipulator (=manuele therapeut)

Ikzelf ben ook 2x langs geweest bij de orthomanipulator, waardoor de last een stuk minder erg is, en veel beter te beheersen (ook door de oefeningen die ik extra heb mee gekregen)
mause
mause aug 29 '06
ik loop al ik weet niet hoelang bij de fysio, ed. maar zoals ik al vertelde zit er bij mij een medisch probleem achter. weet sinds kort dat ik een nekhernia heb, en in mijn onderrug zitten twee gekantelde wervels. een mooi zooitje dus. hihi. maar kan wel zo zijn dat de klachten nu dus verergeren door de omschakeling.
LPChip
LPChip aug 29 '06
Dat kan heel goed, en oefeningen doen kan nooit kwaad. Ik zou zeggen, probeer het bovenstaande eens, en misschien helpt het jou net zo goed als dat het mij helpt. :)
mause
mause aug 29 '06
we gaan het proberen.
Ayasha
Ayasha aug 31 '06
die oefeningen zuigen. : en helpen doen ze nie.

Verder kan die theorie wel werken wanneer je eens een keer rugpijn hebt omdat je bv een weekje jezelf overschat hebt oid, maar niet als er een medisch probleem achter zit :n Maar dan is de pijn ook heel anders (vooral heftiger)
mause
mause aug 31 '06
krijg nu so wie so wekelijks nog fysio, en daar krijg ik ook oefeningen. hoop dat het binnenkort allemaal wat beter wordt. maar bedankt voor de tips.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 3 '06
 Quote:
Origineel van kath:
die oefeningen zuigen. : en helpen doen ze nie.

Verder kan die theorie wel werken wanneer je eens een keer rugpijn hebt omdat je bv een weekje jezelf overschat hebt oid, maar niet als er een medisch probleem achter zit :n Maar dan is de pijn ook heel anders (vooral heftiger)
Ga eens naar een orthomanipulator (manuele therapie) en vraag daar de oefeningen van. Die zijn namelijk niet te vergelijken met fysio / kraken etc.
mause
mause sep 3 '06
heb ik al gehad. hihi. heb zo'n beetje alles al gedaan. komt vast wel weer goed.
Serenity
Serenity okt 6 '11
Wauw zeg wat een goede informatie LPchip,
Ik kan me er wel in vinden in die theorie daarom is yoga ook zo goed voor de mens REKKEN EN STREKKEN MAAR!! laugh

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki