Loading...
nl

Iets dat Zwart en Wit tegelijkertijd is

JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 15 '07
Leuke formules maar ik ben er nog niet helemaal uit of ze wel kloppen :).

Dit zeggen jullie:
Zwart = grijs - wit
Wit = grijs - zwart
grijs = zwart + wit

Wat is dan
zwart - wit = ?
grijs + wit = ?
grijs + zwart = ?
gast
gast dec 15 '07
zwart(0)-wit(1)= niets, heft elkaar op (maar in wezen gelijk aan alles want de absolute waarheid is alles en niets)

grijs+wit=witzwartwit dus 10+1=101
grijs+zwart=witzwartzwart dus 10+0=100
gast
gast dec 15 '07
Nims wat het voor die kwantum computer inhoud weet ik ook niet, helaas heb ik daar geen verstand van.
Wat ik begreep uit een vorig stukje kan die toegevoegde dimensie 1 of 0 zijn en niet 1 en 0. Dus dan zou je dit krijgen bij grijs+wit= 1of0+1= 11 of 01.
Ik snap wel dat dit een ingewikkeld systeem is. Maar dat is altijd wel grappig om te zien dat dingen die door mensen moeilijk te maken zijn in geestelijke zin juist heel eenvoudig zijn. Spiegelbeeldig dus eigenlijk.
gast
gast dec 15 '07
Dit heeft er ook alles me te maken:

http://www.youtube.com/watch?v=zoMk0estzXc
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 16 '07
Ik zie niet in hoe dat laatste filmpje er iets mee te maken heeft. Dit gaat over heilige geometrie, maar als je het filmpje bekijkt, vind ik het een beetje onzinnig aangezien het nergens in de natuur voorkomt. Wat dat betreft is de gulden snede (de verhuiding tussen 2 verschillende stukken van een lijn) juist wel de heilige geometrie. We zien deze bijvoorbeeld terug in de verdeling van zonnebloempitten over de schijf van een zonnebloem, of de verdeling van sterrenstelsels in het universum.

Maar goed, om weer on topic te blijven.

Je formules lijken me nietszeggen te worden, aangezien je het wit en zwart, aan het reduceren bent tot 1-en en 0-en. Waarmee je 101 of 100 krijgt. Dit lijkt me onbruikbaar geworden, en ook iets waarmee je niet kan rekenen. Daarbij kan ik me ook geen beeld vormen bij 101 of 11 of 01 of 100.

Het is nog heel moeilijk om te begrijpen wat je nu precies bedoeld, en of jouw voorstelling van de 1en0 overeenkomt met de kwantumcomputer.

Misschien is het beter om met een gedachten experimentje uit te leggen hoe je zo'n 1en0 q-bitje kan voorstellen.

Dit is een bekend gedachten experiment en wordt de Schrödingers kat genoemd (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schr%C3%B6dingers_kat)

Een kat wordt in een stalen ruimte opgesloten, samen met de volgende helse machine (die men afschermen moet tegen direct ingrijpen van de kat): in een buisje zit een minuscuul klein beetje van een radioactief element, zo weinig, dat gedurende een uur mogelijk een van de atomen vervalt, maar even waarschijnlijk ook niet. Vervalt een atoom, dan detecteert een geigerteller dat en laat via een relais een hamertje vallen, dat een flesje met blauwzuur stuk slaat. Als men dit systeem een uur lang aan zichzelf heeft overgelaten, dan zal men zeggen dat de kat nog leeft als intussen geen atoom vervallen is. Het eerste atoom dat vervalt zou de kat vergiftigd hebben. De toestandsfunctie van het hele systeem zou dat zo uitdrukken, dat daarin de levende en de dode kat gelijktijdig gemengd voorkomen. Het kenmerkende aan zulke gevallen is, dat een oorspronkelijk tot atomair bereik beperkte onbepaaldheid zich vertaalt in grofzintuigelijke onbepaaldheid, waarover dan door directe waarneming beslist kan worden.

Als het nu waar is dat een deeltje niet noodzakelijk bestaat tot het geobserveerd wordt, dan is het niet zeker of de hamer ooit kan vallen -- wellicht moet hij vallen, wellicht kan hij vallen, wellicht kan hij niet vallen. Totdat de doos open gemaakt wordt, is het dus niet zeker wat er gebeurd is. De uitsmering van mogelijkheden over het veld der waarschijnlijkheid betekent dus dat zolang de doos dicht is, de kat tegelijkertijd zowel in leven als dood kan zijn. Zolang er geen observatie mogelijk is, is het niet anders te zeggen.

In bovenstaand verhaal is de kat in de doos, dus een q-bit.
inneke
inneke dec 16 '07
Nims, wanneer ga je nu eens Wilber lezen?
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 16 '07
Waar kan ik die vinden? Ik ben namelijk niet iemand die boeken leest. Eigenlijk heb ik er best wel een beetje een hekel aan (boeken lezen dus).
inneke
inneke dec 17 '07
in de boekhandel of de bibliotheek :-)
of op internet natuurlijk ;-)
gast
gast dec 17 '07
Ik ken Wilber ook niet en ben ook geen lezer.

Dat experiment snap ik niet helemaal Nims, want waarom zou in deze die kat de q-bit zijn?

Leven en dood is trouwens ook één geheel. Voeg je daar een dimensie aan toe (q-bit) dan kan het of leven of dood worden al naar gelang de noodzaak en de wil ervan.
Voor ons dualistisch denken dus niet te begrijpen omdat dit systeem niet het overzicht heeft over het geheel. Maar wie weet, in de toekomst.
inneke
inneke dec 17 '07
Het is een uitnodiging voor al wie serieus op een theoretische manier met spiritualiteit bezig is.
En hij zegt eigenlijk hetzelfde als jou 'gest' (sorry, ben je naam even kwijt ;-)
gast
gast dec 17 '07
Bedankt voor de tip. Ik zal kijken of hij hier ook te koop dan wel te leen is.
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 17 '07
 Origineel bericht van: gast
Ik ken Wilber ook niet en ben ook geen lezer.

Dat experiment snap ik niet helemaal Nims, want waarom zou in deze die kat de q-bit zijn?

Omdat de toestand van de kat pas duidelijk wordt, op het moment vandat het waargenomen wordt. Voordat de kat bekeken wordt, is de kat, dood en levend tegelijkertijd.

Ik weet hoe dit klinkt, en dit is ook een voorbeeld om het Begrip q-bit begrijpbaar te maken. Een q-bit is 1 en 0 tegelijkertijd TOT het moment dat de echte waarde bepaald wordt. In vergelijking met de kat is deze dus ook dood en levend TOT het moment bepaald word of hij nu toch dood was, of leven.

Om dat weer terug te trekken naar jouw stelling. Als 1en0 de waarheid is, kan je de echte waarheid nooit bepalen. Want zodra je naar de 1en0 gaat kijken wat het is, zal deze 1 of 0 worden. Want zoals de Kwantummechanica dicteert, zorgt de waarneming van de qbit, voor de daadwerkelijke waarde.

Is dit iets duidelijker?
gast
gast dec 17 '07
Wij kunnen toch ook niet de absolute waarheid weten. Want wat is de absolute waarheid? Wat wij waarheid noemen is vaak een samenraapsel van allerlei statische gedachten en ervaringen (die ook wel eens veranderen als nieuwe inzichten erbij komen). Maar de waarheid is niet statisch maar altijd in beweging. Dus wat dat betreft komt het dicht in de buurt van die q-bit.
JulienMoorrees
Inderdaad, maar om weer even terug te komen on-topic :)ik wilde alleen maar "bewijzen" dat iets zwart en wit (1 en 0 ) tegelijkertijd kan zijn. Volgens mij zijn we het daar in ieder geval over eens :D. Wat voor consequenties dit verder heeft, dat weten we uiteraard niet haha.
LPChip
LPChip dec 17 '07
Iets wat zwart en wit tegelijk is, is dus grijs! X)

EDIT: voordat men dit weer te letterlijk opvat: Ik bedoel hier dus, wanneer je 2 extremen tegenover elkaar hebt, dan is er altijd een grijs gebied die bijde scheiden waarvan je niet kan zeggen welke van de 2 waar is.

Zo heb je in de politiek een linker kant en een rechter kant. Of je bent links, of rechts, maar echt in het midden heb je niet. Je kan het wel allebij hebben, maar men zal toch van je verlangen dat je een keuze maakt. Ook met wetenschappelijk vs spiritualiteit heb je een grijs gebied. Deze heb ik eerder al (in een ander topic) aangegeven. De wetenschapper zal niets aannemen tenzij er bewijs is. De spirituele is bereid iets aan te nemen tenzij bewijs zegt dat het niet zo is. Daarin kun je geen middenweg kiezen heb heb je dus een grijs gebied.

Als je een grijs oppervlak hebt, en de vraag wordt gesteld: is dit zwart of wit, en je kan alleen daartussen kiezen, dan is dat ook een onmogelijke keuze omdat je te maken hebt met een grijs gebied. Ze kunnen allebij, maar eigenlijk ook allebij niet, want het is immers grijs. Zou je het gaan afronden, dan kom je op allebij uit.
gast
gast dec 17 '07
Zou het dan zo kunnen zijn dat wij leven in dat grijze gebied? Net als in dat filmpje zou je kunnen zeggen dat die overlappende ruimte tussen die twee cirkels het grijze gebied is. De ene cirkel staat voor alles en die andere voor niets en er tussen in is dan het grijze gebied van alles en/of niets waaruit het leven ontstaat.
Het is maar een brainwave.
LPChip
LPChip dec 17 '07
Daar ben ik zelfs van overtuigd, maar dat is meer omdat er nog veel dingen zijn die wij te zwart/wit zien. Alles moet maar aangetoond worden en bewezen worden, terwijl als je al die regels overboord gooit, je vaak heel andere conclusies kan trekken.

Dat is ook het mooie van het spirituele. Dat reikt veel verder. Denk maar aan communicatie met entiteiten enzo. Een wetenschapper kan tot op heden nog steeds geen entiteiten meten, en dus bestaan ze niet voor de wetenschapper. Dus ja, we leven wat dat betreft in een grijs gebied omdat de ene helft zeg maar beweert dat het niet kan, terwijl de andere helft beweert dat het wel kan.

EDIT:
Een heel mooi voorbeeld hiervan is een oude puzzel die ik ooit gevonden heb in een boek. De vraag is of je 4 rechte lijnen kan zetten die een negen tal punten verbind. De 4 lijnen moeten in 1 beweging gezet worden, ofwel: aaneensluitend. Om deze puzzel op te lossen moet je de regels overboord gooien (op bovenstaande na ofcource)

• • •
• • •
• • •

Dus: kun jij door 4 rechte lijnen te trekken op bovenstaande plaatje, waarbij alle lijnen aaneengesloten zijn en ook nog eens alle 9 punten geraakt worden?
gast
gast dec 17 '07
Lp-Chip eerlijkheidshalve moet ik je vertellen dat ik deze puzzel al ken en er niet uit kwam toen ik hem voor me kreeg. Er was niet bij gezegt dat ik van het vierkant mocht afwijken en dat de hoek in een lijn niet persee op een punt moest liggen.
Maar het is wel een heel mooi voorbeeld van hoe wij eigenlijk niet "durven" af te wijken van wat wij denken en daardoor niet tot een oplossing komen.

Over die wetenschap en spiritualiteit; ik weet niet of je nu in het grijze gebied zit tussen wetenschap en spiritualiteit. In mijn oren klinkt het meer dat je aan de spirituele kant blijft hangen en niet in het grijze gebied "leeft". Maar dat kan natuurlijk door mijn eigen beperkte waarneming komen ;)
JulienMoorrees
 Origineel bericht van: gast
Zou het dan zo kunnen zijn dat wij leven in dat grijze gebied? Net als in dat filmpje zou je kunnen zeggen dat die overlappende ruimte tussen die twee cirkels het grijze gebied is. De ene cirkel staat voor alles en die andere voor niets en er tussen in is dan het grijze gebied van alles en/of niets waaruit het leven ontstaat.
Het is maar een brainwave.

Ik denk wel dat wij leven in een grijs gebied, maar dat je niet simpel kunt reduceren tot twee cirkels. Ikzelf zou hiervoor het yin yang teken gebruiken. Van een grote afstand is dit een grijze stop. Maar ook in het witte zit een zwarte kern, en vice versa.

Maar laat ik voorop stellen, dat deze fylosofie niets met q-bits te maken heeft, maar wel leuk zijn om over na te denken. Een q-bit is namelijk geen realiteit voor ons. Wij kunnen alleen maar zijn gedrag via/via observeren. Wij weten dus, dat ze 1 en 0 tegelijkertijd zijn, echter kunnen wij dit menselijk gezien, niet zien of waarnemen. Want zodra wij de waarneming doen, zal de q-bit een 1 of een 0 worden. Wel is het wiskundig aangetoond, dat het een 1 en 0 samen is. Raar toch? Het waarnemen vormt de realiteit zoals wij hem zien.

Kun je je dus ook het volgende afvragen. Als niemand waarneemt dat ik sterf. Heb ik dan het eeuwige leven? :)
gast
gast dec 17 '07
Haha, voor die ander misschien wel maar niet voor jezelf ben ik bang.

Is die q-bit ook niet een beetje onder de noemer paradox te vangen?
Pagina's: Vorige 1 2 3 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420