Loading...
nl

Examen leven van Kath Kerst!

Ayasha
Ayasha dec 10 '07
Het is een gewoonte geworden he?
Bij deze dus opnieuw een serie'tje examenleven van moi :DEven een erg lang stukje omdat er ook een "inleiding" bij zit.

Het weekend voor de examens
Op vrijdagavond thuis komen, msn op starten en alvast de eerste gestresseerde nicks zien. De eerste countdowns staan er alweer in en vele hebben hun status op afwezig staan met als reden “leert” of “wiskunde” of “nederlands” of “examens!” en variaties er op! Het is boeiend om te zien hoe studenten wat zo’n dingen betreft allemaal hetzelfde zijn. Elke richting, elke leeftijd. Op zo’n gebied is er geen enkel verschil. Ook in mijn nick verschijnen al de eerste tekenen van stress. En voor mij begint het dit weekend pas…

Als prachtige starter krijgen we onze hoofdvakken. 2 ontzettend belangrijke vakken die voor ons kunnen bepalen of we over zijn naar het volgend jaar, en dus onze middelbare school definitief afsluiten en aan een geheel nieuwe fase van ons leven mogen beginnen. Of dat we het allemaal nog eens over doen en nog een jaartje wachten met die nieuwe fase. Pracht van een starter! *zucht gefrustreerd* hoewel we nu natuurlijk nog frisse moed hebben! Tot maandag 11:40. Doordat we het hele weekend hebben geblokt is de fut er al dik uit waarschijnlijk máár we zijn dappere studenten en gaan vrolijk door tot het einde!

Maar éérst…Eerst slapen!

“Goodmorning sunshine”
Een oog opentrekken en tot de conclusie komen dat het regent….Grapjas! Even diep zuchten en me over mijn ochtendhumeur heenzetten. En wat dollen met mijn vriend. Ontbijten (uhum om drie uur ’s middags) en dan rond vijf naar huis om…Ja geloof het of niet, te leren! Het eerste wat er doorheen mag is *tromgeroffel* VOEDING! *trompetten* (vreemd genoeg denk ik nu aan scoobydoo ofwel: ‘Puppyyyyy power!! ‘tududududumumtuduummmmm’ *pfieuwwww* en daar zag je scrappy-doo (ofwel scooby’s neefje) met een stofwolkje richting doel trekken. Om na drie passen door neef scooby bij de oren gepakt te worden. Leuk tekenfilmpje overigens maar dat even daar gelaten. Terug naar voeding!

Voeding is ongeveer het meest boeiende vak dat je je kan voorstellen! Dat wil zeggen, als je een saaie, geen hobby of leven hebbende oude geit bent, die graag wil opscheppen tegen haar al minstens even oude, geen hobby of leven hebbende, vriendinnen met de prachtige latijnse woorden van al de organen die je nodig hebt voor de vertering. Het is overigens niet voor niets dat Latijn een dode taal is ondertussen. Dat is het enige waarvan ik wel zeker ben dat ik het ken!
Om nog maar te zwijgen over de prachtige vloeistoffen die al die organen nodig hebben (dan hebben ze een naam waar je een boek mee kan vullen, bezitten ze over de meest technische snufjes die je als arme leerling natuurlijk allemaal moet kennen en dan nog, moeten die achterlijke dingen sapjes hebben om het klaar te spelen. Geen wonder dat de mens zoveel “sapjes” en chemische rommel nodig heeft om te functioneren.)

Goed, dus je moet dat allemaal leren. (tis meer biologie dan voeding overigens maar dat mag je onze leerkrachten niet vertellen, daar krijgen ze paniekaanvallen van enzo…) en dat zijn dan 14 blz (samengevat wel te verstaan) vol met al die zever…Huppa! Voor je het weet is het elf uur en zit je vriend langs je om je zelf opgestelde “examen” mondeling te overlopen gezien je een half uur er voor de hele “nest” wanhopig aan de kant gegooit had en die weet dat voeding toch best belangrijk is…
Om 12:00 (oke, 12:03) kan je éindelijk met een iets rustiger gevoel alles aan de kant leggen en richting een leuke bestemming trekken om nog een filmpje mee te pikken en ook nog eens te slapen…Best belangrijk. Want anders functioneren die organen niet meer en heb je 6 uur voor niets geleerd… Dat zou pas balen zijn!

Wakker worden met ontbijt op bed en drie rode rozen…Over een ontspannen zondagochtend gesproken! Nog een laatste ontspannen dagje voor die stresserende examendagen! Met pijn in het hart je vriend “buiten gooien” en rond een uur of half vier toch maar eens beginnen te leren! Toch voor je eigen geweten dat examen dat je zelf opgesteld had maken en vreemd genoeg alles makkelijk kunnen invullen! Om zes uur eindelijk aan voedingsmiddelentechnologie beginnen. Ja das een mond vol he?

Komt er op neer dat je elk voedingsmiddel binnenste buiten draait, en dat mag je vrij letterlijk nemen! Soort van bezigheidstherapie voor wetenschappers die op andere gebieden niets waard waren en bedachten dat ze zo toch wel zouden kunnen doorbreken.
45 minuten later ben je op de hoogte van alle toepassingen van zetmeel, zowel de natieve als de gemodificeerde, weet je hoe een suikerraffinaderij in elkaar steekt en hoe suiker nu precies ontstaat en op de koop toe heb je geleerd wat voor bewaartechnieken er zijn en hoe de koolhydraten precies ingedeeld zijn!
Boeiend…Of niet! Zeker niet als je je bedenkt dat je op dat zelfde moment in de armen van een prachtjongen had kunnen liggen…Ach ach, we leren voor onze toekomst toch?

Dag 1: alle begin is moeilijk

Goeiemorgeuh! Om kwart over zeven wekken deckers en ornelis van Q-music me met een nieuwtje over de Kerstmannenloop. Vervolgens kondigen ze have a nice day van bon jovi aan en komen de eerste gitaarklanken al uit mijn wekkerradio. Met een aardige klap wordt het ding tot zwijgen gebracht en enigszins duf ga ik rechtop zitten. Wat was vandaag ook alweer de reden dat ik moet opstaan? Ohja! Examens! Ben op slag wakker, doe mijn prachtige roze sponsen kamerjas aan en nestel me voor de warmte van het elektrisch kacheltje. Rustig begin ik mijn voeding door te lezen…multidisciplinaire wijze van oplossen van aandoeningen, stofwisseling, vertering, mond, slokdarm, maag, duodenum (a.k.a twaalfvingerige darm) dunne darm, dikke darm en anus, allemaal komen ze voorbij met bijbehorende latijnse namen, verteringssappen en technische snufjes om dit alles te laten werken. We mogen het nalezen afsluiten met constipatie (jummie) en tandaandoeningen. Vervolgens tot de conclusie komen dat het al acht uur is dus snel in de kleren schieten. Met drie treden tegelijk naar onder rennen, haast tegen de deur knallen omdat je wel kan 120 sapjes kan onthouden maar niet dat je de deur moet openen voordat je er doorheen kan en alvast beginnen met make-up en mousse. (ja Phaser, go ahead and laugh)

In de auto stel ik vast dat ik voor het eerst in 6 jaar tijd nerveus ben voor een examen! Ik zet het van me af en wandel een vijftal minuten later al door de sporthal om mijn plek te zoeken. Leg mijn pennen neer en wandel net zo rustig naar de andere kant van de zaal om mijn vriendin even te begroeten. “ik weet niets meer!” zucht ze gefrustreerd. Ook ik kom tot de conclusie dat het allemaal weg lijkt te zijn… Adem in…Adem uit! “als je de vragen voor je hebt komt het wel, je bent je nu gewoon aan het opfokken” een knipoogje en naar mijn plek…Vooral blijven ademen! Jep, adem in…Adem uit!

Een 12blz lang examen komt voor je neus en je begint rustig te pennen. Wetende dat die twee uur toch veel te lang zullen duren. Je worstelt je vraag per vraag door de bladzijde en als je de laatste op lost. Stel je vast dat je bij geen enkele vraag moest twijfelen, goed misschien heb je vragen wel drie, vier, vijf of zelfs zes keer moeten lezen. Goed, misschien heb ik die ene vraag zeven keer gelezen… toen ik hem na de zesde keer nog niet snapte bladerde ik even door. En bij het nalezen drong het ineens tot me door wat ze bedoelde met die vraag! Leve de van nature blondine zijnde mensen wiens begrip weliswaar traag maar in elk geval aanwezig is! Dat kan niet van iedereen gezegd worden!

Met een opgelucht gevoel verlaat je om tien over tien de zaal. Mijn vriendin en ik nemen vrijwel meteen voedingsmiddelen technologie voor onze neus en huppa, 3 seconden later is de hele gang stil…Pauze noemt men dat! Hier en daar word er nog overlegd wat nu wel of niet juist is maar behalve vragen over de leerstof hoor je geen gesprekken. Mijnheer die-we-altijd-graag-zien-maar-nu-even-minder-graag komt ons het slechte nieuws brengen dat het tijd is om naar binnen te gaan!

We beginnen met enige tegenzin aan onze voedingsmiddelen technologie ondanks dat dit hetgene was waar niemand echt voor vreesde. Dat neemt ook wel met zich mee dat iedereen heel hard op voeding geleerd heeft en voedingsmiddelentechnologie wat gelaten heeft voor wat het was. En iedereen nu, tot ieders verbazing, zit te zwoegen op voedingsmiddelentechnologie. Om half elf leg ik uiteindelijk mijn examen voor op mijn bank. Op dat zelfde moment legt mijn vriendin het ook naar voren. Vreemd hoe twee mensen zo op elkaar kunnen lijken en toch zo verschillend kunnen zijn. Ik glimlach even als ik me bedenk in welke opzichten we gelijk zijn en werp vervolgens een blik op de jongen die een jaar jonger is dan mij naast me. In gel gestoken krulletjes die tegen het hoofd plakken, de overbekende geconcentreerde blik die je ook wel eens terug vind bij 1stejaars en het puntje van de tong buitenboord…Apart dat dit een 5dejaar is.

Éindelijk komt meneertje-dat-meestal-graag-gezien-is binnen en plots zijn alle ogen van de mensen die klaar zijn op hem gericht. Vijf minuten tikken tergend traag voorbij en uiteindelijk begint hij met te vertellen langs waar we de school mogen verlaten en ‘de mensen van half twaalf mo…’ verder komt hij niet want die mensen zijn al vertrokken… Mijn vriendin en ik wisselen een blik van verstandhouding, we zuchten opgelucht en doen teken dat het van ons af is. Ons examen debuut is gemaakt en redelijk goed ook!

Meneertje-dat-we-meestal-graag-zien-komen haalt ons met vlotte stappen in en maant ons tot stilte (wat overigens niet zo best lukt) maar voor de opgeluchte studenten van STW maakt het allemaal niet uit! Het ergste zit erop! Druk pratend, lachend en het examen besprekend wandelen we over de speelplaats van de middenschool met meneertje-dat-ons-dan-weer-niet-zo-graag-op-die-manier-ziet-vertrekken kijkt ons hoofdschuddend met een klein glimlachje na…. Het is vreemd hoe er een “ongeschreven wet” is dat er bij een laatstejaar sneller en meer door de vingers gezien word dan bij een eerstejaar…
Delen:
admin
admin dec 10 '07
Leuk om te lezen kath, je schrijft echt heel gezellig.
Lena
Lena dec 10 '07
:Dleuk om even mee te mogen lezen hoe je dagen eruit zien.
succes Kath!
dragon
dragon dec 10 '07
Hoi Kath

succes hoor!
Lekker luchtig en met humor geschreven :)
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 10 '07
Heel leuk om te lezen. Veel succes en sterkte. Niet teveel stressen he :).
Ayasha
Ayasha dec 10 '07
pf pf niet te veel stressen...In de plaats van ons tenminste tijdens onze examens met rust te laten, mogen we nu ook nog even wat voor GIP doen. Alsof onze dagen nog niet genoeg met school gevuld zijn tijdens de examenweken.

dragon; het is met humor geschreven maar daa rhoud het helaas ook meteen op...Ach ja... nog maar 11 te gaan!

Dankje Lena en Karin.
LPChip
LPChip dec 10 '07
En ook deze is weer zeer plezant om te lezen. :)Dank je. :D
Ayasha
Ayasha dec 11 '07
No thanks LPChip, kan ik mijn frustraties wat kwijt ;)


Dag 2: te laat!

Goeiemorgeeeee!
Nee zo vrolijk stond ik niet op. Integendeel. Mijn voornemen om om kwart over zeven op te staan en na te lezen tot kwart voor acht is helemaal fout gelopen. We begonnen toch met Engels dus eigenlijk vond ik dat niet zo een ramp! Met wat moeite schud ik de kleine Jack Russell die me altijd vergezelt in mijn bedje wakker. Ik vermoed dat ze me naar de hel verwenst maar nadat ze zich lekker uit gerokken heeft komt ze toch maar voor het lekker warme elektrische kacheltje liggen! Op mijn schoot…Mag je een keer proberen een andere broek aan te doen met een Jack op je schoot…Donya vind dat dat moet kunnen! Kath vind echter van niet dus Donya wordt zonder pardon aan de kant geduwd. Ze zucht een keer diep en laat me rustig mijn gang gaan.
Vreemd, rustig op staan en rustig alles kunnen doen, make-up, mousse, wat dingen van mijn gip bij elkaar sprokkelen. Eeeen…Te laat komen op school.

Te laat komen op school als je zoveel tijd had? Daar moet je mijn naam voor hebben, of meer bepaalt; mijn moeder!
Om twintig over acht kwam madame met piepende remmen tot stilstand. (nee zo spectaculair was het heus niet maar…) sprong ik als een heuse op de vlucht zijnde gangster in de auto en vertrok moeders weer met gierende banden richting school. Enkel de zonnebrillen ontbraken nog!

Ik wandel met een redelijk tempo richting sportzaal waar ik, in tegenstelling tot de drie jongens die wel 3 seconde voor mij binnenwaren, tegen gehouden wordt door mijnheertje-dat-we-normaal-graag-zien-maar-nu-even-niet. “secreteriaat dame!” klinkt het onverbiddelijke vonnis. Ik haal gelaten mijn schouders op, gooi mijn tas op de grond en neem mijn agenda er uit. “secretariaat!” herhaald hij wat bozer. “ja ja…On my way!” antwoord ik zwaar uit mijn humeur. Het secretariaat is dus, op mijn tempo, vijf minuten wandelen. Daar vijf minuten staan praten met de madam van de balie (zal ze graag horen) en dan weer vijf minuten terug. Waardoor ik dus rond tien voor 9 eindelijk de zaal binnenkwam. Ik apentrots met dat briefje richting mijnheertje-dat-me-niet-binnen-liet wandelde en vervolgens weer heeeeeeleemaal terug naar de achterkant van de zaal om langs mijn wannabe-Harry Potter te gaan zitten. (*steekt tong uit naar iemand*) Hij heeft er overigens inderdaad wel wat van weg! Ik krijg mijn examen Engels met een meevoelend lachje van mijn leerkracht en ik begin er aan. Wie had verwacht dat we de teksten over de Maori’s en Aboriginals moesten kennen?
Not me! Eh maak daar maar; ‘not STW’ van!

Uiteindelijk draaien we om 35 minuten over tien het examen om. Jeij we zijn klaar! Na dat je je dan nog tien minuten met het volkrabbelen van je kladblad bezig houd en je nog eens tien minuten spendeert aan rondkijken in de zaal is je inspiratie wel op en zit je lusteloos voor je uit te staren, zie je elke minuut voorbij tikken en spring je haast een gat in de lucht als dan eindelijk je examen meegenomen wordt!

Om een beetje mijn frustratie te uiten geef ik een zachte tik in de buik van mijn pestkop als hij voorbij komt. We knikken even naar elkaar en ons verhaal is alweer verteld…

Tijdens de pauze is het als vanouds: Nakijken! Van sedementen tot magmagesteenten tot de grondlagen tot erosie! Ook de aardkorst komt vaagjes voorbij en plots zien we een heuse stormloop richting zaal. Mijn vriendin en ik kijken elkaar eventjes verbaasd aan en besluiten dan ook maar rustig onze papieren weg te steken.
‘Hup dames! Jullie moesten al in de zaal zijn’
We zuchten even en gaan elk naar onze eigen plek waar we beginnen aan een papmakkelijk examen van aardrijkskunde.. Denk dat mijn neefje van 2.5 het nog wel had kunnen oplossen! Op een vraag na dan, die heb ik dan ook door mijn vriendin laten oplossen! Leve de moderne technologie! Op een kwartier tijd was ik klaar wat dus inhoud dat ik daar nog ruim een uur moet zitten! Als alle leerkrachten naar de linkerkant van de zaal trekken grijpen mijn vriendin en ik de kans om even wat over en weer te sms’en over hoe het gegaan was. Als het dan plots weer krioelt van de leerkrachten zoek ik de ogen van mijn vriendin en kruis ik mijn leerkracht aardrijkskunde die zeer geboeid naar de kale muur aan de achterkant van de sporthal aant kijken is. Ik probeer mee te kijken en te zien wat hij ziet maar mijn spirituele kant is kennelijk niet meer zo goed en hoe hard ik ook mijn best doe, voor mij staat er niets! Kinderen krijgen is nergens goed voor! Daar krijg je rare tikken van. (hij, of beter zijn vrouw, heeft een week voor de examens een nieuw mensje ter wereld gebracht. Met een kattennaam!)

Mijnheertje-dat-me-vanmorgen-terug-stuurde komt nog even praten dat ik op tijd moet zijn en hij ergens een lijn moet trekken. “kon je je dat niet drie seconden later bedenken?” vraag ik fijntjes maar daar krijg ik geen reactie op. Hij laat ons allen gaan en ik pijl even bij mijn pestkop hoe het gegaan is. Net over of net gebuisd. Had het kunnen voorspellen want ik krijg altijd het zelfde antwoord!

En nu zit ik hier dus weer, na bijna drie uur torentjes bouwen, teksten op schrijven, me vervelen, sms’en, ruzie maken met de tafel. (als ik er morgen nog ruzie mee heb vertel ik waarom) en een uurtje examen maken…Mag ik beginnen aan *trompetten en tromgeroffel* geschiedenis en Frans! De vind ik dan meest boeiende vakken ooit! Of niet! Kijk, Frans kan ik nog inkomen. Met die walen hier in Belgie die waarschijnlijk toch wel aan ons zullen blijven plakken moeten we toch tweetalig zijn. Als ze echter beslissen dat de walen met Brussel-en-alles mogen oprotten baal ik wel dat ik dit examen geleerd heb maar zo ver zijn we nog niet. Belgie en regeringen maken gaat niet meer goed samen. Maar geschiedenis? De mens leert toch niet van zijn fouten dus wat is het nut?
Over een paar jaar komt wereldoorlog drie, lossen we het op, en ongeveer 50 jaar later schrijft Kath de 7de dit zelfde stukje…
Lena
Lena dec 11 '07
Wat een dag Kath, heel leuk om te lezen. :)
:Dvooral dat erosie,zit er bij mij nog steeds ingegrift!
Afbrekende ,transporterende werking van wind water en ijs!!
Volgens mij heb ik er nooit gebruik van gemaakt :P
Phaser
Phaser dec 11 '07
Citaat Kath:
"en ongeveer 50 jaar later schrijft Kath de 7de dit zelfde stukje… "

Komen er toch nakomelingen? ;)
4 gedaan, nog 9 te gaan meid! Het belangrijkste, al 4 goede examens!
Morgennamiddag en in het weekend kan het weer even relaxen worden... Is nodig tijdens examens.

Nog veel succes met je examens en heel mooi geschreven!

Greetz,
Phaser
Ayasha
Ayasha dec 11 '07
Lena: dat is inmiddels al gewist :DAnders is mijn hoofd te vol.

Phaser; nee nee, toch niet. Geen nakomeling voor de dees. Maar schijnt dat je blijft terug komen tot je je lessen geleerd hebt en gezien ik hardleers ben zalk nog wel paar keer verschijnen :P

en idd nog 9 te gaan waarvan er 2 gebuist zijn :+
JulienMoorrees
JulienMoorrees dec 11 '07
Weet je al dat je gebuist bent, of denk je dat?
Ayasha
Ayasha dec 12 '07
Ik denk dat Nims. Sowieso is Frans al elke periode gebuist geweest dus ik zou niet weten waarom niet. En dan komt chemie er nog aan...


Dag 2: van fouten leer je

Dat is dus de reden waarom we geschiedenis moeten kennen. Om fouten uit het verleden niet meer opnieuw te maken. Dat is precies waar ik vandaag voor gezorgd heb. Ik ben niet te laat gekomen! Ik had nog ruim drie minuten voor ik op mijn plek moest zitten toen ik aan kwam! *vreugdedansje* kreeg een kneepje in mijn schouder en een knipoogje van mijnheer-die-me-gisteren-terug-stuurde. Ik heb nog een tijd met mijn vriendin zitten praten over geschiedenis en toen zei het meisje langs Mieke (ze doet een andere richting maar wel hetzelfde jaar) ineens dat alles in de atlas stond. *wisselt blik van verstandhouding met Mieke* *zuchten allebei een keer heel diep* Vrijwel iedereen zat dus ik repte me ook maar eens richting mijn plek wat me een kwasi boos schuddend vingertje van mijnheer-die-er-wel-mee-kon-lachen opleverde…

Je gaat daar dus zitten wachten op je examen. Legt ongeduldig het ene been over het andere en *klonk**aw*godver…*slikt in**krijgt verbaasde blik van HP* komen er dus tien bladzijden voor je die allemaal over de tweede wereldoorlog gaan. Vind het nog altijd straf dat frankrijk en groot britagne het hadden kunnen voorkomen maar “voor de goede vrede” niets gedaan hebben om Hitler te stoppen van een tweede wereldoorlog op poten te zetten…Ironisch noemt men dat geloof ik?

Hoe dan ook, alles ging vlotjes en toen mijn vriendin en ik tegelijkertijd ons examen omdraaide (let wel; ik zit helemaal vanachter en zij zit helemaal van voor. We kunnen elkaar net zien) en tegelijkertijd naar elkaar keken met een grijns die “dit ging gooehooeed!!” zei was de grootste stress van me af. En niet alleen van mij vermoed ik.

Na wat over en weer gesms over het examen en over mijn pestkop die neergestort was (lag te snurken) kwam dan eindelijk mijneertje-dat-we-graag-zien-komen en stormden we als een stel bisons die vuur geroken hebben naar buiten.

Dan gaan we met zijn allen de mooiste taal ter wereld nakijken…Helaas zijn mooie dingen nooit echt aangenaam. Frans dames en heren! Omdat ik pijn kreeg en een beetje wanhopig werd van Frans heb ik me in het midden van de gang neergezet. (tot grote verbazing van meneertje-dat-toezicht-houd.) Maar hij zei niets. Het probleem met Frans is dat je kan leren en leren en blijven leren, maar je het nooit zal kunnen tenzij je er dagelijks mee bezig bent. Kijk je kan wel een hele namiddag die woordjes vanbuiten blokken, maar uiteindelijk moet je voor elke taal “feeling” krijgen. Grammatica en regeltjes is één maar je kan het pas echt juist doen als je het gewoon aanvoelt. En daar zit dus het probleem van ons…Mij, mijn vriendin en mij. Geen fouten zien staan. Le velo, la velo is allemaal hetzelfde voor ons! Kortom; hoooopeloos!

Na een kort gesprekje met mijn pestkop over mijn wannabe-HP (waar hij me gelijk in gaf overigens, en als ik het nu zo bekijk kan ik hem net zo goed een printer noemen…Hoewel dat wel redelijk vergezocht is.) moest ik me wederom naar mijn stoel reppen want mijnheertje-wees-al-richting-mijn-plek-met-een-*foeifoei*blik!
Neer ploffen en *klank**aw**godver…**boze blik van printer die al examen voor zich had**minstens zo boze blik terug, printers moeten niet zeuren**boze blik naar die verrekte tafel!* en je examen krijgen!

Nou, Frans is dus erop of eronder. (hoogstwaarschijnlijk er onder maar we hopen op er op!)
Ik was precies om half elf klaar. (geinig tekstje over de verschillen in gedrag tussen meisjes en jongens, opvoeding of iets int kopke? Misschien nog een boeiend topic voor hier maar dan wel in het Nederlands! :p)

En mannen…No offence, maar het komt er op neer dat jullie er niets aan kunnen doen, jullie zijn hopeloos verloren, het is allemaal de testosteron zijn fout. Had je nou oestrogeen gehad, dan waren jullie niet zo… *grijnst breed* ik wist wel dat vrouwen de verbeterde versie waren!

Afgeven en dolenthousiast naar buiten stormen want…De zwaarste vakken zijn er door! Enkel MSV en Economie zijn nog wat moeilijker maar allebei fijn om te leren dus huppa! Mijn stressvolle dagen zijn voorbij (hoop ik)

Morgen Nederlands…Onze moedertaal, vier uur lang! Halleluja. Of niet. Mevrouw heeft toegegeven niet genoeg leerstof te hebben om die uren te vullen dus wij hopen op veeeeel leesteksten!
Lena
Lena dec 12 '07
Afgeven en dolenthousiast naar buiten stormen want…De zwaarste vakken zijn er door! Enkel MSV en Economie zijn nog wat moeilijker maar allebei fijn om te leren dus huppa! Mijn stressvolle dagen zijn voorbij (hoop ik)

Morgen Nederlands…Onze moedertaal, vier uur lang! Halleluja. Of niet. Mevrouw heeft toegegeven niet genoeg leerstof te hebben om die uren te vullen dus wij hopen op veeeeel leesteksten!

fijn dat je het allemaal positief beleeft Kath, succes morgen!
Ayasha
Ayasha dec 12 '07
erg positief ben ik niet. Ik schrijf het wel heel positief op maar zit net zo goed in de stress :)Ben nogal een rampscenario denker. ;)Uiteindelijk zorgt dat er ook voor dat ik na elk examen zo iets heb van 'he, dit ging eigenlijk super!' maar de avonden er voor zijn altijd een hel, zowel voor mij als mijn omgeving want dan ben ik echt niet meer om aan te spreken. Mijn moeder werd gek van mijn bui de afgelopen 4 dagen. := (het weekend en eergisteren en gisteren dus)
Lena
Lena dec 12 '07
Gelukkig kunnen moeders een hoop verdragen ;)
Ayasha
Ayasha dec 13 '07
Dag 3 die goede oude moedertaal…

Nadat ik gisteren een lekkere rustige middag gehad heb en ik vanmorgen kon uitslapen omdat ik niet moest nakijken. (en me daarbij bijna oversliep) stond ik ruim op tijd in de sporthal die tijdelijk omgebouwd is naar studie en examenhal.
Ik heb me werkelijk nog nooit zo rustig gevoeld voor een examen. Rustig mijn schrijfgerief pakken en samen met een klasgenote vitten op mijnheertje-dat-ons-altijd-opjaagt-terwijl-we-nog-drie-minuten-hebben!
Die meneer heeft namelijk een beetje last van zijn laatstejaars! Hij vind ze niet vlot genoeg, veeeel te rustig die handel. Dus mijnheer zegt elke minuut twintig keer ‘nog …. Minuten’ waardoor wij allemaal boos worden want hij jaagt ons op en vervolgens gaan we dus allemaal nog rustiger naar de sporthal. We zijn immers nog steeds opstandige pubers voor iets! Jullie moeten begrijpen dat we niet uit onze rol kunnen vallen he! ;)

Na een kort gesprekje met mijn pestkop wandel ik als bijna iedereen al zit toch maar naar mijn tafel. Kijk zuchtend naar mijn printer en zo mogelijk nog minder vrolijk naar die lege plek aan de andere kant waar maandag iemand gaat zitten die wel boksen heeft. Je wil je heel rustig neerzetten, schuift je knieën onder de tafel, wil het ene been over het andere leggen en… *klonk*aw*godver…*kuttafel!**boze-blik-van-printertje*boze-blik-van-kath-terug* Kijk ik heb een theorie…Die printer daar, die is katholiek! Jahaaa en nog niet een beetje katholiek, nee heel erg streng. Dus hij kan er eigenlijk niet tegen als ik vloek. Maar ik als niet katholiek wezen kan het niet laten. Met gevolg dat katholieke printer en niet katholieke kath elkaar vaak boos aan kijken…Wat ons dan weer brengt tot het feit dat religie voor oorlog zorgt en dus niet goed is. Kortom Printer: Ik heb gelijk!

Maaaaaaar terug naar het examen! Je maakt dus heel rustig het veel te makkelijke examen. (het zou een beetje rot zijn als nu blijkt dat ik niet geslaagd ben :P) werpt af en toe een verbaasde blik op de knalgroene bril van je printer. (ik blijf hem grappig vinden, sorry.) waardoor je half verblind weer verder schrijft en rond tien voor tien draai je het examen om! Hip hip alweer een examen voorbij! Tenminste: de helft!

Vervolgens mag je je dus twintig minuten vervelen. Hoewel ik me niet echt verveeld heb. Mijn printer is namelijk zo dom om een vraag op te lossen die hij niet moest oplossen en steekt een hele tirade af dat hij meer punten wil omdat hij zo achterlijk is geweest om het nulletje te missen dat voor de vraag stond. (nee zo zei die het niet maar daar kwam het op neer :D) waarop mijn leerkracht nederlands (helaas niet meer mijn leerkracht engels) hem aan kijkt alsof ze een spook gezien heeft. Even een blik wisselt met mij die zegt: “had ik toch maar laatstejaars die zich van zulke dingen niets aantrekken” en vervolgens met hand en tand probeert uit te leggen dat dat niet mogelijk is. Als dat eindelijk enigszins gelukt is en de HP nog wat sputtert (zou het helpen als ik die inktpatronen eruit haal? Hoewel, HP printers houden het toch niet langer dan een jaar dus ik stel voor dat we hem gewoon even bezig laten) wandelt ze rustig door en geeft ze me een knipoog.

Dat is dus het verschil tussen een laatstejaar en een eerste…Excusez-moi Vijfdejaars . (en toch vind ik het meer een eerstejaar!) Laatstejaars lossen net genoeg vragen op…Oke af en toe te weinig maar dat is dan meestal ongepland, eerste…Uhum, vijfdejaars te veel. Wat zou nu op lange termijn het effectiefste zijn?

Hoe dan ook, eindelijk mogen we naar buiten (en ik bedenk me net dat we wederom die logboeken niet in orde gebracht hebben.) en staan we rustig wat te praten. Mijnheertje-ik-heb-het-moeilijk-met-mijn-laatstejaars rent rond als een kip..Haan zonder kop om ze een beetje onder controle te krijgen en met enig leedvermaak merk ik op dat het allemaal niet simpel is. Hij gooit me een waarschuwende blik die zoveel zegt als: ‘ik wilde dat ik tijd had maar daar achter staan er twee te zoenen dus je komt er mee weg!’ en we bedenken ons wat er nog moet komen. Schrijven en lezen normaal! Moet lukken!

Dus je gaat weer naar die hal. De printer had maar twee uur examen dus die mocht al door met gevolg dat ik helemaal alleen aan mijn tafeltje zat (lekker veel plaats!) er word een blad uitgedeeld met de melding “de rest komt zo”.
Dus iedereen knikt, veel leerkrachten delen vb eerst een opdrachten blad uit en dan pas de bijlagen. Maar een kwartier later is “de rest” nog steeds niet gearriveerd. Net als ik mijn gsm wil pakken voel ik hem trillen en zie ik mijn vriendin een blik naar achter werpen. Ik haal rustig mijn gsm uit mijn zak en lees daar exact wat ik wilde sturen: “zo krijg ik ook twee uur vol!” ik werp een grote grijns naar haar en dat zegt meer dan genoeg!

Er worden af en toe wat tekens naar elkaar gedaan alla “komt er nog wat van?” en als een leerkracht voorbij komt vraag ik enigszins geïrriteerd of ze die bijlagen misschien nog moest schrijven. Hij haalt zijn schouders op en wandelt door…Leerkrachten!

Eindelijk arriveert mevrouw-met-de-bijlagen en wordt de sporthal-die-nu-tijdelijk-studie-en-examen-hal is haast omver geblazen door het opgeluchte gezucht! Inmiddels is het tien voor elf… Ruim twintig minuten gewacht dus.

We beginnen met onze schrijfopdracht, het lezen wordt ons kennelijk kwijt gescholden. En ik besluit de feministische toer op te gaan. Met enig sarcasme schrijf ik aan de hand van de cijfers (die me verrekte goed uit komen) dat het beeld van de vrouw aan het kookvuur en de man die voor brood op de plank zorgt nog altijd niet verdwenen is. Door het hele verhaal met cijfers en vaststellingen haal ik het weer aan zodat het als een rode draad er doorheen loopt. Ja, eigenlijk ben ik best wel tevreden over die schrijfopdracht! Om 35 over elf leg ik mijn pen neer…Heerlijk eigenlijk, om vijf minuten later al naar buiten te kunnen wandelen!

Buiten hoor ik dat mijn vriendin exact hetzelfde gedaan heeft…Over op dezelfde golflengte zitten gesproken…
admin
admin dec 13 '07
8)
Ik vind het echt leuk om jouw verhalen te lezen kath, ik zei het al eerder, ik vind dat je heel gezellig en met veel humor kan schrijven!
Lena
Lena dec 13 '07

Wederom succes morgen!!
LPChip
LPChip dec 13 '07
Idem zoals hierboven. :)

De teksten zijn lang, maar gezien de schrijfstijl, niet lang genoeg XD
Pagina's: 1 2 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki