Michelle heeft ws een ASS, laten we dat eerst voorop stellen voor we beginnen met loslaten en zelf uit laten zoeken.
Maar Michelle kan wel gestuurd worden in het omgaan met andere kinderen.
Dat is zeker waar. Maar het heeft alleen effect als de opvoeders en begeleiders haar accepteren in haar echtheid. Als ze sociaal gewenst gedrag moet aanleren alleen omdat dat 'zo hoort' werkt het niet.
Ik begin altijd met kinderen te vertellen dat ik hun boosheid, onmacht begrijp (niet afkeur) maar dat de uitingsvorm die ze kiezen niet de 'handigste' is. De volgende vraag is: 'Hoe kun je dit op een andere manier oplossen?' en vervolgens andere oplossingen aanbieden. Dit moet je heel veel keren doen.
Zo doen wij het ook.
Het gaat mij erom, dat ze boosheid fysiek afreageerd op wat het eerst in de buurt is. Kind, speelgoed, meubels maakt niet uit. Als zij ruzie met Ashley heeft, boos wegloopt en Jillian toevallig in de weg staat, krijgt Jillian een duw, trap, stoot.
Dat soort dingen gebeuren niet alleen thuis, maar ook in de speeltuin, op school.
Of ze spaart het op tot op haar kamer en begint behang te trekken, tekenen op de muren, barbies onthoofden enz.
Haar boosheid heeft vaak ook 2 kanten, doordat ze vaak niet goed uit haar woorden kan komen ( ze slist, praat binnensmonds of juist heel hard en schel)kindjes begrijpen haar niet snel genoeg, maar als we haar loslaten, net als haar grote zus in de speeltuin (achter ons huis) laten spelen en haar 2 minuten alleen laten, dan is ze weg. De ruzies met andere kinderen hebben we al lang geleden op z'n beloop gelaten, zo lang ze niet slaan, schoppen enz of schelden/vloeken is het geen probleem. Maar haar alleen laten of uit het zicht is geen optie.
Ze is grenzeloos, dat vind ik heerlijk aan haar, gaat naast iedereen zitten, praat en maakt contact met iedereen, is heel behulpzaam, lief voor dieren (ook al gaat het vaak erg ruw), verzorgend en heeft ruimtelijk inzicht, gevoel voor muziek, kan mooi zingen en dansen, ze kent when you're gone van Avril Lavigne, nagenoeg uit haar hoofd. Daar genieten we ook echt van, prijzen we haar mee in de hemel, stimuleren dat ook.
Maar loopt ook met iedereen mee die ze aardig vind, gaat zelf op pad (loopt weg, ook uit haar eigen huis, als ik of mijn man er niet is en er oppas is voor haar.
Word snel boos, praat nog niet zo goed en is absoluut nergens bang voor. Ze is niet bang om zichzelf pijn te doen (vallen enz), vind vuur, zwaailichten en snelle voertuigen 'cool'.
In balans is ze wel, als alle dagen hetzelfde zijn, ze overal op tijd voor word gewaarschuwd (bezoek school enz). Dingen als vermoeidheid, ziek zijn, onverwachte gebeurtenissen gooien alles in de war voor haar. Maar ja dat hebben we vaak genoeg aan iedereen verteld, niet iedereen kan daar tegen en zo zijn er heel wat vriendschappen verwaterd / afgekapt. En sommige mensen kunnen dat wel weer waarderen en hebben dezelfde 'normen en waarden' als ons. Het leven is sinds de kids erg gecompliceerd geworden. Niet alleen dat ze of je het nou nieuwetijdskind, ASS, sociaal gestoord of wat dan ook noemt. De strijd die je iedere dag moet leveren om te knokken voor een bijzonder kind in een prutmaatschappij, 'oh wat heb je het zwaar' Nee het is niet zwaar het is heerlijk, ik groei met mijn bijzondere kinderen mee, leer elke dag weer meer en meer van en over ze. Ik word alleen (letterlijk) ziek en moe van de constante stroom bevestiging dat we anders zijn. Ja dat weet ik nu ook wel dat mijn gezin geen doorsnee gezin is. Dat we volgens de een een stelletje gestoorden zijn (en ja dat zijn we volgens de wetenschappelijke criteria ook) maar waarom voelt het dan zo goed? Waarom moet ik worden aangevallen op de dingen waar ik me goed bij voel? Zorgen voor mijn man kinderen en huisje en meer niet. Nee ik doe zelfs geen administratie, ik verzorg en maak schoon en frobel eens wat en meer doe ik niet en ik vind het heerlijk!!! Ja verklaar mij maar voor gek als een ouderwetse theedoos een lui nest dat niet wil werken want thuiszitten is zo makkelijk, lekker teren op ZW uitkering, VT's toeslagen en kinderbijslag. Ja heerlijk teren op kosten van de staat.. Zo word het gebracht. Ik kan het ook wel anders doen *volgens de maatschapij zoals ie nu is en wat verwacht word* dan vraag ik thuiszorg aan voor mn huishouden, een kindteam voor de kinderen en verpleegster voor m'n man en dan ga ik werken... zoals het hoort. Tsssk wat voor meerwaarde heeft die sitautie dan? Dat ik ga werken. Dat mijn kinderen opgevoed worden door vreemden, mijn huis voor mij geen veilige haven meer is omdat er vreemden al mijn spullen aanraken omdat het werk is. Niet met liefde elk kledingstuk ophangen, genieten van de slaaplucht in de slaapkamertjes voor het luchten, zich niet ergeren aan alle kindervingertjes overal en nergens omdat dat een eindeloze taak is.
Ik ben gelukkig in mijn eigen huisje, heb geen flatscreen, auto, ik heb niet eens een rijbewijs, mag niet eens op een scooter rijden haha. Ik heb geen dure vakanties of dagjes uit nodig om even te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Bij mij is het nooit sleur! Het is hier altijd levendig, gezellig en druk in huis, onze deur staat altijd open voor iedereen met goede bedoelingen, we hebben een snel groeiend netwerk van kennissen en vrienden, de meiden zijn geliefd bij hun vriendjes, het gaat goed met ze op school. En nee we hebben het niet breed en de komende jaren zullen voor ons magertjes zijn, maar het zijn wel de mensen die we nu om ons heen hebben, die ons er doorheen slepen, net als dat wij hun erdoor slepen als ze ons nodig hebben. En die mensen hebben ook bijna allemaal hun rugzak met labels als borderline, adhd, ass enz. Het heeft allemaal een reden en die reden zie ik nu pas nu ik me niet meer spiegel aan de buitenwereld maar mijn levensdoel de ruimte geef. En nu komen er allemaal kansen op mijn pad, zoveel duidelijkheid, er gaan zoveel deuren met mogelijkheden open. Ik Leef! op mijn manier, met mijn dingetjes, met mijn visie. En tegelijkertijd is het de strijd met de buitenwereld, de maatschappij het grote gevecht. Loskomen van wat was, hoe het was, de strijd dat wij het anders doen, anders zien en vooral anders ervaren. Dat duidelijk maken aan anderen dat is de grote 'tijdvreter'. Daar gaat zoveel energie in zitten en vaak blijf je dan nog met een kloof onbegrip. Nog meer bevestiging dat het anders is. Niet normaal en dus NIET GOED.
Niet normaal wil niet zeggen dat het niet goed is. Dat is zo frustrerend voor mij. Ik ben niet volgens de middenmoot, helemaal niet juist, ik kan niet zoveel aansluiting vinden in deze maatschappij waar het draait om meer meer meer terwijl ik juist schreeuw om minder minder minder. Minder van alles. minder verplichtingen, minder moeten, minder gedwongen sociale contacten omdat het zo hoort (bezoekjes bij mensen waar je weinig waarde aan hecht en ja ik hecht weinig waarde aan mensen).
De strijd opgeven en het gewoon te doen dat is de oplossing, maar dat is erg moeilijk als je steeds herinnerd word aan het feit dat je het anders doet. En vooral de negatieve lading die het krijgt als je de situatie schetst zoals die nu thuis is.
Nou en?! ik ben gelukkig, laat me zijn zoals ik ben.
Maar boven alles..
Ik LEEF! en van hoeveel mensen kan je dat tegenwoordig nog zeggen?