Loading...
nl

basisonderwijs voor nieuwetijds kinderen

Ayasha
Ayasha mrt 6 '08
 Origineel bericht van: gast
Kath, weet je waarom je beter met paarden kan opschieten?

Omdat die direct zijn in hun contact met jou. (niet anders dan ze werkelijk voelen/denken, "zo binnen zo buiten") Je weet dus veel beter waar je aan toe bent en dat geeft jou zekerheid en onzekerheid met mensen die nog niet "zo binnen zo buiten" zijn.

Niet dat je geen gelijk hebt, want het is zo, maar vanwaar die wijsheid gast? :)

cross post verwijderd overigens :)
gast
gast mrt 6 '08
Omdat ik het uit eigen ervaring ondervonden heb. En daardoor alles wat je zegt kan herkennen.
Ayasha
Ayasha mrt 6 '08
Omdat ik het uit eigen ervaring ondervonden heb. En daardoor alles wat je zegt kan herkennen.

je wekt mijn nieuwsgierigheid alleen maar meer op......
gast
gast mrt 6 '08
Hoezo?
Beschermengel
Beschermengel mrt 6 '08

..
Ayasha
Ayasha mrt 6 '08
Hoezo?

pmmetje niet gelezen? ;)
gast
gast mrt 6 '08
Dit is het paard waar ik heel veel van geleerd heb:

liesanne
liesanne mrt 6 '08

Omdat die direct zijn in hun contact met jou. (niet anders dan ze werkelijk voelen/denken, "zo binnen zo buiten") Je weet dus veel beter waar je aan toe bent.....

Dit geldt volgens mij ook voor kinderen.......als dit nog niet is afgeleerd....
liesanne
liesanne mrt 6 '08
 Origineel bericht van: kath

(let wel; ik heb het niet over kinderen die autistisch zijn oid)

het gíng hier over deze kinderen.......
liesanne
liesanne mrt 6 '08
Ik voel me geirriteerd over bovenstaande discussie en had een heel verhaal klaar, maar dat heb ik maar weer gewist....

het lijkt me beter te vragen...

Kath, wat maakt dat jij hier -in de watten leggen van kinderen, verwennen ed.- aankaart? Als ik alles wat hierboven gezegd is nog eens lees, zie ik niet dat daar sprake van is... (in mijn ogen)...

Prima om te discussiëren over een harde/zachte opvoeding, maar die vind ik hier niet op zijn plaats....
sarina
sarina mrt 7 '08
Lieve mensen, ik heb dit topic een beetje laten liggen omdat ik zelf juf ben. Ik wilde er niet te veel over zeggen omdat 'basisonderwijs voor nieuwetijdskinderen' helemaal mijn ding is, en nieuwsgierig was wat er over gezegd zou worden.

Ongeveer tachtig procent van de kinderen die nu op de basisschool zitten zijn al nieuwetijds, dus het is nu aan de scholen en leerkrachten om daarmee om te gaan... Dat valt niet mee, want nieuwetijdse kinderen nemen niets meer aan voor zoete koek, en vertellen je precies waar bij jou de zwakheden en sterke kanten liggen. Bluffen helpt niet, want ze 'weten' op een ander niveau. Ze zoeken echtheid, zeker bij hun opvoeders. Als jij ze iets verbiedt zullen ze altijd willen weten waarom, en daarover in discussie gaan. Dat is wel eens vermoeiend, maar ik moet ze vaak gelijk geven.

In mijn ogen hebben de kinderen van nu het veel moeilijker dan de kinderen van vroeger. Ze zijn veel gevoeliger, en dus wordt de één gek van de prikkels, de ander sluit zich op in stilte, de volgende wordt boos en de ander weer verdrietig. Maar ze zitten met zijn allen op een kluitje, met hun overgevoeligheid en eerlijkheid. Ze worden vaak niet begrepen door hun opvoeders, dus nog meer frustratie.... De kracht is om deze kinderen te begeleiden, (opvoeden klinkt zo zwaar) en het beste uit ieder kind naar boven te halen. Ze te vertellen dat ze het goed voelen, en dat je ze begrijpt....

Hoewel veel kinderen misschien verwend zijn met spullen, ben ik maar weinig tegen gekomen die verwend zijn met een begripvolle omgeving.... Triest genoeg als je een kind vraagt naar zijn positieve punten en dat hij zuchtend zegt dat hij er geen heeft.... Dus, blijf opkomen voor jullie kinderen, het is zo fijn als ze thuis begrepen worden en dat ze serieus genomen worden....
gast
gast mrt 7 '08
Ja dat is zeker zo. Heb je wel eens een programma gezien over een autistisch kindje dat een hond krijgt die hem heplt de wereld aan te kunnen. Dit was wel een heel erg zwaar autistisch jochie maar het werkte wel.
Het is ook niet zo heel gek dat pedagogen ouders aanraden een huisdier te nemen waar het kind deels verantwoordelijk voor is. Dan gaat het misschien wel over verzorging en zo maar ik denk dat het kind ook veel kan leren in de omgang met dieren.
(ik heb er veel van geleerd in iedergeval :)
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 7 '08
Sorry Kath, maar ik vind niet dat het de taak van de ouders is, om de kinderen neer te halen en in de grond te boren. Ja daar worden ze wel hard van, maar niet op de juiste manier. Je spreekt van iemand die op het criminele pad terecht komt, en door zijn hardheid zich er aardig uit heeft weten te redden. Maar heel misschien is deze persoon juist wel door zijn hardheid er in eerste instantie in terecht gekomen.

Ik vind dat een ouder er moet zijn voor de kinderen op het moment dat zij dat nodig hebben. Dat is dus niet de hand boven het hoofd houden, en het niet meer zelf te laten ontdekken, maar ook niet neerschoppen als het toch al in de goot ligt. Als ouder kun je een kind alleen maar begeleiden en niet programmeren (zoals sommige ouders proberen).

Een ouder heeft niet als taak zijn kinderen hard te maken, en voor te bereiden op een harde maatschappij. Dat jij misschien wel zo bent, zegt niets over hoe andere kinderen zijn.

In mijn ogen is het juist de taak van een ouder, het kind, zichzelf te laten zijn. Als dat inderdaad een harde tante is, dan moet je het maar schoppen als het erom vraagt, maar als het een lief klein zielig poppetje is, dan moet je het niet gaan neerschoppen, omdat jij er zelf nu eenmaal niet van houdt. Neem de mensen zoals ze zijn, in plaats van jezelf erop te projecteren. Niet iedereen is gelijk zoals jij.
Debiorah
Debiorah mrt 7 '08
Ik ben het helemaal met Sarina eens! Ik snap overigens ook niet waar het in de watten leggen en wollen dekentje nu in een keer vandaan komt. :S

Ik zie ook verwende kinderen die zichzelf niet altijd weten te redden maar ik vraag mij af of dit door de watten en wollen dekentjes komt.

Bij watten en wollen dekentjes stel ik mij een warm nest voor een plaats op moeders schoot, liefdevol en vertrouwd.

@gast: Bijzonder wat je verteld. Een meisje uit mijn klas (pedagogiek) werkt nu met een jongetje met PDD-NOS ze geeft hem paardrijles. Zij wil nu in de toekomst gebruik maken van therapeutisch paardrijden voor kinderen! Top toch!
Bij kath haar beschrijving krijg ik meer het consumptiemaatschappij in de watten leggen, je kinderen afkopen door ze alles toe te schuiven in materiele zin. Als compensatie voor de ouders hun eigen gevoel, niet zozeer in onvoorwaardelijke liefde...
gast
gast mrt 7 '08
Debiorah, hier een link naar een site waar ze honden als therapie inzetten. Misschien leuk om eens te lezen: http://www.assistentiehond.nl/honden%20en%20autisme.htm

Ik zal eens zoeken op internet of ik iets kan vinden over dat jochie.
admin
admin mrt 7 '08
Oh Ja, en met dolfijnen ook!
gast
gast mrt 7 '08
Ja vooral hier hè. Het enige dat mij daarbij tegenstaat is dat het heel erg prijzig is. Het wordt naar mijn idee echt uitgebuid. Ach ja, zoals alles in deze wereld moet het allemaal weer geld opleveren. Jammer :(
Ayasha
Ayasha mrt 7 '08
 Origineel bericht van: liesanne
Ik voel me geirriteerd over bovenstaande discussie en had een heel verhaal klaar, maar dat heb ik maar weer gewist....

het lijkt me beter te vragen...

Kath, wat maakt dat jij hier -in de watten leggen van kinderen, verwennen ed.- aankaart? Als ik alles wat hierboven gezegd is nog eens lees, zie ik niet dat daar sprake van is... (in mijn ogen)...

Prima om te discussiëren over een harde/zachte opvoeding, maar die vind ik hier niet op zijn plaats....

Dus jij noemt een geheel nieuw onderwijssysteem opzetten voor kinderen die het wat moeilijker hebben op school niet verwennen?
Debiorah
Debiorah mrt 7 '08
 Quote:
Dus jij noemt een geheel nieuw onderwijssysteem opzetten voor kinderen die het wat moeilijker hebben op school niet verwennen?

Nou nee een heel ondewijssysteem opzetten wat niet deugd en waar kinderen al vanaf hun vroegste kindertijd worden getest op graad van doorsnee mens das lekker. :S
Ayasha
Ayasha mrt 7 '08
dat onderwijssysteem bestaat al jaren. Waarom mogen ze niet getest worden? waarom mogen kinderen deze tijd geen uitdagingen meer krijgen? Waarom mogen kinderen het niet meer moeilijk hebben? Waarom worden kinderen niet meer voorbereid op de grote wereld die hen te wachten staat?

IMO worden ze over beschermt.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske