Lieve mensen, ik heb dit topic een beetje laten liggen omdat ik zelf juf ben. Ik wilde er niet te veel over zeggen omdat 'basisonderwijs voor nieuwetijdskinderen' helemaal mijn ding is, en nieuwsgierig was wat er over gezegd zou worden.
Ongeveer tachtig procent van de kinderen die nu op de basisschool zitten zijn al nieuwetijds, dus het is nu aan de scholen en leerkrachten om daarmee om te gaan... Dat valt niet mee, want nieuwetijdse kinderen nemen niets meer aan voor zoete koek, en vertellen je precies waar bij jou de zwakheden en sterke kanten liggen. Bluffen helpt niet, want ze 'weten' op een ander niveau. Ze zoeken echtheid, zeker bij hun opvoeders. Als jij ze iets verbiedt zullen ze altijd willen weten waarom, en daarover in discussie gaan. Dat is wel eens vermoeiend, maar ik moet ze vaak gelijk geven.
In mijn ogen hebben de kinderen van nu het veel moeilijker dan de kinderen van vroeger. Ze zijn veel gevoeliger, en dus wordt de één gek van de prikkels, de ander sluit zich op in stilte, de volgende wordt boos en de ander weer verdrietig. Maar ze zitten met zijn allen op een kluitje, met hun overgevoeligheid en eerlijkheid. Ze worden vaak niet begrepen door hun opvoeders, dus nog meer frustratie.... De kracht is om deze kinderen te begeleiden, (opvoeden klinkt zo zwaar) en het beste uit ieder kind naar boven te halen. Ze te vertellen dat ze het goed voelen, en dat je ze begrijpt....
Hoewel veel kinderen misschien verwend zijn met spullen, ben ik maar weinig tegen gekomen die verwend zijn met een begripvolle omgeving.... Triest genoeg als je een kind vraagt naar zijn positieve punten en dat hij zuchtend zegt dat hij er geen heeft.... Dus, blijf opkomen voor jullie kinderen, het is zo fijn als ze thuis begrepen worden en dat ze serieus genomen worden....