Loading...
nl

basisonderwijs voor nieuwetijds kinderen

es
es dec 7 '07
Ik loop al een tijdje met een vraag rond, ik stel hem maar eens hier. Het valt mij op dat er een behoorlijk aantal kinderen is dat niet meekomt bij mijn zoon op school. Mijn zoon is er een van, krijgt RT, fysiotherapie, een klok op zijn tafel, extra aansporing. Er zijn in zijn klas van 35 kinderen nogal wat kinderen die ook aan alle kanten bij gespijkerd worden.
Gisteren kwam de buurvrouw even binnenvallen, wilde wat informatie voor haar zoon. Hij gaat al jaren heel moeizaam, wordt aan alle kanten ondersteund, en nu in groep 7 treft hij een juf die dat allemaal maar onzin vindt. Dyslexie is iets waar je geen aandacht aan hoeft te besteden, en het buurjongetje is gewoon dom en ongeinteresseerd. Hij is nu, na een maand of 4 naar school te zijn gegaan overspannen. Een jongetje van 11 wat 's nachts ligt te gillen in zijn slaap en overdag huilbuien heeft omdat hij het allemaal niet meer ziet zitten.

Ik heb prima herinneringen aan mijn lagereschooltijd, in de jaren 70, maar inmiddels is er een hoop veranderd. Tegenwoordig helpen we met een stel moeders in de klas mee om de juf te assisteren!
Ik vroeg me af, zou het geen tijd worden om het basisonderwijs op een andere manier aan te pakken? Ik bedoel, als de juf de hoeveelheid werk al niet aan kan, de kinderen aan alle kanten steun nodig hebben is er toch iets grondig mis met de manier van werken toch?
Ik zie niet direct wat er zou moeten veranderen, ben tenslotte geen deskundige. Maar zou het bijvoorbeeld geen goed idee zijn om het bijvoorbeeld met een jaar te verlengen? Of kleinere groepen? Een andere manier van lesgeven, hoewel ik niet snel zou zien hoe anders? Wat denken jullie?
Delen:
liesanne
liesanne dec 7 '07
Ik heb een tip voor een, vind ik, goed boek voor mensen met dyslexie.

'De gave van dyslexie' van Ronald D.Davis

Het raakt me echt te lezen dat jouw buurjongetje overspannen is.
Ik 'ken' de moeite van die dyslectici kunnen hebben, mijn man en zoontje hebben het. We hebben het geluk dat er bij ons op school veel goede aandacht aan besteed wordt, daar ben ik wel heel blij mee.(een kleine dorpsschool met kleine groepen)
Tja, er kan zeker veel verbeterd worden in het onderwijs...
Persoonlijke begeleiding zoeken (buiten de school) is in dit geval ook wel heel erg goed lijkt me.
Sterkte voor jouw buren gewenst!

liefs Liesanne
Evelyn Maureen
Evelyn Maureen dec 7 '07
Daarom hebben wij gekozen voor een school met veel ruimte (een extra klaslokaal) en kleine klassen 25 leerlingen maximaal.

En ook ik help een uurtje op vrijdamorgen in de klas, tijdens het kies-leermoment. Omdat de kids dan mogen kiezen wat ze willen doen en er zo dus veel verschillende kleine groepjes zijn. Beetje extra hulp in de klas. En ik vind het ook leuk en goed dat ouders op school helpen.

De school is de enigste in Lelystad die werkt volgens de WCI principes (wetenschap creatieve intelligentie volgens mij)
Ze leren vanaf 5 het woordje van wijsheid, het begin naar transcedente meditatie, waar ze mee beginnen als ze 10 jr zijn.

School heeft 3 regels, rust orde en respect. Makkelijk te onthouden voor de kinderen en het werkt echt. School is erg rustig, ordelijk. Ashley heeft er iig veel baat bij.

http://www.mbsdefontein.nl
es
es dec 7 '07
@ Liesanne, bedankt voor de leestip, ik geef het aan de buurvrouw door!

@ Evelyn Maureen, bij ons is het bij het leescircuit, dus de leesles. Was bij ons vroeger klassikaal, tegenwoordig ieder kind voor zich op zijn eigen niveau.
Die school klinkt wel heel interessant, ga de site straks even bekijken. Klinkt alsof ze inderdaad een totaal ander uitgangspunt hebben. Ben benieuwd hoe de dingen daar gaan!
es
es dec 7 '07
Volgens mij is het een geweldig leuke school!!
Evelyn Maureen
Evelyn Maureen dec 7 '07
Is het ook. Hij is heel klein +- 90 leerlingen.
Ze hebben alles wat er nodig is, intern begeleiders enz. Een extra klaslokaal, een speellokaal, groot schoolplein.

Ze hebben seizoenstafels, hebben een meiboomviering, doen veel met natuurlijke orde enz.

De juffen zijn lief, kids doen veel leuke (creatieve) dingen. Laatst zijn ze naar een voorstelling geweest, hebben kunstweken gehad waarbij ze ook atteliers bezochten van kunstenaars en als afsluiter hadden ze een schoolmarkt, met zelfgemaakte taarten, workshops (mobiel maken van blaadjes eikels enz enz).

Ze hebben Ayur Veda weken waarin ze leren wat goed voor ze is (tanden poetsen, gezond eten, op tijd rusten enz enz)

Maar wat ik het fijnst vind, de rust, er word niet geschreeuwd gerend enz. Alles gaat rustig en op een vriendelijke maar duidelijke manier. Als de grote bel gaat naar binnen, rinkelt de juf met haar belletje gaat iedereen rustig zitten. Heerlijk.
En ik merk dat Ashley er echt baat bij heeft, zo kleurt ze thuis ook veel, graag mandala's (doet ze op school ook), kan zich beter uiten omdat ze dat nu op veel meer manieren kan dan alleen praten. Ze gebruiken aromadingetjes (oliebrandertje, spray) veel natuurlijke materialen,en het belangrijkst, het kind staat centraal en dat gaat erg goed met Ashley die an sich al veel aandacht opeist.

En het is als ouder ook leuk op school. Als ouder leer je ook hoe je je kind moet helpen bij het woordje van wijsheid en later TM. Ze 'verwachten' dat je dat samen met je kind doet. Je kan altijd helpen met iets, er is een knutselgroepje dat de versieringen in school verzorgd, veel uitstapjes.

Ik kan niet genoeg krijgen van school en ben blij dat ik er nu nog tot 2018 bij kan zijn en dingen daar kan doen. Ik weet in ieder geval zeker dat ik aan het eind goed kan mediteren :D
sefewet
sefewet dec 7 '07
ja, ik vind zelf ook zo zo hoort een school te zijn dat het leuk is voor de kinderen en dat ze met plezier ernaartoe gaan, want altijd ook maar vaak hetzelfde saaie gedoe waar niemand zin in heb, werkt vaak ook niet al te goed. maar geef een kind vrijheid om te leren wat diegene wilt dan zie je er ook soms resultaten uitkomen, dat misschien wel iets is waar de hele mensheid wel van kan leren.
liesanne
liesanne dec 8 '07
voor meer informatie over de Davis- methode: http://www.davisdyslexie.nl
liesanne
liesanne mrt 4 '08
Es, hoe gaat het met je buurjongen? Ik moet er nog wel eens aan denken, een kind dat overspannen is, zo érg!

Mijn zoon kwam vandaag, nadat de juf om 11 uur belde, (weer) 'ziek' van school thuis... In een gesprekje zei hij zelf dat het te maken heeft met zijn 'moeite' op school. (hij heeft zeer waarschijnlijk dyslexie) Met tranen in zijn ogen vertelde hij dat hij het zó moeilijk vindt als hij z'n dicteeschrift terugkrijgt en hij de vele strepen ziet... Hij doet zó zijn best en werkt hard, echter spelling is een ramp voor hem.
Hij wordt goed begeleid door de RT-juf en er is goede aandacht hiervoor op school, maar waar mijn zoon zo tegenaan loopt is dat hij geen uitzondering wil zijn...
Hij heeft kunnen huilen, vertellen wat hem dwars zat en we hebben er een lekkere 'verwendag' van gemaakt! Maar morgen moet hij het weer aangaan, dealen met zijn 'beperking', ik noem het liever een gave, maar zo ervaart hij het niet.... Ik wil hem zo graag helpen.

Ik ben op zoek naar goede informatie, tips en ervaringen.....

admin
admin mrt 5 '08
Praten Liesanne, veel praten en steeds maar weer benadrukken dat hij wel een gewone jongen is en dat de eisen van de maatschappij gewoon soms krom zijn. Gisteren heb ik met Tony en Tim ook weer zo´n gesprekje gehad.
Dat blijft terugkomen vrees ik.
Ik zou geen andere tips weten.
Wat afschuwelijk voor je buurjongentje Es!
Ik lees het verhaal nu pas, onvoorstelbaar hoe blind sommige mensen kunnen zijn.
es
es mrt 5 '08
Die buurjongen is een tijdje terug helemaal ingeklapt, heeft een maand of 2 thuisgezeten. Sinds 2 weken speelt hij weer buiten, dus het gaat wel weer iets beter. Hij loopt bij een psycholoog, en voor het contact met school is een maatschappelijk werker ingeschakeld, zodat ze niet zelf in contact hoeven gaan.
De school heeft niet goed gereageerd op de 'eisen' van de ouders tav de aandacht voor de dyslexie, en ze zijn nu van school gewisseld. Voor zover ik weet gaat hij nu wel weer naar school sinds deze week, even horen of het ook zo is natuurlijk, dat weet ik nog niet. De juf op school was de druppel, maar er zit al jaren pushwerk van moeder achter, het was dus niet zo maar ineens in 4 maanden voor elkaar. Dat moet ik er wel even bijzeggen. :)

Menno is nu bij de kinderpsych. Hij is afgelopen donderdag geobserveerd, en morgen weer, en nog een keer op school. Hij krijgt the full works, blijkbaar is het ook voor hun onduidelijk wat er aan de hand is.
We wachten het af! :)

Sterkte met je zoon Liesanne, ik heb geen tips, want ik ben het zelf ook nog allemaal aan het uitvinden! In ieder geval heb ik het aanmoedigen losgelaten, ik wens hem gewoon succes en veel plezier, en laat ik hem geen extra dingen doen. Alleen de tafels, maar dat is net als bij iedereen. En ik probeer hem goed te laten schrijven, omdat hij alle letters van onderuit schrijft en daardoor zo goed als onleesbaar schrijft. Dat vind ik wel belangrijk, dat hij dat oppikt.
Debiorah
Debiorah mrt 5 '08
Huh :Svolgens mij heb ik wat gemist...
Ik ben zelf nog niet erg bekend met dyslexie, dat wil zeggen de behandeling ervan! Kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk is om hier wat op te vinden. Vind het wel super hoe jij er tegenaan kijkt!

Bij deze wil ik jullie even op de hoogte brengen van mijn nieuwe project, ik ben bezig een forum op te zetten voor iedereen die met speciale kinderen omgaat. Het moet een plek worden waar informatie gevonden kan worden en waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. Ook ervaringsverhalen zijn voor veel mensen erg behulpzaam. Ik wil daarom alle supermama's hier uitnodigen om eens een kijkje te nemen! http://autonoom.actieforum.com

Hoop dat Nims niet boos wordt :$
Wil hier niemand weg pikken maar zoek naar mensen die een bijdrage willen leveren!
Lena
Lena mrt 5 '08
Het moet een plek worden waar informatie gevonden kan worden en waar mensen met elkaar in contact kunnen komen. Ook ervaringsverhalen zijn voor veel mensen erg behulpzaam.

Ziet er goed uit Debiorah!
:)
Lena
Lena mrt 5 '08
http://www.steunpuntdyslexie.nl/

Misschien overbodig deze site te benoemen,maar is wellicht ook een goede wegwijzer.
admin
admin mrt 5 '08
Geweldig initiatief Deborah!
Ik ben al aangemeld :)
es
es mrt 5 '08
Het is idioot he, maar ik krijg onderhand zin om een heel nieuw onderwijs systeem op te zetten. Jammer dat ik giga mislukte op de pabo. Ik kon alles behalve de stages. :0
Al die kinderen die buiten de boot vallen, en het onbegrip van andere ouders. Ik heb vorige maand een gesprek gehad met een moeder die vond het hele allergiegebeuren onzin 'en die mag ook zogenaamd geen suiker, wat een onzin, blablabla', daarna zei ze dat ze Menno zo ontzettend eigenwijs vond, dat het niet leuk meer was, en de leerkrachten waren lui en de school vies en er deugde nergens wat van, en ze ging maar gauw een baan zoeken, want dan hoefde ze het niet meer te zien. Zo irritant zulke mensen.
Nou ja, goed, je ziet, ik ben ook geen held op het sociale vlak, op zo'n forum is het voor mij een stuk makkelijker praten. Maar frustrerend is het wel, om kinderen stuk te zien lopen op het systeem en eigenlijk geen uitweg zien. Het zou zo simpel kunnen zijn!!!!
Zo. Even luchten hoor, ik moest het even kwijt!
gast
gast mrt 5 '08
misschien een tip voor zoekende ouders:

http://www.vrijeschoolalkmaar.nl/index.asp?scherm=1024_768

waar ze te vinden zijn: http://www.vrijescholen.nl/index.php?ac=[Portaal]%20Schools
Debiorah
Debiorah mrt 5 '08
Erg begrijpelijk Es, ik mag dan nog geen moeder zijn maar ik voel met je mee! Hopelijk zal het forum spoedig wat voor je kunnen betekenen!

Iedereen bedankt voor de tips en aandacht! :)
liesanne
liesanne mrt 6 '08
 Origineel bericht van: Karin
Praten Liesanne, veel praten en steeds maar weer benadrukken dat hij wel een gewone jongen is en dat de eisen van de maatschappijgewoon soms krom zijn.

Ja, dat is ook wat we heel veel doen....en natuurlijk vertel ik hem ook heel veel dat hij goed is, zoals hij is. Toch...dat hij zelf tegen zijn beperkingen aanloopt kan ik niet bij hem wegnemen en dat vormt toch ook zijn zelfbeeld.
Ik weet het wel , hij heeft zelf zijn dingen uit te werken in dit leven en ik ben toeschouwer, begeleider soms...maar mijn moederhart wil hem soms toch liever voor pijn beschermen...

Origineel bericht van: es
Sterkte met je zoon Liesanne, ik heb geen tips, want ik ben het zelf ook nog allemaal aan het uitvinden! In ieder geval heb ik het aanmoedigen losgelaten, ik wens hem gewoon succes en veel plezier, en laat ik hem geen extra dingen doen. Alleen de tafels, maar dat is net als bij iedereen. En ik probeer hem goed te laten schrijven, omdat hij alle letters van onderuit schrijft en daardoor zo goed als onleesbaar schrijft. Dat vind ik wel belangrijk, dat hij dat oppikt.

Gelukkig denken ze er op school bij ons ook zo over. Thuis is een plek om te ontspannen en waar je niet (nog niet) al te veel met school bezig hoeft te zijn.
Mooi gezegd -aanmoedigen loslaten- dit kan ook juist 'ontmoedigen' inderdaad...
Is er bij jouw zoon ook een vorm van dyslexie geconstateerd?

:)Debiorah, ik ga ook zeker wel eens een kijkje nemen op jouw forum, bijzonder dat je dit hebt opgezet.
:)Gast, ja de Vrije school, daar zou ik ook voor gekozen kunnen hebben.
Wij wonen nu in een klein dorp, waar een school is met een leerlingenaantal tussen de 30 en 40 in totaal, verdeeld over 3 klassen. Er is veel persoonlijke aandacht en gemoedelijkheid en een goede RT-er. Dus zijn we over het algemeen wel heel tevreden. Maar de aandacht die er op Vrije scholen zal zijn voor de creatieve ontwikkeling, is op onze school natuurlijk veel minder, wat ik wel jammer vind want dat is juist vaak een sterke kant van kinderen (met dyslexie).
:)Lena ,ook bedankt voor de tip!
es
es mrt 6 '08
@ Liesanne, er is wel gesproken over dyslexie, maar hij is er nog niet op getest, misschien eind van het jaar.

@ Gast, we wonen in een dorp met 3 scholen. Twee 'gewoon' onderwijs, en een in de omvorming naar Dalton onderwijs. Maar als Menno echt autistisch zou zijn is dat niet het juiste onderwijs voor hem.
Pagina's: 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420