Loading...
nl

Realisme vs illusionisme.

Ayasha
Ayasha nov 29 '07
Inderdaad Debiorah. En zelfs geen religie waarin je regels moet opvolgen, maar een sekte waarin de regels verplichtingen zijn. Een kwestie van naleven of er uit gegooit worden. Een gesloten wereldje op zich waar je niet in geraakt tenzij je je hele leven overhoop gooit.

En neen, jij bent dan ook een van de mensen die het paranormale met genoeg nuchterheid kan combineren. Dus je hoeft je zo ook helemaal niet te voelen.
admin
admin nov 29 '07
Hmmm ik kan me vergissen maar dit gaat over veel meer dan alleen maar realiteit en illusionisme...
inneke
inneke nov 29 '07
 Origineel bericht van: Debiorah
Ik vraag me bij dit alles af wat realistisch is, wat iemand realiteit vind ligt naar mijn mening aan deze persoon zijn waarneming. Wie heeft ooit bepaald dat alleen iets wat je kan zien en door iedereen beaamt kan worden realistisch is. Wie zichzelf beperkt tot het zien van wat algemeen als realiteit bevonden wordt mist naar mijn idee heel veel. Wat ik wil zeggen is dat zowel het realisme als het illusionisme slechts hokjes zijn ontstaan uit de drang onze wereld te verklaren. Wanneer mensen zichzelf niet de grens van realiteit of illusie opleggen komen ze misschien tot de conclusie dat de waarheid te complex is om te verklaren.
Realisme, illusionisme, goed, slecht, zwart, wit, oorzaak, gevolg. Misschien kunnen we alleen maar zijn?

Heel mooi en raak gezegd!
En Kath,
Ik voel aansluiting bij wat je zegt, dergelijke gedachten spelen ook heel veel bij mij en ik vind het goed dat je je kritische stem laat horen. Maar ik vind de uiteenzetting over 'realisme' versus 'illusionisme' nogal ongelukkig gekozen om dit duidelijk te maken. Het is eigenlijk niet de kern van wat je wil zeggen he...

En dan maak ik me ernstig zorgen over mezelf. De momenten in mijn leven dat ik huilde en lachte tegelijk zijn zeker bij de mooiste momenten die ik al beleefd heb. Ben ik nu onecht?
Ayasha
Ayasha nov 29 '07
Dat zullen beslist geen tranen van verdriet geweest zijn inneke. En dat was niet het doel dat ik voor ogen had maar gezien NiMS voor de verandering het onderwerp veranderd ga ik daar maar op in. :)
inneke
inneke nov 29 '07
jij vechter jij ;)

jawel ook hoor, tranen van diep verdriet en dan op de bodem terug het licht ontmoeten.
proost
proost nov 29 '07
Tranen van vreugd en verdriet,
wie kent die ter wereld niet?
Blij met tranen, die je huilt?
Als je je soms zo verschuilt
dan straalt daarna vaak het licht
voor jouw inzicht en uitzicht.
Ayasha
Ayasha nov 29 '07
 Origineel bericht van: inneke
jij vechter jij ;)

jawel ook hoor, tranen van diep verdriet en dan op de bodem terug het licht ontmoeten.

hoezo vechter? :)
(op de rest kan ik niet in gaan :+ jij hebt het ervaren dus jij weet het. Niet ik :))
Lena
Lena nov 29 '07
En dát is waar ik me zorgen om maak bij illusionisten. En dat is eveneens waarom ik me soms zorgen maak om dingen hier op het forum...Mensen verliezen zichzelf er in. Vandaar dat ik wilde weten hoe mensen er nu precies over dachten.

Vind ik ook heel goed om daar eens over na te denken, en bij stil te staan. Misschien ook een stuk verantwoording? :/
Ayasha
Ayasha nov 29 '07
verantwoording? Leg me eens uit hoe je die bedoelt Lena :)hier ben je me nl even kwijt...
Lena
Lena nov 29 '07
Ik bedoel te zeggen: stel dat je weet dat iemand zich er in verliest(het paranormale).
Worden mensen hier er dan over aangesproken,door andere forumleden?
Natuurlijk ligt de verantwoording altijd bij jezelf, maar voelen jullie als beheerders ook verder nog verantwoordelijk?
Hoop dat ik duidelijk over kom :/
Ayasha
Ayasha nov 29 '07
Lena beheerder is enkel NiMS :)

En dat is onze functie eigenlijk niet. Onze functie is zorgen dat discussie's enz in juiste banen geleid worden en dat menh zich aan de regels houd. Niets meer maar ook niets minder. Zich niet verliezen in het paranormale is geen regel...Dus daar kunnen we ook niets van zeggen.
admin
admin nov 29 '07
Nims is Charley en wij zijn de angels, lol.

Sorry jongens, kon het niet laten...gniffel..
admin
admin nov 29 '07
Ilusie....lololol

sorry... :$:D
Lena
Lena nov 29 '07
Ok discussies en regels!Thats all ;)
inneke
inneke nov 29 '07
:-) Met vechtertje bedoel ik dat je een 'felle' bent en niet mis te verstaan communiceert. Moest daar daarstraks even om lachen :-)
proost
proost nov 30 '07
Lena, mijn ervaring is dat als je huilt om voor jouw onbekende, paranormale, redenen, je gaat zoeken naar de oorzaak daarvan om die tranen, dat verdriet, een naam te kunnen geven. Voor die naam, als je die ontvangt, ben je dan zelf verantwoordelijk.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 30 '07
Even een kort uitlegje over het "Beheerder" zijn. Ik zie mezelf eerder als iemand die de rust sfeer en uitstraling in de gaten houdt. We begeleiden het gesprek, maar niet de inhoud ervan. Ik voel me daarom ook niet verantwoordelijk voor de uitlatingen van anderen, maar voel wel de verantwoordelijkheid om anderen te wijzen op hun uitlatingen (niet omdat ik beheerder ben, maar omdat ik dat persoonlijk wel belangrijk vind). Dat gezegd, ga ik weer on topic. Tenminste zoals het nu ongeveer gedraaid is.

Kath: Om even terug te komen op wat je zegt dat Realisme wit is, en een ilusie zwart is. Daarin heb je dus de aanname gedaan dat er echt een realiteit bestaat. Ik ben hier helemaal niet van overtuigd, en dat is de korte samenvatting van mijn vorige lange verhaal. Het probleem met de realiteit, is dat dit altijd een interpretatie van iemand is, die denkt dat dit de realiteit is. Daarom heb ik ook de conclusie getrokken dat de realiteit eigenlijk gewoon een ilusie is. Een denkbeeld van wat wij denken dat de realiteit is. Daarom is de realiteit helemaal niet wit, maar gewoon zwart.

Over je overtuiging. Er zijn op deze wereld meer mensen te vinden die NIET in 2012 geloven dan die er wel in geloven. Toch vind ik het heel goed dat je hier aangeeft waar een groot gevaar zit, het blind volgen de visie van een ander. Misschien merk je dat er hier inderdaad mensen zijn, die veel dingen voor de waarheid aannemen. Ik heb het idee dat daar juist onze verantwoordelijkheid ligt, om deze mensen kritisch naar hun aannames te laten kijken, in plaats van ze te laten meelopen met de rest.

Het onderwerp over de Storm was hier een mooi voorbeeld van. Op een gegeven moment was de relativering ver te zoeken en werd er mee gegaan in blind volgen van een gevoel, dat niet door iedereen kritisch werd bekeken. Dit is geen verwijt naar iedereen hier hoor, maar lijkt me eerder juist een goede les en herinnering dat iedereen hier, ook kritisch moet blijven en de waarheid moet blijven zoeken.

Waarom 2012? De grote vraag die ik lees uit jouw verhaal is dat je er niet echt van overtuigd bent dat 2012 wel iets bijzonders zal zijn, of dat er ook echt wat veranderd (correct me if i'm wrong). Ik ben dat ook wel met je eens, als je alleen maar kijkt naar de mogelijke toekomst die er op vele plaatsen (ook deze) worden geschetst. Toch heb ik wel een overtuiging opgebouwd naar 2012 doordat ik vooral ook heb gekeken naar de gebeurtenissen in het verleden. Ik zal voor mij een paar bevestigingen opsommen, waaruit ik deze conclusie heb kunnen trekken:
-De verscheidene voorspelling over de gehele wereld over het jaartal 2012. Ik noem de maya's, egyptenaren, aztecten, nostradamus, chinese astrologie.
-De oudheid van deze voorspelling. Ik vind het nog steeds wonderbaarlijk dat er 6000 jaar geleden een maya kalender is ontwikkeld, die zo accuraat de evolutie van de mensheid heeft vastgelegd, dat het bijna geen toeval meer kan zijn.
-Alle nieuwetijdse kinderen die er worden geboren. Als zij geen missie hadden gehad, wat doen ze hier dan?
-De openheid van Paranormale / Spirituele zaken. Slecht voorbeeld, maar Neem Astro-tv. Het feit dat zoiets nog niet van de buis gehaald wordt, geeft duidelijk aan, dat het niet meer uit het dagelijks beeld valt weg te denken.
-2700+ bezoekers per dag op de Merudi website. Blijkbaar is er toch veel behoefte aan Merudi, en zoeken de mensen duidelijkheid. Voor mij is het een bevestiging dat het verhaal achter Merudi, goed is.
-Mijn eigen gevoelens, stemmingen, die mij een doel voor ogen hebben gegeven.

Ik vind het heel goed dat je kritisch bent, en ik hoop dat iedereen dat is. Het enige wat ik hoop dat iedereen hier voor zichzelf ontdekt waarom die iets wel / of waarom die iets niet geloofd. Pas als je dat weet, kun je de waarheid leren kennen. Als je niet kritisch bent, zoek dan uit waarom je dat niet bent, zou ik bijna zeggen ;).
admin
admin nov 30 '07
 Quote:
Het onderwerp over de Storm was hier een mooi voorbeeld van. Op een gegeven moment was de relativering ver te zoeken en werd er mee gegaan in blind volgen van een gevoel, dat niet door iedereen kritisch werd bekeken. Dit is geen verwijt naar iedereen hier hoor, maar lijkt me eerder juist een goede les en herinnering dat iedereen hier, ook kritisch moet blijven en de waarheid moet blijven zoeken.

Dit ben ik niet met je eens Nims.
Het klopt dat er mensen waren, ook ik die even de schrik om het hart sloeg, maar dat is wat anders als jezelf verliezen in een voorspelling. Lijkt me een hele gezonde menselijke reactie.
Ik vind dat iedereen die heeft meegeschreven juist wel kritisch naar zijn eigen reactie heeft gekeken.
Maar das mijn mening.
liesanne
liesanne nov 30 '07
 Origineel bericht van: Karin

Het klopt dat er mensen waren, ook ik die even de schrik om het hart sloeg, maar dat is wat anders als jezelf verliezen in een voorspelling. Lijkt me een hele gezonde menselijke reactie.

Het lijkt mij ook een menselijke reactie, maar of het 'gezond'
is, dat is nou juist wat ík me afvraag...
inneke
inneke nov 30 '07
Nims,

Een vraagje: hoe voel jij je erbij dat er mensen op het forum zijn die hier blijven voor het forum zelf- voor de uitwisseling van communicatie en het contact, zonder dat ze daarom overtuigd zijn van de 'waarheid' van Merudi?
Het is een oprechte vraag omdat je mensen aanspoort kritisch te zijn en niet blind te 'geloven', maar tegelijkertijd heb jij wel graag dat ze de merudi-waarheid, jouw waarheid dus, erkennen en 'aanhangen'.
Of ben ik nu te vrank en vrij en zie, denk, voel ik dat verkeerd?
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420