Loading...
nl

Natuurlijke medicijnen

proost
proost dec 2 '07
Wat wil je? Dé kankertherapie is radicaal uitsnijden uit het lichaam van zo'n gezwel, want daar is 'geen kruid tegen gewassen.' Moermandiëten kunnen nuttig zijn, maar een echt gezwel moet eruit.
Eczeem, dauwworm, - zeewater
Griepachtige verschijnselen - duizendguldenkruid, centaurus, bij mijn opa hing zo'n bosje op zolder en mijn oma zette er zo nodig thee van.
Tip: ga eens wat grasduinen in een reformzaak, erg leerzaam.
inneke
inneke dec 2 '07
't was een graptje en ja, ik heb al veeel gegrasduint in reformzaken. Maar 't is ook een hele industrie die 'natuurlijke' middeltjes!
proost
proost dec 3 '07
Dat snap ik, maar vandaag hoorde ik een heel rigoreus middeltje tegen de ziekte van Parkinson - dagelijks zuivere petroleum drinken. Degene, die het vertelde had zo'n patiënt in veertien dagen weer normaal zien lopen.
inneke
inneke dec 3 '07
slik, zou het toch maar niet op eigen houtje proberen!
admin
admin jan 3 '09
Acne (puisten)
(http://groups.msn.com/Witches-Mysteries/_whatsnew.msnw)

Pluk jonge brandnetels (met handschoenen)
Legt ze in kokend water, zodat de prik eraf is.
Dan knijp je ze fijn, en hak je ze in stukjes
laat ze een kwartiertje drogen,
doe het in de gesmolten vaseline.
Laat 10 minuutjes drogen, dan wordt het een dikke zalf.

Hoestsiroop
Je hebt nodig 2 dl tijm infusie en 200 g ruwe suiker. Tijm werkt antiseptisch en slijmoplossend en is daarom heel geschikt bij hoest en keelpijn. Het levert een heel zacht middeltje op dat ook uitermate geschikt is voor kinderen.
(Bron: http://www.natuurlijkerwijs.com)

Verlichtende en immuniteitsversterkende hoestsiroop
Je hebt nodig een handvol rijpe vlierbessen, suiker en 4 à 5 kruidnagels. Vlierbessen kun je zelf plukken maar doe dat dan liever in een natuurlijk gebied. Selecteer alleen de gave besjes en pas op want niet rijpe bessen zijn giftig! Kook ze op een zacht vuurtje in wat water en als ze opengebarsten zijn dan kun je ze uitpersen en zeven. Kook het gezeefde sap samen met de suiker (1 liter sap op 1 kilo suiker) en de kruidnagels tot de massa een beetje geleiachtig wordt. Schep op het einde het schuim weg. Giet de gelei over in voorverwarmde en steriele flessen. De siroop heeft nu een reinigende en genezende werking. De immuniteit wordt versterkt, het versnelt genezing bij griep en verkoudheden en het kan ongemakken daarbij verlichten. Bij verkoudheid is het aan te raden om de siroop en het water tot aan het kookpunt te brengen en zo heet mogelijk uit te drinken waardoor je gaat zweten.
(www.nederlandsepagancommunity.nl)

Spoeling voor een droge hoofdhuid
Een flinke handvol van de toppen van brandnetels en witte-wijn azijn. Tip, bij het plukken van brandnetels kun je het beste rubberhandschoenen dragen of ze voorzichtig van onderaf plukken. Brandnetel is een zuurrijk plant en in combinatie met de verzachtende werking van azijn laat het dof haar weer glanzen en stimuleert het de bloedsomloop bij een droge hoofdhuid. Er wordt gezegd dat het ook haaruitval zou voorkomen. Gebruik dit extract als laatste spoeling onder de douche, of masseer het om de dag in de hoofdhuid en kam het door je haar heen. Een kleine variant hierop is brandnetelspoeling gemaakt met water. Voordeel hierbij is dat het vrij snel klaar is. Pak ook hierbij een flinke handvol van de brandnetels, spoel ze goed af en dompel ze onder in een laagje koud water in een geëmailleerde pan. Breng het aan de kook en laat het, met het deksel op de pan, 15 minuten trekken. Zeef de vloeistof boven een kan en laat het afkoelen. De flessen kun je in de koelkast bewaren.

Lotion tegen jeukende huid
Neem een flinke schep vlierbloesem en een scheut ciderazijn en verwerk deze volgens de algemene bereidingswijze. Vlierbloesem staat bekend om hun ontstekingsremmende werking en worden inwendig veel gebruikt bij allergieën, maar kunnen dus ook (in combinatie met azijn) verwerkt worden in een lotion om een jeukende huid te kalmeren. Dit is vooral werkzaam bij allergische reacties en insectenbeten.

Knoflook sladressing
Neem 2 teentjes knoflook, geschild en gehakt en 2 dl witte wijnazijn. Knoflook heeft een antibiotisch effect, werkt cholesterolverlagend en helpt ook goed bij ontstekingen aan de luchtwegen. Het probleem is natuurlijk vaak de geur, maar door de azijn merk je hier niet veel van. Zeker niet omdat je het als sladressing maar met mondjesmaat gebruikt.

Slapeloosheids tinctuur
Meng 100 g echte kamille met 2,5 dl wodka en 7,5 dl water. Deze tinctuur is zeer geschikt als middel tegen slapeloosheid. Dosering: Neem ongeveer 20 minuten voordat je naar bed gaat 5 ml (1 theelepel) in. Als dit niet werkt, neem je weer een theelepel in. 15 ml is het limiet per nacht. De volgende avond kun je in dat geval bijvoorbeeld 10 ml proberen totdat je hebt ontdekt wat je ideale dosering is.
(www.natuurlijkerwijs.com)

Tinctuur tegen pijn en rimpels (uitwendig gebruik!!)
Je hebt nodig 50 gram van de wortel van de smeerwortel en 25 dl. eau de cologne. Was de wortel grondig, schraap hem en snij hem vervolgens in stukjes. Meng het geheel en stop de olieachtige substantie in een fles. 3 weken op een warme vensterbank neer zetten en dagelijks schudden. Na 3 weken is het klaar en kun je het in een donkere fles doen. Dit middeltje werkt tegen: spierpijn, zenuwpijn, gewrichtspijn, kraaienpootjes, zenuwontstekingen, aangezichtspijnen, rimpels.
(www.maretakje.be/kruiden.html)

Verkoudheids- en griep thee
Een halve dosering duizendblad, een halve dosering vlier en een snuifje pepermunt. Deze thee is voor volwassen en verlaagt de koorts, verminderd neusverkoudheid en stimuleert het zweten waardoor je lichaam zich sneller zal reinigen en herstellen.
(www.natuurlijkerwijs.com)

Opwekkende thee
Neem ongeveer 25 gram gedroogde kamillebloesem, 50 gram gedroogd ijzerhard, 50 gram gedroogde pepermunt blaadjes, 50 gram gedroogde, verpulverde lindebloesem, 25 gram gedroogde lavendelbloemen en 25 gram gedroogde citroenmelisse blaadjes. Deze thee is bedoeld om je te versterken en verkwikken.
(www.geocities.com/secret_gardennl)

Ochtendthee
Neem voor deze thee ongeveer 25 gram gedroogde pepermuntbladeren, 50 gram gedroogde hibiscusbloemen, 50 gram gedroogde en verkruimelde aardbeibladeren, 25 gram gedroogde en verkruimelde frambozenbladeren, 25 gram gedroogde goudsbloem bloemblaadjes, 25 gram gedroogde kamillebloesem en 25 gram gedroogde korenbloemen. Deze thee kun je het beste gelijk als eerste drankje nemen en is bedoeld om de spijsvertering te stimuleren en te bevorderen voor een fris en opgewekt begin van dag.
(www.geocities.com/secret_gardennl)

Droom thee
2 delen rozenblaadjes, 1 deel bijvoet, 1 deel pepermunt, 1 deel jasmijn, 1/2 deel kaneel. Meng het geheel en voeg één theelepel toe aan een kop. Deze thee drink je voor het slapengaan en stimuleert als het goed is helderziende dromen en een rustige slaap.
(www.geocities.com/secret_gardennl)

Rustgevende thee
Neem 30 gram gedroogde kamille, 15 gram gedroogde lindebloesem, 7 gram gedroogde citroenverbena en 7 gram gedroogde rozenblaadjes voor een kalmerende thee.

Antidepressie thee
Een theelepel gedroogde St.-Janskruid werkt als je gespannen bent of prikkelbaar. Ook wordt er vaak verondersteld dat het een vervanging kan zijn van antidepressiva. Let wel op dat je de thee en de pillen niet al te veel door elkaar heen gebruikt. Niet langer dan 5 minuten laten trekken. De thee is erg sterk van smaak dus drink kleine slokjes en zwak de thee eventueel af met bijvoorbeeld citroenmelisse of -verbena. Bijwerking: ga niet al te veel in de zon als je deze thee op hebt omdat je overgevoeligheidsreacties kunt krijgen.
(www.kruidjes.be/recepten)

Hop om snel te slapen
Als je hop in het zakje doet, zal je snel in slaap vallen. Hop bevat namelijk een bepaalde stof die heel slaapverwekkend is. Er kan voor een lekkere geur ook lavendel of een ander rustgevend kruid worden toegevoegd (let wel op andere werkingen van dat kruid).

Gezichtsstoombad met kruiden
(www.nederlandsepagancommunity.nl)

Een gezichtsstoombad is een goede reinigingsmethode voor meeëters en vette huidtypen.
Gebruik het niet als je gesprongen adertjes hebt of vlug bloost. Maak een keus uit beschikbare kruiden. Bijvoorbeeld: lavendel of gedroogde lindebloesem (kalmerend), pepermunt (stimulerend), rozemarijn of salie (verzachtend, verfrissend).

Bedek je haar en houd je gezicht boven een kom met heet water waarin je de gekozen kruiden (2 handen vol verse of 2 eetlepels gedroogde) in hebt gedaan. Leg een dikke badhanddoek over je hoofd en schouders en adem 5-10 minuten de heerlijke geur van de kruiden in. Daarna kan je meeëters uitknijpen, doe dit met een schone tissue. Naderhand kan je je gezicht deppen met een beetje toverhazelaar.

Kruidenzalf
(http://groups.msn.com/Witches-Mysteries/_whatsnew.msnw)

De makkelijkste zalf om zelf te maken is een zalf op vaselinebasis, Vaseline staat bekend om zijn neutrale, geen reactie uitlokkende werking.
2 eetlepels kruiden
200 gram vaseline

Verzamel de verse kruiden die je nodig hebt (zorg dat ze droog zijn - de dauw eraf);
Doe wat vaseline in een pan en verwarm deze au-bain-marie;
Als de vaseline gesmolten is doe je er de kruiden delen in. Als je wortels gebruikt dan deze eerst schoonborstelen, goed afdrogen en in kleine stukjes snijden;
Laat het geheel 12 uur (of 3 keer 4 uur) zachtjes trekken zonder deksel;
Goed roeren. Daarna zeven en het vocht opvangen in flesje of potje.
Giet alleen de vloeibare vaseline in het gewenste potje.
Laat de vaseline afkoelen en roer er iets koudgeperste zonnebloem of amandelolie door tot je de juiste dikte hebt.
Aanbrengen: Met een draaiende beweging aanbrengen op de huid. Blijven masseren tot het goed ingetrokken is.

Deze manier van zalf maken kun je gebruiken voor de volgende kruiden:
-Goudsbloemen - desinfecterend, wond reinigend, genezend, beschermend, bij schrale en droge huid, kloven en jeuk, doorliggen, open been;
-Smeerwortel - verzachtend bij kneuzingen, botbreuken, verstuikingen wond helend, uittrekkend bij puisten en acne;
-Berkenblad - bij eczeem, natte huiduitslag, huidblaasjes met vocht, voetschimmel, open been, doorliggen;
-Brandnetel - bij eczeem, droge huiduitslag, psoriasis, acne, brandwonden, muggenbeten, trekzalf bij zweren, puisten, reinigend, helend;
-Kastanjeblad - bij aambeien, winterhanden en voeten.
Miek42
Miek42 jan 5 '10
Ik zweer bij nysileen.......van vsm bij griepachtige klachten en gebruik ook echinaforce van dr Vogel........
Het werkt echt goed!
MoonFlowertje
MoonFlowertje jun 5 '11
allereerst wil ik ff kwijt dat voor heel veel ' kwalen' rust het beste medicijn is!
en water ook zoals hierboven gezegt wordt!

verder heb ik nog wel een paar tips die ik met jullie wil delen, meegekregen van mijn lieve oma en moeder...

tegen de "hik" helpt water met suiker, ongeveer 1 eetlepel kristal suiker in een glas koud water oplossen, en dan rustig opdrinken!

als je verkouden bent en je neus zit dicht, helpt het als je een ui door de midden snijd en op je nachtkastje zet, in een schaaltje...
let erop dat je wel de ui niet vergeet weg te halen tongueanders gaat het echt stinken blush

tegen diaree helpt pure ( blauwe) bosbessen sap...
gewoon in de supermarkt verkrijgbaar... van een bekend merk shockedbij de reformprodukten te vinden...
een paar slokken is genoeg!

venkel is goed voor een opgeblazen gevoel en winderigheid, ook voor kinderen!
gewoon thee zetten van venkel

cranberry bessen (thee of sap) helpt tegen blaasontsteking.

gember is goed als je misselijk bent of hoofdpijn hebt.

valeriaan helpt tegen stress, en voor nachtrust!

sint janskruid tegen neerslachtigheid of prikkelbaarheid

weegbree, helpt tegen jeuk (het sap) huidallergie
helpt ook tegen astma en bronchitis, thee of capsules
ook goed middel tegen hooikoorts > in capsulevorm verkrijgbaar ( 2 dagen lang elk uur 1 capsule met water in nemen...

als me nog wat te binnen schiet, dan kom ik het weer posten hier wink
Serenity
Serenity jun 5 '11
Ik wil een boek vol met natuur medicijnen hebben, lijkt me handig!
New Moon
New Moon jun 5 '11
Interessant topic!
Ik ben de laatste tijd ook meer bezig met kruiden. smile
Ik merk dat het mijn lijf zoveel beter doet dan de chemische zooi die ze verkopen bij de apotheek/drogist.

Origineel bericht van: Mimi*
Ik heb een keer iets gehoord over ?duivelskruid. Ik dacht dat dat hielp tegen pijn in de gewrichten.

Ik hou ook niet van medicijnen. Ik vermijd dat meestal. Ik krijg niet eens een asperientje weg.:P Omdat de keren dat ik medicijnen slikte (omdat het echt moest) ik altijd het gevoel had dat ik stikte.


Ik zou oppassen met duivelskruid en niet zomaar innemen tegen pijntjes. Het is namelijk giftig en een hallucinogeen kruid.
Weet waaraan je begint.

The moon
Serenity
Serenity jun 5 '11
het heet niet voor niets duivelskruid, who who who ha hahahaa <- Duivels lachje ^^
New Moon
New Moon jun 5 '11
laughhehe inderdaad Lily
Groene_heks
Groene_heks jun 5 '11
Toch is niet ieder kruidje voor iedereen geschikt, ALTIJD even checken of je een kruid mag en kan gebruiken smile
Serenity
Serenity jun 5 '11
Lang leve het internet!
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki