Loading...
nl

God en de grote Angst

liesanne
liesanne nov 20 '07
Lies en Sanne-II: God en de grote Angst.

Als baby ben ik 'gedoopt'. De namen van mijn tantes zijn mijn 'doopnamen'. Het zijn bijbelse namen en betekenen: 'de God gewijde' en 'de lelie'. De invloed van God, geloof en kerk is groot geweest in mijn (jonge) leven.
We gingen in mijn jonge jaren naar een orthodox-christelijke kerk, waar een oudere dominee 'stond', zoals dat heette. Deze dominee was streng, hij was 'uitgetreden' uit een 'zwaardere' kerk, maar wij vonden hem alsnog zwaar. Hij droeg een zwart pak en grote hoge zwarte schoenen, die hij aan had zonder sokken! Zijn adem rook naar rauwe uien.
Deze (oude) dominee was evenzeer gevreesd als geliefd: de mensen kwamen van ver om naar zijn prediking te luisteren, maar er waren echter ook gezinnen die bij onze kerk weggingen omdat ze zijn leer te éng vonden of moeilijk met zijn autoritaire eigenschappen overweg konden. Want dominees wil was wet.
Mijn vader (die in de kerkeraad zat) had het er soms ook moeilijk mee, maar het koste hem moeite om tegen het gezag van de dominee in te gaan , al probeerde hij dat wel. De dominee vond dat ik op drie-jarige leeftijd best wel twee keer mee kon naar de kerk. Mijn moeder was het hier niet mee eens en liet me één keer gaan. De dominee 'trainde' zijn eigen kinderen door ze anderhalf uur in de keuken op een stoel te laten zitten, zodat ze ook in de kerk stil konden zitten.
Ik herinner me de lange kerkdiensten, waarin ik in mijn gedachten me ergens anders bevond. Als het avondmaal was, vond ik dat érg naar; de dienst duurde niet alleen langer, sommige mensen gingen dan ook huilend naar voren, nadat de dominee had gezegd: 'er is nog plaats'. Deze mensen, begreep ik, voelden zichzelf niet 'waardig' om aan het avondmaal te gaan.
Toen ik wat ouder werd moest ik naar de catechisatie. Daar moest je de 'vragen en antwoorden' van de Heidelberger Catechismus uit je hoofd leren. Deze vragen moest je geheel foutloos opzeggen, anders moest je van de dominee apart in de kerk zitten om ze alsnog te leren. Gelukkig ging het mij wel aardig goed af, maar ik had wel medelijden met kinderen die niet zo goed konden leren, zij kregen een uitbrander van de dominee en hij vertelde dat 'de domme' naar de hel zou gaan.
Wij moesten samen ook allerlei zinnetjes opdreunen en als het niet goed ging sloeg de dominee met de houten hamer op tafel. Je mocht ook niet lachen.
Ik had ontzag voor de dominee, maar ook voor God. Mijn oma had vroeger altijd verteld dat God 'buiten Christus' een verterend vuur is. Ik wilde wel geloven dat God ook liefdevol kon zijn, maar diep in mijn hart was ik bang voor hem.
Er werd verteld dat het leven hier op aarde maar eigenlijk niets was, we moesten uitzien naar het hemelse leven, wat zou beginnen als Jezus terugkwam. Ik probeerde mij een voorstelling te maken van dat hemels leven: een plek met straten van goud, waar je eeuwig kon zingen voor Gods troon: stilletjes bedacht ik dat me dat helemaal niets leek...
Ik kon ook ook niets met de 'uitverkiezingstheorie', ik kon het moeilijk verkroppen dat onze buren, of andere mensen die niet geloofden, niet naar de hemel zouden gaan. Ik bedacht dat het vast anders moest gaan: in de hemel gekomen zou aan iedereen vast nog een soort van 'tweede kans' worden gegeven...
Ik ontwikkelde allerlei angsten. Ik was bijvoorbeeld heel erg bang voor onweer, sommige mensen vertelden dat als het onweerde, de stem van God klonk. Dat stond in de Bijbel (psalm 29): 'de God der ere dondert', deze psalm werd soms gelezen( bij mijn oma) als het onweerde in de nacht.
Toch ervaarde ik God ook als iemand waar ik altijd met alles terecht kon, hoe angstig, alleen of rot ik me ook voelde, bij hem kon ik het kwijt. Ik voelde me vaak een buitenstaander. Op school kon ik vaak niet over dingen meepraten omdat we geen televisie hadden. Ik schaamde me vaak als ik moest vertellen naar welke kerk wij gingen. Als kinderfeestjes in de bioscoop werden gevierd, mocht ik niet mee. Want stel, als Jezus terug zou komen en je was in een bioscoop, kon je hem dan ontmoeten? Ik de christelijke kringen voelde ik me ook niet altijd thuis, ik dacht vaak anders dan anderen en ik kon het gedrag van jongeren vaak niet rijmen met hun levensovertuiging. Waarom werd er bijvoorbeeld een jongen gepest op de jeugvereniging? En hoe zou ik lol kunnen maken op feestjes, was het allemaal geen 'hol en leeg' gedoe?
Ik pakte de 'leer' serieus op, maar ik had ook wel een eigen versie, het ging mij om de essentie. Toch werd er vaak gewaarschuwd dat je met een 'ingebeelde hemel' verloren kon gaan.
Op een gegeven moment werd ons verteld dat zeer waarschijnlijk in het jaar 2000, de wereld zou 'vergaan'. Dit was door iemand berekend, het getal 2000 was een belangrijk getal in de Bijbel en God zou een God van 'orde' zijn. Ik berekende hoe oud ik zou zijn in 2000 en hoopte dat ik dan in ieder geval een gezin zou hebben en een deel van mijn leven had kunnen leven.....

Tot op de dag van vandaag voel ik de invloed die van de vroegere boodschappen is uitgegaan. In een latere periode ben ik mij gaan afzetten tegen de 'leer' van de kerk en God. Echter binnen mijn systeem van angsten bleven zij een belangrijke rol spelen.
Tegen het jaar 2000 waren mijn (kinderlijke)angsten nog altijd een feit. Hoewel er geen 'óndergang' kwam , luchtte dat me niet heel erg op. In het voorjaar van 2000 kreeg ik een flinke (wat ik noemde) 'burnout' (ook mede door de 'gebroken nachten' vanwege onze baby). Mijn weggestopte angsten timmerden hard aan de weg en meer dan anderen zagen of doorhadden beheersten ze mijn leven. Het begon met een paniekaanval in de trein en het was op een gegeven moment zo ver dat ik geen winkel meer in durfde. Ook andere, tot dan toe beheersbare 'neurotische dwangverschijnselen' gingen meer en meer een rol spelen.
Het werd me duidelijk wat mijn grote angst was: ik was verschrik-ke-lijk bang voor de dood, maar ook bang voor het leven...

Ik heb mij ondertussen andere denkbeelden eigen gemaakt, mijn angsten lijken weer meer beheersbaar...Toch is alles wat met religie en spiritualiteit te maken heeft soms ook nog een grote 'brij' voor mij. Ik zou zo graag 'tekenen' krijgen.
Wat me altijd wel duidelijk is geweest is dat het moet gaan om het 'hart', om de LIEFDE!! Religie 'moet' een levenshouding zijn en niet iets waarover je (alleen maar) preekt, praat of leert.



"Godsdiensten zijn als oevers aan de oneindige stroom die leven
heet. Wie aan de oever heen en weer blijft lopen zal verzanden.. Verzanden in het bekende. Hij zal zich vastklampen aan de boom van traditie. Hij zal geloven dat opgaan in die stroom een doodgaan is. En dat is het ook. Het is een sterven waaruit werkelijk leven geboren wordt. Het leven zoals het is. In al zijn verblindende schoonheid. Schoonheid die niet meer woont in het land der tegenstellingen.(...)
Je loopt te pletter tegen alle muren, alle grenzen, als het lied van het water in je begint te zingen. Je slaat te pletter tegen de oevers van je godsdienst als het lied van het water speelt in je hart.
En dat is de bedoeling. Je moet te pletter lopen in je godsdienst voordat je een religieus mens kan zijn. Je moet van binnenuit gaan beseffen dat de sprong in het water, het totale verdrinken, nimmer bespoedigd wordt door gebeden, rituelen, heilige handelingen, sacramenten. Ze hebben een betekenis, maar de sprong wordt alleen maar bespoedigd door je wakker worden. ALs je weten gaat dat er maar één doop is. Als je het water ziet: spring! spring! spring!. Dat is je doop.(....)
Door te vergaan in de oceaan van het Zijn zul je herboren worden.
Je wordt herboren in wat je bent: het leven zelf. Naamloos zul je zijn. Naamloos zullen je ouders zijn. Naamloos je kindschap. Naamloos zingt het lied dat leven heet. Spring mijn kind! spring!

(Marcel Messing- Het woud der inwijding)


Ik weet dat ik sterven moet, niet later maar nu.....

Liesanne
Delen:
Dilani
Dilani nov 20 '07
Moedig Lies ...om je verhaal neer te zetten ...

Je kan je emotie er doorheen voelen...

Wat me altijd wel duidelijk is geweest is dat het moet gaan om het 'hart', om de LIEFDE!! Religie 'moet' een levenshouding zijn en niet iets waarover je (alleen maar) preekt,praat of leert.

Is de religie niet alleen maar een uitingsvorm ?
Is de werkelijke religie niet jezelf ?
Zou dat niet de werkelijke religie moeten zijn die je geheel vervult ?


Moedig om nu te sterven....om..

Te worden herboren in wat je bent: het leven zelf, maar vooral als jezelf....

Respectvolle stilte.....
sefewet
sefewet nov 20 '07
ik ging niet naar zo n strenge kerk athans met zo n streng persoon erin, heb ik flink mazzel mee gehad :P. maarja sommige mensen ook wat mij opgevallen is nemen de bijbel op sommige dingen iets te letterlijk.
wat ik ook wel vaag vond, kinderen horen juist plezier te hebben in de kerk en dat ze niet zo stil moeten zitten.
ik denk als jezus hierzo rondliep nu letterlijk naar zulke kerken dat hij soms wel behoorlijk kwaad ken worden dat kinderen letterlijk gedwongen worden.
wat ik iets wat ik ook wel vaag vind, moslim dom en al hebben dat ook geloof je hier niet in ga je niet naar de hemel(slaat nergens op)...
maarja wat mij geleerd is je hoef niet te geloven zolang je maar een goed hart heb en je hart ook volgt.
en wat ook wel zo is met die eindtijd gedoe vaak, het is allemaal nooit echt zeker al lijken tijden al vastgesteld. natuurlijk veranderen dingen maar vaak in iets kleinere schaal dan dat men vaak ook denkt.
maar wat ik zowiezo wel ken zeggen met liefde ken je veel bereiken.
ik weet niet of het helpt bij veel mensen maar als je de ware kracht van liefde ken dan ken zelfs de dood je niets meer doen.
admin
admin nov 20 '07
 Quote:
Er werd verteld dat het leven hier op aarde maar eigenlijk niets was, we moesten uitzien naar het hemelse leven, wat zou beginnen als Jezus terugkwam. Ik probeerde mij een voorstelling te maken van dat hemels leven: een plek met straten van goud, waar je eeuwig kon zingen voor Gods troon: stilletjes bedacht ik dat me dat helemaal niets leek...
Ik kon ook ook niets met de 'uitverkiezingstheorie', ik kon het moeilijk verkroppen dat onze buren, of andere mensen die niet geloofden, niet naar de hemel zouden gaan. Ik bedacht dat het vast anders moest gaan: in de hemel gekomen zou aan iedereen vast nog een soort van 'tweede kans' worden gegeven...


Wat knap dat je toch bij jezelf kon blijven!
Diep van binnen weet iedereen de waarheid wel, je moet alleen weten waar je moet zoeken.
Door dit allemaal zo op te schrijven voor jezelf, start je wel een helingsproces voor jezelf en help je anderen daar ook mee.
Dus ondanks dat het vast heel zwaar voor je is geweest heb je er wel iets moois mee gewonnen.... :)
inneke
inneke nov 20 '07
Ik vind het heel mooi wat je deelt. Je woorden komen zo tot leven, en het eigenwijze-diepwetende en -voelende religieuze (of spirituele zo je wil) meisje dat je was...
es
es nov 20 '07
Ik ben onder de indruk van je verhaal, Liesanne, het klinkt middeleeuws. Geen idee dat dat nu nog zo bestaat.
En geweldig dat je je vrij weet te worstelen uit de verstikkende banden en jezelf bent gebleven/geworden!

Esther
liesanne
liesanne nov 21 '07
hallo allemaal

Dank, voor jullie mooie reacties!

Ja, bijzonder, dat je diep van binnen de 'waarheid' kan weten en voelen...
En ja, met liefde kan je veel bereiken en als je de ware kracht van liefde kent, kan zelfs de dood je niets meer doen (of er 'bestaat' helemaal geen dood). Prachtig!

Middeleeuws, ja, je zou het zeggen. Dit verhaal speelt eind jaren 60, begin jaren 70, maar in de orthodox-reformatorische kring kan het nog steeds zo worden beleefd en gevoeld. Het dogmatische denken heeft, denk ik, nog steeds veel mensen in z'n
greep.
En het kan nog veel 'enger'. Zelf was ik ook wel geschokt na het lezen van "knielen op een bed violen" van Jan Siebelink.

Moedig om dit verhaal op te schrijven? Misschien wel. Net als bij het andere verhaal van Lies en Sanne voel ik wel een soort van gêne, maar het voelt ook wel kwetsbaar. Ik wil de integriteit van mensen niet aantasten. De mensen die ik beschrijf proberen ook vanuit het 'goede' te handelen, vanuit hun zienswijze gezien.

nog een paar vragen:

DILANI:
Je zegt: is de werkelijke religie niet jezelf? Ik ben benieuwd naar jouw gedachten hierover...

KARIN:
Jij noemt het helingsproces,wat ik zeker ervaar..
Op wat voor manier zou het anderen kunnen helpen?

liefs, Liesanne
Debiorah
Debiorah nov 21 '07
Prachtig geschreven en ik ben je dankbaar voor het delen.
Ik heb enorm veel respect voor je vasthoudendheid en moed om het leven en religie vanuit je eigen standpunt te bekijken. Zeker gezien je geschiedenis zal dit geen makkelijke weg zijn.
Verdere woorden heb ik nu niet, even ben ik stil...ik verwacht dat je verhaal mij deze dag nog vaak zal aanraken.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 21 '07
Heel moedig en mooi dat je het hebt opgeschreven. Je diepgewortelde angsten geef je niet zomaar bloot. Ik zie een verleden dat aan het afsterven is, binnen in je, en dat is heel mooi om te zien.
liesanne
liesanne nov 21 '07
Debiorah en Julien, ook bedankt voor jullie bijdrage... het doet me goed!! :):)
ome willem
ome willem nov 21 '07
Het is tijd om in liefde afscheid te nemen van je verleden.
Kijk omhoog, de maan is helder vannacht en hij is bijna weer vol.
liesanne
liesanne nov 21 '07
Goed dat je het zegt, Willem, ik zal gaan kijken... ;)
admin
admin nov 21 '07
 Quote:
KARIN:
Jij noemt het helingsproces,wat ik zeker ervaar..
Op wat voor manier zou het anderen kunnen helpen?


Als anderen jouw verhaal lezen en er dingen van zichzelf in herkennen kun je ze diep in hun hart raken, soms is dat net even wat iemand nodig heeft om zijn of haar blokkades te herkennen en te zien dat jouw uitleg misschien voor hun ook wel een "heling" kan zijn.
Voorbeeldje, je schreef over je moeder en dat verhaal raakte mij enorm. Waarom? Het was zo herkenbaar voor mij en het gevoel wat je beschreef ook. Ik ben al zover dat ik mijn moeder en vader een heel stuk heb vergeven, niet helemaal soms borrelt er af en toe nog iets op helaas. De herkenning was heel helend voor mij en deed mij weer eens beseffen dat ik nog veel werk heb aan mezelf.

Snap je wat ik bedoel?
liesanne
liesanne nov 23 '07

Yes, mooi dat het die uitwerking kan hebben op anderen..

:)
linkie
linkie nov 23 '07
Dapper liesanne dat je dit met ons wilt delen.
Voor mij betekend dit heel veel....ik wist niet dat dit nog gebeurde. Ik leefde eigenlijk in een tegenovergestelde wereld dan jij vroeger.
Ik ging 5x per jaar met mn ouders naar de kerk en kreeg niets van onderricht ofzo. Er gebeurde wel heel veel, maar er werd nooit een verklaring voor gegeven, het was gewoon zo. Daardoor ben ik me veel later pas gaan afvragen hoe het allemaal in elkaar zat, waardoor ik nu pas bezig ben mijn eigen keuzes te maken.
Aan de andere kant.....er zitten toch ook wel gelijkenissen in. Ik zag God niet terug in de kerkgemeenschap en voelde me vaak anders dan de rest. Toch kon (en kan) ik altijd bij hem terecht.
Ik kreeg mijn eerste paniekaanval in de supermarkt en een van de grote angsten was de dood en het leven. En ook ik kwam op een bepaald moment de deur niet meer uit.

Ook mijn denkbeelden zijn de laatste jaren erg veranderd, mede door steun van familie en mn ventje ben ik op zoek gegaan naar mijn overtuiging. Ook merudi helpt op dit moment heel goed om een indruk te krijgen van belevingen van anderen....

dit stukje raakte me echt:
Te worden herboren in wat je bent: het leven zelf, maar vooral als jezelf.......
Dilani
Dilani nov 25 '07
 Origineel bericht van: liesanne

DILANI:
Je zegt: is de werkelijke religie niet jezelf? Ik ben benieuwd naar jouw gedachten hierover...


Eh lekkere op tijd reactie van me ;)

Mijn gedachten erover.....

Ik ben de laatste tijd er mee aan het stoeien of het niet zo is, dat een godsdienst , spiritualiteit, astrologie, psychologie om zo maar even een paar voorbeelden te noemen, 'alleen maar ' een uitingsvorm zijn .

Dat de mens een houvast nodig heeft, een verwoording van zijn of haar gedachtengoed en dat in een bepaald iets kan vinden.

Ik zelf ben iemand die niet speciaal in iets gelooft maar uit de verschillende visies iets haalt waar ik wat mee kan .

Ik probeer dus aan te geven ( alleen mijn woorden willen niet helemaal ;), is het niet zo dat het enige werkelijk belangrijke is het manifesteren van jezelf, dat dat de religie op zich is.

Maar omdat de mens nu eenmaal de behoefte lijkt te hebben zich ergens mee te vergelijken, aansluiting te krijgen of het eigen gedachtengoed bevestigd te zien, dat via iets anders doet dan zichzelf ?

En dat het dus allemaal niet meer is dan een uitingsvorm en je zelf ( uiteindelijk ) de keuze maakt of het een voor jou passende vorm is ?
liesanne
liesanne nov 29 '07
Linkie,
bedankt voor jouw verhaal! Bijzonder, uit een hele andere richting komen en dan toch die gelijkenissen...
Hoe is het in het 'nu' met jouw 'grote' angst?


Dilani,
zo ben ik het ook proberen te gaan zien, uit verschillende denkbeelden het (voor mij) belangrijke halen, de essentie...

Ik ben nog aan het puzzelen met religie, spiritualiteit, godsdienst..

Religie -het manifesteren van je zelf- of zoals Marcel Messing omschrijft:

" Voorbij iedere godsdienst begint religie. Godsdienst is geloof. Religie is verdrinken in het Zijn. Godsdienst schept beelden en vormen. Religie is ontdaan van ieder beeld en iedere vorm. Godsdienst tracht het heilige, de waarheid, het leven zelf te verklaren, te vormen, te regelen. Religie ís waarheid, ís leven.
(....) Religie is het geheim dat leven heet. Je moet het leven. Je moet het zijn... Religie is het geheim dat je bent..."

(uit: Het woud der inwijding)
liesanne
liesanne nov 29 '07
ik lees nog even verder...

" Een religieus mens kent geen godsdienst. Hij is voorbij alle godsdienst. In hem is God, het Zijn, het Al geboren. Hijzelf is gestorven. Zijn maskers zijn verdwenen. Opgelost. Afgerukt. De religieuze mens is naamloos geworden. De boom van traditie is in hem omgehouwen. (...)
In de godsdienstige mens leeft steeds angst. Angst voor God. Angst voor zijn falen. Angst voor gerechtigheid. Angst voor een hiernamaals. Angst voor de dood. En boven alles: angst voor de vrijheid.
Als hij geen angst kent is hij religieus geworden. Als hij doordringt tot het hart van zijn godsdienst en de boom der traditie loslaat wordt hij vrij in religie."

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki