Loading...
nl

yule recepten...

admin
admin nov 20 '07
Yule-koekjes

Ingrediënten :

* 1 kopje boter
* 1 kopje suiker
* 1 ei
* 1 kopje verwarmde ahornsiroop
* 0.33 kopje heet water
* 4 kopjes bloem
* 1 theelepel zout
* 1 theelepel gemberpoeder
* 3 theelepels kaneelpoeder


Bereiding :

Klop de boter zacht en voeg er de suiker en het ei aan toe. Daarna meng je de esdoornstroop en het hete water erbij. Goed roeren. Voeg 1 kopje bloem, het zout en de kruiden toe. Voeg de rest van de bloem toe tot je deeg niet meer plakkerig aanvoelt. Pak het deeg in vetvrijpapier in en laat het een nacht in de koelkast rusten.
Rol daarna het deeg uit op een met bloem bestoven plank tot het ½ cm dik is. Dit gaat het best als je je deeg in stukken verdeeld. Nu kan je allerlei figuurtjes uit je deeg snijden. Bak 8 minuten op 175 graden Celsius tot de randen goudgeel zijn.

-------------------------------------------------
De "Bûche de Noël", Kerst boomstam, is een traditioneel gebak. Het grijpt nog terug op de oude - voor christelijke - traditie waarbij een versierde boomstam - yule log - werd verbrand als symbool voor de wedergeboorte van de zon, de overwinning van de nieuwe god (gesymboliseerd door de eik) op de dood(gesymboliseerd door de hulst). De boomstam mocht niet opbranden. De laatste stukjes van de stam werden uitgedeeld onder de aanwezigen om te bewaren als talisman. Het volgend jaar moest de stronk dan met een van die overgebleven stukken worden aangestoken. Hoewel meestal een eik gebruikt werd, waren er natuurlijk ook ander boomsoorten mogelijk. Waar de Eik voor heling, kracht en wijsheid staat, staan de volgende bomen voor weer andere kwaliteiten:
# Berk: nieuw begin
# Hulst: visioenen en vorige levens
# Den: voorspoed en groei
# Wilg: het vervullen van wensen
# Es: bescherming, voorspoed en gezondheid
# Esp: begrip voor het universum

Het gebruik kwam oorspronkelijk uit noord Europa en werd overgenomen door de Kelten van de Britse eilanden. Het gebruik bleef ook na de Kerstening bestaan. In de Middeleeuwen werden enorme stronken onder feestelijk gezang versleept naar de kastelen waar ze in de enorme open haarden de hele "12 days of christmas" moesten blijven branden.

Op het vaste land van Europa is de traditie oa vastgehouden in de vorm van oa de "Bûche de Noël".

Mijn Yule log is een Berkenstam.

yulelog

# voor de cake Poedersuiker om te bestuiven
# 75 gram bloem
# 25 gram maizena
# 75 gram cacaopoeder
# 5 eieren
# 100 gram witte of lichtbruine basterdsuiker
# 1 zakje vanillesuiker
# zout

# voor de vulling sinaasappeljam
# 200ml slagroom
# ca driekwart doosje mascarpone
# 100ml advocaat
# ca 30 gr geraspte bittere chocolade
# 1 el suiker

# voor de garnering ca 80 gr bittere chocolade
# 2 tl grandmarnier
# scheutje room

Verwarm je oven voor op 200ºC. Vouw van stuk bakpapier de randen ca 2 cm omhoog en zet de hoeken vast met bv paperclips. Zorg dat deze bakvorm ongeveer even groot is als de bakplaat van je oven. Kwast je vorm goed in met gesmolten boter en bestuif hem met poedersuiker.

Zeef de bloem met de cacao en de maizena. Klop in de keukenmachine de eieren met de basterdsuiker, de vanille suiker en een snufje zout in ca 10 minuten tot een dikke schuimige massa. Zet je keukenmachine (of mixer) dan op de laagste stand en meng voorzichtig, beetje bij beetje het bloem mengsel erdoor.
Zet de vorm op de bakplaat en doe je deeg erin. Zorg dat het goed over de hele vorm verdeeld is. Zet de bakplaat iets onder het midden in de oven en bak de koek in ca 15 minuten gaar.

Neem een ander stuk bakpapier of een heel schone theedoek en keer de koek hierop om. Verwijder de vorm en rol de koek op met behulp van dit 2de stuk bakpapier of de theedoek. Laat de koek opgerold bijna helemaal afkoelen.

Klop de slagroom stijf met een kleine el suiker. Meng er dan voorzichtig de mascarpone, advocaat en op het laatste de chocolade door. Rol de koek uit en bestrijk hem met een dun laagje sinaasappeljam. Ik heb zelf een jam van sinaasappel met armagnac gebruikt (gekocht bij de carrefours). Je kunt ook een mengsel van abrikozenjam en sinaasappelmarmelade nemen als je geen zinaasappeljam kunt vinden.
Bestrijk vervolgens de koek met ca de helft van het room mengsel. Rol de taart weer losjes op en leg hem met de "naad" naar beneden op een schaal. Strijk de rest van de room erover. Laat hem even opstijven in de koelkast.

Smelt de chocola voorzichtig met de grandmarnier en de room. Sprenkel de gesmolten chocola beetje bij beetje over je boomstam en druk de chocola telkens wat in de room. Zo krijg je een (berken)schors effect (zie foto).

Haal de glazen ca ½ uur voor gebruik uit de koelkast en garneer ze met een bergje berijpte bessen.




Deze twee recepten heb ik "ontvoerd" van het Magisch Forum.
Delen:
admin
admin nov 20 '07
A Yule log, sometimes known as the Great Ashen Faggot[1], is a large log which is burned in the hearth as a part of traditional Yule or Christmas celebrations in some cultures. It can be a part of the Winter Solstice festival or the Twelve Days of Christmas, Christmas Eve, Christmas Day, or Twelfth Night.

The expression "Yule log" has also come to refer to log-shaped Christmas cakes, also known as "chocolate logs" or "Bûche de Noël".

http://en.wikipedia.org/wiki/Yule_log
liesanne
liesanne nov 20 '07
leuk Karin! ...en nog lekker ook? :)

admin
admin nov 20 '07
Dat ga ik uitproberen!
De quiche uit het vorge recept was in ieder geval heerlijk :)
Anne
Anne nov 20 '07
Karin je houd wel van bakken en koken heh :P
Ik hou er zelf ook heel erg van om elke keer wat nieuws te proberen ;)
Ik ben zelf banketbakker
Groetjess aNNe
admin
admin nov 20 '07
Wat leuk Anne!
Mijn opa was een bekende banketbakker in Rotterdam vroeger.
Na zijn overlijden heeft hij erg lang om mij heengehangen en mij besmet met het bak en kookvirus :)
Ik vind het ook beregezellig om met een hoop mensen lekker te koken en te eten, lekker kneuterig ;)en dan uren aan tafel nakletsen met een gezellig wijntje erbij, open haardje aan...heeeeerlijk.
Anne
Anne nov 20 '07
Ja ik hou ook erg van koken en bakken.
Als ik jarig ben dat is 2de kerstdag 26dec maak ik altijd allemaal eten en taarten voor mijn familie en die komen dan gezellig eten dat vind ik echt heel leuk om te doen voor andere mensen eten maken en taarten.
admin
admin nov 20 '07
En opeten...lol
Anne
Anne nov 21 '07
hahaha ja oke maar dat vind ik nog het minste belangrijk :P
het maken is veel leuker :P

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki