Veranderen………
Ver-anderen; zelf-dichtbij?
Dichtbij het zelf?
"Be the change you want to see in the world"
[Mahatma Ghandi]
Ik weet dat ik anderen zal willen bijstaan wanneer zij het moeilijk hebben en ik geloof ook dat ik altijd deze mens zal willen zijn. Niet door te duwen of te trekken, maar even een liefdevolle aanwezigheid zijn. Misschien verduidend, dan weer een arm, dan weer een reading of healing…..
In een relatie is er maar een weg - zeg ik nu na jaren – voorbeeld zijn en de ander de vrijheid en ruimte geven om te mogen veranderen. Ver-anderen? In een relatie wordt de afgescheidenheid het meest duidelijk. Hoe dichterbij, hoe duidelijker, maar ook hoe in en aangrijpender de confrontaties. Een kans om te veranderen dus, omdat zichtbaar (voelbaar) wordt wat er bij je aan de hand is.
De verantwoording bij jezelf houdend stelt je in staat het eigen deel te zien. Het is blind en onnozel vingerwijzend t.o. de ander te gaan staan. Verpersoonlijk iemands afgescheiden (levens)houding niet. Bovendien ben je het niet voor niets met die iemand aangegaan; het zegt ook iets over jou immers. …………… er is een energie gelijkend en welke, dat is aan jezelf dit uit te zoeken. Een stukje lastiger waar te nemen dan de mens buiten je tegen wiens gedrag je aan kunt kijken.
Spiegeltje...........
Spiegeltje...........
Hoe liefdevol zijn wij zelf? Kunnen we onvoorwaardelijk liefdevol blijven zodra de ander in afgescheidenheid dis-harmonisch of afgesloten raakt. Voor mij een harde levensles zodra iemand heel dichtbij kwam. Hoe zou dat nu zijn? Verpersoonlijk ik de pijn van de ander – de nog niet getransformeerde liefde nog?
Kan ik dan niet beter al-een een liefdevol voorbeeld zijn?
In volledige liefde naar mijzelf staan; opdat een ander zich veilig voelt?
Zo simpel is het niet helemaal. Maar het is wel zo, dat zodra ik mijzelf onvoorwaardelijk liefheb, ik ver-anderen kan. Gewoon omdat ALLES wat er in me is gezien mag worden en dat wat niet meer past hierdoor zichtbaar is en losgelaten zal worden, omdat het alleen in liefde te zien is…………..
Thomas