Loading...
nl

24-11-2007 - De eerste gebeurtenis van de overgang

inneke
inneke nov 25 '07
lieve mensen,

een 'voorgevoel' wordt heel snel gedeeld-overgedragen...
Ergens is er een topic over jeuk ;-) Als je dat leest begint het ook bij veel mensen te kriebelen....
Als er 'grootse' dingen worden aangekondigd, beginnen we met z'n allen te letten op 'symptomen' en ja dan delen we het voorgevoel.
Zo ontstaat ook massahysterie...
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 25 '07
 Origineel bericht van: LPChip

Hoezo moet ik iets van dit topic leren?

Omdat je echt mensen onnodig hebt bang gemaakt. Precies zoals Inneke zegt. Je creert er massa hysterie mee. Angst is precies datgene dat in deze wereld uitgebannen moet worden, want daar gaat hij op dit moment kapot aan (Angst voor terrorisme etc.) Door angst te zaaien, zijn er grote winsten op deze planeet te oogsten.

Maar goed, je wilt niet verder in discussie, dus kan ik gewoon beter vragen waarom jij helemaal niets hiervan wilt leren?

Leer jij maar eens wat het is om een voorgevoel te hebben die meerdere mensen delen.

Misschien heb je de teksten op deze website nog niet gezien? Ze zijn ontstaan uit een voorgevoel dat ik had.

Dat is nou exact de reden waarom ik niet met je in discussie wil. Je probeert een discussie te voeren van een onderwerp waar je geen ervaring mee hebt. Je kent maar 1 helft, niet allebij.

En dat komt omdat jij blijkbaar niet de andere kant van het verhaal wilt geven. Je trekt je terug zodra er om uitleg wordt gevraagd , of wordt geconfronteerd met je eigen uitspraken.

Wat is nu eigenlijk de echte reden dat je niet in discussie wilt gaan?

p.s. Sinds wanneer moet je ergens ervaring mee hebben om erover te kunnen praten?
liesanne
liesanne nov 25 '07
Julien, ik begrijp eigenlijk nog steeds niet goed -dit lezende- wat de reden is geweest dat jij dan toch, zoals je zelf ergens zei: 'relevante nieuwsartikelen', plaatste..
Dit waren m.i. niet bepaald objectieve berichten.
Jij schreef ook ergens hierboven dat je je zo vermoeid voelde, ook daarbij vroeg ik me af wat de reden was...Voor mijn gevoel ging je daardoor wel mee in de onrust of zie ik dat verkeerd?

groet, Liesanne
Dilani
Dilani nov 25 '07
Mijn inziens is het nog altijd iemand zijn eigen vrije wil om mee te gaan in massa hysterie. Ondanks wat een ander zegt of aangeeft. ;)

Dat Lp het wellicht beter op een andere manier had aan kunnen pakken , kan , alleen hij heeft er voor gekozen destijds dat op een andere manier te doen . Mij lijkt met een integere intentie.
Zoals hij later ook aangeeft heeft dat een vlucht genomen wat hij niet had ingeschat en betreurd dat ook.

Is het dan aan mij of ieder ander om te oordelen ?
Is het dan aan mij of ieder ander na het aangeven dat iemand het betreurd nodig om iemand te blijven wijzen op zijn verantwoordelijkheid ?
Is het niet zo ...hoe harder ik wijs...hoe meer ik de vinger naar mezelf uitsteek ?

Het is mijn inziens je eigen verantwoordelijkheid of je meegaat in een verhaal van iemand. Daar bestaat het leven uit.
Alleen al op dit forum kan je legio voorbeelden zien van dingen die je van andere mensen over - kan - nemen . Gedachtengangen, gevoelens, voorspellingen, voor die persoon geldende waarheden.

Wat jij ermee doet is jouw verantwoording niet die van de aangever.

* Dilani die het niet meer hield op op een houtje te bijten ;)*
Mimi*
Mimi* nov 25 '07
Helemaal mee eens Dilani!

Dit is niet de eerste voorspelling en het is ook niet de eerste voorspelling die niet uitkomt.

De storm staat momenteel gepland op 28 november. Tegen die tijd zien we wel of de voorspelling werkelijk is uitgekomen of niet:P
Anne
Anne nov 25 '07
Je kan het ook zo bekijken Lp heeft ons gewaarschuwd voor de storm.
Hij doet dit niet zommaar. Hij zit nu echt niet thuis te lachen als die al deze berichten leest en al de ophef erover en paniek. Want wat heeft hij hier zelf aan?? Niks.
Hij heeft ons gewaarschuwd en het is aan ons ieder van ons wat wij hier zelf mee doen.
Lena
Lena nov 25 '07
Dilani
Sluit me aan bij jouw antwoord.
Een belangrijke zienswijze die ik ooit heb moeten leren: Alleen jij bent verantwoordelijk voor wat je denkt en voelt.
inneke
inneke nov 25 '07
Ik zou ook beter wat vaker op een houtje bijten :-)
Ik wil wel even verduidelijken dat ik LP niet met de vinger wijs of de schuld geef van het opwekken van massahysterie!
Alleen dat het heel menselijk is om mee te gaan in angsten en voorspellingen en dat je dus waakzaam moet zijn. Mensen hebben inderdaad de vrije keuze om hier al dan niet in mee te gaan, maar soms gaat de angst of de opwinding aan de haal met iemand...
We zijn verantwoordelijk voor onszelf, maar we kunnen ook de mogelijke reacties inschatten en hiermee rekening houden, anders worden we eilandjes op onszelf die nergens voor verantwoordelijk zijn.
admin
admin nov 26 '07
 Quote:
Is het dan aan mij of ieder ander om te oordelen ?
Is het dan aan mij of ieder ander na het aangeven dat iemand het betreurd nodig om iemand te blijven wijzen op zijn verantwoordelijkheid ?
Is het niet zo ...hoe harder ik wijs...hoe meer ik de vinger naar mezelf uitsteek ?

Amen..
Grunie
Grunie nov 26 '07
Ik sluit me helemaal aan bij Dilani. Heb hier weer zo veel van geleerd....mooi proces in mijn leven én op dit forum...eigenlijk is het helemaal niet belangrijk of LPchip gelijk had of niet....
dragon
dragon nov 26 '07
mooi gezegd Dilani!!!
Wendy's
Wendy's nov 26 '07
Ik had er eigenlijk helemaal geen gevoel over.. maar ik dacht dat ik fout zat omdat meerdere negative gevoelens hierover had haha.
liesanne
liesanne nov 27 '07
Na het lezen van jouw stukje Dilani ben ik hier al een tijdje over aan het nadenken... het riep bij mij allerlei (ook vervelende) gevoelens op. Ik ging bij mezelf te rade of het goed is om te reageren of juist niet... Ik kies nu toch voor het laatste. Ik hoop dat ik mijn gevoelens wat kan verduidelijken.

Jij noemt 'oordelen' en 'met de vinger wijzen', dat dat niet aan ons is. (ben ook ik het helemaal mee eens). Maar in deze situatie is het mijn indruk dat we een 'goed' gesprek over dit onderwerp aan het voeren zijn en ik heb niet het gevoel dat er 'veroordelend' wordt gesproken naar iemand toe. Wel werden er (kritische) vragen gesteld. Maar zo is het voor mij, als iemand het anders beleeft zou ik het graag horen.

In eerste instantie was ik erg geschokt toen ik het oorspronkelijke bericht las en mijn eerste gevoel zei eigenlijk dat het me goed leek te stoppen met het meepraten hier op Merudi.
Toch wilde ik er ook meer van snappen en ging reageren. Dit is opzich dus een goede ervaring voor mij. Het bracht me er zelfs toe om mijn eigen verhaal ten aanzien van mijn angsten op te schrijven. Dus, zoals ik al eerder zei: uit een -voor mij- niet goede voorspelling kwam wel wat goeds voort....

"Wat jij ermee doet is jouw verantwoording en niet die van de aangever"

Ook weer een stelling om te kunnen beamen... maar ook hier wil ik graag ik een kritische kanttekening plaatsen..
Heeft niet elke 'waarheid' ook z'n eigen valkuil? Heeft een sterke kant ook niet altijd zijn zwakte..
Ik denk dat wanneer iemand heel stellig iets beweert (en in dit geval ging het toch om zeer indringende informatie), je best mag terugeven wat voor effect dit kan hebben op anderen. Je verantwoordelijk voelen voor de uitwerking van jouw woorden ( gedrag, of wat dan ook) op anderen, daar is toch ook niets mis mee.
En inderdaad heeft LPChip daarin ook naar zichzelf gekeken en daarover dingen gezegd... en het gesprek hierover was m.i. nog gaande, vandaar ook mijn vraag aan Julien.
LPChip, jouw integriteit staat voor mij niet ter discussie...wel wat je beweerde met jouw 'boodschap'. Dáárover gaat m.i. dit gesprek.

Misschien reageer ik (over)gevoelig...maar dit gebeurde en ik wil het toch maar even kwijt.
Hoop hier ook weer van te leren.

liefs, Liesanne

inneke
inneke nov 27 '07
Liesanne,
Ik herken m'n eigen gedachten en gevoelens in je woorden.
Ik kan er niets aan toevoegen, alleen dat ik vind dat je wat deze topic op gang heeft gebracht heel genuanceerd bekijkt.

Het is niet of/of, maar en/en: wat doet dit met mij? Waar ben ik verantwoordelijk voor en welke impact kunnen mijn woorden hebben op een ander? Het gaat niet over oordelen of met de vinger wijzen maar om het eerlijk communiceren. Niemand heeft schuld, wel hebben we allemaal een aandeel in het proces en het is goed daarnaar te durven kijken.
Dilani
Dilani nov 27 '07
Waar mijn reactie uit voortkwam was niet zo zeer het feit de eerdere reacties op het topic.

Meer uit het feit dat er nadien, ondanks dat LP zijn excuses aangeboden had, er over door gegaan werd en naar mijn gevoel kritische vragen werden gesteld maar ook een wijzende vinger.
( Persoonlijk kreeg ik een beetje het "van zie je wel gevoel " en schoolmeester gevoel. )

Ik heb er voor gekozen mijn mening neer te zetten en dit niet persoonlijk naar iemand toe te maken.
Met de gedachte het is aan een ieder zelf om zich wel al dan niet aangesproken te voelen.

Ik vind het jammer dat je er vervelende gevoelens aan overgehouden hebt Liesanne , en ook jij Inneke, dat is zeer zeker mijn intentie niet geweest. Maar des te blijer dat je hier wel je gevoel weergeeft en lucht geeft aan je gevoel.

Ik heb dan de gelegenheid om eea misschien voor jullie wat duidelijker te maken hoe ik het iig bedoelde.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat kritische vragen niet goed kunnen zijn en een open en eerlijke discussie juist niet heel waardevol kunnen zijn.

Maar nogmaals het ging mij niet om de eerdere discussie, maar hetgeen gebeurde nadat Lp zijn excuses had aangeboden.

Liefs
Dilani

LPChip
LPChip nov 27 '07
Ik ben met jullie eens dat ik het misschien beter niet zo had kunnen voorkondigen dan dat ik nu gedaan had, maar voordat ik dit gedaan heb, heb ik zelf wel goed nagedacht. Het is niet uit een impulse gegaan, mochten sommigen van jullie dat denken.

Zoals ik al eerder aangaf, heb ik al lange tijd het gevoel dat er een tijd aankomt waarin een storm als deze zou komen. Ik heb zelfs een aantal weken voordat ik de voorspelling hoorde gedroomd dat ik ergens was waar ineens allemaal tornadotjes kwamen en ik binnen moest vluchten. In eerste instantie dacht ik dat het een droom was zonder betekenis, maar toen ik later hoorde van iemand dat deze super storm voorspeld was, toen dacht ik: he... zou het dan toch een voorspellende droom zijn? Daarom had ik dat gevoel. Ik kreeg daarna een sterk gevoel om dit op merudi te posten.

Wellicht kreeg ik dit gevoel niet vanwege dat de voorspelling niet klopt, maar omdat het voor sommigen een duwtje in de rug is geweest zodat ze konden groeien. (wat achteraf gebeurd is)

Ja, ik kan verder niet goed praten dat ik dit zo verkondigd heb, maar ik ben van mening dat als ik erover nadenk en mijn gevoel me steunt in mijn beslissing, ik het erop moet wagen.
Dennis
Dennis nov 27 '07
Ik vind het wel begrijpelijk van LPChip.. dat is alles wat ik erover te zeggen heb :D
inneke
inneke nov 27 '07
@ Dilani, je toonde je zorgzaam naar LP toe en dat is heel mooi!!!

@ LPChip: ik droom heeeel veel over tornado's, overstromingen, wervelwinden....heb er zelfs een lied over gemaakt :-) Voor mij persoonlijk hebben deze dromen wel degelijk betekenis, maar dan voor mij. Bv.dat ik boos ben maar dit onderdruk of dat er heel veel beweging is in mijn geest of veel emoties me overspoelen of.....
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 28 '07
Goedzo LP, uiteindelijk hebben veel mensen wat van dit onderwerp geleerd. Er was dus ook niet echt iets aan de hand. Het enige waar ik wel geiiriteerd op reageerde was het niet willen nemen van de verantwoordelijkheid voor de verschillende uitspraken die waren gedaan (niet alleen door jou hoor). Ik had hierop zeker ook anders kunnen reageren, dat was ook niet zo schoon van mij, maar ik had echt zo'n gevoel, dit kan toch echt niet?

Ik weet, ik moet niet oordelen, maar ik kon het niet laten. Als iemand wegloopt uit een discussie omdat diegene "er geen zin" in heeft, kan ik daar heel slecht tegen. Voor mij is dat het toppunt van het niet nemen van de verantwoordelijkheid. Nu besef ik wel, dat er andere oorzaken hieraan ten grondslag liggen, maar op dat moment was er geen uitleg en moet je het doen met een dooie mus. En tja, zie ik een dode mus, wil ik toch nog proberen te reanimeren. Voor hetzelfde geld vliegt ie weer.

En dan de vraag waarom ik artikelen over de storm publiceerde. Heel simpel, omdat het on-topic en relevant was. Ik heb hierbij niet mijn eigen mening gegeven, maar gewoon laten lezen hoe de rest van de wereld erover dacht. Later heb ik wel mijn mening gegeven.

Als er verder nog onduidelijkheden zijn dan hoor ik die graag. Ik leer graag van mezelf, en dan heb je wel een goede spiegel nodig.
LPChip
LPChip nov 28 '07
Nims, het is ook jouw manier van communiceren geweest waardoor ik in eerste instantie geen zin had om de discussie aan te gaan. Het eerste waar ik aan moest denken toen ik jouw reactie las was: oh nee he, niet weer een IkBen achtige discussie...

Ik las laatst een stukje over transformatie, gepost door Karin, waarin staat dat je geen zin meer hebt in wellis nietus discussies. Ik had dit echt zo van: daar heb ik nou echt geen zin in...

Daarnaast heb ik gewoon inhoudelijk gereageerd op de meeste vragen die gesteld werden.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420