Hoi Meoi Aislin
Inderdaad dapper en goed dat jij claimend gedrag bij jezelf herkent en dit durft aan te kaarten.
Ik denk dat naast het 'naar jezelf kijken' het ook zeker wel waardevol kan zijn het gesprek met je vriend hierover aan te gaan. Ik denk dat mensen een verschillende 'liefdestaal'kunnen spreken.Dat iemand niet veel bevestigt dat hij van je houdt(in woorden),hoeft niet te zeggen dat hij niet van je houdt! Hij spreekt misschien gewoon een andere taal op dat gebied....misschien kan dit wat ontspanning geven als je je dit voorhoudt als hij niet reageert op jou.
Bovendien zal het ook zo werken dat iemand die geclaimd wordt zich juist terug gaat trekken(het is toch ook niet aantrekkelijk om geclaimd te worden),terwijl dat ook weer niets over het liefdesgevoel hoeft te zeggen.
Ik ken het ook in mijn eigen leven: claimen vanuit de angst verlaten te worden en/of niet goed genoeg te zijn. Het gekke is dat je het tegenovergestelde bereikt van wat je zou willen door te claimen.(Wat een frustratie
)
Wat mij helpt is de pijn die erachter zit te voelen en te doorleven. Dan kan het liefdesgevoel(voor jezelf en de ander) weer gaan stromen in een 'zuivere' vorm...
'Braak'je verdriet uit..zou ik zeggen
groet, Liesanne