Van Debiorah:
Wat ik je graag wil meegeven is mijn visie die ik heb op vele kinderen die worden gediagnosticeerd worden met een ontwikkeling- of gedragsstoornis. Hoewel er per diagnose verschillen zijn ben ik van mening dat er 1 basis is voor de omgang met deze kinderen. Dat is namelijk een accepterende, liefdevolle en stimulerende omgeving. We kunnen deze bijzondere kinderen (in het licht van de nieuwe tijd) zien als spiegels, ze ketsen onze overtuigingen terug. Daarom vind ik dat de overtuigingen van ouders heel belangrijk zijn in de omgang met deze kinderen. Dat wil niet zeggen dat het kind per definitie een product van de ouders is! Als een kindje bijvoorbeeld last heeft van een grote gevoeligheid voor binnenkomende prikkels is dit niet de schuld van de ouders. De rol die ouders wel kunnen spelen is dan een wereld te creëren waar het kind leert om te gaan met deze prikkels.
Overtuigingen
Een overtuiging is bijvoorbeeld, mijn kind zal dan nooit kunnen leren want hij heeft niet het benodigde IQ. Nu zul je misschien denken ja dat is toch een feit, en ja als jij daarin geloofd zal je kind niet anders geloven. Simpelweg omdat jij hem te kennen geeft dat er grenzen zijn in zijn ontwikkelingsmogelijkheden. Ook al zul je deze overtuiging nooit hardop uitspreken je kind voelt dit feilloos aan zeker een kind zoals Menno. Zeker bij bijzondere kinderen is de maatschappij erg gericht op het benoemen van de beperkingen van een kind. Wanneer een kind keer op keer bevestigt ziet dat hij dingen niet kan zal het zeer negatief werken op zijn ontwikkeling maar ook op zijn zelfbeeld! Belangrijk vind ik daarom uit te gaan en vertrouwen hebben in de mogelijkheden van een kind, je kunt voor de overtuiging kiezen dat je nooit van te voren weet wat een kind wel of niet kan leren. Of het kind dan alles leert weet je niet maar je stimuleert het kind in ieder geval om zijn mogelijkheden te verkennen.
Een overtuiging is niet altijd simpel te veranderen en daarom vraagt een bijzonder kind ook veel van zijn ouders. Ik heb persoonlijk ervaren dat bijzondere kinderen mij confronteren met mijn overtuigingen. Je moet dit alleen wel leren zien en ook naar jezelf durven kijken!
Liefdevolle en accepterende houding
Een ander heel belangrijk punt is acceptatie. Accepteer hoe en wie je kind is, jou kind is uniek en heeft zijn eigen ontwikkelingsweg. Misschien niet zoals het gemiddelde kind, maar als je heel eerlijk kijkt wil jij zelf ook niet je eigen ontwikkelingsweg gaan? Acceptatie is het onvoorwaardelijk accepteren van je kind met al zijn unieke eigenschappen. Onvoorwaardelijk liefhebben betekend dat je leert je oordelen los te laten over het kind en zijn gedrag. Als je accepteert dat het kind op dit moment het beste doet wat hij kan leer je zelf ook een meer ontspannen houding te hebben. Even zo belangrijk is acceptatie van jezelf als ouder van een speciaal kind, ook jij doet wat je kunt, veroordeel jezelf niet om de diagnose van het kind! Zowel ouder als kind moeten kunnen genieten van het leven leg daarom geen grote druk op de ontwikkeling, dit werkt vaak averechts. (Zeker bij nieuwetijdskinderen!) Niets moet, alles mag.
Dankbaarheid
Het is misschien heel raar in de wereld van vandaag de dag maar wees dankbaar voor alle kleine dingen. Iedere stap hoe klein die ook is, is er een! Hoe meer een kind beloond word voor alles wat hij wel doet hoe meer het kind gemotiveerd raakt om die dingen te doen. Je kan dit heel simpel doen door complimenten te geven, in je handen te klappen, blijdschap te tonen etc. Om het voorbeeld van de veters te nemen, je wilt graag dat een kind zijn veters leert strikken. Dan denk je nou simpel van A naar B, maar sommige kinderen hebben tussen A en B stappen nodig. Dus al neemt een kind alleen het initiatief om het te proberen, benoem en beloon dit! Ooh, wat goed je probeert je veters vast te doen! Zo leer je een kind dat het ook leuk is om te proberen en dat het niet alleen goed is als het helemaal lukt.
Begin in de wereld van het kind
Wat ik denk dat belangrijk is dat het kind een veilige basis krijgt in zijn leven. De meeste ouders doen van nature erg hun best om een veilige basis te bieden maar sommige kinderen hebben meer nodig dan het gemiddelde kind. Om je kind te begrijpen zal je dus eerst kennis moeten gaan maken met de wereld van het kind. Dan leer je te kijken door het kind zijn ogen en zie je hoe het kind de “normale” wereld ervaart.
Hoe gek het misschien ook klinkt maar de eerste stap is de wereld van het kind betreden alvorens het kind naar jou wereld zal komen. Als je begrijpt waar een kind moeite mee heeft, waar het interesses in heeft en waarom, kun je die kennis in gaan zetten. Als je leert luisteren naar het kind zal hij je duidelijk maken wanneer je ongeduldig bent, te snel wilt, teveel moet en te hoge verwachtingen van hem hebt, kortom oordeelt.
Wanneer je een basis hebt opgebouwd door je kind zijn wereld te verkennen kan je langzaam en op een ongedwongen manier proberen het kind in jou wereld uit te nodigen. Dit kun je bijvoorbeeld doen op de volgende manier, doe iets wat het kindje zijn aandacht heeft en ga op een speelse manier dingen aanbieden waarvan hij kan leren. Ook is het belangrijk je kind iets aan te bieden wat op zijn niveau ligt, want dan is het leuk om te doen. Als een kind alleen maar aangeboden krijgt wat moeilijk is zal de lol er snel vanaf zijn, en wederom zal dit demotiverend werken en zijn zelfbeeld schaden. Wanneer een kind bepaalde taken eenmaal goed kan kun je de moeilijkheid gaan opbouwen door langzaam aan iets toe te voegen. Zo blijft het leuk en boeiend voor het kind om te doen.
bron: http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=18287#Post18287
Haar betoog over nieuwetijdskinderen: http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=13796#Post13796
Voor meer informatie over bestaande methodes die kunnen helpen surf naar:
http://www.parel.nu
http://www.optionmethodnetwork.com
http://www.son-rise.org/
http://www.selfcreation.com/index.htm