@ Evelyn
Alleen al aan de titel te zien zou het best eens bij me kunnen passen
txs voor de tip.
@ Anne
Ik denk dat het ook een kunst is te kijken naar wat je wel hebt en zoveel mogelijk proberen te vermijden in het gevoel te gaan zitten dat je leegte nooit kwijt gaat raken. Dat dat soms lastig is snap ik en herken ik ook.
Wat ik ervan begrepen heb is dat je een soort vangnet mist wat je als kind aangeleerd zou moeten zijn . Je hebt het voorbeeld van onvoorwaardelijkheid niet gekend en vooral niet gevoeld. Het leren op jezelf vertrouwen ontbreekt dan en op latere leeftijd loop je daar tegenaan.
Er is een heel stuk over hoe de neuronen in je hoofd daarop werken maar dat gaat te ver om dat hier uiteen te zetten. Mocht je het interessant vinden wil ik je de link wel geven.
Op latere leeftijd kost het meer moeite om die dingen aan te leren en moet je oude patronen gaandeweg anders leren zien.
Ik snap wat je bedoelt dat je niet afhankelijk wil zijn van anderen, wat ik voor mezelf heb gedaan is met mensen die ik vertrouw een soort van geoefend. Wat voor gevoel heb ik in die situatie en wat zouden zij in die situatie hebben. Doordat ik er steeds bij hun mocht zijn, kon ik er uiteindelijk ook vna mezelf zijn. Mede door hen en natuurlijk mezelf lijkt het een beetje op heropvoeden ;).
Als je dat wil kan je eens gaan googlen op reparenting.
Dat je wens is altijd gelukkig te zijn is mooi alleen ben ik bang idd niet realistisch ;).
Mij helpt het soms te denken als ik me naar voel, omdat dat vaak direct in het lege gevoel gaat zitten. Dat de emotie nu eenmaal sterker en heftiger voelt, dus dat de realiteit meevalt.
Ik hoop dat je er wat mee kan ..en vergeet niet elke stap is er één .
Liefs
Dilani