@ Es: Ik snap ook dat dit niet iets is wat je zo even toepast, het is een proces. En inderdaad is het belangrijk om eerst ook jezelf wat aandacht te gunnen, dan pas kun je aandacht besteden aan het begeleiden van Menno. Ik heb geprobeerd je een korte uitleg te geven over hoe je het zou kunnen doen, natuurlijk hebben jij en je man de keuze.
Wat ik begrijp uit je verhaal is dat Menno nogal vergeetachtig is, daarom is het goed hem veel structuur te bieden. Ik kan natuurlijk niet zien hoe het dagelijks bij jullie gaat. Ik begrijp dat dergelijke situaties als die je beschrijft best wel vermoeiend kunnen zijn. Mede omdat je niet alleen Menno hebt om voor te zorgen. Toch denk ik dat het allemaal wat minder moeilijk word als je deze situaties op een andere manier leert bekijken. Voor jou is het uitvoeren van verschillende taken achter elkaar misschien logisch maar voor Menno is het waarschijnlijk heel moeilijk. Misschien is het een idee om in stapjes te gaan oefenen. Ik wil je niet verbeteren hoor ik probeer alleen met je mee te denken!
De situatie die je beschreef in stappen:
Menno moet zich wassen, aankleden, tanden poetsen en het licht uit doen.
Stap 1: Vertel menno dat hij zich moet wassen.
Stap 2: vertel Menno dat hij zich moet aankleden.
Stap 3: Vertel menno dat hij het licht uit moet doen.
Stap 4: Vertel menno dat hij zijn tanden moet poetsen.
Stap 5: Vertel Menno dat hij zijn mondhoeken moet afvegen.
Bij iedere stap controleer je of het gebeurd. Is het klaar, beloon hem, laat je waardering blijken. Gebeurd het niet stuur hem dan op een positieve manier bij, geef hem bijvoorbeeld het washandje of kleren aan. Ik weet dat dit erg intensief is en het vraagt de nodige tijd. Misschien zou je het met beide kinderen samen kunnen doen zodat jullie in dezelfde ruimte aanwezig zijn en je dus beide kinderen in het oog kunt houden. Want op het moment dat jij ergens anders bent kun je menno niet direct aansturen en kom je er achteraf pas achter dat iets niet is gedaan. Dit kan voor Menno moeilijk te vatten zijn en bij jou voor meer irritatie zorgen omdat je overal achteraan moet. Ook kan het helpen de opdrachten zo concreet mogelijk te vormen.
Misschien nog wat leestips:
Uitleg option method op innerned,
http://www.innerned.org/optionmethode.html
Boek, Kies voor geluk, B.N.Kaufman