Loading...
nl

Samhain

admin
admin okt 21 '09
Justement! laugh
gast
gast okt 21 '09
Ja Karin, wat de mensen er tegenwoordig van maken........
Net als kerst, pasen, pinksteren..........
En wat voor feesten er nog meer verkracht zijn door de hedendaagse commercie.......
admin
admin okt 21 '09
Yup, als het maar poen opleverd.
En zo gaan vele tradities helaas verloren..
Ik ga het in ieder geval vieren!
admin
admin okt 21 '09
Hey Karin,

Ik heb het toch wel goed uitgelegd?? Of was het verkeerd wat ik zei?? eekDat er geen misverstanden zijn hoor! Ik mijn feestje en jij jouw viering met veel respect!!!

Liefs,
Marjan
admin
admin okt 21 '09
Nee joh! ik ben gewoon af en toe een knurft.. smile
admin
admin okt 21 '09
Origineel bericht van: Karin
Nee joh! ik ben gewoon af en toe een knurft.. smile


Haha, ja, maar ikke ook smile

Liefs,
Marjan
Pegasus
Pegasus okt 21 '09
Hartstikke fijn dat je deze informatie op het forum hebt gezet en de link naar de site. Heb er veel aan.
admin
admin okt 27 '10


Samhain

Pompoenen

Samhain vinden we tegenover Beltain op het wiel van het jaar. Rond deze tijd vinden we nog meer feesten zoals Halloween, allerheiligen (1 november), allerzielen (2 november) en Dia de los Muertos (Mexicaanse dag van de doden). Allemaal feesten met eenzelfde thema, namelijk de dood. De viering van Samhain begint traditioneel bij zonsondergang op de avond van 31 oktober. Veel feesten beginnen s’avonds. Dit is afkomstig van de kelten, die de dag met de avond in plaats van de ochtend begonnen.

Tijdens dit feest is de scheiding tussen de dodenwereld en onze wereld flinterdun. Er wordt dan ook geloofd dat de doden tijdens Samhain weer op deze wereld aanwezig zijn. Het is het ‘feest der doden’. Dit maakt Samhain tot een geschikt moment om de overledenen te herdenken en te eren. Op Samhain wordt de tafel weer gedekt voor overleden gezinsleden. Symbolische wijze kan er voedsel op het altaar worden geplaatst (evenals bijvoorbeeld een bord met servet om aan te geven dat de overledene welkom is om ‘aan te schuiven’). Ook buiten kan er voedsel achter worden gelaten voor de doden.

De Godin wordt zowel vereerd als schepper van nieuw leven als degene die levens neemt. Deze ‘donkere’ zijde van de Godin staat op Samhain centraal. Bij de ‘donkere’ zijde van de Godin kun je denken aan namen als Hecate & Kali.

Veel paganisten zien Samhain als een nieuwjaarsfeest. Samhain was namelijk het keltische nieuwjaar.

Samhain staat bekend als een geschikt moment voor divinatie. Vooral het schouwen (bijvoorbeeld met behulp van een glazen bol of een spiegel) en kaartlezen zijn rond Samhain erg populair. Voor de mensen die Samhain zien als het begin van een nieuw jaar, is het dus erg toepasselijk om voorspellingen te doen die iets zeggen over het komende jaar.

Tips en ideeën voor Samhain

Op het altaar

- foto’s van overleden die je wilt herdenken en eren. (hier kun je ook creatief in zijn, door bijvoorbeeld foto’s aan een dromenvanger te hangen, of ze op een andere creatieve manier op of bij je altaar te plaatsen)
- voedsel, wijn en een bord met bestek en servetje om de overledenen symbolisch uit te nodigen. (neem als voedsel bijvoorbeeld koek of snoep, dit kun je langere tijd laten liggen zonder dat het kapot gaat)
- doodskopjes (ik houd er persoonlijk niet zo van, maar het hoort wel echt bij Samhain)

Activiteiten
- divineren (gebruik bijvoorbeeld de jaarlegging die beschreven staat op de legpatronen pagina)
- pompoenen uitsnijden en pompoenensoep maken en eten. Klik boven in het menu op 'pompoenen' voor wat voorbeelden en een gerecht voor pompoenensoep.
- brieven schrijven aan overledenen die je nog graag iets zou willen vertellen (je kunt de brief bijvoorbeeld in een enveloppe op je altaar zetten gedurende een aantal dagen om hem tijdens een Samhain ritueel voor te lezen en daarna te verbranden of te begraven)
- vereren van ‘donkere’ Godinnen, of de donkere kant in de Godin. (bijvoorbeeld d.m.v rituelen, offers in de vorm van voedsel of iets dergelijks etc.)
- het bezoeken van graven van overledenen (neem bijvoorbeeld wat koek of ander voedsel mee om het daar achter te laten)

bron: www.nightofartemis.nl

Samhain (uitgesproken als sauw-en) is zonder twijfel de belangrijkste, hoewel het minst begrepene van de oude Keltische feestvieringen. Anders dan zijn moderne tegenhangers Halloween of Allerzielen, heeft het heksenfeest Samhain niets te maken met boze praktijken of enge spookkostuums. Er komen geen vergiftigde appels of scheermesjes aan te pas, geen steekneusmaskers of bloederige arm– of beenstompen.
Heksen hebben geen groene gezichten! Hoogstens van ergernis, omdat ze dat al zo vaak hebben moeten zeggen. Heksen dragen geen punthoeden meer! Die waren in de Middeleeuwen domweg bij het gewone volk in de mode. In vroeg - Keltische tijden was iedereen een heks en deed iedereen aan hekserij. De hekserij was en is nog steeds een levende godsdienst. Méér dan een godsdienst zelfs; een manier van leven naast de waardeloze, vernietigende en hebzuchtige evolutie van de "anderen".
Samhain is een feest dat beladen is met positieve energie en zindert van hoop voor de toekomst van onze planeet. Op de drempel van de koude wintermaanden vol sneeuw en ijs is het passend dat op elke vooravond van Samhain de "Morrighan", een Godin uit een drie - eenheid van Keltische Godinnen die het vermogen bezit nieuw land te baren, haar rituele vereniging viert met de Dagda, de ‘Goede God’, één van de hoogstgeplaatste en meest vermaarde onder de Keltische Goden.
De Morrighan is een Godin van reusachtige lichaamsafmetingen, die dwars over een rivier heen staat bij haar ontmoeting met de Dagda, wanneer deze bij de rivier uit een kookpot zit te eten. Hoewel zij een complexe combinatie van positieve zowel als voor de oude Kelten verdeelde deze belangrijke feestdag het jaar in twee seizoenen, winter en zomer. Samhain is de dag waarop het Keltische nieuwe jaar én de winter tezamen beginnen en is het moment voor zowel het begin als dat voor het einde. Daarom vierden de oude stammen met Samhain het Keltisch dodenfeest.
Ook heden ten dage blijven we, zodoende, onze voorouders eerbiedig gedenken en vieren wij verder ons eigen westerse Samhainfeest.
Deze gewoonte heeft talloze andere religies en volksgebruiken rechtstreeks beïnvloed.
Allerzielen, op 2 november, is de gedenkdag voor de christelijke doden. Met Samhain wordt de sluier tussen de geestelijke en stoffelijke wereld opgetrokken en bestaat er meer kans op uitwisseling van paranormale informatie tussen de levenden en de doden. Op Allerzielen heten de barrières tussen deze wereld en die hierná geslecht te zijn, zodat de doden op één of andere griezelige wijze uit het graf zouden kunnen opstaan. Samhain is een veel minder angstwekkende viering. Met Samhain voeren heksen rituelen uit om allerlei negatieve dingen uit het verleden - slechtheid, boosaardigheid, corruptie, hebzucht - uit de toekomst weg te houden. We spreken bezweringen uit om langs paranormale weg tot contact met onze overleden voorvaderen te komen en oude kennis terug te winnen en zodoende het grote web in stand te houden dat zich door vele familiegeneraties heen uitstrekt.
Samhain is een moment om naar de toekomst te kijken. Ook nu nog kleden wij heidenen of ‘pagans’ ons net als vroeger voor Samhain in een kostuum dat weergeeft wat wij in het komende jaar hopen te worden of te bereiken. Hoe ze zich op Samhain kleedt geeft bij wijze van spreken een soort nieuwjaarsvoornemen van de heks aan. Als we mooi willen worden zouden we ons als vlinder of feeënkoningin kunnen uitdossen, om ervoor te zorgen dat onze geestelijke reis door het leven kracht en lieflijkheid bezit; hopen we op welvaart en succes dan zouden we ons kunnen verkleden als prins of prinses; willen we winnen aan zelfvertrouwen en kracht, dan verkleden we ons misschien als wolf of heer. Velen van ons vinden zichzelf prima zoals we zijn en komen dus ook gewoon als zichzelf gekleed naar Samhainvieringen.
Ook het langs de deuren gaan om snoep (Trick or Treat) stamt, zij het in radicaal andere vorm, van een heksentraditie af.
Bij onze feestvieringen wordt echter alleen getrakteerd en worden geen streken geleverd, zoals bij het Halloween.
Heksen en pagans houden op de vooravond van Samhain niemand voor de gek en halen geen kwajongensstreken uit. Na de rituelen van de magische kring gaan we niet de huizen van vreemden langs, zoals later de christenen deden om te bedelen, maar begeven ons naar dat van vrienden om onze kostuums te laten zien en ons met open armen te laten onthalen.
Samhain is een nacht vol mystiek en betovering, waarin we magie kunnen bedrijven ten voordele van zowel ons persoonlijk leven als van onze planeet.

bron.www.denachtuil.eu
Cialara
Cialara okt 27 '10
Oh wat heerlijk om dit te lezen Karin! Dank je wel smileik wist niet dat dit zo'n mooi feest is, heb zelf alleen maar de christelijke traditie meegekregen, maar ik vind dit eigenlijk mooier.
Tinne
Tinne okt 27 '10
grinMoooi, dank je wel Karin.
Emuca
Emuca okt 27 '10
Pompoen staat al klaar! Samhain is mijne favo feest! laugh
Cialara
Cialara okt 27 '10
Ja hier staat ook een pompoen klaar, alleen nog even uitsnijden.

Hier wordt het meer een soort van Halloween... Er zijn al doodshoofdmaskers gesignaleerd in huis en een vleermuispakje voor de jongste grin
Emuca
Emuca okt 27 '10
Haha... Ik heb een tafeltje staan met mijn uitgeholde pompoen en wat mooie kaarsen... laugh
admin
admin okt 28 '10
Graag wil ik uitleggen hoe je eventueel magische kaarsen kunt maken voor je Samhain ritueel.

Ik haal mijn wasbladen in mijn heksenwinkel, maar je zult ze ook bij hobby winkels kunnen krijgen denk ik.

Voor Samhain staan er een aantal kleuren.

Zwart, paars, oranje,bruin, de warme oogstkleuren dus.
(zwart van de rijpe bramen, oranje van de herfstbladeren of pompoenen).

Ikzelf heb gekozen voor zwart, oranje en bruin.
In principe wordt in deze wereld gezegd dat het de bedoeling is dat de kaars door en door is gekleurd, niet alleen gekleurd aan de buitenkant, maar ook aan de binnenkant.

Bij Samhain horen natuurlijk ook bepaalde oliën, Kaneel, sinaasappel, appel, salie en nog meer.

De oliën kun je gebruiken om de kaars extra kracht te geven.
Je intenties extra kracht te geven.

Je kunt de kaarsen ook versieren met symbolen, of er wierrook korrels instoppen.
Het is de bedoeling dat je de kaars maakt terwijl je voor jezelf goed in je hoofd houd wat je graag met het opbranden van de kaars wilt bereiken.

Mijn intentie is toch om mijn rugzak op te fikken smile
Dus terwijl ik mijn kaars ga maken ga ik alles wat ik kwijt wil voor mijn gevoel in de kaars stoppen, ik zal de binnen en buitenkant van de kaars inmasseren met olie die me zal helpen om deze intentie te bekrachtigen.
Je kunt aan de manier van opbranden van de kaars zien of je gaat bereiken wat je wilt.

Een mooie rechte vlam betekent dat je kaars prima werkt, een flakkerend klein vlammetje betekent dat je meer moet doen dan een kaarsje branden (gewoon zelf aan de slag met wat je wilt), je kunt niet alles wegbranden of oproepen natuurlijk.

Het is wel de bedoeling dat je de kaars helemaal opbrand in 1 keer.

Zo kun je voor allerlei andere gelegenheden ook kaarsen maken.
Denk aan een ziek familielid, examens, noem maar op.

Emuca
Emuca okt 28 '10
Gaaf! Bedoel je met 'jou' heksenwinkeltje dat ene winkeltje in Den Bosch die je me doorstuurde? laugh*extra reden om eens te gaan kijken*
admin
admin okt 28 '10
Ja smile
Emuca
Emuca okt 28 '10
Ik moet er dan snel eens heenlopen! laugh
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki