Loading...
nl

Spiritualiteit vs Geloof

JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 22 '06
Een goede reden waarom de Koran en de Bijbel niet betrouwbaar zijn. Het is voor meerdere uitleggen vatbaar.
Ayasha
Ayasha nov 22 '06
een van de dingen die me dan doen twijfelen aan het geloof.
nu, zij die er in willen geloven mij niet gelaten hoor :)Ik ga hen niet tegen houden en zeker niet anders bekijken. Maar soms heb je dan christenen, en die komen jou dan overtuigen waarom jij in God mì³et geloven.
Normaal heb ik respect voor die mensen, zij doen wat ze niet laten kunnen, maar ze moeten mij niet overtuigen van iets waar ik absoluut geen logica of zelfs maar een basis van iets in vind dat waarheid kan zijn.
In zo'n geval kom je inderdaad op de discussie die eigenlijk wel neer komt op deze. Wat me dan weer op valt, is dat de christenen (ja ik blijf hun als voorbeeld nemen omdat ik van dat geloof het meeste af weet :D) vaak niet willen luisteren naar de tegen argumenten van iemand die niet geloofd.
En ik maar denken dat elk geloof toch gebaseerd was op respect voor je medemens en je naaste lief hebben...

Maar ook hier is het weer zo dat dat eigenlijk de schuld is van de mensen die er in geloven, en niet van het geloof zelf.

Dus dan komen we weer op het zelfde 'struikelpunt' waar je altijd komt mte mij als je op zo'n gebied met me in discussie gaat :p
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 22 '06
Het mooiste voorbeeld vind ik nog die keer dat iemand de uitspraak deed, maar in de bijbel staat adam en eva. Hoe zit het dan met de evolutie theorie?

Het antwoord daarop was vrij simpel: "Die evolutie theorie is er alleen maar om mijn geloof te testen, om te kijken of ik er niet in trap. Het staat niet in de bijbel, dus het bestaat ook niet."

Tja, dan ben je toch wel uitgepraat dacht ik zo.
Ayasha
Ayasha nov 22 '06
inderdaad NiMS.
Je bent snel uitgepraat in zulke gevallen.

'Jamaar zou het niet kunnen da...'
en dan onderbreken zej e in de helft van je zin 'neen, want het staat er niet in'

Ja ik vroeg niet of het er in stond, ik vroeg of het zou kunnen :+9
Debiorah
Debiorah nov 23 '06
Ik geloof niet in een god of allah ik zeg altijd god is mijn geweten. Geloof is volgens mij in oorsprong een handreiking geweest om zelf en samen een goed en eerlijk leven te leiden. Neem de 10 geboden het zijn leefregels waar je zelf voor kiest om je eraan te houden. Het zijn regels die betrekking hebben op je eigen geweten en respect voor je medemens.

Ik vind dat veel geloven teveel zijn uitgebuit. En een middel zijn geworden om mensen te besturen. Denk aan de aids problematiek en het verbod op voorbehoedsmiddelen door het vaticaan.
Ik respecteer mensen hun geloof maar ik kan moeilijk bevatten hoe mensen het geloof verkiezen boven hun medemens of het leven. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die door het geloof juist hun leven wijden aan het helpen van mensen.
Eerlijk gezegd roept dit onderwerp heel veel vragen bij me op.
Wie bepaald hoeveel een mensenleven waard is? Hoezo zijn vrouwen minder dan mannen? Omdat eva uit adam geschapen is? Waarom moet je 3x op een dag naar de kerk? Ben je dan een beter mens?
Leef je letterlijk de geschriften na of gebruik je ze als wegwijzer?
Wat dat betreft is spiritualiteit universeel. Het is zo'n ruim begrip en iedereen heeft er zijn eigen beeld bij. Het geeft je meer ruimte & vrijheid.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 23 '06
Ik denk ook dat je niet moet vergeten dat de meeste geloven al duizenden jaren oud zijn. In die tijd was een mensenleven niet zoveel waard en was het veel gebruikelijker om mensen hun leven te beroven. Hoewel dit vandaag de dag niet meer normaal is, zijn de geloven niet echt met hun tijd meegegroeid. Zo waren de meeste dingen die destijds waren opgeschreven niet eens zo heel gek. Denk zelf maar eens na, hoe men over 2000 jaar kijkt naar de teksten op deze website en op dit forum. Misschien snappen ze onze moeilijkheden ook niet, want iedereen is toch al verbonden in de nieuwe aarde etc.
Debiorah
Debiorah nov 23 '06
Good point! Ik snap inderdaad het met de tijdsgeest heeft te maken. Maar ik denk dat ook in die tijd mensen van elkaar konden houden en emoties voelden net zoals wij. Hoewel het leven primitief was betekend dit niet dat een mensenleven gevoelsmatig minder waard was. Ik vind ook niet dat die geloven in essentie slecht zijn, het is wat de huidige wereld ervan maakt.

Als ik naar de wereld kijk zie ik veel beestachtige dingen gebeuren uit naam van het geloof. Het is bijna een manier geworden om geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen voor je daden. Alles kan en mag voor het geloof. Dus in weze denk ik dat een mensenleven misschien nog wel minder waard is als in den beginne. Hoeveel mensen sterven er nu per dag, en waardoor?
Ik heb niets tegen de gedachte van het geloof maar meer de versnippering ervan. Er zijn in die duizenden jaren zoveel vertakkingen gekomen dat ze alleen nog maar elkaars verschillen zien. In plaats van datgene wat belangrijk is waar het werkelijk om gaat.
LPChip
LPChip nov 23 '06
Ditzelfde is zo in de Koraan. Daarin staat dat je geen bepaald vlees mag eten omdat het een onrein dier is. Ik had hier een discussie over met mijn collega, en die vertelde me dat 1000 jaar geleden een ziekte heerste bij die dieren, dat daarom die regel er was in de bijbel.
Wendy's
Wendy's nov 23 '06
Ik ken iemand die (half)moslim is, maar die doet dus ook bepaald vlees niet eten. Ik had gevraagd waarom dat zo was, maar hij wist het zelf niet eens!
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 23 '06
De mens is van nature altijd al zwak geweest en grijpt alles aan om zijn daden te kunnen rechtvaardigen. Het geloof is een makkelijk en slap excuus en daarom dus veelgebruikt. Ik ben het helemaal met Deboriah eens, dat ze geen verantwoordelijkheid willen dragen. Dit is met zo verschrikkelijk veel mensen zo. Er is echt bijna niemand die verantwoordelijk wil zijn of boven de groep wil uitsteken. We zijn tenslotte ook gewoon dieren die toevallig iets intelligenter zijn.

Neem de bijbel. Het is toch raar dat je een dominee nodig hebt die gaat uitleggen wat al die verhaaltjes betekenen. Als je iets opschrijft, doe het dan zodat iedereen het begrijpt. Misschien is het tijd voor een nieuwe bijbel?
LPChip
LPChip nov 24 '06
Ik denk dat een nieuwe bijbel die zou worden zoals die moet zijn niet geaccepteerd wordt door de gelovenden, tenzij hij net zo cryptisch is als de oude bijbel.

Het kan ook zijn dat men het zal lezen omdat ze toch de dominee volgen die net als nu zijn eigen draai geeft aan het verhaal.
Mirreke
Mirreke dec 3 '06
Ik denk zelf dat veel mensen nu in de war zijn. Het komt volgens mij omdat er een andere tijd aan komt. Het verschuift allemaal. Men wordt steeds gevoeliger en alerter.
Ik geloof dat je voor je geloof niet naar een kerk hoeft te gaan. Ik heb mijn eigen kerk bij me. De bijbel is naar mijn mening ook gigantisch uit porportie getrokken. Mensen wil ergens in geloven, maar waarom zijn de kerken dan nu zo leeg? Er is veel meer gebeurd en gaande dan de kerk wil vertellen. Ze houden een hoop dingen achter, en daar is het boek De DaVinciCode weer een goed voorbeeld van. Ik vind het verder een heel moeilijk onderwerp want ik wil niemand voor de kop slaan hiermee. Ik kan het ook moeilijk onder woorden brengen. Er is zoveel hierover te vertellen.
Ayasha
Ayasha dec 3 '06
 Quote:
Origineel van Mirreke:
Ik denk zelf dat veel mensen nu in de war zijn. Het komt volgens mij omdat er een andere tijd aan komt. Het verschuift allemaal. Men wordt steeds gevoeliger en alerter.
Ik geloof dat je voor je geloof niet naar een kerk hoeft te gaan. Ik heb mijn eigen kerk bij me. De bijbel is naar mijn mening ook gigantisch uit porportie getrokken. Mensen wil ergens in geloven, maar waarom zijn de kerken dan nu zo leeg? Er is veel meer gebeurd en gaande dan de kerk wil vertellen. Ze houden een hoop dingen achter, en daar is het boek De DaVinciCode weer een goed voorbeeld van. Ik vind het verder een heel moeilijk onderwerp want ik wil niemand voor de kop slaan hiermee. Ik kan het ook moeilijk onder woorden brengen. Er is zoveel hierover te vertellen.
Hoogstwaarschijnlijk kan dat ook te maken hebben met het feit dat bv gescheiden mensen niet meer 'welkom' zijn in de kerk :+
Mirreke
Mirreke dec 3 '06
Ow... nou lekker zijn die kerken dan.... Ik dacht ze altijd keken naar de mens op zich en niet naar zijn levensstijl of wat dan ook.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 20 '11
Nee kerken zijn behoorlijk hypokriet.

Vanuit mijn opleiding heb ik geleerd hoe Macht zich uit:
-Geld
-Sex
-Religie

Heb je ze alledrie, dan heb je de complete macht. 3x raden wat het geloof heeft.... Inderdaad, alledrie.
Serenity
Serenity jan 21 '11
Daar zit wat in tenzij je een richting hebt uit gekozen die daar niet om maalt en echt vredig en liefde vol naar elkander is.
Maar goed wat je zelf nu ook kan doen is alle positieve dingen eruit te halen en je sociale contacten daar op te doen want tja je deelt toch wat met elkaar waarbij je op een meer gelijke niveau zit!
En dat is altijd wel leuk en gezellig vooral als men elkaar in hun waarden laat ipv oordelen beoordelen en veroordelen.
Nou en als dat dan gebeurt dan heb je een mooie gemeenschap/leefgroep om je heen.
Ten slotte heb jij je band met God en heb je alleen je verantwoording af te leggen aan God en verder aan niemand.
Ook niet aan priesters, paters, dominees, imams, rabbijnen of andere leiding gevende in zo'n leefgemeenschap.
En dat weten de leiding gevende ook wel, als je ze ermee confronteert geven ze je vast gelijk!
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki