Origineel van LPChip:
Dat ben ik niet met je eens kath.
Ik heb een discussie gehad op mijn werk over het geloof, en met name het islamitische geloof. Alles kun je opvatten op diverse manieren zodat je jezelf erin kan thuisvinden. Het zijn geen regels die moeten, maar richtlijnen om na te streven. Waar we met name tegenaan liepen was het feit dat de richtlijnen gedateerd zijn. Je mag bijvoorbeeld geen varkensvlees eten, omdat er in die tijd een ziekte was die afkomstig was voor varkens.
Waarom wordt dit dan opgelegd als een zet van regels waarbij iets moet of niet moet? Men heeft het geloof gebruikt om hun kinderen in les te geven. Het moet want het staat in de koraan. Maar er staat niet in de koraan dat het moet, er staat dat het verstandig is om te doen.
Ditzelfde geldt naar mijn mening voor zo'n beetje alle geloofstromingen. De idealen zijn voorgeschotelt als dat wat moet terwijl dat niet zo bedoeld was.
Er zijn natuurlijk ook mensen geweest die uit eerbiedt zo wilden leven. Dan is het niet moeten, maar willen.
Ik houd nu voornamelijk het christelijke geloof voor me, omdat dat het enige geloof is waar ik ook maar iets nuttig over te zeggen heb
Wanneer we dan gaan kijken naar aanhangers van het christelijke geloof, zie je toch duidelijke regels naar voren komen waarvan ze verwachten dat, wanneer je jezelf een christen wilt noemen, je je er aan houd. (het overbekende voorbeeld: Geen seks voor het huwelijk
)
ì³f het is zo dat ik alleen maar extreme christenen ken maar dat lijkt me sterk
Overigens bekijken deze mensen je ook erg lelijk wanneer je zegt dat je er nìet in geloofd, want god is almachtig en zij die er niet in geloven zijn zondaars.
(en ja, zo word er echt over gesproken door de christenen in mijn omgeving
)
In dit geval zijn het niet meer 'ideaalbeelden' maar regels
een gedragscode waaraan je je moet houden als je bij een bepaalde groep wilt horen.