Misschien niet een vergelijkenis, maar heeft wel met vergeving te maken.
De vrouw die een half jaar geleden haar 11 maanden oude baby in de auto is vergeten, haar kindje is overleden, zou die zichzelf wel kunnen vergeven?
Baarle-Nassau: 'vergeten' baby sterft in auto
woensdag 30 mei 2007 19:37
In de Noord-Brabantse gemeente Baarle-Nassau is een dode baby aangetroffen in een auto. Het gaat om een elf maanden oud jongetje dat in het voertuig werd achtergelaten door zijn moeder.
Het elf maanden oude jongetje werd in de auto achtergelaten door zijn moeder
Dat heeft een woordvoerder van de politie vandaag bekendgemaakt. De auto waar het jongetje in lag stond op een parkeerplaats bij een openbare basisschool aan de Cor van der Bokstraat in dezelfde gemeente.
De moeder van het kindje werkt als lerares op de basisschool. Ze was vanmiddag vanwege een vergadering naar school gekomen.
Reanimeren
Het levenloze lichaam van het kind werd rond 14.15 uur ontdekt. Collega's van de vrouw hebben nog geprobeerd om het jongetje te reanimeren. Toen de politie ter plaatse was, bleek dat het kindje al was overleden.
De moeder verkeert in shock en wordt opgevangen door familie en vrienden. De politie wil niet zeggen hoe de baby is omgekomen. Hoe lang het elf maanden oude jongetje in de auto heeft gezeten is ook niet bekend.
De politie doet nog onderzoek naar de toedracht van het ongeval.
Toegewijde ouder
De moeder, die haar auto in de schaduw onder een boom parkeerde, zou bekend staan als een toegewijde ouder. Ze zou binnenkort gaan trouwen.
Vorige week vergat ook een moeder uit het Belgische Halle haar jonge kind uit de auto te halen. Ze ontdekte het levenloze lichaam van haar vijf maanden oude kindje pas toen ze zeven uur later uit haar werk kwam.
De Vlaamse politie onderneemt geen actie tegen de 31-jarige moeder.
Door Saïna van Breda
Nu haar eigen reactie jongstlede,
'Ik blijf die vrouw die haar kind vergat'
door Cyril Rosman
Zaterdag 8 september 2007 - Als Ilse Donkers uit Chaam op 30 mei in haar auto stapt doet ze de verschrikkelijkste ontdekking die een moeder kan doen. In het kinderstoeltje ziet ze het levenloze lichaampje van haar elf maanden oude zoontje Chris. Een interview over het verdriet, de vragen en: het omgaan met de beschuldigingen.
De elf maanden oude Chris, kort voor het dramatische ongeluk. Zijn ouders Ilse en Jeroen proberen met hun andere zoontje Wout (5) het normale leven weer op te pakken.
Heel die woensdag, de 30e mei, had Ilse Donkers (33) voor de klas gestaan op haar school De Akkerwinde in Baarle-Nassau. Ze had nog een korte vergadering gehad en nog wat werk nagekeken van de kinderen. Na een laatste rondje door de klas, liep ze vrolijk de trap af, wenste een collega een fijne middag en liep naar haar auto. Ze zou haar kleine Chris van elf maanden gaan ophalen bij het kinderdagverblijf.
Op de seconde dat ze het autoportier opende, stortte haar wereld in. In een shock haalde ze Chris uit de auto, hysterisch, hopend dat hij nog leefde. Een collega probeerde hem te reanimeren. Maar Chris was al dood.
"Ik was op kantoor", vertelt haar man Jeroen Zoon (31). ,,Een vrouw belde, ik weet nog wat ze zei: 'Ik weet niet precies wat er gebeurd is, maar ze zijn Chrisje aan het reanimeren!' Ik heb de telefoon laten vallen en ben naar Baarle-Nassau gereden. Nog nooit heb me zo wanhopig gevoeld als tijdens die rit. Ik ben niet gelovig, maar heb gebeden om een wonder. Ik vroeg me af wat er gebeurd kon zijn: is hij gestikt tijdens het slapen? Gevallen? Iets anders kan toch niet op een kinderdagverblijf? Een psychopaat die met een geweer had staan schieten? Toen ik bij de school aankwam, zag ik dat Ilse helemaal hysterisch naar binnen werd gebracht. Ik ben direct naar haar toe gegaan. Ze zei maar 'het spijt me zo', 'het spijt me zo', en dat ze Chris in de auto had laten zitten. Ik heb haar vastgehouden en getroost. Ik voelde verdriet, een heel groot verdriet. Chris was ons dierbaarste bezit. Nu nog voel ik onmacht en wanhoop."
Ilse: "Ik heb geen enkel moment die dag getwijfeld of ik hem wel had weggebracht. Het was een schooldag als altijd. Eenmaal in mijn klas was ik volledig op mijn werk gericht en werd ik meegesleept in de hectiek van die ochtend."
Jeroen: "Het ligt blijkbaar aan de manier waarop je hersenen werken. De weg naar school is precies dezelfde als die naar het kinderdagverblijf. Je kon Chris niet zien zitten in de autospiegels en hij liet zich zelden horen. Als je even afgeleid wordt, is er niets meer dat je eraan herinnert dat je nog naar het kinderdagverblijf moet. Onderweg heeft Ilse nog in de achteruitkijkspiegel naar de achterbank gekeken. Ze dacht toen aan dat ongeluk een week eerder in België, precies hetzelfde als wat ons die dag zou overkomen: 'Misschien moeten we het kinderstoeltje zo zetten dat ik Chris kan zien'. Op het moment dat ze langs de school reed en haar hersenen besloten de parkeerplaats van de school op te draaien, in plaats van vijftig meter verder te rijden naar het kinderdagverblijf, verdween Chris uit haar systeem. Ilse zag direct na het parkeren twee collega's die ze nog even nodig had. Omdat ze Chris inmiddels in haar 'systeem' wél had weggebracht naar het kinderdagverblijf, heeft ze haar spullen gepakt en het portier dicht gedaan. Het gebeurt dagelijks veel mensen: je vergeet iets totdat je het ziet liggen of iets anders je eraan herinnert."
,,Het heeft te maken met denkpatronen. Dat besef heeft ons enorm geholpen bij de verwerking. Was het maar niet zo'n warme dag geweest, was Chris maar niet onzichtbaar geweest door het zonwerende gordijntje. Had Ilses tas maar op de achterbank gelegen en niet voorin. Had het kinderdagverblijf maar gebeld. Was Chrisje maar niet zo lief en stil geweest. Hadden die collega's daar maar niet gestaan..."
Jeroen: "Het kinderdagverblijf heeft geen contact met ons opgenomen toen ze merkten dat Chris er niet was. Dat staat niet voorgeschreven in het protocol. Ik vind het jammer dat niemand eraan gedacht heeft dat te doen in al die tijd dat zij Chris hebben gemist. Ik verwijt de mensen niets, maar hoe is het mogelijk dat iets dergelijks ontbreekt in het protocol?"
Wout, de vijfjarige broer van Chrisje, was die woensdagmiddag bij oma. Zij bracht hem naar hun huis. Jeroen: ,,Ik ben op mijn knieën voor hem gaan zitten en heb verteld dat Chris niet meer thuis zou komen. Gelukkig heeft hij een leeftijd waarop hij nog niet alles helemaal beseft. De dag erop vroeg hij waarom wij nog huilden, want Chrisje was toch gisteren al dood gegaan." Ilse: "De eerste dagen zijn we bezig geweest met de dienst regelen, het kistje uitzoeken. Later besefte ik dat de afloop fataal was doordat alles die dag tegen zat. Dat is belangrijk voor mijn verwerking. Elk ongeluk begint bij een menselijke fout: een vliegtuig dat neerstort, een verkeersongeluk. Zijn dit dan allemaal slechte mensen?"
Jeroen: "Ongeveer 500 brieven en kaarten hebben we gekregen, zelfs van mensen die ons niet kennen. We hebben families, collega's en goede vrienden die ons helpen. Ook hebben we hulp van een psycholoog. Ilse heeft geweldige vriendinnen, vastberaden ons er doorheen te slepen. Ook die hebben kinderen die ze naar crèches en scholen brengen, en als het Ilse kan overkomen, kan het hen ook overkomen. Ze kennen Ilse als een lieve, zorgzame moeder."
Op de condoleance-site gingen sommige mensen hard tekeer. Jeroen en Ilse gaan er begripvol en mild mee om. "Die mensen hebben in hun hoofd een beeld van een gezin waarin haast en drukte regeren en er geen tijd is voor liefde en geborgenheid. Ik hoop dat die boosheid voortkomt uit de liefde voor hun eigen kinderen, want dat beeld klopt niet."
Ilse: "Wat die moeder in België was overkomen, zo'n niet te begrijpen ongeval, dat kon mij natuurlijk nóóit gebeuren, dacht ik ook. Ik was immers een gestructureerde en liefdevolle moeder, die alles onder controle had."
Jeroen: "Lang voordat dit allemaal gebeurde, hadden we al besloten op 7 juli te gaan trouwen. Voor mij was de keuze gemakkelijk: de bruiloft moest doorgaan, juist nu we elkaar zo nodig zouden hebben. Uiteindelijk hebben we de dag wel aangepast. De receptie voor de kinderen uit Ilses klas is niet doorgegaan en het avondfeest ook niet. 'In voor- en tegenspoed' krijgt dan wel een echte betekenis. Maar hoe of wat maakt niet meer uit. Samen met Wout willen we weer verder."
Ilse: "Ik besef dat ik altijd die moeder zal zijn die haar zoon 'vergeten' is, maar alleen in die hele korte vergissing ligt mijn schuld, niet in de verschrikkelijke afloop. De dood van Chris is een tragische samenloop geweest, die ik niet had kunnen voorzien. Iedereen kent wel een verhaal van een kind dat bijna stikt, valt of verdrinkt. Gelukkig loopt het dan goed af. Wij hebben pech gehad in de meest dramatische zin van het woord."