Loading...
nl

ai, oef, boem patat

inneke
inneke sep 26 '07
Om 5 uur ben ik wakker geworden na een dromenreeks en kon niet meer slapen. Ik weet niet meer het hele verloop met alle details, maar de kernelementen nog wel...

1. Naast mijn ouderlijk huis is een zee. Ik rijd op een soort paard. Opeens is het paardachtig dier vastgeketend onder water. Ik duik een paar keer naar beneden om het los te maken, maar het lukt niet.Ik heb niet genoeg adem en wacht op mijn vader (of schoonbroer?)om me te helpen.Bij de laatste poging zie ik dat er ook een grote vis bij het paard vast zit. Ben even bang dat het een haai is, maar dan krijg ik het gevoel dat ik de vinnen moet vasthouden en me moet laten voorttrekken...

2. Op een feestje speelt de vriend van een vriendin een prachtig liedje (gitaar en zang). Ik ben tot tranen toe ontroerd en voel dat ik ook 'moet' zingen. Er gebeurt vanalles wat ik vergeten ben, maar wat ik me nog herinner is dat ik nogal een moeilijke verhouding heb met 'mijn vriendinnen'. We doen lief, maar er heerst spanning. Vooral mijn vroegere boezemvriendin trekt mijn aandacht (heb de laatste weken verschillende keren van haar gedroomd). Ze is lief en onschuldig. Iedereen mag haar graag- maar in mijn droom heeft ze iets schijnheiligs, onecht.

3. Op het feestje merk ik dat mijn ring met saffier ineens te groot is voor mijn ringvinger. Ik moet de ring om mijn middelvinger dragen.

Wat ik er zelf uit denk te kunnen halen:
1. Er zitten krachten vast in mijn onbewuste waar ik niet bij denk te kunnen. Ik heb 'hulp' nodig (van een mannelijk element in mij??) om ze naar boven te brengen...

2 en 3.Die boezemvriendin staat voor mij heel duidelijk voor de onschuld en lieflijkheid, passiviteit ook. Dit is denk ik een belangrijke les voor mij. Ik besef dat ik (de laatste weken?) nogal bezig ben met mijn 'zuiverheid' en 'puurheid' te bewijzen. Mijn ego heeft deze wezenskwaliteiten mooi voor zijn kar gespannen en ik zag het niet. Mijn ring was te groot voor mij (saffier staat voor o.a. zuiverheid en wijsheid...), ik was hem niet meer helemaal waard. Er zit een verlangen gezien en erkend te worden en ik ben me daar niet altijd van bewust, soms gedraag ik me schijnheilig..Er vallen dus nog heel wat laagjes te pellen :-)
Voila, mijn ontboezemingen! Wie weet 'ziet' iemand nog andere elementen...Ik ga nog een uurtje dutten nu.

Slaapwel;-)
Inneke
Delen:
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 26 '07
Hoi Inneke,

Ik zal ook even mijn dromenboek erbij halen en enkele symbolen die me opvallen er voor je uithalen.
1) Grote Vis, Walvis = Staat voor je vrouwelijkheid. Als je het gevoel had dat hij het paard ging opslokken dan staat dit voor een afdaling in het onderbewuste. Het resultaat is mogelijk de ontdekking van uw ware zelf dat in dromen gerepresenteerd kan worden door edelstenen (droom 3!).
Paard = Geeft aan dat je niet in zinneleikheid/materiele ambities moet blijven vastzitten: Wees wel IN de wereld, maar niet "VAN de wereld".
Zee=het onderbewuste. Bang om te verdrinken in zee (je kan je adem niet lang genoeg inhouden) betekend dat je geest wordt overspoeld door onbewuste inhouden - verdrongen emoties e.d. Het kan ook zijn dat je onbewuste zich moet onderwerpen voor de verdere verrijking en ontwikkeling van je persoonlijkheid.

2) Vrienden = Als de vriend van hetzelfde geslacht is, staat zij symbool voor je alter ego die persoonlijke dingen toont die je de afgelopen tijd hebt verwaarloosd of verdrongen. Er is weinig kans jezelf opnieuw in de ware kern te kunnen wortelen zonder eerst te erkennen dat er aan je persoonlijkheid nog aspecten zitten dan welke je in je bewuste leven hebt toegelaten.

3) Ring = Kan je huwelijk betekenen en wat je gevoelens zijn betreffende dit bestaande huwelijk. Het kan ook een symbool voor toewijding aan een relatie zijn. Geen ring dragen kan betekenen dat je niet beperkt wenst te worden door 1 persoon.

Mijn conclusie is als volgt:
Je hebt moeite met je onderbewustzijn en wordt hierdoor gevangen. Je bent teveel gefocussed op de buitenwereld, maar leeft niet in de wereld. Bepaalde relaties met bepaalde personen benauwd je en heb je daarom een andere plaats in je leven gegeven. De schijnheiligheid en dat onechts is een kant van jezelf die je nog niet eerder hebt gezien en nu naar bovenhaalt. Je hebt je ware zelf ontdekt in deze dromen en nu is het voor jezelf om het een plekje te geven.

Ben benieuwd wat je ervan vindt. Groetjes Julien.
inneke
inneke sep 26 '07
Ik kan er wel wat mee, bedankt Julien. Wat je uit je dromenboek haalt, komt grotendeels overeen met mijn eerste aanvoelen en gedachten daarstraks.
Jouw conclusie volg ik in grote lijnen, maar de details/conclusie vul ik ietsje anders in. Het is een proces naar mijn gevoel, een ontwikkeling die ik aan het doormaken ben. Ik werk al een tijd met dromen, maar het was al even geleden dat het zo duidelijk vol archetypische beelden zat.

Boeiend dat nachtelijk leven. Heb als cadeautje ook nog een lucide droom gehad in het uurtje dat ik nog heb kunnen slapen.
Nu ga ik even in de wereld staan.;-)
inneke
inneke sep 26 '07
Ik heb iets heel belangrijks geleerd van een ervaren dromenreiziger: niemand kan een droom interpreteren voor een ander. Zeg daarom 'als het mijn droom was dan:...' Enkel de dromer kan uiteindelijk voelen welke betekenissen de droom in zich draagt...

Een bespiegeling nog: in dromen worden idd onbewuste inhouden gepresenteerd, inhouden waar de dromer mee aan de slag kan gaan. Ik heb mijn ware zelf niet ontdekt in deze droom, wel enkele schaduwkanten van mijn ego, die mijn Zelf versluieren. Durven duiken in dat onderbewuste vraagt kracht en moed en het is volgens mij belangrijk daarbij het 'Licht' of het 'Zelf'voor ogen te houden, anders verdrink je erin. En ja, daar ben ik soms nog bang voor- ik wil dan in het kikkerbad blijven :-)

De ring was naar mijn gevoel een herinnering aan de belofte die ik aan mezelf heb gedaan: het wezenlijke te ervaren, met liefde naar mezelf en naar anderen toe in mijn kracht te durven blijven staan. Zuiverheid, verbondenheid, wijsheid toe te laten... De ring met saffier was een huwelijkscadeau aan mezelf en ze heeft van zich laten horen vannacht.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 26 '07
Ik heb het inderdaad geinterpreteerd zoals in het dromenboek staat, en dat is uiteraard minder persoonlijk als dat je het zelf zou analyseren. Volg dus ook je gevoel, want die heeft het tenslotte juist. Ik heb dan ook meer vertrouwen in jouw analyse dan die van mij :). Ik ben tenslotte nu eenmaal een mens ;).

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki