De mensen die op deze afdeling terecht komen, hebben hun diagnose al gekregen.
Geen behandeling is nog mogelijk om hen te genezen, ze zullen sterven aan (meestal kanker) wat ze hebben.
Het enige waarom ze naar de palliatieve afdeling komen is om geen pijn te hebben en voor comfort.
Er wordt alles gedaan om ze pijnvrij te krijgen, er wordt gewoon altijd iets gegeven bij pijn, er zijn geen maximum dosissen.
Euthanasie komt erg zelden voor.
Wat wel gebeurd is mensen in slaap brengen en hen wakker laten worden als er bezoek is.
Veel mensen zien dit ook als euthanasie, maar er is een groot verschil.
Met euthanasie stop je actief het leven. Met verdoving stop je het niet onmiddellijk, maar je zorgt ervoor dat de mensen zelf er niets meer van merken. Maar je blijft dus leven en er wordt niets dodelijk geïnjecteerd.
Heb morgen mijn laatste dag en heb gisteren mijn eind-evaluatie gekregen.
We worden op 10 verschillende competenties gescoord.
Mijn punten:
2x een 14/20
6x een 16/20
2x een 18/20
1 van die 18/20 had een 20 op 20 kunnen zijn maar m'n begeleidster vond dat ze dat niet kon geven, uit principe. Maar ik verdiende het wel.
Heb het grootste compliment ooit gekregen over mijn werk:
"Als er hier een tyfus pandemie zou uitbreken bij het personeel en jij (tov mij dus) zou de enige zijn die niet besmet is, zou je deze dienst op je eigen kunnen draaiende kunnen houden."
Een bevestiging van wat ik aanvoelde maar ik had dit nooit zo verwacht eerlijk gezegd.