Origineel van IkBen:
De praktijk wijst in ieder geval soms anders uit.
Ernest Louwes is door de rechter veroordeeld tot 12 jaar voor moord op de weduwe Wittenberg in de Deventer moordzaak. Die veroordeling vond plaats op basis van logisch redeneren door rechtsgeleerden aan de hand van het gevonden bewijsmateriaal. Mij is echter bekend, niet door Maurice d'Hondt overigens, dat de man onschuldig is, al het gevonden en hem belastende bewijsmateriaal ten spijt. Dat komt vanzelf naar buiten.
Dit vind ik grappig maar niet eerlijk geantwoord.
Je probeert namelijk met deze stelling te beweren dat zodra je een aantal feiten hebt, je je logisch beredeneerd antwoord ook gelijk correct is.
In jouw voorbeeld vertel je dat een man is veroordeeld omdat de rechter logisch beredeneerd had gebaseerd op feiten en daarom een uitspraak deed. Het is niet eerlijk om deze uitspraak te doen omdat je niet weet of alle feiten kloppen en je weet ook niet of alle feiten ook daadwerkelijk aanwezig waren.
Ik zal je een wiskundig voorbeeldje geven om aan te tonen dat jouw logica niet klopt.
Ik heb een mand met daarin 4 appels en 5 manderijnen.
Feit: 1 mand
Feit: 4 appels
Feit: 5 manderijnen
De vraag: hoeveel stukken fruit zitten er nu in de mand?
Ik zou zeggen 9, want er zitten 4 appels in en 5 manderijnen. Logisch gezien is dat 4+5=9.
Het antwoord is echter niet goed, want niet alle feiten waren verzameld. Het blijkt namelijk achteraf dat er ook nog 1 banaan in zit.
Ik wil dus aantonen: Een antwoord logisch beredeneren is alleen goed wanneer alle feiten aanwezig zijn en correct. Dus door iets logisch te verklaren geef je aan alle feiten te kennen.