Ik vind het een hele mooie omschrijving van de spirituele tocht die zovelen als ons hebben doorgemaakt. Uiteraard met hier en daar de kleine verschillen, maar met een enorme dikke rode lijn in het verhaal. Hoe dan ook, één passage viel mij op. Ik citeer:
Origineel van IkBen:
We schrijven 2004 als hij, bij een kennis in Amsterdam, het boek 'een gesprek met God' ter hand neemt en dat open laat vallen op een blz. waar staat dat ieder mens het recht heeft te zijn die hij is en dat ook uit mag dragen. Hij leest de zin een paar keer en stemt ermee in. 'Ik ben die ik ben, of men het er nu mee eens is of niet.'
Op dat moment, vrijdag 7 mei 2004, 09.30 uur, gaat een 2e spirituele schokgolf door het universum als boodschap dat God mens is geworden.
Er staat heel goed dat iedere mens mag zijn die die WIL zijn. Daarbij staat dus niet, dat deze persoon het dan ook daadwerkelijk is. Het grote verschil zit het hem hier in de zoektocht naar wie je denkt te zijn, en wie je daadwerkelijk bent.
Uiteraard kun je heel makkelijk zeggen dat je god bent, maar dat maakt het niet meteen waar. Als jij god wil zijn, mag je dit best doen en uitdragen dat je dat bent. Toch kan het heel goed zijn, dat jij daadwerkelijk god helemaal niet bent.
Misschien is de boodschap van God in dit verhaal juist wel dat het niet God zelf is die de beperking oplegt, maar is het de mens zelf die zich beperkt voelt.
Ik vind het heel goed dat dit besef bij jou ervoor gezorgd hebt dat jij je een god kunt voelen en het daarmee ook voor jezelf de god kunt zijn (als jij degene uit dit verhaal bent). Toch ben ik bang dat snel de beperkingen van je eigen ik zullen komen bovendrijven als je je beperkt tot de wens wie je wilt zijn, ipv diegene die je daadwerkelijk bent.
Direct komen de treffende woorden van Thomas weer boven:
"Zelfreflectie is de sleutel IkBen. Besteed daar eens wat tijd aan, want je toont je op dit forum als IkZouGraagZijn."
p.s. mocht jij de persoon uit verhaal wel zijn, dan mag je dit best vertellen. Er is niemand meer hier, die ergens van staat te kijken. Misschien moet je je gewoon eens voorstellen in het voorstel-forum
.