Het helaas niet meer dan logisch dat er deels een freakshow ontstaat en dat een groep mensen misbruik maakt van de situatie. Naar mijn menig moet je wel onderscheid maken tussen 1) de echte profiteurs zonder gaven en 2) gevallen waarbij de (intuitieve) gaven nog in ontwikkeling zijn en vergissingen gemaakt worden.
1) Degene die Astrotime op de buis heeft geholpen wens ik niet veel goed toe. Wat ik voorbij zie komen is ronduit afschuwelijk. Het is te hopen dat dit de acceptatie van werkelijke gaven niet onherstelbaar veel schade aanrichten.
2) Nu er steeds meer mensen iets van gaven ontwikkelen is het ook niet meer dan logisch dat dit gepaard gaat met de nodige growingpains. De mensen met werkelijke gaven, hoe 'beperkt' spiritueel begaafd dan ook, men zal het vast wel eens onjuist aanpakken. En dit met
Zoals ik al aangaf lijkt het mij dat alles aan gaven klein begint en dat dit zich moet kunnen ontwikkelen.
De combi van beiden heeft ook mijn bezochtheid (eigenlijk dus 3 situaties). Een paragnost/magnetiseur of wat dan ook die een vette boterham denkt te kunnen verdienen met dure consulten. Met een paar esoterische boekjes, wat mensenkennis, gezond verstand en edelstenen kan je 'patiënten' snel en makkelijk een poot uitdraaien. En deze mensen zullen van een verschil ervaren. Die biostabiel heeft vast ook effect.
Overigens: ik geloof en heb ervaren dat edelstenen en mineralen hebben wel degelijk effect hebben. En ook met autosuggestie en intuitie kan je mensen écht helpen. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat je eerlijk met je gaven om moet gaan. Een kwestie van normen en waarden.
Het drama rondom Sylvia Millekamp was natuurlijk desastreus voor de publieke opinie rondom de het genezen van ziekten/aandoening op alternatieve wijze. Ik kan trouwens niet beoordelen of Jomanda, volgens jouw definitie echte gaven had of niet.
Iedereen maakt fouten in het leerproces en juist dat proces houdt nooit op. En ben ik het zeer eens met de bezorgdheid over de rotte appels. Tijd voor een echt Hollandse Stichting Keurmerk Paranormale Gaven!
Al met al ben ik het niet eens met jouw menig dat beperkte gaven, geen gaven zijn. Ik weet niet of je een duidelijke streep kan trekken tussen de ontwikkeling van je intuitie en al het bovenatuurlijke dat daarop kan volgen. Misschien is het ook een kwestie van definitie hoor. Misschien een interessant nieuw topic?
Of en hoe mensen genezen kunnen worden, is denk ik een andere discussie. Autosuggestie is misschien 1 variant. Een boek van Cyndi Dale gaat op een bijna natuurkundige wijze in op het genezen van mensen misschien sluit dit meer aan bij jouw visie van bovennatuurlijk genezen. Ook hier zie je dan dat met name iets als Reiki/Quantumtouch op een primaire manier een onderontwikkelde spinoff is van het 'echte' bovennatuurlijke; hoe krijg ik toegang tot de energie/informatie die en ziekte definieert in deze bestaanswerkelijkheid en hoe manipuleer ik dit?
Het wel of niet bestaan van gidsen en engelen is een discussie voor een andere dag. Zoals ik ze niet heb gezien is het een kwestie van geloven.
Groet, Puc