Wat zijn nou eigenlijk nieuwetijds,INDIGO,HSP kinderen?
Foto ik zal hieronder een klein beetje uitleg geven over de termen nieuwetijdskinderen,HSP-ers,INDIGO'S etc.
jullie komen regelmatig deze woorden op mijn website en in mijn werk tegen en er zijn toch wel mensen die willen weten waarom deze kinderen(of volwassenen inmiddels)änders"zijn.
zoals jullie hebben kunnen lezen zijn er veel overeenkomsten met allerlei stoornissen etc. en waar dit nou mee te maken heeft.
NIEUWETIJDSKINDEREN(Mijn persoonlijke keuze is INDIGO'S,maar jullie weten inmiddels waarom)
Nieuwetijdskinderen zijn overgevoelige, hoog sensitieve kinderen. Zij voelen emoties en verdriet van anderen heel sterk. Vaak hebben deze kinderen een vorm van paranormale begaafdheid. Ook ADHD kinderen, met de vormen ADD en PDD-NOS, en Autistische kinderen vallen onder de Nieuwetijdskinderen, dit omdat hun problematiek in de meeste gevallen dezelfde achtergrond heeft:OVERGEVOELIGHEID.
Het blijkt in de praktijk dat er veel overgevoelige kinderen zijn die zich intens verdrietig voelen en niet aan kunnen geven waarom ze zich zo voelen. Dit kan een oorsprong hebben in het feit dat ze in aanleg een tweeling geweest zijn. Dit kan al vroegtijdig verstoord zijn waarbij de vrucht afgedreven werd, maar het verlatingsgevoel bij het kind dat geboren is kan een heel leven duren. Het eenzaamheidsgevoel, het niet-compleet zijn gevoel, verdriet en het gevoel hebben altijd iemand te missen komt heel veel voor.
Overgevoeligheid kan zich op vele manieren uiten, zoals emotioneel, verdrietig of in de vorm van allergie of voedselintolerantie. Veelal leven nieuwetijdskinderen te veel in hun hoofd en staan te weinig met beide beentjes op de grond. Nieuwetijdskinderen zijn vaak heel speciale kinderen die hun eigen kijk op dingen hebben, heel verrassend en opvallend creatief in het vinden van oplossingen. Net of zij een extra dimensie hebben die anderen ontbreekt. Dit leidt vaak tot onbegrip, zeker als hun handelen niet binnen de normale patronen valt, niet binnen de structuren van onze maatschappij.
Het grote aantal overgevoelige kinderen heeft te maken met allerlei invloeden van deze tijd, zoals stralingen van computers, Gsm’s, tv’s, tl-buizen, de stressmaatschappij, de eetgewoontes die we hebben, alle toevoegingen in ons voedsel waar deze kinderen overgevoelig voor zijn en daar een allergie of intolerantie voor ontwikkelen. Kinderen met een suikerintolerantie kunnen door het eten van suiker ADHD-gedrag vertonen. Kinderen kunnen ontregeld zijn door inentingen. Er zijn tal van aanwijsbare redenen mogelijk, maar helaas ook redenen die niet direct aanwijsbaar zijn.
Uit onderzoek is gebleken dat de meeste overgevoelige mensen (ook kinderen) last van hypoglycemie (suikerintolerantie) hebben. Hier kunnen erg veel klachten uit voortkomen, o.a. stemmingswisselingen. '
hieronder zal ik verschillen en overeenkomsten benadrukken tussen sensitieve en "gevoelige"kinderen(ADHD,AUTISME etc)
Sensitieve kinderen
Sensitieve kinderen zijn overgevoelige wezentjes. Ze worden meestal sensitief geboren en in veel gevallen is het erfelijk.
Er zijn heel veel gevoelige kinderen op deze wereld. Er zijn echter ook hooggevoelige kinderen, en zelfs overgevoelige kinderen. De hooggevoelige kinderen weten meestal wel met hun gevoeligheid om te gaan.
Overgevoeligheid
Wanneer jeovergevoelig bent is dat voor veel kinderen erg moeilijk.Er komen problemen op school, het kind past niet in de bestaande structuren. Vanbuit de school krijgen de ouders het advies eens bij het Riagg aan te kloppen.Veelal krijgen deze kinderen te maken met zorginstellingen waar geprobeerd wordt het kind, vaak door middel van medicijnen, met zijn gevoeligheid om te leren gaan. Deze kinderen komen in een circuit, krijgen een stempel en worden daar altijd op beoordeeld.
Autisme
Bij het autistische kind is de reactie op zijn overgevoeligheid juist andersom. Het kind trekt zich door de overprikkeling terug in zijn hoofd, daar leeft hij. Daar voelt het zich veilig. Deze kinderen willen vaak niet aangeraakt worden aan hun hoofd, dat ervaren ze als zeer bedreigend.
Er zijn nog vele vormen van kinderen met gevoeligheidsproblemen, veelal genoemd PDD-NOS of RET. Zie hiervoor de site:
http://www.platovisit.nl/ntk/
Adhd
Gelukkig is dat niet altijd zo. Een groot deel van de overgevoelige kinderen gaat rustig zijn gang, onverstoorbaar, alsof het weet wat het hier komt doen en waarom. Deze kinderen kunnen ontzettend wijze uitspraken doen.Ze voelen heel snel sfeer en emotie aan, maar nemen ook stemmingen van anderen over, waardoor ze opeens verdrietig of angstig worden.
Een probleem is het als je kind door zijn overgevoeligheid een adhd-kind of een autistisch kind is. Het adhd kind weet niet goed om te gaan met alle prikkels die de hele dag op hem afkomen, is overvoerd door de prikkels en probeert ze al tennisballen van zich af te slaan. Met alle drukke gevolgen van dien. Thuis is er meestal nog wel mee te leven, maar als het kind naar school gaat komen de problemen, In de klas is hij/zij te overheersend en druk. Komt dit kind in het circuit van hulpverlening dan zal al snel het middel ritalin of dipiperon gegeven worden. In het begin heeft het kind hier meestal wel baat bij, maar er zit een gevaar van gewennig in, waardoor het kind steeds hogere dosering nodig heeft. Door zijn gevoel te onderdrukken lost op het moment wel veel op, maar op latere leeftijd, bij ca. 30-35 jaar komen deze gevoelens toch naar buiten, meestal in de vorm van een burn out of depressie. Het is dus eigenlijk het verschuiven van een probleem.
Veel sensitieve kinderen hebben last van overprikkeld zijn. Door de vele indrukken die zij in deze maatschappij opdoen is het vaak heel moeilijk om bij jezelf te blijven. Op tv vliegen de beelden je om de oren, elke 3 seconden moet er verandering van beeld zijn om te blijven boeien. Daarbij nog de (vaak agressieve) geluiden en de ondertiteling
Kinderen die moeite hebben met concentreren en toch de serie willen volgen, zijn na het kijken vaak moe, uitgeput. Ook de computerspelletjes prikkelen te veel.
Maar ook door tl-buizen (elk schoollokaal heeft er minstens 8), de straling van computers, gsm e.d. raken deze kinderen overprikkeld.
Een oorzaak van overprikkeling is ook dat deze kinderen vaak een intolerantie of allergie voor bepaalde voedselprodukten hebben.
Ook door het feit dat kinderen het nogal druk hebben, ze zitten op sport, doen aan muziek, soms hebben ze wel 3 clubs waar ze heen moeten in de week. In veel gevallen werken beide ouders, dit veroorzaakt een extra drukte thuis om alles soepel te laten verlopen, en deze stress nemen de kinderen over. Al met al is het niet echt makkelijk om in deze tijd een overgevoelig kind te hebben. In veel gevallen is het echter wel mogelijk het aantal prikkelingen terug te dringen, zodat het leven wat rustiger wordt. Zie hiervoor de site
http://www.opvoeden.org
chaos in je hoofd
alles zie je
alles hoor je
alles beleef je
heel intens
het lijkt
of je hoofd
te klein is,
de emotie er
niet allemaal in past
gek word je
van alle geluiden
die in je dringen
waar je je niet voor
af kunt sluiten
speldeprikken
en 's avonds
lig je wakker
starend
de slaap kun je
niet vatten
door alles
wat er nog
rondspookt
in je hoofd
Ik wil mijn dank uitspreken aan mijn begeleiders,
Kees de Vries en Cornel v. Noppen,dat ik bij hun de opleiding tot Sensitherapeut kan volgen en dat door hun jarenlange ervaring van werken met nieuwetijdskinderen en onderzoek doen ik deze informatie ook weer door mag geven aan mijn clienten en iedereen die ervoor openstaat!!!!
alle informatie is terug te vinden op de site van sensicure.nl
en gedichten zijn vertolkt uit het boek van Cornel v. Noppen"vernissage v/d ziel"
http://natureproducts.mysites.nl/mypages/natureproducts/279181.html