Voor een best lange tijd heb ik geloofd dat alles wat gebeurd, van te voren al is vastgelegd, en dat wat je ook doet, dit de uitkomst niet zal veranderen.
Ik heb hierover nagedacht en heb veel dingen meegenomen om te kijken hoe watervast deze theorie is, maar ben tot de conclusie gekomen dat er veel haakse dingen zijn waardoor ik mij ben gaan afvragen in hoeverre deze vraag wel klopt.
Volgens deze vraag was het 100 jaar geleden al bekend dat ik vandaag deze tekst schrijf. Misschien was dat wel zo, maar of dit geldt met alle gebeurtenissen, daar heb ik mijn twijfels over.
Ik zal een aantal van mijn theorieen geven waarmee ik dit kan weerleggen.
1. Doel van het leven op aarde
Zoals je wellicht weet, komen wij hier op aarde om te leren. Wij moeten levenslessen leren en deze ervaren om er wijzer van te worden. Als dit van te voren al vast ligt, waarom moeten we dit dan nog leren?
2. Levenslessen en het niet halen van...
Als je een levensles niet haalt, dan moet je terugkomen op aarde om deze opnieuw te leren. Als je hem toch niet haalt, wat is dan het nut om deze ervaring te hebben?
3. Na het incarneren besluiten niet door te gaan...
Wanneer je incarneert en in de baarmoeder terecht komt, zie je in een flits je toekomstige leven voorbij komen, en kun je op dat moment besluiten of je het wel of niet doet. Hoewel je deze kennis globaal ook hebt voordat je incarneert, is dit een final test waarin je je beslissing gaat maken. Dit kan gepaard gaan met een moeilijke bevalling, of moeilijke eerste maanden van je leven. Dit staat haaks op of het is vastgelegd of niet.
4. Wet van de Aantrekkingskracht (ofwel Law of Attraction)
De WvdA vertelt ons hoe je je eigen leven vorm kan geven door de gebeurtenissen aan te trekken die jij denkt nodig te hebben om een goed en gelukkig leven te leiden. Sterker nog, de WvdA zoals deze uitgelegd wordt in de film The Secret weerlegt deze theorie (alles is voorbestemd) volledig.
5. Het hebben van bescherm engelen en andere vormen van ingrepen
Als alles voorbestemd zou zijn, dan zouden wij geen ingrepen nodig hebben van bijvoorbeeld beschermengelen.
Na een aantal punten dat mooie discussiestof op kan leveren, wil ik graag ook nog mijn visie geven op hoe het mogelijk wel is, want wellicht hebben jullie nog een stukje van de puzzel waarmee we het beeld kunnen vervolmaken.
Ik geloof dat er levenslessen zijn. Ik geloof ook dat je voor het incarneren weet welke levensles je gaat leren, maar niet in de exacte termen. Alleen van: Je leert dit en dit... Bij de incarnatie krijg je korte visioenen van je toekomstige leven met daarin beelden van de levenslessen, en de mogelijkheid om de reis voortijdig te staken (lees miskraam). De rest van wat er gebeurd is volgens mij niet vastgelegd. Het is gewoon te complex om alles van te voren te bepalen, zeker gezien alles via oorzaak=gevolg veranderd. Ik denk positief, en trek positief aan. Ik denk negatief, en trek negatief aan.
Een leuk voorbeeld van WvdA is, dat als je denkt: Ik wil niet in de file komen, je dan denkt aan file, en daarom in de file terecht komt. Denk je aan Ik wil op tijd op mijn werk komen, dan denk je aan op tijd op je werk, en dan kom je op tijd op je werk.
Dat wil overigens niet zeggen dat je niet in de file komt, maar je hebt er geen last van omdat je toch op tijd op je werk komt.