Het spirituele is voor mij aardig nieuw. Daarom wil ik wat voorleggen. Ik wil wat vertellen over wat ik ervaar en ik wil graag jullie mening horen. Het heeft te maken met het live bijwonen van voetbalwedstrijden.
Ik vind het namelijk geweldig om in een stadion te zitten. Niet alleen om een voetbalwedstrijd te kijken maar ook om deel te zijn van alle mensen in het stadion.
Afgelopen zaterdag geweest naar de wedstrijd van Nederlands Elftal. Nu moet ik zeggen, we zaten op de bovenste rij in de bovenste ring van de Arena. Da's heel hoog dus heb er niet van kunnen genieten door mijn hoogtevrees.
Ik kijk niet altijd bewust naar de wedstrijd. Ik kijk ook naar alle andere dingen en mensen in het stadion en soms zit ik maar gewoon te zitten. Maar wanneer er een doelpunt gaat vallen ben ik er altijd bij. Ik weet vaak wanneer er een doelpunt komt. Niet als ik met andere dingen bezig ben maar wanneer ik zit te zitten. Ik kan niet denken: deze gaat er in, want dat werkt niet. Het gaat in een fractie van een seconde. Het is ongrijpbaar want het is zo weg.
Dat moeten andere mensen in het stadion ook hebben want ik ervaar gewoon iets. Ik kan ook heel emotioneel worden in zo'n stadion.
2 voorbeelden:
EK 2000 Nederland-Italië, halve finale, Arena: wedstrijd en verlengingen en er was een gelijk spel. Daarom: strafschoppen nemen. 5 strafschoppen en wie het meeste er in schiet is winnaar. We waren met zijn vieren. Twee mannen, twee vrouwen. De vrouwen (ik dus) zeiden gelijk tegen elkaar: dat gaat niet goed. Het leek wel of het hele stadion het wist. Dit gaat niet goed. Dan ga je hopen en hopen. En het ging dus ook niet goed.
Laatste competitiewedstrijd vorig jaar: Ajax-AZ. Ajax was helemaal los, scoren, scoren, scoren. De trainer vond het nodig iemand te wisselen en op dat moment ging er ook iets door het stadion. Ik zei gelijk: moet ie niet doen (ik heb geen verstand ervan hoor!) dit gaat mis. En het ging niet mis maar het ging ook niet meer goed bij Ajax. Het werd een hele andere wedstrijd in een keer.
Dat ene moment is dus al weer 7 jaar geleden en ik kan het nog steeds op mijn netvlies terughalen (en dat is heel zeldzaam bij mij). Ik vond en vind het geweldig om het mee te maken.
Heeft dit nou te maken met alle gedachten van alle mensen in een stadion. Op dat moment heb je natuurlijk een opeenhoping van mensen. Of met energieen die in zo'n stadion worden 'gevangen'.
Nooit aan zo iets gedacht, maar nu.....