Loading...
nl

Voetbalwedstrijden

Grunie
Grunie sep 10 '07
Het spirituele is voor mij aardig nieuw. Daarom wil ik wat voorleggen. Ik wil wat vertellen over wat ik ervaar en ik wil graag jullie mening horen. Het heeft te maken met het live bijwonen van voetbalwedstrijden.

Ik vind het namelijk geweldig om in een stadion te zitten. Niet alleen om een voetbalwedstrijd te kijken maar ook om deel te zijn van alle mensen in het stadion.

Afgelopen zaterdag geweest naar de wedstrijd van Nederlands Elftal. Nu moet ik zeggen, we zaten op de bovenste rij in de bovenste ring van de Arena. Da's heel hoog dus heb er niet van kunnen genieten door mijn hoogtevrees.

Ik kijk niet altijd bewust naar de wedstrijd. Ik kijk ook naar alle andere dingen en mensen in het stadion en soms zit ik maar gewoon te zitten. Maar wanneer er een doelpunt gaat vallen ben ik er altijd bij. Ik weet vaak wanneer er een doelpunt komt. Niet als ik met andere dingen bezig ben maar wanneer ik zit te zitten. Ik kan niet denken: deze gaat er in, want dat werkt niet. Het gaat in een fractie van een seconde. Het is ongrijpbaar want het is zo weg.

Dat moeten andere mensen in het stadion ook hebben want ik ervaar gewoon iets. Ik kan ook heel emotioneel worden in zo'n stadion.

2 voorbeelden:
EK 2000 Nederland-Italië, halve finale, Arena: wedstrijd en verlengingen en er was een gelijk spel. Daarom: strafschoppen nemen. 5 strafschoppen en wie het meeste er in schiet is winnaar. We waren met zijn vieren. Twee mannen, twee vrouwen. De vrouwen (ik dus) zeiden gelijk tegen elkaar: dat gaat niet goed. Het leek wel of het hele stadion het wist. Dit gaat niet goed. Dan ga je hopen en hopen. En het ging dus ook niet goed.

Laatste competitiewedstrijd vorig jaar: Ajax-AZ. Ajax was helemaal los, scoren, scoren, scoren. De trainer vond het nodig iemand te wisselen en op dat moment ging er ook iets door het stadion. Ik zei gelijk: moet ie niet doen (ik heb geen verstand ervan hoor!) dit gaat mis. En het ging niet mis maar het ging ook niet meer goed bij Ajax. Het werd een hele andere wedstrijd in een keer.

Dat ene moment is dus al weer 7 jaar geleden en ik kan het nog steeds op mijn netvlies terughalen (en dat is heel zeldzaam bij mij). Ik vond en vind het geweldig om het mee te maken.

Heeft dit nou te maken met alle gedachten van alle mensen in een stadion. Op dat moment heb je natuurlijk een opeenhoping van mensen. Of met energieen die in zo'n stadion worden 'gevangen'.

Nooit aan zo iets gedacht, maar nu.....
Delen:
Caius
Caius sep 11 '07
Ik vind dit een beetje te ver gezocht, want andersom kan het namelijk ook.
Een voorbeeld:
Het merendeel van het stadion vind een spits slecht en ze denken die scoort toch niet.
Deze spits kan er toch 2 maken.
Kennelijk gelooft deze spits wel in zijn kunnen.
Een sfeer in een stadion heeft wel iets invloed op de spelers en dus het spel, maar volgens mij niet in die mate dat jij beweert.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 11 '07
Ik denk dat het goed mogelijk is een bepaalde sfeer op te pikken die er hangt op een stadion. Ook denk ik, dat een bepaalde sfeer wel degelijk in staat is de uitkomst te beinvloeden (Law of Attraction). Ze zeggen niet voor niets dat je ongeluk op jezelf kunt afroepen. Ik geloof dat dat wel kan. Nu je eigenlijke vraag, kan je zelf de sfeer in een stadion veranderen? Ik denk zelf van niet. Voetbal is emotie, wordt wel eens gezegd, en het geeft goed aan dat je enkel alleen maar wat voelt. Verklaren van je gevoel is enorm lastig, en zeker als het buiten jezelf staat. Geniet gewoon van wat je ervaart, en weet dat je het niet kunt beinvloeden. De bal is gewoon rond ;).
Grunie
Grunie sep 12 '07
Ik denk ook niet dat je zelf de sfeer in een stadion kan veranderen, dat was ook eigenlijk niet mijn vraag. Of heb ik het onduidelijk opgeschreven? @ Caius ik bedoel juist niet dat iedereen gaat denken dat... want dat werkt volgens mij niet.

Zelf ben ik er van overtuigd dat alles al vastligt en zou het kunnen zijn dat op zo'n moment er onbewust al wat opgepikt kan worden van wat nog komen gaat (in de tijd). Waardoor er een soort positieve energie onstaat omdat men al (onbewust) aanvoelt dat er iets gaat komen?????

Waardoor je ook weer de vraag krijgt: wat is oorzaak en gevolg. Maar goed het is allemaal misschien wel hééél erg ver gezocht.....
In ieder geval Nu kan ik het loslaten....
Caius
Caius sep 12 '07
Ik begrijp denk ik wat je bedoelt Grunie.
Alleen verschillen wij hierin van mening.
Ik ben er van overtuigd dat niet alles vastligt ...het merendeel ligt volgens mij niet vast ... maar wat aangetrokken door gedachtes en vooral de handelingen die daarop volgen.
Probeer eens tijd vrij te maken voor de film the secret of het boek ofcourse ;)
(zie ook het topic over law of attraction)

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki