Loading...
nl

[VER] weet jij hoe het voelt?

Ayasha
Ayasha sep 6 '07
Voor de mensen die raar gaan denken; Nee zo'n dramaqueen ben ik niet in werkelijkheid :DMaar het zou maar saai en alledaags worden als ik het verhaal nuchter zou neerzetten :DIs iets heel anders dan jullie gewoon zijn van me vermoed ik. (weet het eigenlijk zelf niet)

“Weet jij hoe het voelt?”
“Hoe wat voelt?”
“Bang zijn, weet jij dat? Weet jij hoe het voelt om bang te zijn voor veranderingen waar je niets aan kan doen? Die je gewoon zal moeten ondergaan? Ook al ben je het er niet mee eens? Nee? Zal ik dat proberen uit te leggen dan? Ja? Wil je luisteren? Ja? Goed.”

De gedachte aan een verandering kruipt plots je hoofd binnen. Zomaar, alsof ze er altijd al zat. Alsof ze ergens verscholen zat achter een deur die je per ongeluk open trok. Het was beslist niet de bedoeling die deur open te trekken. Eigenlijk was je op zoek naar wat anders. Maar je weet hoe dat gaat hé. In onze hedendaagse maatschappij moet alles snel gaan en dan doe je wel eens dingen die je beter niet doet, simpelweg omdat je er niet aan denkt. Zo ook deuren open trekken die je eigenlijk helemaal niet open moet trekken. Snel open trekken, vloeken en weer toe gooien. Maar dan is het al te laat. Want dan heb je de gedachte al vrij gelaten. Dan is de enige optie er wanhopig achteraan rennen en hem proberen te vangen. Maar dat zou je dus eigenlijk niet mogen doen. Maar goed, je had die deur ook niet mogen open trekken. Dus ga er maar vanuit dat je beslist ook achter die gedachten aan zou gaan! Ook al zou je dat eigenlijk niet mogen. Regels zijn er immers om te breken. Goed, dus je rent achter die gedachte aan met gevolg dat je er aandacht aan besteed.

En dan zomaar, gaat je lichaam reageren. Je ademhaling word onregelmatiger, je spieren lijken zich te spannen en je gezicht verstrakt. Je lichaam voelt dat er iets niet in orde is. Je moet weg rennen! Weg van het gevaar, weg van de gedachte. Maar weet je? Je kan niet weg rennen van je eigen hoofd. Of je kan dat wel, maar daar moet je iemand mee laten helpen. En over het algemeen kom je er niet levend uit als je je laat helpen om weg te rennen van je hoofd. Dus van rennen zal in dat geval sowieso wel niet meer veel in huis komen. Andere oplossing dan maar? Ja, dat lijkt me wel het beste. Ondertussen ontspan je het gezicht weer een beetje en forceer je een glimlach. Hoewel je glimlach meer zal lijken op een boer met kiespijn die de pijnlijke tand aan een collega boer wil tonen. Daarna ga je weer in jezelf kijken, op zoek naar die andere oplossing.

Het enige dat je kan bedenken is zoals ze het in het Engels zo mooi zeggen ‘face it’. Hoewel je diep vanbinnen weet dat het de enige oplossing is, is het ook de oplossing die je het langst probeert te vermijden. Vreemd hé? Dat wij mensen geen negatieve zaken recht in de ogen kunnen kijken. Dat we altijd over hun hoofd heen willen kijken, of langs hun door. Het is maar hoe je het je het liefst wil voorstellen. Dus eigenlijk is dat ook al een oplossing die helemaal geen oplossing is. Waarheid is soms te pijnlijk. Misschien moeten we dat ook maar gewoon naast ons neer leggen. Dat we er soms simpelweg niet klaar voor zijn om negatieve dingen in de ogen te kijken.

Dan heb je nog een 3de oplossing die helaas maar tijdelijk is. Want ooit zal je toch de vuurdoop moeten ondergaan. Maar als je dat nog niet aan kan, dan kan je tenslotte nog altijd doen alsof het er niet is. Je kijkt er niet echt overheen want er is immers niets om overheen te kijken. Maar je rent er ook niet voor weg, er is immers ook niets om van weg te rennen. Je doet gewoon alsof het er niet is. En die enkele keren dat je niet meer anders kan, dan bedenken dat het er wél is. Overtuig je jezelf gewoon nog een beetje extra van niet. Misschien is dat wel de beste oplossing…Het in je eigen kleine doofpotje steken tot je weet hoe je er mee om moet gaan. Zodat je glimlach weer op een glimlach lijkt. Je ogen niet meer waterig zijn en de tranen weer terug naar hun eigen stekje kunnen gaan. Ergens tussen vallen en veilig thuis zitten hangen is voor die tranen ook niet bepaalt leuk. Zeker niet als je bedenkt dat ze zich dan hele dagen lang zo voelen als jij. En als je het ooit gevoelt hebt, die verwarring, het helemaal niet meer weten. Dan weet je ook dat je dat liever niemand aan doet, ook niet je tranen.
Delen:
Acheliah
Acheliah sep 7 '07
Mooi Kath heel mooi

Liefs Dieneke
Thomas A
Thomas A sep 7 '07
mooi Kath, een stuk van je innerlijke bewogenheid weergeven. Bijzonder joh. Zo realistisch, maar weinigen doen dit.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 8 '07
Heel mooi stukje Kath.

Ik ben er nog niet achter welke van jouw oplossing hierboven nu eigenlijk de beste is. Voor allemaal is wel iets te zeggen namelijk. Als je (of iemand anders) het weet, dan hoor ik het graag.
Puc
Puc sep 8 '07
Heel toepasselijk voor dat wat veel mensen momenteel ervaren.
De meeste mensen stoppen het weg (optie 3).

Vervolgens inderdaad veel effort steken in het bewijzen dat dit niet zo is. Dat zorgt ervoor dat je een fort bouwt tegen de verandering, waarvan je onderbewustzijn eigenlijk al weet dat het een luchtkasteel is. Daar kan je best een tijd mee doorgaan. :(

Maar, dan komt vanzelf het conflict weer naar boven. Met als gevolg dat de implicaties nog veel heftiger zijn, dan ze in het begin zouden zijn geweest. Gevolg: zo veel stress dat men er aan onderdoor gaat.

Het is gewoon niet anders, de meeste mensen kunnen niet anders dan voor optie 3 gaan. Ik zal het zelf ook wel eens hebben gedaan. Het zou zelfs best zo kunnen zijn dat ik nog issues zal moeten onderkennen...

Maar, face it: "Ook al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel!" A.k.a. het befaamde struisvogelgedrag. :)

Goed stuk om over na te denken.
admin
admin sep 8 '07
Ik ga voor face it .
Niet omdat ik zo´n heilig boontje ben, maar het is voor mij het slimste. Ik zou niet kunnen doen of er niets was en dagen lopen piekeren tot ik helemaal dol ben.
Ayasha
Ayasha sep 8 '07
face it is niet voor iedereen even makkelijjk feileacan. En ik betwijfel ten zeerste of je latijd met 100% zekerheid kan zeggen 'ik doe altijd dat of dat'

Puc; mooi dat zinnetje. Heb hem ook altijd onthouden :+ maar bij ons sloeg het op wat anders. Niet zozeer op wat je niet wilde zien maar op echte leugens ;)(alsin; iets doen en daarna zeggen dat je het niet gedaan hebt)

NiMS; ik denk dat dat voor iedereen persoonlijk is, en dus onmogelijk om voor een ander te beslissen, een mens doet dingen omdat hij denkt dat dat het beste is. Ieder probeert het beste te maken van het leven maar niet iedereen heeft er genoeg feeling voor omdat te doen zonder ''verkeerde'' keuzes te maken.

Thomas A; Eigenlijk is het niet zo moeilijk...Vind ik dan.

Dinie; dankje :)
Puc
Puc sep 8 '07
Je zou ook kunnen stellen dat,
voor jezelf een onwaarheid in stand houden,
ook een leugen is.

Je onderbewustheid zal vast wel weten wanneer dat het het geval is.

Misschien is het nog wel erger om tegen jezelf te liegen...
Echter, vaak is het een noodzakelijke vorm van zelfbescherming.

Gefaseerd achter een waarheid komen heeft mijn voorkeur.
Je krijgt per keer precies datgene wat je aankan.

Ayasha
Ayasha sep 8 '07
Dat kan je inderdaad. Maar zou dat niet een beetje hard zijn?
Puc
Puc sep 8 '07
Bedoel je dat dan elke keer met deeltjes van de negatieve kwesties moet leren omgaan? Ik ga ervan uit dat sommige kwesties misschien wel te groot zijn om in één keer te kunnen bevatten.

Dan zal je zeker met jezelf in de knoop liggen. Jouw stuk is niet alleen toepasbaar bij negatieve kwesties. Ik vind het ook heel erg toepasselijk alle vormen van waarheid; zo ook spirituele ontwaking die de afgelopen, en komende jaren gaande is. (Met piekmoment 2012, waar jij niet zo in geloofd, dacht ik ergens te lezen.)

Het is gewoon simpelweg te veel om in eenkeer te bevatten. Wij zijn in de luxe positie dat we er open voorstaan en er nu al mee bezig zijn. Stel dat je er helemaal niet mee bezig bent of je het ontkent, en het komt opeens rouw op je dak vallen. Dat is het ultieme stress-moment dat de wereld in chaos zou kunnen storten. (Buigen of barsen zeggen ze ook wel eens.)

Gelukkig is de mensheid erg flexibel...
Ayasha
Ayasha sep 8 '07
ik geloof inderdaad niet in 2012. Vind het zelfs bullshit ;)Utopia werkte in Charmed ook niet :D

ik vind het hard om waarheden voor jezelf te ''vergeten'' (want verzwijgen gaat moeilijk) een leugen te noemen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 9 '07
Is het wel zo zwart wit als hier gesteld wordt? In hoeverre is het niet beter om een leugentje voor eigen bestwil in stand te houden op het moment dat de waarheid op veel meer mensen een enorme negatieve impakt heeft. Is een beslissing niet enkel de som van alle consequenties? Kies je op zo'n moment enkel voor jezelf, of kies je voor al die anderen?

Hoe vaak blijkt een keuze vanuit jezelf niet totaal de verkeerde te zijn geweest?

Ik denk dat voor het maken van een keuze een aantal zaken erg belangrijk zijn om mee te nemen:
1.) Wanneer neem je hem?
2.) Voor wie neem je hem?
3.) Heb je nog wel een keuze?
4.) Wat zijn de consequenties?
admin
admin sep 10 '07
 Quote:
face it is niet voor iedereen even makkelijjk feileacan. En ik betwijfel ten zeerste of je latijd met 100% zekerheid kan zeggen 'ik doe altijd dat of dat'


Da´s zeker niet makkelijk kath :).

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki