Loading...
nl

over opvoeden............

Thomas A
Thomas A aug 24 '07
Over opvoeden

Kinderen, oorspronkelijk onbevangen, worden gevangen in het gareel van regels en normen van hun goedbedoelende ouders. Gelokt door beloning en aan weerszijden ingeperkt door de straffen, gaan ze de weg op, die er niet echt is, maar die hun opvoeders in hun hoofd hebben uitgestippeld. Anders komt er niets van terecht, heet het dan, want wat er van terecht moet komen is een aangepast lid van deze onrechtvaardige maatschappij. Net zoals huisdieren, die gedresseerd moeten worden om ze te laten passen in een kunstmatige omgeving. De wijze van belonen en straffen en het evenwicht tussen die twee, bepalen het keurslijf, waarin het kind zich op den duur veilig gaat voelen. Het weet waar het aan toe is. Elke keer bepaalt het de ruimte van zijn kooi, door te kijken, hoever het kan gaan, totdat het afgestraft wordt. "Er zijn nu eenmaal grenzen."Hoe kleiner de ruimte die gegeven wordt, hoe opstandiger of gedweeër het kind wordt, afhankelijk van de manier waarop de ouders de grenzen in stand houden. Vrijheid in gebondenheid heet dat heel eufemistisch. De autoritaire opvoeding, waarin de straf, lijfelijk of niet, de verbodsborden vormden, die kinderen ervan weerhielden om een andere weg in te slaan, is in de loop van de tijd veranderd in een strategie, waarbij het belonen op de voorgrond staat. Maar je wordt zo moe van dat doorlopend moeten belonen en de prikkel moet ook nog steeds groter worden. Het zijn de ouders die wat zij denken, doen en willen voor normaal houden en hun eigen vooroordelen niet kennen, die een voorbeeld voor hun kinderen zijn. Het zijn de normen, wetten, regels en voorschriften, die zij op zich genomen hebben en als bagage met zich meedragen, die het kind zal overnemen. Daarmee neemt het de strategieën over, waarmee de ouders in de maatschappij hun hoofd boven water proberen te houden.

Het doel heiligt de middelen, en de werktuigen waarmee de opvoeders het traliewerk van de kooien weven, zijn: verbieden, straffen, dreigen, boos worden, waarschuwen, belonen, stimuleren, adviseren, voorwaarden stellen, liefde onthouden, bezorgd zijn, verwennen, teleurgesteld zijn, beschermen, verzorgen. Maar al doende leert het kind een scala van tactieken om de hem gestelde grenzen te overschrijden of te ontsnappen, door te drammen, zeuren, huilen, liegen, weglopen, ongehoorzaam zijn, vleien, driftbuien, stiekem doen, zwijgen of zielig doen. Om mee te kunnen en mogen doen in deze maatschappij moet het kind leren wat belangrijk en achtenswaard wordt gevonden. Dat uiterlijk en kleren erg belangrijk zijn, dat ambitie, prestatie en creativiteit prijzenswaard zijn, dat attent zijn, nette manieren en aangepast gedrag op prijs gesteld wordt, dat flink zijn, voor jezelf opkomen, zoet zijn, beleefd en beschaafd zijn, deugden zijn, waar je het ver mee kan schoppen, dat sommige dingen mooi en andere lelijk zijn, andere gezond of schadelijk. En na verloop van tijd voelt iedereen elkaar aan, ieder kent de grenzen van zijn territorium en van dat van de ander. In de opvoeding wordt de ruimte van het kind dus steeds verder ingedamd, ontplooiing heet dat, bizar genoeg, steeds kleiner en het kind wordt steeds onvolwassener, onvrijer, afhankelijker en bevangener. En als ze later groot geworden zijn, spelen ze het spel gewoon verder. Zo zie je dan, als je om je heen kijkt, overal grote mensen, politici en andere leiders met dezelfde kinderachtige methoden elkaar te lijf gaan, voor de verdediging van hun eigen belangen. Want een kind moet gehard worden om een harde wereld, waarin ieder voor zijn eigen hachje vecht, aan te kunnen. Zoals de wetenschapper zegt: voldoende "iksterk"zijn en een ruime frustratietolerantie opbouwen. En dat terwijl kinderen hun ouders doorlopend een spiegel voorhouden en hen laten zien, wat zij eens waren. Kinderen kunnen niets van hun ouders leren, behalve dat het leven in deze maatschappij een grote leugen is. Kinderen zijn wijs, grote mensen dwaas, maar ouders weten het altijd beter.

schrijver onbekend, maar gesleept van; http://woorden.fol.nl/index.html
Delen:
Sheva
Sheva aug 24 '07
Mooie tekst Thomas,

Ik ben door de loop der jaren erachter gekomen dat tijdens opvoeden er een gouden regel geldt....
En dat is ja is ja en nee is nee..

Ik ben daar achter gekomen door de honden sport daar geldt maar een regel...nee is nee!!! en blijft ook nee.

Je kan beter eerst trainen met een hond en alle cursussen doorlopen en dan pas denken aan kinderen.

Als je een hond bezit bestaan er dat soort trainingen en helaas voor kinderen niet!

Alle ouders denken op hun manier dat ze het goed doen maar er is geen gelukkiger kind dan een kind dat weet waar hij aan toe is...
Als een kind na 4 keer vragen toch dat ijsje of snoepje krijgt (om maar van het gezeur af te zijn)....
Dan zal het de volgende keer 6 keer zeuren om toch zijn zin te krijgen.

Men noemt het dan een vervelend kind terwijl de ouders dit gedrag aan moedigen.
Als een kind weet dat nee nooit ja wordt zal het ook niet zeuren....

Dit heb ik ook moeten leren en dat komt echt door de honden training(ik doe dat nu 16 jaar) en ik heb daar veel van geleerd en ook mijn kinderen hebben daar profijt van...

Mijn honden zijn ook heel gelukkig omdat ze weten waar ze aan toe zijn en ze kunnen elk bevel op volgen...
Dus er is begrip en liefde voor elkaar en dat geldt ook voor mijn kinderen...

Doordat ze weten waar ze aan toe zijn staan ze gelukkig en zeker in het leven en hebben ze ook het nodige portie zelfvertrouwen..
Daar ben ik eerlijk gezegd best trots op...

Dus mensen neem een hond,train hem en denk dan pas aan een kind...
whahaha nee hoor grapje dit was mijn ervaring en ik wilde het met jullie delen....

Groetjes Sheva
Thomas A
Thomas A aug 24 '07
Zo had ik dus jarenlang een d. herder en ben dus met mijn eigen gedrag geconfronteerd. haha

Thomas
Heidelroos
Heidelroos aug 24 '07
Met andere woorden conditioneren..

Dat is een natuurlijke manier vanaf de oorsprong van de mens..
Kinderen apen nu eenmaal na, in de oertijd moesten ook vanaf de borst leren eten om niet om te komen van de honger, leren lopen om daarna te kunnen wegrennen bij gevaar, warme kleding en vuur te maken om te kunnen overleven in de koude winters.. Een kind troostte zichzelf met een duim in de mond, werd automatisch getroost als het pijn had door de moeder... en gecorrigeerd als het iets deed wat niet door de beugel kan..
(je ziet het ook bij apen)

Opvoeden is niets meer en niets minder dan kinderen de nodige vaardigheden aan te leren om te kunnen 'overleven' in de maatschappij waarin het opgroeit..

Zoals ze in Afrika om leren gaan met hongersnood zodat hun kind niet zal sterven, leren wij onze kinderen gedragsnormen aan, zodat het kind weet wat wel en geen gevaren oplevert..

.. Maar ook wat Sheva o.a zegt..
Een ouder is geen onuitputtelijke bron van grenzeloosheid..
Dus alle 'systemen' die bedacht zijn.. zijn absoluut geen verkeerde systemen.. je zou maar een kind hebben dat zijn grenzen niet kent..
Het kind probeert het ALTIJD, want dat ligt in de aard van een kind, nieuwsgierig, onbezonnenheid, egocentrisme, geen normen en waarden, geen gevaar kennen etc etc etc ...
(Grenzen uittesten is wat anders dan grenzen vérkennen en aanmoedigen tot uiteindelijk zelfstandigheid.. ;))

Pubertijd is ook een fase waarin grenzen verlegd en onderzocht worden.. Ik vind dat een kind / puber daarin ondersteund mag worden, open over gevoelens te kunnen zijn en te experimenteren..
het maakt ze immers uiteindelijk tot zelfstandige volwassenen?

Daar hoort dus conditioneren bij..
We ervaren het uiteindelijk als last, want de meeste mensen in hun volwassenheid zijn door deze conditionering van hunzelf (de kern van het zijn) verwijderd..

Geven dan misschien zelfs hun ouders de schuld .. ..
Maar als ze even diep nadenken ..
Weten zij uiteindelijk dat ook zijzelf die fopspeen zullen gebruiken om het kindje niet de hele nacht te laten huilen..
Om zelf tot rust te komen.. omdat je anders gebroken bent en humeurig ...

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.. :)

Liefssssssss
admin
admin aug 24 '07
Hmmm...als een kindje de hele nacht huilt heeft het geen fopspeen nodig maar hele andere dingen. Dat is iets dat veel ouders nog mogen leren. Kinderen zijn geweldige spiegels, als gij niet zijt als kinderen zult gij het zout de aarde niet beërven.
Grunie
Grunie aug 25 '07
mmm kan hier ook weer lappen tekst over schrijven. Voor mij komt het er op aan mijn kinderen te kunnen laten functioneren in deze maatschappij maar tegelijkertijd te zorgen dat ze ook weten wie ze zelf zijn....
En, ja mijn derde kinde heeft echt het voordeel dat ze een ouder broertje en zusje heeft. Ik heb meer rust en het begrijpen en tegemoet komen aan haar behoeftes gaat me nu veel beter af.

Er zijn trouwens maar weinig mensen in mijn omgeving bewust bezig met opvoeden. Als ik eens iets wil aankaarten (Hoe doe jij dat? of heb jij dat ook?) dan krijg ik vaak een wazige blik terug.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki