Loading...
nl

Allemaal hetzelfde en anders

Debiorah
Debiorah aug 22 '07
Bijbel, Tenach, Koran, Tripitaka.

Jodendom, Christendom, Islam,
Boedhisme, Hindoeisme.

Hemel, Walhalla, Nirvana,
Paradijs, Universum,
het Einde.

Al deze woorden zo verschillend gevormd,
ze lijken allen uniek.
Maar diep in de kern van elk woord,
is het doel identiek.
Delen:
admin
admin aug 22 '07
In de wiccawereld wordt de hemel vaak verwoord door "zomerland".
Debiorah
Debiorah aug 22 '07
Zomerland, dat is een mooi woord! Altijd zomer?! :)
admin
admin aug 23 '07
Lijkt je dat niet heerlijk? :)
Debiorah
Debiorah aug 23 '07
Ja ergens wel maar dan moeten er wel zomerse buien zijn want daar kan ik ook erg van genieten. ;)
admin
admin aug 23 '07
Oh ja inderdaad, lekker in de plassen stampen!
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 27 '07
Zomerland. Ik zou zelf kiezen voor Zonneland :).
Debiorah
Debiorah okt 18 '07
Hier nog een van mijn gedachtesprongen, op mijn weblog heten ze beeldgedachtes.
Dat wil zeggen dat ik mij vooral uitdruk in beelden en de woorden slechts ter ondersteuning dienen.



Moeder aarde....bron van al het leven
Haar pracht & kracht in perfecte balans
Uitgeput & moe van het vechten tegen haar eigen kinderen
Mensen nemen haar bouwstenen
Gulzig & onachtzaam voor de gevolgen
Het leed dat de mens zijn kinderen aandoet
inneke
inneke okt 18 '07
Voor mij hoeft de tekst er eigenlijk niet bij. Het beeld is sterk genoeg en spreekt voor zich!
Debiorah
Debiorah okt 18 '07
:)Daar ben ik blij om!
admin
admin okt 19 '07
Je hebt echt talent Debiorah!
Ik ben geen kunstkenner maar ik vind je werk erg mooi.
Jouw site is prachtig, wat Nims ook al zei, ik ben best wel een beetje jaloers :)
Na al jullie mooie tekeningen (van jou en Kath) had ik ook een poging gedaan. Best een leuk resultaat voor een klein kind van 6,lol. Nee helaas ik ben geen tekentalent, wel heb ik gemerkt dat ik het fijn vind om te tekenen dus ik ga gewoon lekker door.
Debiorah
Debiorah okt 19 '07
Ga vooral door! :Dik moedig iedereen hierin aan. Ik geloof namelijk dat iedereen kan tekenen maar je moet niet hetzelfde willen als een ander, iedereen heeft zijn eigen stijl. Bovendien is het een mooie en scheppende bezigheid. En ja oefening baart kunst ik ben al 23 jaar aan het oefenen. :)

http://hoofdruimte.web-log.nl/hoofdruimte/kunst/index.html
Kijk eens hier om te lezen hoe ik mij meestal op het tekenen voorbereid. Het maken van mandala's is een mooie bevrijdende oefening voor het tekenen, vind ik dan.
admin
admin okt 20 '07
Oké, ik heb mijn tekenblok onder mijn arm geklemd en ik ga een poging wagen dit weekend.
Misschien is het inderdaad slim om met mandala´s te beginnen, gezichten en dieren zien er bij mij altijd heel anders uit als dat ze horen.
Een mandala kan alle vormen hebben dus kan het niet zo gauw fout gaan.
23 jaar is heel lang, dan heb ik nog veel te oefenen.

Anne
Anne okt 20 '07
Mijn tekenpapier ligt ook al klaar :P
Ik weet alleen niet of het gaat lukken om vandaag te gaan tekenen. Sommige dagen ben ik heel erg moe in me hoofd van al het nadenken en dan gaat het echt niet lukken. Maar ik probeer het gewoon :). Zowiezo vreet tekenen bij mij energie. Hebben jullie dat ook? Volgens mij komt het omdat ik dan weer teveel nadenk bij elke streep die ik zet want het moet er altijd heel perfect uitzien voor mijzelf :P
Debiorah
Debiorah okt 20 '07
Wat leuk om te horen dat jullie zo creatief bezig willen gaan! Ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan tekenen en vind het geweldig als mensen hun creatieve kant de kans geven.

Wat je zegt anne over dat energievreten ken ik wel. Dit had ik vooral toen ik wat jonger was. Ik ben van mezelf ook nogal perfectionistisch en destijds moesten mijn tekeningen daarom perfect zijn. Schetsen had ik nog nooit van gehoord, ik vond het onzinnig dat gekras. Daarom moest ik me dus erg op mijn tekening concentreren en nadenken over iedere streep.

Inmiddels heb ik mezelf van deze last bevrijd. Ik schets en doe wat mijn creativiteit me ingeeft. Zo ontstaan mijn kunstwerken, geen vooropgezet plan alleen vage beelden en kleuren die uiteindelijk een geheel vormen. Het denken is er nog wel maar veel minder. Ik heb geleerd dat mijn creatie uniek en van mijzelf is. Niks geen regels gewoon lekker aan de gang. Daarom is het tekenen van mandala's zo bevrijdend. Je gaat je erop concentreren dat alles wat op papier verschijnt goed is. Ook het oefenen met schetsen heeft me geholpen, zo kun je leren tekeningen in grote lijnen op te zetten. Je kunt oefenen met composities en verhoudingen.

Natuurlijk heb ik ook dagen dat tekenen niet gaat. Dit heb ik vooral doordat ik dan overbelast ben door andere dingen.

Ik wens jullie veel succes en vooral veel plezier. ;)Ik denk zo: je hoeft geen rembrandt te zijn om kunst te maken. Het gaat erom dat je de eigen scheppingen leert waarderen ook als het geen realistisch beeld is. Tekenen en creeren kan op die manier een hele rustgevende en zelfs meditatieve bezigheid worden!
inneke
inneke okt 20 '07
Prachtig Debiorah, jouw bezieling! En je ziet dat het 'delen' van je kunstwerken heel veel zin heeft want je inspireert anderen om zelf te gaan tekenen...
admin
admin okt 22 '07
Dat is zeker zo Inneke! Het leuke is dat mijn kinderen nu ook mandala´s zijn gaan tekenen dit weekend. Ze vonden het zo leuk om na te doen.
De eerste is al klaar, als ik echt durf zal ik ze wel eens plaatsen hier.
Debiorah
Debiorah okt 22 '07
:)Wat leukzeg! Ik ben erg benieuwd...naar de tekening maar ook naar de ervaring. HOe ging het?
admin
admin okt 22 '07
Het was goed dat ik in gedachten had dat jij ook zoveel jaar hebt geoefend :)
Ik had de meeste moeite met het idee dat alles moest kloppen qua verhouding en dat ik dus gewoon mijn gevoel moest volgen en niet teveel op de "tekenregels" moest letten.
Ik begon zonder een idee, ik heb echt geprobeerd om maar gewoon te laten gebeuren, het resultaat is een cirkel met een donker bos met bomen en in het midden zie je door de bomen een pentagram schitteren. Als ik het zo vertel klinkt het heel mooi, het resultaat is niet iets geworden wat ik zou kopen in een winkel :)
Toch ben ik erg blij dat ik het heb gedaan en ik ga zeker door, ook al is het dan geen tekening uit een boekje, het is wel míjn tekening en mijn gevoel. Dus achteraf ben ik wel blij met mijn resultaat en zal ik hem zeker een mooi plaatsje geven.

Ik had de hele week al last van een zware verkoudheid, na het tekenen kakte ik helemaal in en heb de rest van de dag op de bank gelegen. Ik snap nu dat je zegt dat een tekening maken veel energie van je vraagt.
Vandaag heb ik een dagje vrij genomen om bij te komen van de verkoudheid, soms loop ik echt te lang door.
Debiorah
Debiorah okt 22 '07
Wat een mooie en symbolische tekening, ik denk dat het daarom erg goed is gegaan. Een tekening is meer dan het plaatje opzich. Dit kun je goed ontdekken bij jezelf als je vaker hebt getekend. Ik denk dat je wel een soort dagboek hebt om je ervaringen en gedachtes in te schrijven. Dit zou je kunnen combineren met je tekeningen. Je kunt de thema's en de kleuren die je gebruikt relateren aan je gevoel of energiestroom van dat moment. Daarbij kunnen mandala's je zicht geven op je onderbewuste en kan het een middel zijn voor bewustwording en zelfkennis.

Ik snap dat het tekenen veel energie heeft genomen zeker wanneer je er bewust mee begint. Toch zie ik ook de goede kant, nu heb je wel even de tijd genomen om naar jezelf te luisteren. Een vruchtbaar begin lijkt mij ;)

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki