Loading...
nl

Omwille van de discussie ..

Mee
Mee aug 21 '07
Mag ik vragen aan degene die niet in God of een God geloven, waar ze dan wel in geloven.
Is uit intresse en nieuwsgierigheid.
Grunie
Grunie aug 21 '07
Ik geloof niet in god. Mijn mening is dat God is ontstaan als uitleg aan leken (de mensch dus) (bedank LPChip voor de vergelijking) en door god te duiden als in de betekenis die wij aan god geven, beperken wij onszelf, onze visie en het grotere geheel waarvan wij deel uitmaken. Dus, Ikben, kan ik ook geen antwoord geven op je vraag.
LPChip
LPChip aug 21 '07
 Origineel bericht van: IkBen
Lieve mensen,

Het wonderlijke is, als ik de reacties teruglees, dat eigenlijk zo goed als niemand iets met de vraag doet.
...
Daar heb ik, naar mijn idee, geen antwoord op gezien.


Als je goed leest (onderandere mijn bericht) dan zie je dat je zo'n vraag niet kan beantwoorden als je niet genoeg kennis hebt.

Ik kan wel een antwoord geven op jouw vraag, maar dat is dan puur giswerk en ik kan het of heel toevallig goed hebben, of er totaal naast zitten. Gezien dat geen antwoord is waar je op zit te wachten, heb ik deze ook niet gegeven.
IkBen
IkBen aug 21 '07
 Origineel bericht van: LPChip

Als je goed leest (onderandere mijn bericht) dan zie je dat je zo'n vraag niet kan beantwoorden als je niet genoeg kennis hebt.

Ik kan wel een antwoord geven op jouw vraag, maar dat is dan puur giswerk en ik kan het of heel toevallig goed hebben, of er totaal naast zitten. Gezien dat geen antwoord is waar je op zit te wachten, heb ik deze ook niet gegeven.


Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb een context geschapen die iedereen de ruimte geeft zich binnen grenzen een voorstelling van God te maken en waarbinnen men vervolgens alleen naar de eigen verwachtingen hoeft te kijken als het inderdaad zo zou zijn als ik schets,

dat is vraag 1.

Vraag 2 is dan de vraag aan ieder zelf of de (uitgesproken) verwachtingen in zichzelf dan weer realistisch zijn.

Daar hoeft men verder alleen zichzelf maar voor te kennen en zichzelf vervolgens te durven spiegelen.

En voor de helderheid, ik verwì¡cht geen antwoorden en ik zit niet ergens op te wachten maar ik vind de reacties boeiend.
Mee
Mee aug 21 '07
ik had de tweede post van IkBen over het hoofd gezien.

Maar ik snap nu de vraag.
Gaat niet of we geloven in God.
Maar als hij hier op aarde zou zijn, wie is hij dan, wat is hij dan.

Goh, een wezen van licht met een uitstraling, tot in de donkerste hoeken van de wereld. Nee, denk het niet. Denken we gelijjk aan marsmannetjes en ufo's.
Wat dan. Een normaal mens, spiritueel volmaakt.Met alle kracht van het universum in zich om de wereld te helpen.
Een knipoog en de haat zal uit de wereld zijn. De buitenkant mens, de binnenkant god.

God die zich tussen de mensen begeeft, tussen hoog en laag.
God en mens, verenigd in 1.
Thomas A
Thomas A aug 21 '07
Tja ikben, op een onduidelijke vraag kijg je ook onduidlijke antwoorden. De vraagstelling is al net zo onrealistisch, als de menselijke verwachting dat is.

Begrijpend lezen - wat je de meesten hier op dit forum adviseerd te ontwikkelen -, zal niet bijdragen aan een beter ver-staan van jouw eigen vaak onbegrijpelijk toepassen van de Nederlandse taal en/of verwoorden van jouw bedoelingen. Hier ligt naar mijn idee een taak voor het beter ontwikkelen jouw eigen cognitieve vermogens.

Wees eerlijk Ard dit moet jij al veel vaker zijn tegengekomen in jouw leven. En als dat niet het geval is en je dat sec op dit forum tegenkomt kun je ook nog eens zelf je conclusie trekken.


Thomas
Mee
Mee aug 22 '07
Thomas, ik denk dat IkBen, juist deze vraag zo heeft gesteld.
Het zet mij in ieder geval aan het denken. En als ik lees wat ik heb geantwoord, zit ik in de richting, maar nog niet helemaal.

Hij doet een beroep op ons voorstellingsvermogen, onze beleving en onze fantasie, gecombineerd met logica, denk ik.

Ik ga er nog ff over na denken. Mijn brein kraken. Ik vind het in ieder geval een intressantie discussie, waarbij ik mezelf goed moet onderzoeken en veel dingen moet afvragen. Leuk!!!
IkBen
IkBen aug 22 '07

 Origineel bericht van: Thomas A
Tja ikben, op een onduidelijke vraag kijg je ook onduidlijke antwoorden. De vraagstelling is al net zo onrealistisch, als de menselijke verwachting dat is.

Dat kun en mag je vinden maar binnen de door mij geschetste context (uitgangspunten) is het absoluut geen onrealistische vraag. Ik ben het daar dus beslist niet eens. De wetenschap werkt niet anders dan met aannamen die men vervolgens probeert te bewijzen. Het is een volstrekt normale gang van zaken.

Ik heb de vragen gesteld omdat het mij heel boeiend lijkt, ook voor de mensen zelf, om naar hun eigen verwachtingen te kijken en vervolgens om te kijken of die verwachtingen wel realistisch zijn.

Wees eerlijk Ard dit moet jij al veel vaker zijn tegengekomen in jouw leven. En als dat niet het geval is en je dat sec op dit forum tegenkomt kun je ook nog eens zelf je conclusie trekken.

Ik ben dat tegengekomen, maar niet in de betekenis van onbegrijpelijke tekst, maar van wollige tekst.
Los daarvan, en dat vind ik verdrietig, vind ik het jammer dat je mij met die opmerking het gevoel geeft weer op de man te gaan spelen. En dat was en ben ik niet van plan.

Waarom probeer je niet om ì³ì³k een antwoord te formuleren in plaats van weg te lopen voor de vraag Thomas, wat je doet, wees eerlijk. En ik ben ten volle bereid om ì¡ls je iets niet begrijpt dat te proberen uit te leggen, aan iedereen trouwens.

Thomas A
Thomas A aug 22 '07
Ik was gewoon boos ikben. Dat kreeg je over je heen. Niet dat ik niet achter mijn woorden sta, maar had mij zeer zeker anders mogen uitdrukken.

Mijn excusses voor mijn bodheid.

wellicht poog ik vanavond het zelfde nog eens te zeggen met emotievrije woorden

sorry

Thomas
IkBen
IkBen aug 22 '07
Dat vind ik fair en sportief van je thomas.. dank je wel. Ik neem je niets kwalijk.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 27 '07
 Origineel bericht van: IkBen
Stel dat ik God ben.

Hoe verwacht men dan dat ik mij gedraag en uitspreek?
En in hoeverre is een dergelijke verwachting realistisch?

Stel dat je god bent dan zou ik verwachten dat je hier nooit met iemand over zou spreken omdat jij ook zou weten hoe erop gereageerd zou worden. Deze verwachting is erg realistisch omdat God het helemaal niet nodig heeft om ook maar aan iemand te vertellen dat hij god is. Dit aan iemand vertellen is niets anders dan het helpen van het eigen Ego aan een goed gevoel. Het is daarom ook niet mijn verwachting dat God zoiets zou nodig hebben.

Andersom gevraagd: Stel dat je god bent. Waarom zou je er wel tegen iemand iets over zeggen?
Acheliah
Acheliah aug 27 '07
God is niet haatdragend, eerlijk en rechtvaardig, recht door zee, en zeker niet oordelend, wij zijn mensen en mensen maken fouten ik denk wel dat God ons niet kan helpen omdat we het zelf moeten doen. Wij hebben deze rotzooi gecreerd op deze aarde dus moeten wij de rotzooi zelf weer opruimen. Daar moeten wij ons van bewust worden en niet God wijzelf moeten het doen. God zou nooit mensen in de drond trappen hij zou ze de waarheid zeggen en luisteren. (Tenminste dat denk ik)

Liefs Dieneke
Pagina's: Vorige 1 2

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki