Loading...
nl

spanning........

Thomas A
Thomas A aug 18 '07
Over spierspanning en de gevolgen daarvan

In een toestand van volmaakte rust, als de mens zich veilig en geborgen weet, is alles soepel en ontspannen, zoals het kleine kind aanvankelijk soepel, elastisch en buigzaam door het leven gaat, zich van geen angst en kwaad bewust. Maar al gauw is dat afgelopen als de anderen eisen gaan stellen waaraan het kind moet voldoen, en het kind leert om op zijn hoede te zijn, bang om het niet zo te doen als anderen van hem verwachten. Het leert zich beheersen, en spieren verstrakken alsof het elk moment op de vlucht moet. In dat samenstel van ontregelde spieren, te los of te strak, groeit het kind en vervormt. X- en O-benen, platvoeten, geforceerde gelaatstrekken, grote neuzen, kleine neuzen, grote hoofden, kleine hoofden, verbeten monden, spastische, houterige bewegingen of slungeligheid, omdat het zich geen houding weet te geven, groeistoornissen en tics. Zoals een boom zich ook alleen kan ontplooien en zijn wat hij moet zijn, als hij niet gehinderd wordt door bomen, die te dicht bij hem staan of een wilg, die geknot wordt omdat hij bruikbaar moet zijn, uitgroeit tot een wanstaltig cultuurproduct. Maar gelukkig groeien uit zijn zaden geen knotwilgen.

Bij gespannen, verkrampt en rigide levende mensen vindt je een constant te hoge spierspanning, zelfs in hun slaap. En als de emmer overloopt, krijgen ze pijn in hun rug of nek of schouder. De dokter zegt dan, dat hij zich meer moet ontspannen of stuurt hem naar de fysiotherapeut, die de spieren wel los zal masseren en dus niet de oorzaak wegneemt. Of hij laat een rì¶ntgenfoto maken, waarop de tussenwervelschijf versmald is, en dan is de dader bekend en kan uitgeruimd worden, maar aan de spierspanning verandert natuurlijk niets.

Aan de manier, waarop mensen zich bewegen, zich passen in het voorgeprogrammeerde patroon van de stijldans, kun je zien hoe rigide ze in hun denken zijn.

schrijver niet bekend, maar ik plukte het van de volgende site;
http://woorden.fol.nl/index.html

Thomas
Delen:
admin
admin aug 18 '07
Meestal wel Thomas, toch is dit niet altijd het geval.
Ik kan je voorbeelden geven van super relaxte mensen, goed in hun vel, maar toch strak van spanning staan.
Kundalini kan dat veroorzaken, dus soms is het ook het verhaal van het lichaam of geest die "ander" werk aan het doen zijn.
Zogenaamde kriya´s en spierspasme´s en vreemde spiertrekkingen zijn heel "gewoon" bij een sterke kundalinistroom.
Helaas helpt fysio hier niet bij :)het is wel de manier waarop kundalini werkt om je te helpen dingen "los" te laten, dus het principe is hetzelfde. Ik hoop dat ik het een beetje goed uit kan leggen.
Goed onderwerp trouwens.
Debiorah
Debiorah aug 18 '07
Ik herken hier veel in, altijd gespannen waarschijnlijk omdat ik een groot deel van mijn leven op mijn tenen heb moeten lopen. Dit vanaf mijn kindertijd tot mijn tienertijd. Veel fysio gehad en dat hielp ook, voor even... Nu probeer ik wel zoveel mogelijk op mijn spieren te letten maar spanningen hopen zich bij mij altijd op rond de nek en het hoofd. Hoewel ik nu niet zoveel spanning meer heb in mijn leven moet ik nog steeds letten op mijn spieren. Oefeningen, mediteren, aarden helpt mij wel maar als iemand nog tips heeft graag!
mause
mause aug 19 '07
ik herken ook een heel groot deel van de tekst. ik heb ook altijd gespannen sieren, zelfs in rust. fysioo en dergelijke helpt niet. nu hebben ze de diagnose fimbromyalgie gesteld.maar er zijn wel meer dingen in mijn lichaam wat niet goed zit. dus dat zorgt ook dat de spierspanning blijft. de preciese oorzaak kunnen ze niet noemen.

liefs maureen
admin
admin aug 19 '07
Het eerste wat bij mij opkomt is yoga, al zal dat niet meevallen als je veel pijn hebt. Je leert wel erg goed ontspannen door ademhalingstechnieken. Ook heel fijn bij paniekaanvallen als je die ademhalingstechnieken beheerst is mijn ervaring.

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki