Loading...
nl

Foto lezen, zin of onzin

Puc
Puc aug 20 '07
 Origineel bericht van: IkBen
En ik zou anderen, die menen dat er aangevallen is of op de persoon gespeeld danwel pogingen zijn gedaan om mensen onderuit te halen, met klem en zéér dringend willen aanraden een cursus begrijpend lezen te volgen want die heeft men hard en hard nodig.

Ik voel me bij deze OOK aangesproken. Ik geef toe dat ik met de term 'moddergooien' overdreven heb gereageerd om jou post, Ard/IkBen. Excuses.

Welkom terug! ;)

Dit topic is echt een goede discussie geworden, met veel verschillende invalhoeken. Iedereen heeft zijn best gedaan om een duit in het zakje te doen.

Grtz, Puc
Mee
Mee aug 20 '07
Feileacan.
Ik begrijp wat je schrijft. Maar als je je waarheid niet verkondigt, terwille van het kwetsen van andere of het in de war brengen. Moet je dan stil blijven.

In mijn ogen is de waarheid van een ander, iets om te proberen te begrijpen en om over na te denken. Ik voel me niet gekwetst door een andere waarheid.
Het helpt mij goed om door andere ogen te kijken.
En mijn eigen geloof te onderzoeken!

En een eigen waarheid, is toch een persoonlijke mening, daar mag je toch vooruit komen.

Dit zijn wat vragen die bij mij op komen, terwijl ik je reactie zit te lezen.
Vragen die ik naar mezelf stel, maar deze keer ook openbaar stel.

Dat je reactie niet zo bedoelt is, dat neem ik van je aan. In mijn beleving kwam het niet zo over. Maar dat is mijn intrepetatie. Dus mijn probleem.
Thomas A
Thomas A aug 20 '07
 Origineel bericht van: Mee
Toch nog een vraag Thomas, heb jij geleert van deze discussie.

Nou ja, eigenlijk heb ik daar eerder in dit topic al enig antwoord opgegeven. Kritisch kijken; verantwoording en hoe werkt het eigenlijk voor mij was eigenlijk wat mij in de discussie bezig hield. Ja, en verder is ieders kijk gewoon ook ieders proces.

Toch over fotolezen nog dit; dat ik eens kritischer gekeken heb naar zaken als verantwoording in het overdragen van het gelezene.
Weet je het lezen is nog tot daaraan toe. Zaak voor mij is vooral het besef wat en hoe omschrijf ik wat ik waar-neem en ook dit is toch weer een gevoelsmatig iets.
Ik besef ook dat ik het ben die een ziel voor zich heeft (in de vorm van een foto) en alleen in objectiviteit onpersoonlijk kan blijven. Dat laatste is soms lastiger, daarom zijn er ook momenten dat ik niet lees bv. In de neutraliteit werkt ook m'n intuïtie het sterkst; geen dwalende gedachten of eigen gevoelsstemmingen die het beeld kunnen kleuren.

Door de jaren heen heb ik al best veel wegen op weg naar de "innerlijke vrije mens" bekeken en ook geleerd, dat binnen al die manieren en hypothesen er telkens een handreiking naar het zelf is. Maar die je dan toch zelf moet maken en je kunt ook blijven weigeren je hele leven. Wanneer en waar je de handreiking naar jezelf maakt bepaal je zelf en ja je moet het uiteindelijk ook zelf doen, zoals jij zelf ook zegt. En fotolezen heeft de een wat mee en de ander niks! Voor een aantal mensen een prima stukje spiegel op weg naar het kennen van zichzelf.

Kritisch kijken dus voor-al Mee

Thanks
Thomas
LPChip
LPChip aug 20 '07
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer je je foto plaatst om gelezen te worden, je dit doet omdat je onzeker bent over jezelf.

Het laatste wat je dan nodig hebt is een reactie die je nog onzekerder maakt. Ik denk dat dit voor veel mensen een motief is om voorzichtig te zijn met hun fotolezing en daarom eerder geneigd zijn moeilijke informatie weg te laten.
Mee
Mee aug 20 '07
 Quote:
van Kath Ik vind dat je de slechte dingen eerlijk maar wel voorzichtig moet vertellen. Vind het not done om zomaar alles op hun bord te gooien.

Wat je zegt Kath kan ik goed begrijpen, maar hoe vertel je iemand voorzichtig, dat hij de confrontatie moet aangaan met zijn eigen woede, omdat hij zijn vrouw en kinderen niet kan blijven slaan.
Ook dat zijn mensen die zoekend zijn en die vooral hulp nodig hebben.

Dat zijn de problemen waar ik tegenaan loop.
Thomas A
Thomas A aug 20 '07
Mee; "Maar hoe vertel je iemand voorzichtig, dat hij de confrontatie moet aangaan met zijn eigen woede, omdat hij zijn vrouw en kinderen niet kan blijven slaan.
Ook dat zijn mensen die zoekend zijn en die vooral hulp nodig hebben. Dat zijn de problemen waar ik tegenaan loop".

Heb jij dat thuis? Hier op het forum is dat toch niet aan de orde?

Waar loop jij daar tegenaan?
Door wat is dat jouw probleem?

De categorie waar jij het over hebt gaat meestal via de politiepost in therapie, al kan dat soms lang duren of zelfs eerst nog erger worden. Blijf van m'n lijf is er niet voor niks natuurlijk. Ja, erg genoeg ik weet het.

Thomas
Mee
Mee aug 20 '07
Thomas, het is een voorbeeld.
Maar het is in mijn kring wel aan de orde.
Ik kom dit soort mensen tegen. Deze mensen zijn ook zoekend en hebben hulp nodig.

Ik persoonlijk, heb er geen problemen mee.
Maar er zijn heel veel mensen die met dit soort problematiek rond lopen, vaker en meer dan we zelf denken of weten. Dat er instanties zijn, dat is mij bekend. Dit soort mensen komen er, maar ook vele niet.

Dat het op dit forum niet aan de orde is, dat weet je niet. Ieder huisje heeft zijn kruisje!

De essentie is dan. Moet je het vriendelijk en voorzichtig zijn in je uitspraken of moet je gewoon klink en klaar, vertellen waar het op staat. Het hele plaatje en niets achterhouden of alleen het positieve benoemen?

Voor mij persoonlijk, geleerd door ervaring, is dat het recht door zee, vertellen, zorgt voor opschudding, maar meer impact heeft, dan alleen de goede kant van het verhaal.
LPChip
LPChip aug 20 '07
Ik snap dat je soms heel direct moet zijn, en daarom kan ik me begrijpen dat je deze vraag stelt.

Ik denk dat het afhangt van de persoon waarvan je de foto leest, en welke problemen je voelt.

Als ik iemands foto zou (kunnen) lezen en ik constateer dat die persoon bijvoorbeeld een erge ziekte zou kunnen hebben, dan ben ik eerder geneigd die persoon te informeren. Maar als ik merk dat die persoon instabiel is, dan ben ik eerder geneigd een advies te geven dat dit oplost, dan te bevestigen dat die persoon instabiel is.
admin
admin aug 21 '07
 Quote:
Feileacan.
Ik begrijp wat je schrijft. Maar als je je waarheid niet verkondigt, terwille van het kwetsen van andere of het in de war brengen. Moet je dan stil blijven.

Nee, dat is niet wat ik bedoel Mee, ik bedoel dat men zijn eigen waarheid niet als "de" waarheid neer moet zetten.
Ik vermoed dat je nu twee dingen door elkaar haalt of ik ben niet helemaal duidelijk.
Stel dat ik ook foto zou kunnen lezen en ik zou bij iemand doorkrijgen dat hij of zij(wat jij al eerder benoemde) zijn gezinsleden zou lopen meppen, dan zou ik zeker mijn mond opendoen. In dat opzicht zou ik zeker niet stil blijven. Of het helpt is natuurlijk een ander verhaal.
In mijn verleden is aardig wat geweld geweest, daardoor weet ik ook dat mensen heel instabiel en onzeker kunnen zijn, als ik op zo´n moment mijn waarheid als "de" waarheid verkondig kan deze mens niet verder. Hij of zij zal zijn eigen waarheid moeten ontdekken. Ik hoop dat ik me hier beter uitdruk :)
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 27 '07
Ik heb nog niet de hele thread gelezen, maar deze zin wilde ik toch even navragen Kath:
 Origineel bericht van: kath

Op dit forum echter heb ik vaker het gevoel dat fotolezen niet meer gezien word zoals het gezien zou moeten worden, de reden waarom ik al lang geen foto's meer lees op dit forum. (op een aantal uitzonderingen na.)

Hoe zou in jouw ogen fotolezen gezien moeten worden? En als dat op dit moment in jouw ogen niet meer gebeurd, hoe zou je dit veranderen op Merudi?

Ik ben namelijk benieuwd of jij vindt dat er iets niet goed is aan het fotolezen op Merudi nu.
Ayasha
Ayasha aug 27 '07
NiMS steeds meer mensen vragen foto readings en meer en meer mensen zien het als sensatie, 'gewoon proberen' ipv als wat het gezien moet worden. Ze komen hier enkel en alleen voor een fun reading en dat vind ik jammer. Het zou veel serieuzer genomen moeten worden. Maar dat is slechts mijn mening.

Fotolezen is niet even karakter lezen en huppa next. Bij een fotoreading, over een dier of een mens. Als ik die doe sta ik echt in contact met die persoon, vraag ik feedback en probeer ik de persoon zelf er dieper op in te laten gaan, er over te laten denken. En dat gaat hier simpelweg niet omdat de helft het niet echt interesseert maar gewoon 'probeert'. Er moet niets aan veranderen van mij, maar ik lees hier gewoon weinig of geen foto's meer tenzij ik merk dat de poster er wel serieus mee om wil gaan.
Fotolezen kost energie en energie is kostbaar, die verspil ik niet aan de een of andere flauwe plezante die het wel eens wil testen. ;)

Ik heb je ooit gezegd ivm fotoreadings. Dat ze eerst een aantal berichten oid moesten hebben voor ze een lezing konden laten doen. Op die manier zou je funreadings er zo uithalen want oprechte intresse of gespeelde instresse om zo snel mogelijk aan die aantal posts haal je er zo uit.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 27 '07
Op zich een interessant idee. Maar je kan het ook omdraaien. Wat ik merk is dat voor een aantal mensen hier toch precies het tegenovergestelde is gebeurd. Ze begonnen met een "fun"-reading die hun zo geraakt heeft, dat het nu een aantal van de top-posters zijn geworden. Had je een regel tot beperking gehad, dan waren ze hier waarschijnlijk nooit open geraakt. Ik denk dat het imago van een fun-reading juist de drempel verlaagt. Jij weet net zoals ik, dat het geen fun-readings zijn die wel degelijk bij de persoon een snaar raakt. Als die persoon na de lezing afhaakt (wat ik me goed kan voorstellen) heb je die persoon in ieder geval de mogelijkheid gegeven zichzelf te zien. Niet iedereen staat open voor zichzelf, maar het opleggen van drempels lijkt me juist averechts werken. Ja, uiteraard heb je dan meer mensen die gaan reageren, maar dan zorg je meteen voor een extra stapje. Gezien het aantal fotolezers hier denk ik dat het wel goed zit. Ieder leest toch diegene wel die die wilt lezen. Maar toch, je hebt wel gelijk dat ik het ook jammer vindt dat veel mensen na een lezing afhaken. Dat neem ik ze niet kwalijk, en jij denk ik ook niet, het is alleen zonde van de tijd.

Misschien dat er bij de regels van het fotolezen wel een extra opmerking kan komen in de trand van:
 Quote:

"Let op, fotolezen is een serieuse aangelegenheid. Er kunnen dingen over je gezegd worden die je hard raken en dingen die je misschien weggestopt hebt of niet wilt horen. Als je om een reading vraag, denk er dan serieus over na of dat je het wel wilt. Misschien is het een idee, om eerst wat berichtjes van het forum te lezen, om te begrijpen waar Merudi over gaat. Als je het dan nog steeds wilt, nodigen we je graag uit voor een lezing. We zouden het wel fijn vinden als je meer van jezelf laat zien dan enkel alleen je foto. Zo doen wij iets voor jou, en doe jij iets voor ons. Maar wat je ook doet, het blijft altijd je eigen keuze."
Thomas A
Thomas A aug 27 '07
We gaan gewoon verder met lezen en daarbij probeer ik me zo goed mogelijk af te stemmen op de mens daar aan de andere kant.

Mij maakt het niet uit wat de motieven van de ander zijn; ik heb genoeg aan mijn motief even spiegel te mogen zijn.
Wat het met een ander doen kan, is dat ik iemand raak met zijn/haar eigen wezen. Die dragen ze dit hele leven bij zich, maar laat de hen vele vragen...........

Thomas
Wendy's
Wendy's aug 27 '07
Mee eens Nims,

Er zijn ook altijd wel mensen die na een fun-reading weg gaan. Niet dat ik dat erg vind, maar wel jammer.
Ik vind het niet erg als mensen een foto voor hun plezier plaatsen, als ik die lees kan ik er ook van leren en mezelf misschien nog wat beter ontwikkelen in het fotolezen!

Ik hoop natuurlijk altijd dat de gelezene (die serieus voor de echt een foto plaatsen) verder geholpen kunnen worden. Maar meestal is dat wel het geval, gelukkig!! :D
Debiorah
Debiorah aug 27 '07
Ik vind de tekst niet eens zo'n slecht idee, dit maakt mensen denk ik wel bewuster van hun keuze. Verder merk ik ook wel dat sommige mensen na een fotoreading weinig meer laten horen, maar dat vind ik geen probleem. Ik denk ook dat het bij merudi past om mensen iets te geven zonder hiervoor iets terug te verwachten. Fotolezen is naar mijn menign evenmin een verplichting, ook de fotolezers zijn vrij. Ik ben nog niet zo ervaren met het fotolezen en kan beter op de ene persoon afstemmen als de ander. Ik doe daarom wat ik denk te kunnen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 28 '07
Ik heb eindelijk dit hele topic gelezen en hoewel het een interessante wending heeft gekregen wil ik toch het originele bericht aanhalen om te reageren op de eerste stelling die hier speelde.

Origineel bericht van: Mee
Steeds meer worden hier foto's gelezen. Ik vraag me af wat voor zin het heeft.
De beschrijvingen die er worden gegeven zijn zo algemeen, zo inpasbaar op vele en iedereen kan er wel iets uit halen, wat toepasbaar is.

......

Dit is een milde vorm van oplichterij. Hoe zouden we het vinden als iemand anders dit met ons deed. Is dit spiritueel zijn!!???

Je zegt dat beschrijvingen zo enorm algemeen zijn. Ik zou dan graag over mijn eigen lezingen willen spreken omdat ik niet voor iedereen kan spreken. Er zijn daarvoor gewoon teveel verschillende lezers met teveel verschillende nivo's. Ik vind mijn beschrijvingen niet enorm algemeen als je naar het geheel kijkt. Want ook al zijn sommige zaken wel algemeen, ik heb meestal een hele verzameling waarvan je ze echt niet allemaal op jezelf kan toepassen. Ik probeer namelijk een totaalbeeld te schetsen van de persoon. In hoeverre is de lezing dan nog algemeen? Ik vind van niet.

Eigenlijk zou het veel beter zijn dat de mensen die gelezen zijn, hun ervaring delen over wat ze ervan vonden en of ze het echt zo algemeen vonden als dat hier gesteld wordt. Ik nodig je ook uit om een willekeurige lezing van mij te nemen, en ALLE regels die ik schrijf toe te passen op jezelf. Ben jij dat dan nog steeds? Of toch ineens niet meer?

Ik vind het geen oplichterij omdat we nergens beweren dat alles klopt en de waarheid vertellen. Fotolezen is geen wetenschap wat we ook niet beweren. Het is het oppikken van signalen die wij uit een foto halen. Moet dat altijd juist zijn? Liever wel natuurlijk, maar dat kan niet. Iedere foto is een moment opname. Iedere lezing is een moment opname. Hoewel de lezing voor jou vandaag precies past, grote kans dat hij over 2 maanden al niet meer klopt. Wie is er dan onjuist? De lezer, gelezene of het weer? Kortom, zo zwart wit als het nu gesteld word, kun je het in mijn ogen niet stellen.

Mijn conclusie. Absoluut zin! Getuige de voornamelijke positieve reacties en het grote aantal lezingen.

Bedankt voor het lezen :)
Mee
Mee aug 28 '07
Dat is jou mening Nims, prima. Maar we waren hier op het forum er al van overtuigd dat iedereen zijn eigen mening erop na houdt. Dat de discussie uitmonden in begrip voor elkaars standpunt en dat er een stuk diepgang heeft plaats gevonden, waarin mensen eens bij zich zelf gingen kijken ipv een ander de mening moesten opdringen.

sorry dat je er niet was, je had een goede bijdragen misschien kunnen leveren.
JulienMoorrees
Maar dat het gesprek een wending heeft gekregen, betekent toch niet dat ik mijn mening meer mag geven over de originele vraag? Ik vind het zelf nog steeds een goed onderwerp en had er zelf ook over nagedacht. Ik heb niet de intentie om mijn mening op te dringen, ik wilde hem alleen maar geven.

Zeker omdat je spreekt over de algemeenheid van de fotolezingen, en aangezien ik ze zelf ook leest ben ik van mening dat ze helemaal niet zo algemeen zijn als gesteld werd. Hoewel er namelijk wel een discussie is geweest in dit onderwerp, heb ik over dat punt: "De algmeenheid van de lezingen" niet zoveel gelezen behalve de opmerking dat het komt omdat men niet te specifiek wil zijn om het voor de ander "draagelijker" te maken.

Ik wil daaraan toevoegen dat het ook belangrijk is om te kijken naar de totaal-lezing die op alle punten klopt in plaats van een enkele. Dan zal je zien dat de lezing een stuk lastiger op iedereen valt toe te passen.
Mee
Mee aug 28 '07
jou mening, is niet de mijne. Dat jij toevallig foto's leest en dat je je daarop aangevallen voelt. Dat is jou probleem niet het mijne.
Vraag jezelf af, waarom je de hele discussie weer probeert op te rakelen?
Je bent op vakantie geweest, leuk. Deze discussie heeft een wending gekregen en als je heel goed had gelezen, dan snapte je waar het echt over is gegaan.

Ik blijf het onzin vinden. Dat is mijn mening. Als je terug leest weet je waarom en weet je ook, dat ik er niet vanaf zou wijken. Zonde van je energie om het zelfs te proberen.
Andere members snappen dat en ik snap dat jij en andere er anders tegen aan kijken. We kennen elkaars mening en dat is oke.
Geen wolkje aan de lucht, veroorzaak dan ook geen donderwolk.
JulienMoorrees
Ik ben niet de discussie aan het oprakelen, ik ben over de zin of onzin van het fotolezen aan het praten. Dat jij je zegje misschien gedaan hebt en er eruit bent, betekend niet dat het onderwerp dan maar meteen dicht moet en er niemand meer over wat mag zeggen.

Ik probeer jouw niet te overtuigen mee, en voel me ook niet aangevallen. Ik probeer enkel een hier gedeponeerde stelling te weerlegen door feitelijk aan te geven waar het niet klopt. Dat jij dit meteen als een directe aanval ziet vind ik jammer want zo is het niet bedoeld. Ik ga ook niet verder die kant op, want dan gaan we off-topic. Het topic was de zin of onzin van het foto lezen. Ik heb mijn mening erover gegeven, en jij ook.

Dat je het niet met mij eens bent is prima, maar ga er dan wel gewoon inhoudelijk op in, of laat het erbij.

Vraag jezelf dus eens af waarom je direct mij aanspreekt en niet mijn stelling. Ik snap het namelijk niet. Misschien dat iemand anders iets ziet wat ik niet zie?
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420