[quote=Thomas A]
Thomas; mijn reactie naar Mee zegt meer over mijn opvatting over de vele wegen die naar Rome gaan. Dat mijn weg ook een geheel eigen weg is zegt ook niet dat deze de enige is, echter wel voor mij. Toch natuurwetten zijn onomstotelijk zo ook de ontwikkeling van de (innerlijke) mens.
Natuurwetten staan vast, klopt, tenzij ze door 'boven' worden gewijzgd.
Allleen is de ontwikkeling van de mens geen natuurwet maar de gevolgen van keuzes die diezelfde mens (ooit) gemaakt heeft. Kennis cumuleert maar maakt niet noodzakelijkerwijs wijs. Als iemand de hand in het vuur steekt doet dat zeer. Of die iemand daar iets van heeft geleerd is de vraag als men het een volgende keer wéér doet.
Nee ik heb niet de illusie dat ik alles weet, sterker nog, langzaam begin ik steeds meer wijsheid los te laten, gewoon omdat ik er steeds meer achter ben gekomen dat het allemaal oordelen zijn en dus ervarings beperkend zijn (ik weet het dus hoef niet verder te kijken).
Dat lijkt mij juist het tegenovergestelde van wijsheid loslaten.
Grappig is ook dat het voor kan komen dat je zelfs uit een ervaring opgedane kennis in de eerst volgende en gelijkende situatie, de op de ervaring afgestemde kennis al niet meer werkt, maar zelfs beperkt.
Maar dat is ook logisch als je beseft dat de omstandigheden van een eerdere ervaring zich, hoewel gelijkend, in diezelfde opzet nimmer meer voor KUNNEN doen. Immers, je hebt dan die ervaring al. En hoewel de mens naar zekerheid zoekt, wil ze ook ontdekken. Vernieuwing is noodzaak voor leven en om te kìºnnen leven.
Dat niet oordelen zal leiden tot waarlijk zien, is doordat je jezelf niet beperkt, door te denken dat we iets weten. Met voelen ligt dit net anders!!!!!
Alles is een spiegel van het zelf en een gelezen foto bijvoorbeeld vindt zijn uitleg binnen het weten en niet weten van de lezer. Hoewel ik meer lees door te voelen; “ wat triggert de aanblik van de persoon in mijn be-leving?”, dan nog moet ik doorlopend op mijn hoede zijn, niet mijn persoonlijke conditionering in het ver-haal te leggen, door geen keuzes te gaan bepalen.
Hoe goed je je best ook doet, het is onvermijdelijk.
Jij bent het immers die de woorden kiest waarin je je gevoel of waarneming giet. Jij bent het immers die je eigen gevoel interpreteert bij het waarnemen van een foto. Jij bent het immers die de keuze maakt of ie iets wel of niet neerschrijft.
Dat kan een en andermaal niet objectief zijn en losgekoppeld van wie jij zelf bent.
Uiteindelijk heeft elke therapeut een persoonlijk gebied wat blind is en mijn God laat hem dit bekend zijn om niet zijn/haar pijn over tedragen. Geloof me dat ik het veel ben tegengekomen.
Er is inderdaad heel veel kaf onder het koren, ik weet het.
Thomas; ik denk nog even terug aan een post van een half jaar terug waarin jij iemand belachelijk maakte die schreef over hoe goed het voelde om een boom te knuffelen. Ik heb daar een korte reactie gezet, waar jij verder niet op inging. (Ik heb er nog naar gezocht maar vond deze zo snel niet). Fout van mij, maar daarmee tot veroordeelde ik je tot ?????? en ben verder uit je buurt gebleven, tot de tijd dat er wel erg veel om jouw persoon begon te spelen.
Ik veroordeelde jou dus ook en ben dus ook geen haar beter.
In mijn reacties blijf ik altijd bij mijzelf. Hoewel ik nimmer aanval voelen mensen zich wel aangevallen omdat men zelden of niet in staat is de zaak van de persoon te scheiden. Ik ken het voorbeeld van de boom niet meer maar het lijkt mij sterk dat ik iemand belachelijk heb gemaakt. Hooguit zal ik het knuffelen van de boom aan de kaak hebben gesteld, ik kan het mij overigens niet voorstellen maar ik ga even in je verhaal mee. Ik zal dat dan in een setting hebben gedaan waarin ik geroepen heb dat IK dat niet zie zitten en dat IK dat belachelijk vind.
En net als iedereen dat claimt mag ook IK daar een eigen mening over hebben.
Thomas; Het dragen van verantwoordelijkheid is een van de dingen waar ik mij tijdens het omschrijven van het gelezen terdege bewust ben. Het is ook de reden dat ik een aantal zaken niet neerschrijf.
Daar maak jij (dus) een persoonlijke keuze waarbij het zo zou kunnen zijn dat de fotoplaatser je dat nu juist graag weer wél zou willen zien opschijven.
Binnen het lezen en doorkrijgen van de informatie over de persoon kom ik aspecten tegen die zich niet via dit medium laten verhandelen.
Is ook dì¡t niet weer een oordeel?
Ik kan aan mensen hele stukken van hun weg zien en daar horen dingen die simpelweg te heftig (en traumatiserend zijn) dat ik ze enkel niet benoem, omdat de persoon niet tegenover mij zit en ik er geen zicht op heb, wat het met die iemand zal doen wanneer zij dit onder ogen krijgen.
Dat is een beeld van jou, maar als je dat niet terugkoppelt, kun je daar geen zekerheid van hebben, hooguit een persoonlijke overtuiging. Ook dan projecteer je jouw eigen beeld op de situatie.
Hij/zij die antwoord geeft moet zich bewust zijn van zijn beperkingen en eigen condities!!!!.
Tja .. daar zeg je zoiets. Maar in hoeverre kun je dat als forumbeheerder in de hand houden? Immers, aan iedereen wordt gelegenheid geboden foto's te lezen. Hoe geef je invulling aan je verantwoordelijkheid?
Thomas; de reguliere hulpverlening kent ook zijn schaduwzijde.
Vind ik ook. Maar om hier dan allemaal kappers neer te zetten gaat mij ook wat ver. Er is, ook voor de professionele hulpverlening nog een lange weg te gaan. Zie
http://www.skepsis.nl/postel.html waarin dat messcherp duidelijk wordt.
Ik heb niets met denken Ikben. Denken is geen weten maar gaat vooraf aan iets willen weten en omdat het denken een oordelend vermogen is en gerelateerd aan hoop op inzicht en ons beperkte kennis, gaat het het echte (innerlijk) weten vooruit.
Natuurlijk heb je dat wel. De keuzes die je maakt om dingen wel of niet op te schrijven zijn het gevolg van denken. Zelfs de keuze om te reageren op een post van mij is een gevolg van denken. Zonder denken kun je niet bestaan Thomas. Maar als je bedoelt dat je zou willen denken met je hart, dus vooral intuïtief wil functioneren, dan kan ik me die gedachte (<--) voorstellen. Maar besef dat je ook kunt wat je kunt omdat al jouw voorouders konden denken.
Als je soms denkt dat je het moeilijk hebt, !!!!!. dan is het slechts een gedachte!!
Maar die geachte kan zo sterk zijn dat het iemands hele leven in de vernieling kan laten lopen.
Ik val overigens wederom niet aan, maar geef alleen terug hoe ik het zie.
Ard