Idd Thomas het is kort door de bocht. Weet ik, maar het is de basis.
Mijn inziens, is dat dit geldt op vele niveaus.Het innerlijk kind, raakt altijd beschadigd, dat komt omdat niemand perfect is. Het ene kind zal op meer beschadigd zijn dan het ander. De ouders zijn niet schuldig, zijn deden hun best en wisten niet beter. De enige oplossing is jezelf.
Maar dat is ook de grootste drempel waarover heen gestapt dient te worden. Ons ego is een feilloos meganisme, want ons er van kan weerhouden om die drempel te nemen.
Voorbeeld: hoe vaak zeggen we niet, morgen begin ik met afvallen. En als het dan zover is, dan nemen we nog dat ene gebakje, om het af te leren, ons ego, vertelt dat we het kunnen doen. Maar weerhoud ons er dus van,om de oorzaak van ons gewichtprobleem aan te pakken. Die zit namelijk opgesloten, achter het ego, in het kind, in de jeugd of in de puberteit.
voorbeeld uit de praktijk: Een vrouw is tot haar 20 heel slank. Maatje 36. Ze trouwt en leid een gelukkig leven. Ze heeft een baan die veel van haar vergt, maar naar haar zin, denkt ze.
Ze gaat steeds meer eten, word steeds dikker tot het gevaarlijk begint te worden.Ze probeert af te vallen,maar het lukt niet.
Ze gaat op zoek naar antwoorden en komt uit bij een trauma in haar jeugd. Ze heeft voortijdig de opleiding moeten afbreken, voor sociaal pedagogisch medewerker.Haar grootste wens als kind,was om met gehandicapte kinderen te werken. Toen ze thuis kwam met deze mededeling, was het enige wat haar ouders zeiden, dat het hun veel geld had gekost. Maar geen teken van medeleven,begrip of troost.
Ze kreeg niet de erkenning voor haar als kind, ze kreeg geen aandacht en steun,omdat ze iets niet kon. Ze had gefaalt.
Nu is ze 35 jaar en is terug gegaan naar de herrinnering. Ze doorleeft hem en weet dat het zoeken naar begrip en aandacht, als kind, heeft voor gezet in het volwassen leven. Ze is volwassen maar zoekt naar de kinderlijke aandacht en liefde, die ze niet vind. Haar vlucht in eten, is het enige wat haar de troost bied, waar ze naar zocht, zij het kortstondig.
Nu ze dit weet en de reden waarom ze eet, is ze veel verder dan in al die jaren. Het was in een paar uur duidelijk.
Haar ouders treffen geen schuld,zij wisten niet wat de oorzaak was van hun uitspraken. Zij heeft zichzelf als puber geaccepteerd, aanvaard en in de armen gesloten. Samen gaan ze verder. En weet nu ze volwassen is, haar grootste droom op een andere manier in te vullen. Het falen,in de opleiding, heeft ze losgelaten. De troost, die ze zocht, is niet meer nodig,ze heeft zich zelf getroost als volwassenen nu.
Wat het voor haar betekende, was dat ze geen moeite hoefde te doen om af te vallen.Ze had het vele eten niet meer nodig als zoektocht naar troost. Haar zelfvertrouwen, ging omhoog, ze kende zichzelf beter,waardoor ze niet meer zocht buiten zich om.Haar zelfbeeld werd beter, ze wist hoe en waarom.
Daarom ben ik ook van mening dat engels, schimmen en geesten ons niet zullen helpen om de kern te vinden. Zij zijn in mijn ogen een vlucht voor de leegte die we allemaal in ons hebben. Op meerdere niveaus. Ons ego, is een goed mechanisme om dingen in stand te houden, waarvoor we weg vluchten, omdat we we bang zijn voor de dingen die opgesloten zitten in ons zelf. De confrontaties die we krijgen in ons leven door harde lessen dwingen ons om naar ons zelf te kijken,maar als we al lang in een vlucht gedrag zitten, helpt ons ego ons er wel door. Tenzij we over de informatie beschikken hoe ons brein in elkaar steekt en hoe we ons zelf voor de gek kunnen houden.
Kennis is macht, macht en controle over jezelf, dat is in mijn ogen, de kern naar een leven in balans.