Ik zou graag iets met jullie delen de reden is mij onbekend, misschien om een beetje steun te krijgen anderzijds misschien om mijn hart te luchten.
Het gaat over mijn opa. Zoals jullie misschien wel eens eerder hebben gelezen gaat het niet goed met mijn opa. Hij heeft kanker en de dokters hebben hem opgegeven. Mijn opa heeft een speciale plaats in mijn hart en mijn leven, hij is de vaderliefde die ik van mijn echte vader nooit gekregen heb. Eigenlijk zijn mijn opa en oma altijd mijn vangnet geweest en trouwens ook van mijn moeder en broertje. Je zou kunnen zeggen dat mijn opa en oma het fundament zijn waarop mijn familie bestaat. Zoals jullie misschien wel begrijpen plaatst de huidige situatie ons allen in een moeilijke positie.
Ooit las ik op het forum een bericht waarin werd gezegd dat kanker zijn positieve kant heeft, omdat je afscheid kan nemen van je geliefden omdat je weet wat er komen gaat. Nu ik heel bewust te maken heb met dit proces snap ik de redernatie maar erg mooi vindt ik het niet. Ja ik kan voor mijn eigen gevoel mij voorbereiden op hetgeen wat komen gaat. Maar dit is voor mij op dit moment het minst belangrijk. Ik kijk niet alleen vanuit mijn positie omdat ik mij richt op mijn opa. Hij is degene die lijd en hij is degene die afscheid moet nemen, zowel van zijn geliefden als van het door hem zo geliefde leven. Nu zie ik ook dat dit anders verloopt dan ik had gedacht. Mijn opa is een gesloten man die niet veel praat over zijn gevoelens en gedachtes. Ondanks dat kan ik zijn pijn voelen en lezen, woorden zijn niet nodig.
Op dit moment is zijn lichaam al lang bezig met het proces van sterven maar mijn opa zijn geest nog lang niet. Iedere dag begint hij hoopvol en denkt hij dat het toch nog wel goed kan komen. Soms kan hij nog even van het leven genieten waarna alles hem weer bij de handen afbreekt. Nu nog meer als anders zie ik hoe krachtig hij is en hoeveel kracht de geest van de mens bezit. Want eerlijk gezegd verbaast iedereen, zelfs de dokter zich erover dat hij er nog is. Zijn lichaam begeeft het maar zijn geest is zo krachtig en verlangt nog zo naar het leven. Het is daarom ontzettend moeilijk om hiermee om te gaan. Na alles wat mijn opa mij in dit leven heeft gegeven is er nu niks wat ik kan doen om hem te helpen. Ik weet dat alleen er voor hem zijn vaak voldoende is maar toch blijft er de drang om meer te kunnen doen. Want wat kan ik doen en wat moet ik doen? Hoe kan je iemand die sterft bijstaan terwijl deze persoon niet bereid is te sterven laat staan erover te praten. Hoe kan ik hem rust geven? Aan de ene kant is er klinisch bewezen dat hij zal sterven maar aan de andere kant wil ik mijn opa zijn overtuiging en hoop niet kapot maken. Ik heb hele dubbele gevoelens omdat ik hem niet wil opgeven en toch is er ook de realiteit van de ziekte. Mijn opa wil ons gewoon niet achterlaten hij heeft altijd voor ons gezorgd en kan dit niet loslaten. Hij is bang dat wij niet zonder zijn zorg kunnen. Des te meer omdat mijn gehandicapte oom en mijn oma die slecht ter been is vrijwel afhankelijk van hem zijn.
Het feit dat ik weet dat er meer is na dit leven geeft mij hoop en stelt mij gerust. Ik weet alleen niet hoe ik met deze situatie om moet gaan, niet alleen voor mijzelf maar vooral voor mijn opa.
Dit was mijn verhaal, het voelt goed om het van me af te hebben geschreven. Misschien dat er iemand is die mij van raad kan voorzien...