Spiritueel zijn, wat is het.
Nergens vind je een definitie van spiritueel zijn. Iedereen geeft er een andere betekenis aan.
Maar wat is het dan?
Spiritueel, leven vanuit je gevoel. Waar zit het gevoel. In het hoofd of in het hart.
Hart lijkt mij de beste keus
Is het hart vrij om te zijn wat het is.
Is ons hart nog zo puur als toen we geboren waren.
Ja, het moet ergens te vinden zijn, ons hart.
Ik heb gezocht, ik kon het niet vinden. Ik had het verstopt achter een dikke muur. Een muur die ik als kind heb opgebouwd.
Waarom heb ik een muur gebouwd om zoiets moois.
Ik had die muur niet toen ik geboren was, dus waarom is hij er nu wel. Dik en hoog.
Hoe kom ik bij mijn hart. Hoe krijg ik die muur omlaag. Hoe breek ik de muur af.
Waar is die dikke muur van gemaakt.
Die muur is gemaakt met mijn ego en verstand.
De reden is me nu duidelijk. Ik ben geraakt als kind op mijn hart en heb mezelf beschermd, voor de pijn.
Ik heb de muur steen voor steen opgebouwd,zodat mijn hart heel bleef.
Nu leef ik niet uit mijn hart, ik leef met verstand en ego.
Ik voel me er niet prettig bij, want soms, heel soms, spreekt me hart en dat is het tegen overgestelde, van wie ik nu ben.
Wat nu, de muur afbreken.
Wie was ik als kind, als baby, als peuter, als kleuter, als puber.
Ik wil mezelf leren kennen.Degene die ik in werkelijkheid ben, zonder al die stenen om mij heen.
Ik ga op zoek, maar niemand, kan me helpen. Alles wat ik vind, doet niet de muur afbreken.
Ik zal het op eigen kracht moeten doen, zonder hulp, zonder advies.
Het maakt me bang, bang voor wat ik vind, op de weg, die de muur afbreekt naar mijn hart.
Ik ben altijd sterk geweest, ook al was ik het niet. Ik kijk naar jeugdfoto's en voel wat ik toen voelde, daar was ik niet sterk, daar was ik een kwetsbaar kind, dat niet de liefde kreeg, wat is zo nodig had.
Een andere foto, laat me zien en voelen, dat niemand mij de aandacht gaf, die ik nodig had. De onvoorwaardelijk steun en begrip. Ik kijk alle foto's van mijn jeugd door en bij iedere foto, realiseer ik me nu, dat ik het kind in mezelf, achter een dikke muur hebt verstopt, om niet geraakt te worden.
Dat heeft jaren zo gewerkt, maar nu zegt mijn hart dat het wil uitbreken achter de dikke muur vandaan.
Ik ga in gedachten terug, naar dat mooie meisje van vroeger. Ik vind haar, we praten en delen ons verleden.
Ik ben nu volwassen, het kind in mij is er nog steeds, ik weet dat we samen het aankunnen, het kind en de volwassen.
De muur word steen voor steen afgebroken, mentaal een zware klus.
Voor alles waar ik al kind geraakt ben, daar waar ik steen voor op wierp, moet ik de confrontatie met mezelf aan.
Hoe meer ik bij mijn hart komt, des te meer pijn er komt, hartepijn. Ik kan het nu aan, ik begrijp het nu, ik door leef het nu, ik ben nu volwassen.
Het gaat snel, toen de eerste steen los ging, volgde er een lawine van stenen.
Nu twee jaar later, heb ik geen muur meer, ik heb mijn hart terug.
Ik kijk terug en moet lachen om mezelf. De dingen die ik in het verleden deed en zei, wat een onzin. Dat deed ik alleen om de muur hoog te houden.Ik heb mezelf vanalles aangepraat om maar die muur in stand te houden. Spiritueel zijn, was 1 van mijn vluchtroutes,ook drank was er 1. En met geloof in Boedha,God en Allah,dacht ik tijd, dat ik het werkelijk had gevonden. Niet dus.
Nu ben ik bij mijn hart, er ligt nog wat rommel van de muur, het is nog niet geheel opgeruimd, ik geef het de tijd, dat komt wel.
Niemand in mijn verleden, is schuldig eraan dat ik de muur opbouwde. Zij deden hun uiterste best. Meer konden ze niet.
Ik heb geen schuld, ik wist niet beter. Niemand heeft schuld.
Wat er nu is, is duidelijkheid. Mijn hart is na jaren weer vrij.
Ik ben weer 1 geheel, hoofd en hart.
Mijn hart spreek, mijn hoofd, zorg voor het gezonde verstand.
Er is geen strijd meer,alleen samenwerking.
Kijkend naar de weg die achter me ligt, kan ik alleen maar mezelf een schouderklop geven. Want dit heb ik zelf gedaan. Zonder hulp, zonder wat dan ook.
Wat er nu is, dat is van mij, dat ben ik.
Ik geloof, ik geloof in mezelf. Ik vertrouw mezelf, ik ben mezelf.
Dit is mijn persoonlijke beleving. Dit is mijn leven.
Spiritueel zijn, is niets anders dan je hart vinden en daaruit vanuit leven.
We hebben er geen wierook,pyramide,fotolezing, tarotkaarten, pendelen of wat dan ook bij nodig. Engels,geesten,schimmen, ed. doen niets,ze weerhouden ons ervan. Playing with the mind.
Het is de confrontatie met de muur.